2023-05-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
1, Oklart.

2, Mot kulturhusets upplysta vägg.

Var är cirkeln.

Hurdå "skall bevisas" att SE sett LJ. Det handlar om vilken förklaring till det SE uppger som framstår som mest plausibel.

Funderade lite på att KP gav Engström en tydligare markering mot GM pga att han sett LJ ...

Kan Polisen ha återskapat ljusförhållanden och testat vad man kunde se från brottsplatsen till kulturhusets upplysta vägg med dåtidens ljus...

Sen jämfört med att se LJ från trappan och därav insett att det troliga är att Engström ser LJ när han vänder sig om i trappan eller när han kommer upp...

Alltså att det nästan är uteslutet att man kan se något från brottsplatsen så långt in...
Citera
2023-05-04, 15:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Funderade lite på att KP gav Engström en tydligare markering mot GM pga att han sett LJ ...

Kan Polisen ha återskapat ljusförhållanden och testat vad man kunde se från brottsplatsen till kulturhusets upplysta vägg med dåtidens ljus...

Sen jämfört med att se LJ från trappan och därav insett att det troliga är att Engström ser LJ när han vänder sig om i trappan eller när han kommer upp...

Alltså att det nästan är uteslutet att man kan se något från brottsplatsen så långt in...

Precis det här har jag gnällt om länge

Mig veterligen har ingen ens försökt att testa detta.
Även om det inte går att återskapa förhållanden exakt borde man ju kunna komma till en slutsats gällande rimlighet iaf.

Är det ens rimligt/möjligt att kunna se ålder och färg på kläder på det avståendet under liknande förhållande?

Jag hoppas någon tar tag i det där
Citera
2023-05-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Även om det inte går att återskapa förhållanden exakt borde man ju kunna komma till en slutsats gällande rimlighet iaf.

Är det ens rimligt/möjligt att kunna se ålder och färg på kläder på det avståendet under liknande förhållande?

Men du tror alltså inte KP och utredningen gjorde detta 2019...

Jag tyckte man kunde läsa mellan raderna...

Tycker du att dom isåfall skulle presentera detta om dom gjort det ?

Blir ju inget bevis oavsett och kanske en märklig sak att presentera om det rör sig om att det är osannolikt men ändå inte 100%
Citera
2023-05-04, 16:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Men du tror alltså inte KP och utredningen gjorde detta 2019...

Jag tyckte man kunde läsa mellan raderna...

Tycker du att dom isåfall skulle presentera detta om dom gjort det ?

Blir ju inget bevis oavsett och kanske en märklig sak att presentera om det rör sig om att det är osannolikt men ändå inte 100%

I min värld känns det i så fall väldigt märkligt att de inte presenterade det.

Deras enda argument där var ju att sannolikheten för att Engström ska ha sett LJ från mordplatsen är lägre då ingen har sett honom där. Så deras slutsats är att han måste befunnit sig någon annanstans på "gula linjen". Och då längre in på Tunnelgatan efter som de anser det vara osannolikt (vilket jag håller med om) att göra observationen från andra sidan Sveavägen.
Citera
2023-05-04, 16:03
Medlem
Citat:

En intressant fråga blir om Engström inte kan se LJ från brottsplatsen är han då per automatik GM...?

Jag har själv märkt i tråden när man ställer dessa frågor att man alltid drar kortet "uppmärksamhet" från Engström!

Men var Engström beredd på att sälja sin själ för att få uppmärksamhet..!?

Alltså ljuga vitt o brett i förhör och Tingsrätt och HD bara för att få uppmärksamhet ?
Citera
2023-05-04, 16:15
Medlem
Citat:
I min värld känns det i så fall väldigt märkligt att de inte presenterade det.

Deras enda argument där var ju att sannolikheten för att Engström ska ha sett LJ från mordplatsen är lägre då ingen har sett honom där. Så deras slutsats är att han måste befunnit sig någon annanstans på "gula linjen". Och då längre in på Tunnelgatan efter som de anser det vara osannolikt (vilket jag håller med om) att göra observationen från andra sidan Sveavägen.

En intressant tanke med Engström är att man ofta påstår att han är "normal" och därav inte har GM profil dragen i sig...

