2023-05-04, 20:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min sista mening blev inte särdeles eftertänksamt formulerad, nej. Jag såg det då du kommenterat. Av tanken kom endast en bråkdel på pränt.

Det hela är en mycket sorglig historia med tre förlorade liv, där givetvis Ts oåterkalleliga öde är det mest tragiska.
Kanske kan grannen ha blandade känslor runt sin insats eller är han endast väldigt nöjd efter utfallet.

Grannen kan säkert känna stolthet över att hans vittnesmål varit avgörande och alla är väl tacksamma för den insats han gjort. Utan den hade mordet varit betydligt mer svårlöst. All eloge till honom.

Det fetade det kan jag däremot hålla med dig om. Att han kan ha blandade känslor... över att han kanske inte lyckats göra mer kanske förhindrat det som han inte kunnat förhindra utan att bryta sig in i lägenheten.
Citera
2023-05-04, 20:26
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man har minsta empati i kroppen kan man föreställa sig hur hemskt det måste vara för Toves anhöriga. Att inte få svar på sina frågor, att inte få veta vad som hände. Det är upprättelse och svar åt de anhöriga till brottsoffret som är det centrala.

Hållet med om vad du skriver. Maja borde uppmanas att prata sanning.
Citera
2023-05-04, 20:26
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen.

Ja, och det är förstås inte uteslutet att polisen blir misstänksam mot grannen innan bitarna föll på plats.

Johanna säger ju att Tove lämnat, och de första poliserna har ju fått olika uppgifter om cykeln av de båda... så vem ska man tro på initialt?

En ung tjejkompis eller en grannkille?

Men snart föll ju fler bitar på plats, så någon längre tid handlade det inte om, snarast väldigt kort tid innan man visste vem man skulle ha ögonen på.

Värt att nämna också är ju att när poliserna ställer frågor till honom i början så är han ju väldigt motstridig i att hans ha ett samtal med dom. Det finns en vittnesuppgift från polis i FUP om hans beteende när de hade frågor på söndagskvällen, nånting att det var en kvinnlig släkting som fick gå imellan och ”sköta snacket”. Nu hade det inte med saken att göra, men klart att det kan inge viss misstanke.
Citera
2023-05-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Till att börja med så tror jag inte att mordet hände 0230 eller senare, helt enkelt på grund av att det blir svårt eller omöjligt att få ihop skeendena.

Sett från andra hållet så tror jag att Johanna inte "slösade" med någon tid. Låt oss ponera att det stämmer som det inledningsvis beskrivits att när de kom till lägenheten så gick Maja och satte sig i vardagsrummet eller möjligen lade sig i Johannas säng, medan Johanna visade Tove lägenheten. Då tror jag att Johanna skred till verket så snart de kom till toan.

Alternativt så utesluter jag inte en möjlighet att Johanna var mer beräknande, och inledde med det nämnda samtalet i köket, och att syftet med det var att förse Tove med alkohol för att få Tove mer påverkad och ett lättare offer. Det är viktigt att notera att det inte finns något i utredningen som indikerar detta, men heller inget som utesluter det. Det är bara en spekulation från min sida som skulle kunna förklara varför Tove var kvar så pass länge i lägenheten och varför mordet dröjde.

Att Johanna skulle ha tålamod att sitta och "prata ut" med Tove i en halvtimme eller mer, det finner jag osannolikt.

Fast J hade kanske inte tänkt att döda T i sin egen lägenhet. Hon verkade ju ha tankar på att göra det diskret enligt googlesökning. Kanske började de med att prata i köket men sedan kunde J inte hantera hatet hon kände inom sig och skred till verket ändå. Hon var ju uppenbarligen mentalt förbered på att göra sig av med T. Men det är ju bara spekulationer.
Citera
2023-05-04, 20:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tänkte på förhöret i rätten, där ordförande tystade honom och han inte fick utlopp för känslorna runt anklagelserna och de spekulationer som florerade. Det föreföll som det tagit honom hårt och han hade behov av att bli rentvådd offentligt.

Jag tolkade honom som en känslomänniska och att han hade stort behov av att bearbeta allt runt händelsen. De föreföll som han blivit mycket påverkad och berörd.

Ja, även där ja.
Men om man läser den första polisensom är på plats, kan man läsa i rapporten hur ha reagerar på L*ahanjs sätt, vilket verkar göra polisen misstänksam till en början.

Så nog kan det ha känts besvärligt, särskilt som att det enda man har gjort är att vara en bra människa.

Ja, han kände av behov av att rentvå sig, men det är ju ingen som tror att han är skyldig. Men så blir det om man är för nära en naricissist. De har bara en sak i sikte och det är att dra vinning av dig.

Är de snälla och hjälper till med kassar, frågar hur du mår, så har de bara en sak i tankarna. Att själva en dag dra nytta av det.
Citera
2023-05-04, 20:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Fast J hade kanske inte tänkt att döda T i sin egen lägenhet. Hon verkade ju ha tankar på att göra det diskret enligt googlesökning. Kanske började de med att prata i köket men sedan kunde J inte hantera hatet hon kände inom sig och skred till verket ändå. Hon var ju uppenbarligen mentalt förbered på att göra sig av med T. Men det är ju bara spekulationer.

