Citat:
Ursprungligen postat av
ellaaa
Det där med armbågarna tog Majas advokat upp, att skadorna på Toves armbågar inte ens kan ha uppstått av att hålla armarna över huvudet på det viset Johanna påstår. Rättsläkaren medgav att skadorna på armbågarna kan ha uppkommit för att Tove ”tog emot sig” med dem i fallet. Men det är tydligen oproblematiskt enligt de nämndemän som fattade det här beslutet.
Ja, precis.
"
Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten", sa rättsläkaren.
Rättläkaren säger att det är möjligt uppkomstsätt på fråga av Svegfors, om man i ett fall tar emot sig med armbågarna (reflexmässigt).
"Ja, det är ett möjligt uppkostssätt, ja", svarar AL på frågan om märkena skulle kunna uppstå så.
Och visst, jag kan köpa att det inte är osannolikt att det kan komma från fall, men grejen är ju också att vi har baa Johannas berättelse att det är ett fall baklänges. Det kan ha orsakats även av ett tillhygge men minns inte på rak arm om det frågas om det. OM det varit ett sådant slag som kanske orsakade en anna typ av fall, kanske då armbågarna fått sina skador på annat sätt?
Nu vet vi inte var skadorna sitter exakt för att de inte ska passa så bra med fasthållning av underarmar/händer, men skulle de passa ihop med låsning av armarna med knän/ lår/ underben? Underarmarna kanske inte låg platt ner, men efter hårt tryck från utsidan av armbågarna?
Jag får för mig då, med tanke på Svegfors fråga, att skadorna sitter mer direkt över leden, eller kanske mer mot överamen?
Som sagt, oproblemtiskt för rättens ledamöter som det verkar.