2020-10-24, 17:46
Medlem
HaquinSpegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hinner han få nobelpriset nu när ännu en författare från USA vunnit priset?

Vi får nog vänta en 3 år till, minst, innan nästa amerikan vinner, då är Mccarthy 90 år gammal.

Frågan är om akademin vågar prisa en vit gammal gubbe, tillika amerikan, utifrån de kulturpolitiska vågorna. McCarthy eller Pynchon är väl de jag själv helst ser belönas men jag tror ingen av dem kommer få det. Skulle varit på 90-talet i så fall.
Citera
2022-03-09, 09:05
Medlem
Clint Ruins avatar
16 år efter ”Vägen” kommer två nya noveller, ”The passenger” och ”Stella Maris” att ges ut i höst/vinter.

https://apnews.com/article/entertainment-arts-and-entertainment-fiction-cormac-mccarthy-b19482a6b4cba8b22d88100c5abbd3d3
Citera
2022-03-28, 03:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
16 år efter ”Vägen” kommer två nya noveller, ”The passenger” och ”Stella Maris” att ges ut i höst/vinter.

https://apnews.com/article/entertainment-arts-and-entertainment-fiction-cormac-mccarthy-b19482a6b4cba8b22d88100c5abbd3d3

Bästa nyheten på länge...

Hoppas bara att han fortfarande har friska hjärnceller...nästan 90 år gammal...
Citera
2022-06-01, 20:15
Medlem
XtraXs avatar
Ingen verkar våga göra film av Blodets meridian, är det verkligen så svårt?
Citera
2022-06-02, 09:43
Medlem
Guds Barn är riktigt bra imo
Citera
2022-07-29, 23:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Ingen verkar våga göra film av Blodets meridian, är det verkligen så svårt?

Jo, fruktansvärt svårt. Kan bara se det fungera som 4-timmarsrulle från Kubrick, men det går ju inte längre.
Citera
2022-07-31, 18:26
Medlem
PhG.s avatar
Har läst Blood Merdian, jäkligt bra, kan starkt rekommendera den för den som inte läst den (men gissar att de flesta som är i den här tråden har redan gjort det). Gillade även No country for old men, men om jag ska välja så är Blood Meridian strået vassare

För den som vill finns ljudboken på youtube
Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=sE12km0BvRQ
Del 2
https://www.youtube.com/watch?v=q0Y7cHA2FSQ
Citera
2022-08-01, 17:40
Medlem
Gillade "Vägen"!
Citera
2022-08-04, 09:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Är det någon annan som har en förkärlek till Surtree?

Vad Cormac gör med denna bok är ganska fantastiskt, då han får social realism att verka mytologisk och berättar en historia utan någon traditionell narrativ med början och slut, där episoder bara händer, ungefär som livet, men utan att det någonsin blir tråkigt.

Du kan därmed öppna boken och läsa på måfå vilken episod som helst, du kan närmast shuffla om boken och läsa den i vilken ordning du än vill. Påminner om Tarkovsky "spegeln" på många sätt, där scener följer varandra på måfå, men alla scener är så pass vackert berättad att man känner sig ändå mätt när man når slutet.
Citera
2022-08-08, 23:08
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Är det någon annan som har en förkärlek till Surtree?

Vad Cormac gör med denna bok är ganska fantastiskt, då han får social realism att verka mytologisk och berättar en historia utan någon traditionell narrativ med början och slut, där episoder bara händer, ungefär som livet, men utan att det någonsin blir tråkigt.

Du kan därmed öppna boken och läsa på måfå vilken episod som helst, du kan närmast shuffla om boken och läsa den i vilken ordning du än vill. Påminner om Tarkovsky "spegeln" på många sätt, där scener följer varandra på måfå, men alla scener är så pass vackert berättad att man känner sig ändå mätt när man når slutet.

Hej,
Läste Suttree förra månaden. Alldeles fantastiskt bok som stannar kvar i sinnet. Man vill bara träffa Suttree, denna varma och egensinniga människa.
Citera
2023-04-08, 00:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Hej,
Läste Suttree förra månaden. Alldeles fantastiskt bok som stannar kvar i sinnet. Man vill bara träffa Suttree, denna varma och egensinniga människa.

Underbart. Jag öppnar boken då och då, läser någon scen på måfå för att återigen glädjas över vardagens magi. Känner att jag, likt suttree, borde vandra ut till skogen några dagar (eller veckor) och svälta mig själv från allt tills det blir omöjligt att särskilja mellan dröm och verklighet.
Citera
2023-05-04, 11:42
Medlem
Stakbrötes avatar
Cormac McCarthy

Cormac McCarthy. Hans triologi är ett mästerverk. Jag gillar när det är smutsigt, grit, true grit. The road
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in