Det diskreta sättet att döda Tove på var nog strypningen. Tyst och inget blod, med Toves armar under Johannas ben fanns heller ingen risk för motvärnsskador på Johanna.

Johanna var påläst om hur man dödar någon diskret, och det var vad Johanna gjorde.

Problemet var bara att hon inte hade läst på om hur man gör sig av med ett lik diskret, för där misslyckades hon på samtliga punkter.
Citera
2023-05-04, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Värt att nämna också är ju att när poliserna ställer frågor till honom i början så är han ju väldigt motstridig i att hans ha ett samtal med dom. Det finns en vittnesuppgift från polis i FUP om hans beteende när de hade frågor på söndagskvällen, nånting att det var en kvinnlig släkting som fick gå imellan och ”sköta snacket”. Nu hade det inte med saken att göra, men klart att det kan inge viss misstanke.

Ja, det kanske även var så att L*hanj kände av det här, om han är av känslig natur. Jag kan absolut känna in mig i den känslan.

Här handlar det också om en försvunnen person, så obehagligt det måste kännas.
Citera
2023-05-04, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det diskreta sättet att döda Tove på var nog strypningen. Tyst och inget blod, med Toves armar under Johannas ben fanns heller ingen risk för motvärnsskador på Johanna.

Johanna var påläst om hur man dödar någon diskret, och det var vad Johanna gjorde.

Problemet var bara att hon inte hade läst på om hur man gör sig av med ett lik diskret, för där misslyckades hon på samtliga punkter.

Ska man vara noga, så dödade hon inte heller diskret. Grannen hörde ju...

Men att fälla någon som hon gjorde, och strypningen, det känns verkligen som att hon visste vad hon gjorde.

Det fanns en beslutsamhet i mordet tror jag, något som hon kanske tänkt på flera gånger.
Citera
2023-05-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det som M säger om sömn i bilen kan kanske ses mer som ett uttryck för 'kraftig hjärntrötthet', i kombination med chock. Den starka upplevelsen (som hon bl a beskriver i rättegången med ljudet av Tove mot skogsvägen) gör att hon stänger av där och då. Går in i sin bubbla. Det kan vara så hon minns det, att hon sover/slumrar. J satte väl på Spotify i bilen. Kanske M inte ville prata om det som hänt och inte J heller. Eftersom M kontaktar J dagen efter om vad hon ska svara Ts pojkvän som smsat så gissar jag att det inte blev så mycket prat under bilresan. J skriver också i sina anteckningar på mobilen dagen efter att hon ska 'snacka med M'.

JJ har väl ett och annat att fundera på där i bilen så kan tänka mig det uppstår ett ”tomrum” där i bilen. Och nu är klockan nästan lika mycket som den var när MH kom i säng så om hon dåsar till där är inte konstigt kanske.
Citera
2023-05-04, 21:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Men att fälla någon som hon gjorde, och strypningen, det känns verkligen som att hon visste vad hon gjorde.

Det fanns en beslutsamhet i mordet tror jag, något som hon kanske tänkt på flera gånger.

Jag tror dock inte att dunsen som grannen hörde kom från mordet, eftersom det bara gick några få minuter från dunsen tills Johanna uppenbarade sig utanför grannens dörr på väg ner för att flytta Toves cykel. Tiden däremellan räcker helt enkelt inte till. Det är precis det som de utredare i ärendet som likso jag tror att mordet utfördes tidigare än 0230, också har insett.

Ja, det fanns nog en mycket stor beslutsamhet i mordet. Det tycker jag att rättsläkarens rapport och uttalanden också talar för. Mordet skedde med stor beslutsamhet. Jag tvivlar starkt på att Maja hade någon sådan beslutsamhet. Ännu en detalj som jag menar talar för att Maja inte var närvarande.
Citera
2023-05-04, 21:15
Medlem
Citat:

J hade uppenbarligen koll på det där med att sätta tummarna eller om det berodde på att hon sett filmklippet som nämns i fup.
Citera
2023-05-04, 21:29
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt att Svegfors gett henne "rådet" att sova för att skona henne från en hop frågor hon haft stora svårigheter att svara på. Det låter dessutom inte så nonchalant som "ingen kommentar".

Sangborns rappa frågor i snabb takt skulle lämnat M chanslös. Hur oskyldig M än varit hade hennes troligtvis osammanhängande svar starkt misstänkliggjort henne.

Jag ser sovandet som en mycket klok, skonsam strategi just för M. Det uppfattas som att hon ljuger ja, men oavsett hur sanningsenlig hon varit tror jag att hennes dröjande, tvekande och stakande svar uppfattats som lögn. Jag tror inte hon blivit trodd oavsett.

Det tror jag absolut inte att Svegfors sagt , en advokat har regler att gå efter som tex att de inte får gynna orätt .. och det är ju sjklart att de inte får säga till sin klient att ljuga om vad som hänt .. det är oxå fullt möjligt att hon sov även om det inte verkar vara det mest sannolika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in