Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-04, 14:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast vi fick ingen förklaring av KP varför hennes vittnesmål skulle vara så bra. Det var mer som att man nu valde se det som bra utan egentlig orsak. Att man väljer det är SE och därefter bedömer vittnesmålet som bra just för det stämmer på SE... Det är en form av cirkelresonemang där SE stämmer in bra på signalementet men signalementet är valt utifrån att passa in på just SE.

Nu tycker jag att du säger att man nonchade henne i rätten och att det på grund av det är rätt av KP att lyfta fram henne. Konstigt resonemang.

Kan det inte vara så att YN faktiskt inte är ett bra vittne? Det handlar om ett möte på 3 sekunder om man går på hennes historia. På dessa tre sekunder påstår hon att hon ser en massa olika saker som sedan hålls som en sanning.

Och såg hon ens mördaren... Tidslucka finns, den man hon ser har inget gemensamt i utseende med mannen LJ ser.

På rekonstruktionsbilden är mannen betydligt längre ifrån YN än 10 meter, så det fanns tid att se allt det där. Kan vara ett missförstånd. Vid passagen, som närmast, var GM kanske tio meter ifrån.

För egen del rankar jag YN som det näst bästa vittnet.
Citera
2023-05-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Återpostar ett i mitt tycke tänkvärt inlägg, detta inlägg gjordes före utpekandet av Skandiamannen.

På vilket sätt skulle det vara tänkvärt? Väldigt luddigt tycker jag.
Citera
2023-05-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
På vilket sätt skulle det vara tänkvärt? Väldigt luddigt tycker jag.

Jag tänkte på intresset för Walkie-Talkies verkar ha gått lite upp och ner i perioder.
När Krister Petersson tog över Palmeutredningen trodde jag att han skulle fortsätta med det Dag Andersson hållit på med Walkie-Talkies , Christer A och Sydafrika.
Men han verkar ha skippat det och gick all-in på Skandiamannen istället.

Rätt eller fel därom tvista de lärde.
Citera
2023-05-04, 15:48
Medlem
Citat:
Jag tänkte på intresset för Walkie-Talkies verkar ha gått lite upp och ner i perioder.
När Krister Petersson tog över Palmeutredningen trodde jag att han skulle fortsätta med det Dag Andersson hållit på med Walkie-Talkies , Christer A och Sydafrika.
Men han verkar ha skippat det och gick all-in på Skandiamannen istället.

Rätt eller fel därom tvista de lärde.

Om det tänkvärda skulle vara walkie-talkie-observationer så håller jag med, i övrigt brister det mycket i inlägget.

Det stämmer att walkie-talkie-observationer inte är populärt för anhängare av teorin om den ensamagerande gärningsmannen.

Som bekant inbegriper walkie-talkie-samtal två personer vilket diskvalificerar flera misstänkta som just ensamagerande.

Krister Petersson kan mycket väl vara på rätt spår med Stig Engström som involverad med konspiratörer i MOP men vågade inte ta steget fullt ut och offentliggöra allt. Så det fick bara bli ett misstänkliggörande av den "ensamagerande" och avlidne Stig Engström i huvudrollen som inte gick att komma runt.
Citera
2023-05-04, 15:59
Medlem
Citat:
Om det tänkvärda skulle vara walkie-talkie-observationer så håller jag med, i övrigt brister det mycket i inlägget.

Det stämmer att walkie-talkie-observationer inte är populärt för anhängare av teorin om den ensamagerande gärningsmannen.

Som bekant inbegriper walkie-talkie-samtal två personer vilket diskvalificerar flera misstänkta som just ensamagerande.

Krister Petersson kan mycket väl vara på rätt spår med Stig Engström som involverad med konspiratörer i MOP men vågade inte ta steget fullt ut och offentliggöra allt. Så det fick bara bli ett misstänkliggörande av den "ensamagerande" och avlidne Stig Engström i huvudrollen som inte gick att komma runt.

Man kunde också ha pekat ut Christer A som en ensam agerande gärningsman, men fördelen med Skandiamannen var ju att man hade hans utstämplingstid plus närheten till mordplatsen.
Citera
2023-05-04, 16:10
Medlem
Citat:
Man kunde också ha pekat ut Christer A som en ensam agerande gärningsman, men fördelen med Skandiamannen var ju att man hade hans utstämplingstid plus närheten till mordplatsen.

En annan fördel för Krister Petersson är att han har haft full tillgång till material som avslöjar vilka som var delaktiga i MOP och med pekfingret "avtryckarfingret" mot Stig Engström trumpetar han ut.

Don't you dare to touch me or the one I care for, because.....

för då kommer jag runt Stig och avslöjar er allihopa.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-04 kl. 16:13.
Citera
2023-05-04, 16:19
Medlem
Citat:
En annan fördel för Krister Petersson är att han har haft full tillgång till material som avslöjar vilka som var delaktiga i MOP och med pekfingret "avtryckarfingret" mot Stig Engström trumpetar han ut.

