2023-05-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Fam Andersson har säkerligen levt en mardröm efter att Helena försvann.
Hela Mariestad känner med familjen
Tänk att på nära håll se dem lida
Man skulle nog kunna göra ordentligt mycket för denna familj om man kände att det fanns något man kunde göra
Exvis tiga om något man vet skulle krossa denna familjen ännu en gång, att någon nära dem, som de älskar, är den man tror dödade Helena.
Helena är död och hennes familj har tagit första plats för dem kan man fortfarande hjälpa. Att berätta får inte detta ogjort eller bra igen. Man släpper helt enkelt inte en sådan bomb. Alla sluter upp kring familjen Andersson, på helt "fel" sätt för ingen vill orsaka smärtan. Troligtvis så vet Ulrica innerst inne men slår ifrån sig och har satt ner foten redan från början när folk misstänkte BW. Många gjorde det. Där satte hon gränsen redan från start. Inte för att hon inte vill se lösningen utan för att hon helt enkelt inte vill eller orkar med mer smärta och sorg. Stackars tjej.
Så tror jag att tystnade uppstått i Helenafallet. Min
spekulation.
BW ligger närmast till hands i min teori.

Ja du har nog mycket rätt i det du säger. Jag tror som sagt att mycket sker omedvetet..samt att har du ingen som backar upp dina påståenden och du blir ensam att peka fingret på någon du känner så finns risken att du blir behandlad som den som förstör eller sprider falska rykten... Du blir problemet medan det faktiskt finns en möjlighet att någon är en mördare.. det blir precis som att ditt brott är nästan värre än det den personen skulle kunna gjort. Om du förstår hur jag menar..
Citera
2023-05-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja du har nog mycket rätt i det du säger. Jag tror som sagt att mycket sker omedvetet..samt att har du ingen som backar upp dina påståenden och du blir ensam att peka fingret på någon du känner så finns risken att du blir behandlad som den som förstör eller sprider falska rykten... Du blir problemet medan det faktiskt finns en möjlighet att någon är en mördare.. det blir precis som att ditt brott är nästan värre än det den personen skulle kunna gjort. Om du förstår hur jag menar..
Ja. Denna tystnad är ju väldigt påtaglig. Det har gått så många år men trots det pratar ingen högt nog för att det ska höras. Det var ju en massa folk runt Helena sista kvällen. Visst kan de snackat med snuten men det borde spridit sig ett och annat med och det tycker inte jag att det gjort.
Jag tror inte den tystnaden bottnar i att polisen givit dem råd att hålla käften i alla dessa år. Jag tror att man som du skriver inte vill bli den som släpper bomben.
Jag tror nämligen att sanningen skulle vara som att släppa en bomb. Det skulle krossa många liv, tror jag.
Det är en anledning till att jag ställer mig tveksam till PU för det är inte det minsta känsligt och detta är någon som skulle kunna förväntas av en sådan pajsare just för att han är ett rötägg och dessutom inte hör till Helenas vänner. Ingen skulle tveka att snacka om honom, tror jag.
Ulrika och Rebecka har många gånger sagt att de försöker hålla liv i utredningen under åren som gått men vad har de gett allmänheten att gå på egentligen liksom Wadebäck men utan att ge någonting. Allt kan ju inte vara känsligt utan det pekar nog snarare åt ett håll de inte vill att det ska peka åt, enligt min spekulation.
Det är inte lätt att vilja se fallet löst OCH att samtidigt sortera bort vissa från att vara gm pga det känslomässiga.
Kommer inte ihåg vilken av systrarna det var, men troligtvis Ulrika, som grymtade åt GWs teori och utsago ett tag. Tror att han träffade en öm tå. Inte att hans "gubbar" var käpprakt åt helvete mer än för deras tycke.
Citera
2023-05-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, detta vittnesmål fortsatte att vara aktuellt. I P4-dok. del 1, tas det upp igen av PW och Mats:

"I Polisutredningen, så finns det en till vittnesuppgift lite senare den här natten. På parkeringen vid Sjukhuset några hundra meter från Helenas gata, där parkerar nån en bil. Vittnet ser sen att föraren springer söderut i riktning mot bostadsområdet Lockerud"

Att denne skall ha varit: Vältränad, "mer ljus än mörk" hårfärg, Mellan 20-30 år, 175-180 cm lång, vit tröja och knälånga shorts, kan stämma in bra på Pe*r Ullb*erg, PU.