Men samma människor kan tvivla om språngmarschen är gjord...

Fast om språngmarschen är ett påhitt och den iskalla Engström visar upp det i Rappprt och i alla förhör så är han just den SJUKA o ISKALLA människan med NARCISSISTISKA drag som en GM kan ha...
Citera
2023-05-04, 16:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
En intressant fråga blir om Engström inte kan se LJ från brottsplatsen är han då per automatik GM...?

Nej, det är han ju inte, men det blir väldigt försvårande för honom.
Någonstans längs den "gula linjen" måste han ju ha befunnit sig (om han såg LJ) och var han inte vid själva brottsplatsen börjar det ju bli trångt. Då man ju placera honom längre in på Tunnelgatan någonstans. Borde inte LJ har sett honom då kan man tycka......

Citat:
Jag har själv märkt i tråden när man ställer dessa frågor att man alltid drar kortet "uppmärksamhet" från Engström!

Men var Engström beredd på att sälja sin själ för att få uppmärksamhet..!?

Alltså ljuga vitt o brett i förhör och Tingsrätt och HD bara för att få uppmärksamhet ?

Det där är väl jag mycket skyldig till
Det är ju den alternativa förklaringen till alla konstigheter.
Citera
2023-05-04, 16:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
En intressant tanke med Engström är att man ofta påstår att han är "normal" och därav inte har GM profil dragen i sig...

Men samma människor kan tvivla om språngmarschen är gjord...

Fast om språngmarschen är ett påhitt och den iskalla Engström visar upp det i Rappprt och i alla förhör så är han just den SJUKA o ISKALLA människan med NARCISSISTISKA drag som en GM kan ha...

Det där har jag också landat i och varit vokal med.

Oavsett om han är GM eller inte anser jag att han påvisar beteenden som inte tillhör "det normala" och är ett avbrott mot vad som tidigare är känt.
Citera
2023-05-04, 16:27
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Lite osäker. Kan det ha varit i samtalen mellan Jeremiah och den person som sade sig vara en del av den senaste utredningen som det sades att polisen valde att inte återskapa?
Citera
2023-05-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Lite osäker. Kan det ha varit i samtalen mellan Jeremiah och den person som sade sig vara en del av den senaste utredningen som det sades att polisen valde att inte återskapa?

Okej, borde eg inte vara så svårt att göra men krävs ju lite resurser..
Citera
2023-05-04, 16:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Okej, borde eg inte vara så svårt att göra men krävs ju lite resurser..

Att återskapa ljuset från 1986 kräver massor av resurser. Utredningar av lamptyper mm.

Jag tvekar inte en sekund på att man kan se siluetten av en person mot kulturhuset. Man ser nämligen kulturhusets vägg på en av bilderna tagna från Sveavägen. Och framförallt - om SE är GM så vet ju han sannolikt om man kan se en person vid kulturhuset efter sina 18 år.

Från det är nästan ingen distansskillnad mellan toppen på trappan och LJ, eller mordplatsen och LJ.

LJ är med stor sannolikhet lika upplyst oavsett om man ser honom från öst eller väst. Samma position.
Citera
2023-05-04, 17:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Hur menar du med tydligare markering mot GM?

Man kan påminna om att det som diskuterades var om det är troligt att GM-SE sett LJ överhuvudtaget. Somliga menar ju att det inte är det.

Och om att åklagaren väl inte har någon uppfattning om varifrån det är möjligt eller inte att se LJ och lämna den beskrivning som SE gör. Han menar istället att SE inte kan ha observerat LJ från mordplatsen eftersom han inte var där efter skotten. Alltså måste han sett LJ längs flyktvägen.

Jag tror det vore svårt att säga något säkert om att det är omöjligt att göra observationen från mordplatsen men möjligt vid en hastig blick över axeln uppe i trappen eller omvänt. Inte ens om man så byggde en helt korrekt fullskalemodell. LJ:s rörelser är också osäkra.

Här är ett par foton från krönet respektive mordplatsen jag postat förr https://imgur.com/a/lUy9aV5. Här är även inzoomningen från Rapport kl. 04 som brukar påpekas i sammanhanget: https://imgur.com/a/WegpWYd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in