Don't you dare to touch me or the one I care for, because.....

för då kommer jag runt Stig och avslöjar er allihopa.

Tänker du att mordet har koppling till SÄPO eller militärunderrättelsetjänst eller utländsk underrättelsetjänst?
Citera
2023-05-04, 16:25
Medlem
Citat:
Tänker du att mordet har koppling till SÄPO eller militärunderrättelsetjänst eller utländsk underrättelsetjänst?

Ja, subversiva, element, personer inom RPS/Säk, FM & SSI och fd medlemmar av utländsk und-tjänst involverade i vapen & narkotika-handel med figurer som Robert Maxwell, Adnan Khashoggi m.fl.

I bakgrunden fanns det intressen i det geopolitiska spelet i Mellanöstern och spelet mellan öst och väst som säkert bidrog men inte ville synas.
Citera
2023-05-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ja, subversiva, element, personer inom RPS/Säk, FM & SSI och fd medlemmar av utländsk und-tjänst involverade i vapen & narkotika-handel med figurer som Robert Maxwell, Adnan Khashoggi m.fl.

I bakgrunden fanns det intressen i det geopolitiska spelet i Mellanöstern och spelet mellan öst och väst som säkert bidrog men inte ville synas.

Vilken vinst skulle dessa personer göra om man dödade OP ?
Citera
2023-05-04, 16:44
Medlem
Citat:
Vilken vinst skulle dessa personer göra om man dödade OP ?

Det fanns "vinster" på både kort och lång sikt. På kort sikt handlade det om kontrakt för Haubits 77B för vidarexport till Iran från Indien och de som skulle vinna på det "svensk säkerhetspolitik" med inhemsk kontrollerad (FM & SSI) vapenproduktion (Bofors) samt mellanhänder som Adnan Khashoggi.

På lång sikt vet vi nu att Bofors huvudägare numera är BAE , ett brittiskt företag och med kontakter i det brittiska etablissemanget med bl a Robert Maxwell och MI6 som lyder under British Foreign Office.

https://www.baesystems.com/en-us/our-company/inc-businesses/platforms-and-services/locations/sweden

Att sedan amerikanska fd CIA och militärer varit involverade i Iran-Contras affären och andra vapen och narkotika-affärer gör dem misstänkta i sammanhanget.

Så det fanns flera som inte såg Olof Palme som pålitlig och medgörlig när det gällde svensk vapenexport. Det kan vara en bidragande anledning men även Olof Palmes engagemang i frågor som rörde Sydafrika och kontrollen över dess naturrikedomar har säkert spelat in.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-04 kl. 17:43.
Citera
2023-05-04, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
På rekonstruktionsbilden är mannen betydligt längre ifrån YN än 10 meter, så det fanns tid att se allt det där. Kan vara ett missförstånd. Vid passagen, som närmast, var GM kanske tio meter ifrån.

För egen del rankar jag YN som det näst bästa vittnet.

Ok. Bilden visar 15 m. 3,5 sekunder ser hon mannen.

Varför är hon bra? Vad grundas det på? Mörkt, en kort observation, berusad? Du är väl inne på att mannen hon ser är SE med blå jacka och keps, stämmer det bra med vad hon säger? Tänk om det visar sig att mördaren sprang förbi henne i blå jacka, keps och kameraväska. Är hon bra då också?
Citera
2023-05-04, 16:53
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast vi fick ingen förklaring av KP varför hennes vittnesmål skulle vara så bra. Det var mer som att man nu valde se det som bra utan egentlig orsak. Att man väljer det är SE och därefter bedömer vittnesmålet som bra just för det stämmer på SE... Det är en form av cirkelresonemang där SE stämmer in bra på signalementet men signalementet är valt utifrån att passa in på just SE.

Nu tycker jag att du säger att man nonchade henne i rätten och att det på grund av det är rätt av KP att lyfta fram henne. Konstigt resonemang.

Kan det inte vara så att YN faktiskt inte är ett bra vittne? Det handlar om ett möte på 3 sekunder om man går på hennes historia. På dessa tre sekunder påstår hon att hon ser en massa olika saker som sedan hålls som en sanning.

Och såg hon ens mördaren... Tidslucka finns, den man hon ser har inget gemensamt i utseende med mannen LJ ser.
vad får du 3 sekunder ifrån? är det en egen uppskattning? jag kan inte hitta uppgifter på tider, jag gissar mer på 10 sekunder vilket ju i så fall är långt mer än vad många haft chans att se av GM (om det nu skulle vara GM). Handlar det om 10 sekunder eller mer ska YN tillmätas mer uppmärksamhet än någon som sett 3 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in