Just "vältränad" måste ju starkt indikera på att mannens muskler syntes väldigt tydligt från där vittnet stod. Detta vittne bör väl stått kanske mer norröver mot Sjukhuset sett, till denna springande man, annars hade väl kanske denne man sprungit mer mot vittnet, tänker jag mig.

Det blir inte så klockrent för PW och Mats, om de vill knyta "MMPG inne på Stadt" (KM), till denne springande man, tycker jag inte då. Det kanske inte heller var det syftet med det, utan att man bara tog med det givetvis. För denna observation av denne springande man, passar mycket bättre ihop med en annan man- PU. Om vi utgår ifrån att denne springande man har med detta försvinnande att göra , måste vi utgå ifrån att en gärningsman alltid agerar utifrån det han är mest bekant med. Särskilt i en sådan här stressad och plötslig händelse. Man gör det som sitter i ryggmärgen.

I GMs DNA, om man vill kallade så. Vad gäller PU, föll det sig väldigt naturligt för honom att ställa bilen just här, för det berättade hans kompis PK om att: "om man hade gjort något dumt, ställde man bilen vid Sjukhuset".För som han sade så, cirkulerade aldrig/eller mycket sällan, Polisen runt den parkering där uppe.

PU har också sin bostad belägen i exakt den riktning som denne man springer emot, inte så långt bort, på Bråtenvägen 58.

Om han var riven och smutsig när han sprang från denna parkering, så är det alltså inte alls säkert att detta vittne såg detta heller, då jag starkt antar att vittnet stod norröver och ej såg han ansikte eller så närgånget alls då, framifrån. Kanske från sidan, möjligt men från ett avstånd. Vi vet ju inte exakt.
Vad är teorin om varför någon, ev PU, skulle agera på detta vis?
Känns dumt att dumpa bilen just där.
Han riskerar att någon ser honom och kanske berättar detta när det drar igång ett sök, för det utgår väl mördaren ifrån att det ska inom kort. Då har han ju noll koll på bilen som troligtvis bär spår efter bortförda det, ev har ett lik inuti. Eller tänker jag helt fel här tycker du?
Citera
2023-05-03, 22:35
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Som sagt det är ett möjligt scenario, jag tycker bara vissa saker tyder på att det är någon hon känner. Bland annat avsaknaden av vittnen, jag tror inte det är en stor konspiration utan att man väljer helt enkelt att inte bli indragen eller man vågar inte titta åt det hållet helt enkelt så man bara väljer att vara tyst. Jag tror sånt bara uppstår omedvetet när något sånt här inträffar. Det är inte som att de snackat ihop sig om att nu säger vi inget.. jag tror bara man inte vill dras in eller tänka på det...

Sen om det vore så att det är en form av överfall som spårar ur eller en våldtäkt som spårar ur. Har du ingen relation till offret så bemödar man sig sällan att göra sig av med kroppen och dylikt. Man drar liksom därifrån.. det är såna saker som får mig att tänka att det är någon koppling mellan offer och GM.

Vi har ju detta med att ett vittne ser en kvinna gå ensam över torget som liknar Helena. Sen en annan vittnesuppgift där en kvinna som liknar Helena går tillsammans med en man på Österlånggatan. Brovittnet förstås, samt ett annat vittne som bara tycker sig se ensam Helena gåendes ensam väster om Marieholmsbron. Kan då någon av de här varianterna innehålla då, Helena ? jag tycker det bör vara så. Men vi vet ju inte med säkerhet att hon verkligen gick, men jag tycker ändå att ansamlingen av mängden uppgifter åt detta håll, kan peka på det.

Vi har också det samtal hon har med BW utanför Stadt, där hon säger att hon skall gå hem för att få frisk luft, enligt honom. Att bestämma sig för detta vid Stadt är nog ett lätt beslut där och då för henne, den första biten att gå är nog lättsam över det lilla torget och över de små gatorna i detta komprimerade centrum. Den "sega" biten att gå , blir nog efter Marieholmsbron kan jag tänka , när bebyggelsen minskar och ödsligheten tilltar.

Polisen hade frågat ut alla på torget, enligt Jenven i "Att lösa ett mord"(Viaplay,TV3). Jag tror ju att som svensk direkt efter att en ung kvinna försvinner 1992, så berättar du nog om du t ex såg Helena stiga in i en bil i anslutning till torget.

