2023-05-04, 09:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Trots det lär man ju ha varit mer restriktiv med utlåning med en så hög ränta.. dvs man kunde nyttja färre årslöner till bolån än idag. Sen att den löpande kostnaden kanske inte blev så hög tänker jag är en annan femma
Det var borgenslån som gällde. Dvs banken kunde vara relativt säker på att få in räntan. Det blev mest en fråga om vem som betalade den.

Här kan man notera att det på så vis var värre förr med beroende av släktskap.
Den som inte hade släktingar som ville ställa upp och borga för lånen var ganska rökt.
Citera
2023-05-04, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Det ser inte jag lika lätt alls. Tänk, va. Kan det möjligen ha att göra med räntehöjningarna, flanders? Vad tror förresten flanders om prisutvecklingen på dessa bostäder när föreningarnas lån läggs om och det blir än tyngre att ha en massa föreningar med skulder på 13,000 kvadratmetern?

De borde gå ned. Men säljas kommer de göra precis som de säljs nu.

Gå in på hemnet och kolla på Norra Djurgårdstaden, Hagastan och Hornsberg. Säljs massor av lägenheter där trots höga lån.

Det var väl inte så svårt?
Citera
2023-05-04, 10:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Förklara mer i detalj för oss högerkonservativa.
Har skrivet det nu i flera inlägg. Bör räcka.

Citat:
Vi behöver förstå hur apor resonerar.
Högerkonservativa är sådana som inte resonerar då. Utan menar att logik är något för apor. Ja, det är den logik du kommunicerar.

Citat:
Men förklara lugnt & sansat & utan att dribbla bort dig själv.
Givet postningshistoriken så är det du och andra som lyckas dribbla bort er själva trots att ni erhåller extremt klara resonemang.

Citat:
Det är helt sjukt hur du obehindrat fått sprida dynga här i tråden.
De som bara tar känslobaserade ställningstaganden (aka batikhäxor) ser ju fakta och logik som "dynga".

Citat:
- Föräldrar som närmar sig pension har hus, avbetalt, värt närmare 12 miljoner.

- Han övertalar föräldrarna att belåna villan som säkerhet till 40% (4,5 milj lån eller nåt i den stilen) för att skrapa ihop till en 50% insats till sin egen villa.
Föräldrarna skall då ha väldigt höga pensionen där banken går med på att dom får låna 4.5 MSEK som pensionärer.

Lär vara ihopfantiserad historia.

Citat:
Räntebidrag får han på sin del (blir väl ungefär 200k per år så maxat 30% avdrag).
Och de försvann för 30 år sedan.

Men den extremt förvirrade "horochhapna" yrar om att de skulle vara kvar.

Citat:
Men också ränta på föräldrarnas lån, detta kommer han ansvara för (men eftersom det är deras namn blire 30% avdrag där med).
Sitter en avdragsbegränsning vid 100k.

"horochhapna" har inte koll på något.

Citat:
Har ni hört sjukare grejer?
Har skrivits sjuka grejer här av bubbelpratarna sedan 2010. Vi är vana.
Citera
2023-05-04, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De borde gå ned. Men säljas kommer de göra precis som de säljs nu.

Gå in på hemnet och kolla på Norra Djurgårdstaden, Hagastan och Hornsberg. Säljs massor av lägenheter där trots höga lån.

Det var väl inte så svårt?

Varför upprepar du hela tiden "de säljs ändå"? Bubblan har ju spruckit och de rikaste har förlorat mest på sina tillgångar.
Citera
2023-05-04, 10:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Ser att marknaden prisar in räntesänkningar av FED med start i September och så räntesänkning i varje möte ett år framåt.

När de stannar av är räntan i USA 2.75%.

Skulle RB följa efter så står vi då på 1.75% ränta nästa höst.
Jag säger inte att RB kommer följa efter, men en del menar ju att RB följer FED.

