Citat:
Hade detta vittne du talade med en väl utvecklad facebook-sida eller var den i det närmaste tom? Var facebook-namnet ett genuint personnamn eller ett nick? Slog du upp personen på ratsit och granskade att hon inte t.ex. är sambo med en person på HincRoburs lista eller rent av finns med själv? Hade du någon form av muntlig kommunikation så att du säkerställde att det var en kvinna i andra änden?
Det var en källa som berättade om vittnet. Källan vet jag vem det är till för- och efternamn, vi har haft kontakt då och då under några år ang. Helena-fallet och jag litar på denna källa.
Jag fick först reda på förnamnet på vittnet som säger sig ha sett Helena på bron, senare efternamnet. Källan berättade omständigheterna runt hur den fick reda på detta. Jag minns i dag bara förnamnet, men efternamnet finns PM, i Messenger -konversation och/eller i anteckningar.
Jag har lovat källan att inte föra namnet på vittnet vidare, och det kommer jag INTE att göra.
Jag fick namnet för några år sedan, och jag kollade då om hon fanns på Facebook. Det gjorde hon, och det var under källans uppgivna för- och efternamn. Det var en vanlig sida; det såg inte ut som ett fejk-konto. Av vad jag såg så fanns hon inte på HincRoburs namnlista och vad kommer ihåg så fanns ingen koppling till någon av personerna på namnlistan.
Jag funderade då på att kontakta vittnet, men i och med att hon existerade och att annat som källan berättat om vittnet stämde, så brydde jag mig inte om det, utan nöjde mig så. Det räckte för mig.