Citat:
Ursprungligen postat av
SpiderRico
Ja, en sak jag har lagt märke till är att personen som stannade vid sjukhusets parkering inte dyker upp så mycket i efterhand, tex i Efterlyst så belystes detta men har inte tagits upp nämnvärt efteråt. Antagligen för att det kanske inte är lika intressant i sammanhanget numera? Typ det var mest en slump mer än att det kopplats till något annat..
Visst är det märkligt att någon parkerar en bil där och går därifrån men även detta vittnet var väl inte säker på fall personen gick eller sprang som jag förstod det som..
Jag tror personligen att han kanske som många andra börjat titta mer på andra teorier än att hon skulle ha gått hem och därigenom blir torget och dess personer mer intressant än att hon skulle ha gått hem. Det öppnar ju upp för andra teorier om man utgår mer ifrån bilar och flyktvägar etc. Tex campingplatser eller hamnar osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Det kanske är så att killen som parkerade på sjukhusparkeringen har identifierats av polis efter Efterlyst, är kollad och konstaterad inte ha med Helenas försvinnande att göra? Annars borde väl detta vittnesmål ha fortsatt att vara aktuellt?
Ja, detta vittnesmål fortsatte att vara aktuellt. I P4-dok. del 1, tas det upp igen av PW och Mats:
"I Polisutredningen, så finns det en till vittnesuppgift lite senare den här natten. På parkeringen vid Sjukhuset några hundra meter från Helenas gata, där parkerar nån en bil. Vittnet ser sen att föraren springer söderut i riktning mot bostadsområdet Lockerud"
Att denne skall ha varit: Vältränad, "mer ljus än mörk" hårfärg, Mellan 20-30 år, 175-180 cm lång, vit tröja och knälånga shorts, kan stämma in bra på Pe*r Ullb*erg, PU.
Just "vältränad" måste ju starkt indikera på att mannens muskler syntes väldigt tydligt från där vittnet stod. Detta vittne bör väl stått kanske mer norröver mot Sjukhuset sett, till denna springande man, annars hade väl kanske denne man sprungit mer
mot vittnet, tänker jag mig.
Det blir inte så klockrent för PW och Mats, om de vill knyta "MMPG inne på Stadt" (KM), till denne springande man, tycker jag inte då. Det kanske inte heller var det syftet med det, utan att man bara tog med det givetvis. För denna observation av denne springande man, passar mycket bättre ihop med en annan man- PU. Om vi utgår ifrån att denne springande man har med detta försvinnande att göra , måste vi utgå ifrån att en gärningsman alltid agerar utifrån det han är mest
bekant med. Särskilt i en sådan här stressad och plötslig händelse. Man gör det som sitter i ryggmärgen.
I GMs DNA, om man vill kallade så. Vad gäller PU, föll det sig väldigt naturligt för honom att ställa bilen just här, för det berättade hans kompis PK om att:
"om man hade gjort något dumt, ställde man bilen vid Sjukhuset".För som han sade så, cirkulerade aldrig/eller mycket sällan, Polisen runt den parkering där uppe.
PU har också sin bostad belägen i exakt den riktning som denne man springer emot, inte så långt bort, på Bråtenvägen 58.
Om han var riven och smutsig när han sprang från denna parkering, så är det alltså inte alls säkert att detta vittne såg detta heller, då jag starkt
antar att vittnet stod norröver och ej såg han ansikte eller så närgånget alls då, framifrån. Kanske från sidan, möjligt men från ett avstånd. Vi vet ju inte exakt.