Kommer då bostadspriserna att stiga när räntan sänks?
Citera
2023-05-04, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo fast det finns väl en anledning till att Linköping inte är dyrare än så. Rätt många NoGo områden tyvärr, samt enormt tråkig stad ute på slätten. Nära inget
Linköping är nära allt, man kan ta tåget till Stockholm bara för att gå på bio, eller Göteborg, nära till tvillingstäderna Norrköping och Jönköping, Vättern. Jag bodde i Lund förut. Det är långt åt helsike. Om man inte är dansk.

De nogo-områden som finns i Linköping är tämligen snälla, min son bodde i Skäggetorp ett år innan han köpte något centralt och det enda irriterande där var småungar som sprang på gården. Och cykeln ställde man inte ute. Men visst har jag ett foto på en skjuten man där med blod i snön.
Citera
2023-05-04, 10:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser att marknaden prisar in räntesänkningar av FED med start i September och så räntesänkning i varje möte ett år framåt.

När de stannar av är räntan i USA 2.75%.

Skulle RB följa efter så står vi då på 1.75% ränta nästa höst.
Jag säger inte att RB kommer följa efter, men en del menar ju att RB följer FED.

Kommer då bostadspriserna att stiga när räntan sänks?
Priserna sjunker ju inte i närheten av vad de borde nu när Sverige har sin största räntehöjning på 10-15 år. Så varför skulle de sjunka om räntorna sjunker i höst?

Har du ens med som alternativ i din beskrivning av världen att räntorna INTE sjunker? Varför inte? "Det kan inte sjunka"?

Är det ditt råd till alla 30-åringar som ska köpa i Stockholm nu, maxa lånen för räntorna sjunker i höst?
Citera
2023-05-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Linköping är nära allt, man kan ta tåget till Stockholm bara för att gå på bio, eller Göteborg, nära till tvillingstäderna Norrköping och Jönköping, Vättern. Jag bodde i Lund förut. Det är långt åt helsike. Om man inte är dansk.

De nogo-områden som finns i Linköping är tämligen snälla, min son bodde i Skäggetorp ett år innan han köpte något centralt och det enda irriterande där var småungar som sprang på gården. Och cykeln ställde man inte ute. Men visst har jag ett foto på en skjuten man där med blod i snön.
Låter ju bra. Vad har du för anledning till att flytta till Stockholm? Jobb?
Citera
2023-05-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Med SJ 2000 tar det 1:40h med tåget från Linköping till Stockholm, vem i sina sinnens fulla bruk åker så länge för att gå på bio?

Med tanke på ditt användarnamn verkar du hata Lund, men Lund ligger betyligt bättre till. Jättenära Malmö för resturanger och nöje, under 1h till Köpenahmn och Kastrup.
Citera
2023-05-04, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Trots det lär man ju ha varit mer restriktiv med utlåning med en så hög ränta.. dvs man kunde nyttja färre årslöner till bolån än idag. Sen att den löpande kostnaden kanske inte blev så hög tänker jag är en annan femma

Ja vi hade en statligt reglerad utlåning på den tiden och det var väldigt svårt att få lån öht. Effekten blev sunkiga bostäder och låg standard. Något den här tråden verkar drömma om
Citera
2023-05-04, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
"I Storstockholm har huspriserna fallit med 18 procent och i Storgöteborg har lägenhetspriserna fallit med 10 procent sedan dess, säger Robert Boije."

Lägg på inflationen där så har du dina snabbt 30% ned på blott ett år.

"Enligt uppgifter inifrån byggbolaget JM (OMX:JM) är 60 – 70% av alla köp av nybyggda bostadsrätter i Stockholm spekulationsköp."
https://cornucopia.se/2015/05/uppgifter-fran-jm-tva-tredjedelar-av/

Ouch

En obskyr uppgift gällande BR i Stockholm från 2015.

Nya bostäder är kanske 1% av beståndet. Jag vill ha en källa på att en betydande del av TOTALT bestånd köps på spekulation. Det finns inga sådana uppgifter öht så du kommer bara komma med mer snömos
Citera
2023-05-04, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Varför upprepar du hela tiden "de säljs ändå"? Bubblan har ju spruckit och de rikaste har förlorat mest på sina tillgångar.

Det var tidigare skribenter som skrev trams om att nybyggda lägenheter med höga lön i föreningen var osäljbara. Jag visade att detta är trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in