Ja, Helena borde haft någon form av tidigare kontaktyta till sin baneman, det tycker jag också bör vara så. PU hade ju faktiskt en sådan med Helena på det gym(Mickes) de båda tränade på. Det var nog här PUs intresse för Helena tog form. Självklart hälsade de på varann som man gör på sådana ställen i en sån här småstad vid denna tid och de visste om varandra. Helena borde ju självklart också känt till att hennes jämnåriga klasskompis/skolkamrat SuEK (f.1970) var tillsammans och hade barn ihop med PK, som var PUs kompis. Just hans förhållande med SuEK kan ha även ökat acceptansen till PK hos gemene man då 1992, inbillar jag mig.

PU säger också att han hälsat på Helena inne på Stadt. PU hade nog ett intresse av Helena, då han också sagt detta till PK när de såg henne ute vid ett tillfälle vid Gamla Ekudden: "En sån tjej skulle man ha". Helena kunde alltså aldrig sett på PU som en farlig buse som hon skulle undvika. Om hon promenerade en bit med PU efter Stadts stängning, tror jag det var i rent vänskapligt syfte från hennes sida, som PU kan tolkat helt fel senare.

Jag tror därmed att PU skulle tagit med kroppen om han var GM, inte för han var en vän, men det starkare: för han kan ha hyst en viss passion för Helena. Denna passion i så fall är en större utlösande faktor kombinerat givetvis med anabola, styrka och alkohol i botten, än att bara vara en vän givetvis. Han tar då med kroppen för han kan inte låta henne ligga där i skogsdungen, han skäms och är förtvivlad. Om han har med sig JoFr, som bor precis i området, på Södra Kolarestigen så kan han heller aldrig vilja att kroppen skulle legat kvar där.

Om de dumpat kroppen i Vänern , så tror jag självklart inte heller de vet exakt vart någonstans. Därför kanske de inte heller tycker det är lönt att ringa in anonymt att säga typ: "Kroppen är dumpad någonstans i Vänern"... Krasst utryckt. Just vart man var med båten ifall man dumpade på detta sätt, kan ju också avslöja för mycket om båtens eventuella utgångsplats.
Citera
2023-05-03, 22:53
Medlem
Citat:
Jag tror jag landar mer och mer i att det var denne P*er Ullber*g (f.1972) som var denne gärningsman, skyldig till Helena Anderssons försvinnande den 14 juni 1992. Det går inte att komma runt det faktum att han verkligen kom upp till PK o SuEk den natten i ett rivet, smutsigt och ångestfyllt tillstånd. Det går ej att förklaras bort, att strunta i.

Vi har även det Prinzezzan säger från Muscaria att PU sökt alibi hos personer den natten också, samt även det att Prinzezzan även säger att det fanns en person i PUs trappuppgång, som sett han sargad på Söndagen den 14 juni, detta stärker även upp det faktum att det var detta datum som var i fråga. Det finns lite för mycket bitar i detta som pekar mot PU..

Problemet för mig är delvis att jag helst inte vill använda mig av namn i mina teorier då jag själv tänker att det kanske finns flera personer detta skulle kunna passa in på.. samt jag tänker att en teori baserat på händelseförlopp/scenario är det enda man egentligen kan göra även om man tänker vissa namn i vissa scenarion i sitt eget huvud.. Men jag tänker bara att de flesta av teorierna har inte burit frukt...

Helena gick hem och stötte på en okänd GM.. Den har inte riktigt funkat då man inte riktigt hittat någon.. Och man har ju utgått stenhårt ifrån den tesen ifrån början men ändå inte hittat det man sökt.

Helenas GM var med under kvällen/Inne på Stadshotellet.. nja... Det har inte heller riktigt funkat..

Helenas gick tillsammans med sin GM... Osv osv..

Det jag tänker är att den teorin som aldrig riktigt testats är att om det inte är en s.k Random/slumpmässigt möte.. så får man se det ur synvinkeln att hon känner GM.. samt att man får utgå ifrån scenariot att hon inte gick hem.. därav så bör man titta på hennes bekantskapskrets och vilka som hade tillgång till bilar denna kvällen. Utifall att det är något som inte riktigt stämmer. Samt som jag varit inne på tidigare, det är lite märkligt att ingen riktigt varit med Helena efter torget, eller hört och sett något..

