2023-05-04, 19:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är bara de tider som framkommer under rättegången som rätten har att förhålla sig till. Jag vet inte om Rullman redogör tillräckligt ingående för 2.30 för den tiden har rätten negligerat till förmån för grannens gissning.

Helt rätt som du säger, att det är bara det som framkommer under rättegången som rätten har att gå efter.

Men rätten skall inte gå efter något som inte är bevisat. Rätten skall inte gå på en tidpunkt bara för att åklagaren påstår en viss tidpunkt. Här har rätten valt att gå på en tidpunkt som kan kopplas till en rörelseregistrering i en telefon. Men det finns inte ett enda bevis som kopplar den rörelseregistreringen till mordet. Tvärtom finns det bevis som entydigt motsäger rättens slutsats, nämligen tidpunkten för avfärden mot McDonalds och de rörelseregistreringar som noterats kring denna händelse och tiden det tar att genomföra mordet och påföljande handlingar.
Citera
2023-05-04, 19:24
Avslutad
Citat:
Det är mycket möjligt att Svegfors gett henne "rådet" att sova för att skona henne från en hop frågor hon haft stora svårigheter att svara på. Det låter dessutom inte så nonchalant som "ingen kommentar".

Sangborns rappa frågor i snabb takt skulle lämnat M chanslös. Hur oskyldig M än varit hade hennes troligtvis osammanhängande svar starkt misstänkliggjort henne.

Jag ser sovandet som en mycket klok, skonsam strategi just för M. Det uppfattas som att hon ljuger ja, men oavsett hur sanningsenlig hon varit tror jag att hennes dröjande, tvekande och stakande svar uppfattats som lögn. Jag tror inte hon blivit trodd oavsett.
Men herregud. Den enda vettiga ”strategin” är givetvis att tala sanning, för Toves anhörigas skull. Hur kan man ens resonera om en ”klok, skonsam strategi” för Maja? Det handlar väl inte om att skona Maja från svåra frågor i det här läget??

Du resonerar som att det är synd om Maja och att det är bra att hon ljuger. Jag fattar inte ens vad du snackar om. Har du inget medlidande med Toves anhöriga?

Ditt inlägg var stötande.
Citera
2023-05-04, 19:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Säkert har de försökt själv ta reda på den ungefärliga tiden, och inte visste grannen om att hans tidsuppgift skulle få en så avgörande betydelse i rätten! Det kan jag aldrig tänka mig.

Själv hade jag litat på att åklagaren och utredningen hade mer koll, och att min tidsuppgift skule vara min egen personliga uppgift (och tro), och inte vara avgörande på minuten för dödstiden för Tove och livtidsdomar.

Som sagt, det är inte grannens uppgift att rota fram en exakt tid för mordet.
Nej den stackarn har inte fått annat än otack för att han var omtänksam och ställde upp med skjuts.

Först blev han anklagad av J, sedan ifrågasatt av polisen (som han uppfattade det) och slutligen gav hans vittnesmål två tjejer livstidsdomar.
Man kan må dåligt av mindre.
Citera
2023-05-04, 19:38
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Nej den stackarn har inte fått annat än otack för att han var omtänksam och ställde upp med skjuts.

Först blev han anklagad av J, sedan ifrågasatt av polisen (som han uppfattade det) och slutligen gav hans vittnesmål två tjejer livstidsdomar.

Jag tror inte han mår dåligt utav att hans vittnesmål satt två äckliga mördare bakom lås och bom... att du ens antyder det visar ju bara på vilken sjuk människosyn du har.

Dina sympatier är hos dessa två horungar och inte till BO... i sann humanistisk anda

De andra sakerna visst det har du nog rätt i... men att sätta dit brottslingar är nog inget en vanlig människa mår dåligt över.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-04 kl. 19:55.
Citera
2023-05-04, 19:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud. Den enda vettiga ”strategin” är givetvis att tala sanning, för Toves anhörigas skull. Hur kan man ens resonera om en ”klok, skonsam strategi” för Maja? Det handlar väl inte om att skona Maja från svåra frågor i det här läget??

Du resonerar som att det är synd om Maja och att det är bra att hon ljuger. Jag fattar inte ens vad du snackar om. Har du inget medlidande med Toves anhöriga?

OJ! Kunde det uppfattas så!!

Jag skrev endast ur Svegfors och Ms perspektiv.

Givetvis vore det optimala att M självmant berättat hela sanningen om vad som hänt.
Citera
2023-05-04, 20:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Det där med armbågarna tog Majas advokat upp, att skadorna på Toves armbågar inte ens kan ha uppstått av att hålla armarna över huvudet på det viset Johanna påstår. Rättsläkaren medgav att skadorna på armbågarna kan ha uppkommit för att Tove ”tog emot sig” med dem i fallet. Men det är tydligen oproblematiskt enligt de nämndemän som fattade det här beslutet.

Ja, precis.
"Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten", sa rättsläkaren.

