2015-04-16, 15:39
Medlem
Hej!

Hade tänkt att läsa Blood meridian nu snart. Men jag funderar på om jag ska läsa den på originalspråk eller den svenska översättningen. Pratade med en bokhandlare nyss som menade att den svenska översättningen av The road var dålig, men han kunde inte säga något om den svenska översättningen av BM.

Så vad tycker ni på flashback? Är språket svårt för övrigt?

Tack!

Edit: Såg att frågan hade behandlats tidigare. Men andra får gärna ge sina synpunkter.
Senast redigerad av taugenichts 2015-04-16 kl. 15:42.
Citera
2015-04-16, 16:28
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taugenichts
Hej!

Hade tänkt att läsa Blood meridian nu snart. Men jag funderar på om jag ska läsa den på originalspråk eller den svenska översättningen. Pratade med en bokhandlare nyss som menade att den svenska översättningen av The road var dålig, men han kunde inte säga något om den svenska översättningen av BM.

Så vad tycker ni på flashback? Är språket svårt för övrigt?

Tack!

Edit: Såg att frågan hade behandlats tidigare. Men andra får gärna ge sina synpunkter.
Inga problem att läsa Cormack på orginalspråket.
Citera
2015-04-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Inga problem att läsa Cormack på orginalspråket.

Ok. Då läser jag den på engelska. Tack för din input!
Citera
2015-04-16, 17:09
Medlem
jimmyfingerss avatar
Jag hade inte heller några problem med engelska Blood Meridian. Återkom gärna med vad du tycker om språket. Alltid kul att höra vad folk tycker om den boken.
Citera
2015-04-16, 18:23
Medlem
Ja, visst kan jag göra det. Men det dröjer nog ett tag. Har lite några andra böcker jag läser just nu.
Citera
2015-04-16, 19:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag har snart läst ut Blood Meridian. Det är en ganska överväldigande bok. Språket kanske inte är något problem. Man kan välja mellan att slå upp ett antal ord eller ungefär förstå dem utifrån sammanhanget. Den som slår upp dem kommer att finna att de ofta inte finns i någon vanlig ordbok, men med lite sökande kan man hitta rätt sammanhang och förstå de arkaiska begrepp Cormack använt sig av. Men hela boken behöver en 'companion' som redogör för allt från bakgrund och historia till de olika tidiga revolvrar som används.

Kan någon av dessa vara bra?
http://www.amazon.co.uk/dp/0292718217/ref=wl_it_dp_o_pC_S_ttl?_encoding=UTF8&colid=3ER44 0V4TFK4H&coliid=I16L1Y1GKQY2YQ
To guide all its readers and help them appreciate the novel's wealth of historically verifiable characters, places, and events, John Sepich compiled what has become the classic reference work, "Notes on Blood Meridian". Tracing many of the nineteenth-century primary sources that McCarthy used, "Notes" uncovers the historical roots of "Blood Meridian".
-----------
http://www.amazon.co.uk/dp/1107644801/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_ttl?_encoding=UTF8&colid=3ER4 40V4TFK4H&coliid=IFM98R1SW4C1X

Sedan återstår tolkningen av boken, som är full av bokstavligen mystiska, hänförda betraktelser.
Citera
2015-04-16, 19:51
Medlem
jimmyfingerss avatar
Inte ofta man ser McCarthy i rörlig bild, men här är några klipp ur en intervju rörande filmen The Counselor. Säga vad man vill om filmen, men alltid kul att se mannen prata.

http://www.traileraddict.com/the-counselor/interview-cormac-mccarthy
Citera
2019-04-07, 19:19
Medlem
Naknekejsarens avatar
Paul Thomas Anderson (en av mina favoritregissörer) ska ha frågat på skämt till James Franco:

Vad är skillnaden mellan Cormac Mccarthy och Gud?

Varav PT Anderson själv svarade:
Cormac Mccarthy är Gud.

Så stor är han,någon som vill motsäga PT Andersons skämt om mannen? Var det ett skämt?

Ifall Gud existerade och dessutom kunde skriva, skulle han inte skriva precis som Cormac Mccarthy?
Citera
2019-04-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Paul Thomas Anderson (en av mina favoritregissörer) ska ha frågat på skämt till James Franco:

Vad är skillnaden mellan Cormac Mccarthy och Gud?

Varav PT Anderson själv svarade:
Cormac Mccarthy är Gud.

Så stor är han,någon som vill motsäga PT Andersons skämt om mannen? Var det ett skämt?

Ifall Gud existerade och dessutom kunde skriva, skulle han inte skriva precis som Cormac Mccarthy?

Francos fråga var bara löjligt pinsam. Vad då, vad är skillnaden mellan Cormac McCarthy och Gud? PT Andersons svar var lika löjligt. Vad då Cormac McCarthy är Gud? Det här får mig att undra om de har någon relation till vare sig Cormacs litteratur eller är ett jotta spirituella.

Om Gud existerade, eller existerar, visa av oss tror ju det, hade/är det knappast dock i formen av en författare.

Cormac McCarthy är tjyst författare, men Gud, nahh get real. Förstår att Anderson inte menar något bokstavligt, men det är likväl pojke beundrar stor kulturpersonlighet över det som inte säger någonting alls.
Senast redigerad av Magmunnen 2019-04-07 kl. 20:15.
Citera
2019-04-07, 22:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Francos fråga var bara löjligt pinsam. Vad då, vad är skillnaden mellan Cormac McCarthy och Gud? PT Andersons svar var lika löjligt. Vad då Cormac McCarthy är Gud? Det här får mig att undra om de har någon relation till vare sig Cormacs litteratur eller är ett jotta spirituella.

Om Gud existerade, eller existerar, visa av oss tror ju det, hade/är det knappast dock i formen av en författare.

Cormac McCarthy är tjyst författare, men Gud, nahh get real. Förstår att Anderson inte menar något bokstavligt, men det är likväl pojke beundrar stor kulturpersonlighet över det som inte säger någonting alls.

Äsch, ville bara bumpa tråden på något lekfullt sätt. Få igång Mccarthy diskussionen, är trött på politik.

På tal om Gud:

https://www.youtube.com/watch?v=TIQynsWpBpQ&t=1s
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-04-07 kl. 22:20.
Citera
2019-04-09, 17:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Underbar fantrailer (finns inte många bra sådana) av Blood Meridian:

https://www.youtube.com/watch?v=S-PjtKLB_Mc&oref=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwat ch%3Fv%3DS-PjtKLB_Mc&has_verified=1

Kommer Hollywood någonsin våga? Kan någon regissör överhuvudtaget ta sig an den?

Werner Herzog i sina bästa dagar, Kubrick, ich kanske en Terrence Malick som lyckas upphöra med drömmerierna om det vackra i människan?

Nej, jag kan inte se någon ta sig an den.
Citera
2020-10-10, 06:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Hinner han få nobelpriset nu när ännu en författare från USA vunnit priset?

Vi får nog vänta en 3 år till, minst, innan nästa amerikan vinner, då är Mccarthy 90 år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in