Och det känns som den teorin/det scenariot är det minst outforskade.. oavsett vilka namn man än tänker sig in i det scenariot. Men att man borde fokusera på hennes närmaste bekantskapskrets som var på plats.

För rent sannolikt så borde MMPG vara GM.. Han var med på förfesten, han var med på Stadshotellet, han var med på torget, det sägs att vittnen kan ha sett honom med Helena (osäkert men ändå) vilket isf gör att han är den sista som har sett henne i livet.. Han ska varit intresserad av Helena inne på Stadshotellet osv. Han har haft rätt röriga utsagor och ändrat sig flera gånger.. polisen har varit väldigt intresserad av honom under en längre tid etc.
Problemet med honom är att han är en ensam GM utan bil.. samt lite andra saker som inte riktigt stämmer överens, tex att han också inte riktigt har någon relation till Helena. Samt att han har gått ut i media/dokumentären för att beivra sin oskuld (Även om jag personligen inte tror att han är GM) så är det inte jättte-ovanligt att GM söker sig till media just för att berätta hur oskyldiga de är..

Men en annan tanke jag har kring scenariot med PU är att det finns inget som egentligen knyter honom till alltihop.. Utan all info om denna person är ifrån Flashback.. Jag menar inget illa om det men alla andra scenarios och teorier bygger på saker som antingen sagts i dokumentärer, intervjuer, media överlag. Om man nu bortser ifrån namn.

För enligt Jenvén (I veckans brott) så har man kartlagt alla som var med på Torget och Stadshotellet.. Och fall man har tesen att det kan vara en okänd GM för offret och gärningsmannen kan ha följt efter Helena och funnits på Stadshotellet och torget efteråt så borde väl denna PU dyka upp. Om han är enligt rykten den han är? Lite halvkriminell och anabola steroider osv.. borde man inte titta på en sån person rätt snabbt tänker jag..

Lite så tänker jag också.. att den enda teorin som inte riktigt kollats är teorin om att det skulle kunna vara vänner till Helena.. men som sagt allt är möjligt men det är lite så jag tänker kring PU..
Citera
2023-05-03, 23:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Vad är teorin om varför någon, ev PU, skulle agera på detta vis?
Känns dumt att dumpa bilen just där.
Han riskerar att någon ser honom och kanske berättar detta när det drar igång ett sök, för det utgår väl mördaren ifrån att det ska inom kort. Då har han ju noll koll på bilen som troligtvis bär spår efter bortförda det, ev har ett lik inuti. Eller tänker jag helt fel här tycker du?

Ja, du har ju rätt. Hela denna händelse från Kohagen och framåt , med dumpning mitt i natten o sv , präglas ju alltihopa av ett ENORMT risktagande. Galenskaper rakt igenom i denna lilla småstad en sommarnatt 1992. Har man ens hört på maken egentligen förut, om man tänker efter ?

En plötslig oplanerad gärning i ett villaområde alldeles nära hennes hem, kroppen tas med och då antagligen dumpas samma natt och detta då även med båt! OM, det då är så då, viket jag tror.

Ja, man kan då lägga denna man till denna händelse då också då. Risktagandet fortsätter alltså med parkering av denna bil, någonstans skall ha ställa den, ändock. Passar in då bra med PU, som gjort det förut där, är bekant med det och har lägenheten inte så långt ifrån.

Sedan kommer han på när han kommit hem att han behöver ha alibi för denna natt som kriminell och han lätt känner Polisen ögon i nacken. Desperationen och galenskaperna fortsätter med besöket uppe hos PK och SuEk senare på natten. Jag tycker allting vad jag sagt förut andas - "yngling" över detta brott. Lägg till anabola, alkohol, kriminalitet och styrka på det. Larger than life känsla. Odödlighet och dumdristighet.

Du säger då att han är rutten, det måste då anser jag vara ett kriterium för att kunna vara GM till denna gärning och hantering av dess eftermäle. Jag anser att han inte behövde vara god vän med Helena, för att kunna vara aktuell som GM. Gymmet som kontaktyta, dragningskraft på kvinnor och kanske stor "inställsamhet" till kvinnor han är intresserad av räcker nog gott, tror jag.