Rättläkaren säger att det är möjligt uppkomstsätt på fråga av Svegfors, om man i ett fall tar emot sig med armbågarna (reflexmässigt).
"Ja, det är ett möjligt uppkostssätt, ja", svarar AL på frågan om märkena skulle kunna uppstå så.

Och visst, jag kan köpa att det inte är osannolikt att det kan komma från fall, men grejen är ju också att vi har baa Johannas berättelse att det är ett fall baklänges. Det kan ha orsakats även av ett tillhygge men minns inte på rak arm om det frågas om det. OM det varit ett sådant slag som kanske orsakade en anna typ av fall, kanske då armbågarna fått sina skador på annat sätt?

Nu vet vi inte var skadorna sitter exakt för att de inte ska passa så bra med fasthållning av underarmar/händer, men skulle de passa ihop med låsning av armarna med knän/ lår/ underben? Underarmarna kanske inte låg platt ner, men efter hårt tryck från utsidan av armbågarna?

Jag får för mig då, med tanke på Svegfors fråga, att skadorna sitter mer direkt över leden, eller kanske mer mot överamen?

Som sagt, oproblemtiskt för rättens ledamöter som det verkar.
Citera
2023-05-04, 20:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, verkligen.

Ja, och det är förstås inte uteslutet att polisen blir misstänksam mot grannen innan bitarna föll på plats.

Johanna säger ju att Tove lämnat, och de första poliserna har ju fått olika uppgifter om cykeln av de båda... så vem ska man tro på initialt?

En ung tjejkompis eller en grannkille?

Men snart föll ju fler bitar på plats, så någon längre tid handlade det inte om, snarast väldigt kort tid innan man visste vem man skulle ha ögonen på.
Citera
2023-05-04, 20:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag tror inte han mår dåligt utav att hans vittnesmål satt två äckliga mördare bakom lås och bom... att du ens antyder det visar ju bara på vilken sjuk människosyn du har.

Dina sympatier är hos dessa två horungar och inte till BO... i sann humanistisk anda
Min sista mening blev inte särdeles eftertänksamt formulerad, nej. Jag såg det då du kommenterat. Av tanken kom endast en bråkdel på pränt.

Det hela är en mycket sorglig historia med tre förlorade liv, där givetvis Ts oåterkalleliga öde är det mest tragiska.
Kanske kan grannen ha blandade känslor runt sin insats eller är han endast väldigt nöjd efter utfallet.

Grannen kan säkert känna stolthet över att hans vittnesmål varit avgörande och alla är väl tacksamma för den insats han gjort. Utan den hade mordet varit betydligt mer svårlöst. All eloge till honom.
Citera
2023-05-04, 20:13
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Ja det är häpnadsväckande vilken moral folk kan uppvisa... Eller brist på moral. Jag tror inte det gagnar någon att ljuga i längden. Ärlighet varar längst.
Citera
2023-05-04, 20:18
Avslutad
Citat:
OJ! Kunde det uppfattas så!!

Jag skrev endast ur Svegfors och Ms perspektiv.

Givetvis vore det optimala att M självmant berättat hela sanningen om vad som hänt.
Så du tycker att det är en ”mycket klok och skonsam strategi” ur Majas perspektiv att sitta och ljuga?

Skiljer sig perspektivet åt mellan brottslingar? Är det inte en ”klok och skonsam strategi” ur alla brottslingars perspektiv att ljuga så man slipper jobbiga frågor?

Herregud. Skicka hem alla mördare från fängelserna, här gäller det att gå skonsamt fram.
Citera
2023-05-04, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ja det är häpnadsväckande vilken moral folk kan uppvisa... Eller brist på moral. Jag tror inte det gagnar någon att ljuga i längden. Ärlighet varar längst.
Om man har minsta empati i kroppen kan man föreställa sig hur hemskt det måste vara för Toves anhöriga. Att inte få svar på sina frågor, att inte få veta vad som hände. Det är upprättelse och svar åt de anhöriga till brottsoffret som är det centrala.
Citera
2023-05-04, 20:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen.

Ja, och det är förstås inte uteslutet att polisen blir misstänksam mot grannen innan bitarna föll på plats.

Johanna säger ju att Tove lämnat, och de första poliserna har ju fått olika uppgifter om cykeln av de båda... så vem ska man tro på initialt?

En ung tjejkompis eller en grannkille?

Men snart föll ju fler bitar på plats, så någon längre tid handlade det inte om, snarast väldigt kort tid innan man visste vem man skulle ha ögonen på.
Jag tänkte på förhöret i rätten, där ordförande tystade honom och han inte fick utlopp för känslorna runt anklagelserna och de spekulationer som florerade. Det föreföll som det tagit honom hårt och han hade behov av att bli rentvådd offentligt.

Jag tolkade honom som en känslomänniska och att han hade stort behov av att bearbeta allt runt händelsen. De föreföll som han blivit mycket påverkad och berörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in