Har du mer att berätta om PU, som kännare av trakten ?
Senast redigerad av IB03 2023-05-03 kl. 23:07.
Citera
2023-05-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ja. Denna tystnad är ju väldigt påtaglig. Det har gått så många år men trots det pratar ingen högt nog för att det ska höras. Det var ju en massa folk runt Helena sista kvällen. Visst kan de snackat med snuten men det borde spridit sig ett och annat med och det tycker inte jag att det gjort.
Jag tror inte den tystnaden bottnar i att polisen givit dem råd att hålla käften i alla dessa år. Jag tror att man som du skriver inte vill bli den som släpper bomben.
Jag tror nämligen att sanningen skulle vara som att släppa en bomb. Det skulle krossa många liv, tror jag.
Det är en anledning till att jag ställer mig tveksam till PU för det är inte det minsta känsligt och detta är någon som skulle kunna förväntas av en sådan pajsare just för att han är ett rötägg och dessutom inte hör till Helenas vänner. Ingen skulle tveka att snacka om honom, tror jag.
Ulrika och Rebecka har många gånger sagt att de försöker hålla liv i utredningen under åren som gått men vad har de gett allmänheten att gå på egentligen liksom Wadebäck men utan att ge någonting. Allt kan ju inte vara känsligt utan det pekar nog snarare åt ett håll de inte vill att det ska peka åt, enligt min spekulation.
Det är inte lätt att vilja se fallet löst OCH att samtidigt sortera bort vissa från att vara gm pga det känslomässiga.
Kommer inte ihåg vilken av systrarna det var, men troligtvis Ulrika, som grymtade åt GWs teori och utsago ett tag. Tror att han träffade en öm tå. Inte att hans "gubbar" var käpprakt åt helvete mer än för deras tycke.

Ja du slog nog huvudet på spiken där!🙏
Citera
2023-05-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ja, du har ju rätt. Hela denna händelse från Kohagen och framåt , med dumpning mitt i natten o sv , präglas ju alltihopa av ett ENORMT risktagande. Galenskaper rakt igenom i denna lilla småstad en sommarnatt 1992. Har man ens hört på maken egentligen förut, om man tänker efter ?

En plötslig oplanerad gärning i ett villaområde alldeles nära hennes hem, kroppen tas med och då antagligen dumpas samma natt och detta då även med båt! OM, det då är så då, viket jag tror.

Ja, man kan då lägga denna man till denna händelse då också då. Risktagandet fortsätter alltså med parkering av denna bil, någonstans skall ha ställa den, ändock. Passar in då bra med PU, som gjort det förut där, är bekant med det och har lägenheten inte så långt ifrån.

Sedan kommer han på när han kommit hem att han behöver ha alibi för denna natt som kriminell och han lätt känner Polisen ögon i nacken. Desperationen och galenskaperna fortsätter med besöket uppe hos PK och SuEk senare på natten. Jag tycker allting vad jag sagt förut andas - "yngling" över detta brott. Lägg till anabola, alkohol, kriminalitet och styrka på det. Larger than life känsla. Odödlighet och dumdristighet.

Du säger då att han är rutten, det måste då anser jag vara ett kriterium för att kunna vara GM till denna gärning och hantering av dess eftermäle. Jag anser att han inte behövde vara god vän med Helena, för att kunna vara aktuell som GM. Gymmet som kontaktyta, dragningskraft på kvinnor och kanske stor "inställsamhet" till kvinnor han är intresserad av räcker nog gott, tror jag.

Har du mer att berätta om PU, som kännare av trakten ?
Vad mer kan man säga än vad som sägs i tråden typ. Förvånad över att Helena skulle vara hans typ enligt hans egen utsago enl PK.
Ulrika rimmar nog bättre enligt mig.
Han hade lätt för brudar. Han gillade "populära tjejer". Han fick dem oftast med.
Kanske gör det Helena till en utmaning, det vet man ju inte förstås.
Känns som om grabben fick sätta på alla dem en annan bara kunde drömma om.
Lite märkligt är att trots att PU var lowlife så var brudarna som plåster på honom. Han såg nog skaplig ut. Städat och vältränat yttre.
Detta är en grabb jag enbart träffat på ute, aldrig umgåtts med då han är betydligt yngre och någon jag aldrig gillat. Man träffade honom ofta när han var vakt på Stadt och då höll man god min för att få komma in Haha!
Jävligt stöddig som vakt!
Om detta fall någon gång får en lösning så hoppas jag att gm är PU även om jag är tveksam till det. Jag tror att PK bara jävlas med honom i tråden. Jag hoppas att det inte är någon nära till familjen Andersson för de har lidit nog.
Citera
2023-05-04, 07:09
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Problemet för mig är delvis att jag helst inte vill använda mig av namn i mina teorier då jag själv tänker att det kanske finns flera personer detta skulle kunna passa in på.. samt jag tänker att en teori baserat på händelseförlopp/scenario är det enda man egentligen kan göra även om man tänker vissa namn i vissa scenarion i sitt eget huvud.. Men jag tänker bara att de flesta av teorierna har inte burit frukt...

Helena gick hem och stötte på en okänd GM.. Den har inte riktigt funkat då man inte riktigt hittat någon.. Och man har ju utgått stenhårt ifrån den tesen ifrån början men ändå inte hittat det man sökt.

Helenas GM var med under kvällen/Inne på Stadshotellet.. nja... Det har inte heller riktigt funkat..

Helenas gick tillsammans med sin GM... Osv osv..

....
Enligt LGWP så var det inte alls så. Enligt denne så misstänkte polisen inledningsvis att försvinnandet/mordet var drogrelaterat. Rätt eller fel så har även denna tråd har ju en enorm beröringsskräck inför denna möjlighet. Alla beskriver Helena som en ordentlig helylleflicka som var allas vän. Samtidigt som flertalet i hennes umgängeskrets beskrivs som missbrukare av både det ena och det andra. Jag har ingen som helst aning men det kanske är dags att ifrågasätta Helenas änglastatus. Det skulle förklara Ulrikas beteende och en del annat. Kanske innehållet i Helenas väska rafsades ut då man letade efter något beroendeframkallande i hennes ryggsäck. Och så vidare.
Citera
2023-05-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Enligt LGWP så var det inte alls så. Enligt denne så misstänkte polisen inledningsvis att försvinnandet/mordet var drogrelaterat. Rätt eller fel så har även denna tråd har ju en enorm beröringsskräck inför denna möjlighet. Alla beskriver Helena som en ordentlig helylleflicka som var allas vän. Samtidigt som flertalet i hennes umgängeskrets beskrivs som missbrukare av både det ena och det andra. Jag har ingen som helst aning men det kanske är dags att ifrågasätta Helenas änglastatus. Det skulle förklara Ulrikas beteende och en del annat. Kanske innehållet i Helenas väska rafsades ut då man letade efter något beroendeframkallande i hennes ryggsäck. Och så vidare.

Ja, det har du en poäng i! Men jag tror inte det spåret stämde särskilt väl men det var nog en teori man utgick ifrån i ett tidigt stadie, men att Helena ska ha gått hem och stött på sin GM känns som utgångspunkten i alla scenarion och teorier kring vad som kan ha hänt henne men att det finns egentligen vissa saker som lutar åt att hon faktiskt kan ha fått skjuts hem ifrån torget. Men absolut har du en poäng i att ofta utmålas offer som någon slags person som aldrig gjort något fel eller är helt oskyldiga människor som utsatta för något fruktansvärt och personen som älskade allt och alla. Det är så media gärna vill måla upp det då de säljer väldigt väl. Den unga söta tjejen som rövas bort i sommarnatten och hon hade aldrig gjort en fluga förnär etc.
Citera
2023-05-04, 09:28
Medlem
Citat:
Ja, det har du en poäng i! Men jag tror inte det spåret stämde särskilt väl men det var nog en teori man utgick ifrån i ett tidigt stadie, men att Helena ska ha gått hem och stött på sin GM känns som utgångspunkten i alla scenarion och teorier kring vad som kan ha hänt henne men att det finns egentligen vissa saker som lutar åt att hon faktiskt kan ha fått skjuts hem ifrån torget. Men absolut har du en poäng i att ofta utmålas offer som någon slags person som aldrig gjort något fel eller är helt oskyldiga människor som utsatta för något fruktansvärt och personen som älskade allt och alla. Det är så media gärna vill måla upp det då de säljer väldigt väl. Den unga söta tjejen som rövas bort i sommarnatten och hon hade aldrig gjort en fluga förnär etc.
Just som du skriver brukar det bli. Ironiskt nog inte här på FB. Här brukar man ta reda på vem offret är och inte sällan dra den i skiten om det går. Det har inte hänt i denna tråden. Så fort någon ifrågasatt Helena som person så tystas detta ner om det är något som rimmar dåligt med "fröken Sverige tal".
Jag personligen kände inte Helena mer än till flyktig bekantskap men jag köper inte att hon var det lilla helgon man utmålat henne till. Vem är det?!!!?
Tråden handlar om Helenas försvinnande men man har aldrig direkt avhandlar vem Helena är. Påstående om att hon inte skulle sätta sig i bil med en främling, uttalande av Ulrika, men hur många gånger överraskas man inte av folks agerande. Man kan inte säga att hon absolut inte skulle det och sedan utgå från det. Omständigheter kan påverka det.
Unga kvinnor brukar inte mördas, på den tiden iallafall, men det hände. Detta var ingen vanlig kväll. Detta var kanske en kväll då Helena gick ifrån sina egna rutiner, principer, för det var ingen vanlig kväll i Helenas liv.
Att diskutera Helena som person är inte att smutskasta Helena enligt mig. Att förbise henne i tråden om hennes försvinnande känns mer nonchalant.
Citera
2023-05-04, 09:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Vad mer kan man säga än vad som sägs i tråden typ. Förvånad över att Helena skulle vara hans typ enligt hans egen utsago enl PK.
Ulrika rimmar nog bättre enligt mig.
Han hade lätt för brudar. Han gillade "populära tjejer". Han fick dem oftast med.
Kanske gör det Helena till en utmaning, det vet man ju inte förstås.
Känns som om grabben fick sätta på alla dem en annan bara kunde drömma om.
Lite märkligt är att trots att PU var lowlife så var brudarna som plåster på honom. Han såg nog skaplig ut. Städat och vältränat yttre.
Detta är en grabb jag enbart träffat på ute, aldrig umgåtts med då han är betydligt yngre och någon jag aldrig gillat. Man träffade honom ofta när han var vakt på Stadt och då höll man god min för att få komma in Haha!
Jävligt stöddig som vakt!
Om detta fall någon gång får en lösning så hoppas jag att gm är PU även om jag är tveksam till det. Jag tror att PK bara jävlas med honom i tråden. Jag hoppas att det inte är någon nära till familjen Andersson för de har lidit nog.

Vad fick du för uppfattning om hans längd, om du minns det ?

Bra att du bekräftar detta med honom, att han uppfattades av tjejer som städad, vältränad och vad jag tror då helt klart, visste hur och när han skulle koppla på charmen. Kunde snacka för sig. Detta snackande jag tror han mer än gärna vill ägna sig åt,det blir också lite hans akilleshäl. När han snackar för mycket som Återvändsgränd2 och slarvigt, i rond ett med rednecksvedala. Han trasslar in sig.

Detta märker han själv sen och avslutar denna rond med att vilja stämma PK(rednecksvedala) för förtal, med en påklistrad "myndig" ton.

I rond 2, med rednecksvedala2, så antar han en helt annan taktik och ton i sitt pratande. Detta kan förklaras ur att han vet om att rond ett för han blev katastrof-dåligt, samt det faktum det Reimer skrev att han nu arbetade på Veido*s, med sina "intellektuella" och" spirituella" new age vänner, som han kan tagit intryck av.

Det här att brudarna var som ett plåster på honom, som du säger är ju intressant. Många tjejer dras ju också medvetet eller omedvetet till "bad boys", lägg därtill utseende och muskler. Jag tror då också att många tjejer ur detta perspektiv också var beredda att "hjälpa" denne PU, om han dessutom kunde bli "utsatt" för Polisens "trakasserier", med trasslig bakgrund. Då tänker jag på det PK sade om Ulri*ka Linde*n som satt med honom jämnt även inne på toaletten och höll handen, för han hade ångest tiden efter Helena försvann. "Alibihjälp" tror jag heller inte var en omöjlighet att få heller, då om han lade fram orden rätt och spela "utsatt". Då tänker jag på JJ som han skall delat taxi med, enligt han själv och även att han kan ha varit hos henne på morgonkvisten.

Jag tänker också på det att PU som PK beskrivit som stark som tre män, visste nog inte riktigt hur stark han var, särskilt inte när omdömet flyger ur i passionens hetta och med "assistans" av anabola och alkohol i kroppen. Helena kan varit extra känslig för slag och våld mot kropp och huvud, då hon som liten var inlagd på sjukhus i Göteborg under lång tid p ga hjärntumör, tror jag det var.
Senast redigerad av IB03 2023-05-04 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in