• 1
  • 2
2023-05-03, 23:51
Medlem
Yggdrasil12s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=FREqAZGzUzk

Hej är det värt att rostskydda en spritt ny bil med denna behandling, tänker mig denna då Tuff-Kote Dinol behandling – Den mest omfattande rostskyddsbehandlingen.

Är det värt att rostskydda en 5 år gammal bil?

oavsett ny eller begagnad är det här bortkastade pengar eller vad säger ni andra som gjort eller vet om det är bra eller dålig idé ?
Citera
2023-05-04, 00:01
Medlem
Planerar du att behålla bilen under en längre tid?
Citera
2023-05-04, 00:04
Bannlyst
Har ägt många bilar och sällan detta är något problem, är det en gammal häck med 20 000 mil så kan ”roststänk” uppstått vid skärmar och så, men inget värre.

Är det en unik och speciell bil, kanske, men nej, pengarna i sjön om det är en vanlig bil och värdeminskningen är så enorm att det inte spelar någon roll, det är inte så att en rostsprayad bil på blocket är 50TKR dyrare än liknande…
Citera
2023-05-04, 00:08
Medlem
Greenspams avatar
På en helt ny bil och man ska behålla den mer än 10 år kan det vara bra idé.
På en begagnad bil som kört på saltad väg - beror på hur hur rostig den hunnit bli.
Du kan spraya på på Carosol men den kommer ätas upp inifrån ändå.
Citera
2023-05-04, 00:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Hej är det värt att rostskydda en spritt ny bil med denna behandling, tänker mig denna då Tuff-Kote Dinol behandling – Den mest omfattande rostskyddsbehandlingen.

oavsett ny eller begagnad är det här bortkastade pengar eller vad säger ni andra som gjort eller vet om det är bra eller dålig idé ?

Om du planerar att behålla bilen länge och underhåller den, så kan det absolut vara värt det.
Citera
2023-05-04, 00:26
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Har ägt många bilar och sällan detta är något problem, är det en gammal häck med 20 000 mil så kan ”roststänk” uppstått vid skärmar och så, men inget värre.
Det finns en hel del bilar genom åren med riktigt uselt rostskydd och de kan mycket väl rosta sönder vilket kan bli dyrt i längden.
Går ju att hitta rost på bilar som är några år, även om de naturligtvis inte "genomrostat" enligt garantivillkoren.
Sen om man inte bryr sig att lacken rostar är väl upp till var och en, men det ser för jävligt ut.
Citera
2023-05-04, 01:04
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om du planerar att behålla bilen länge och underhåller den, så kan det absolut vara värt det.

Ja med 2022-23 höga priser på begagnade marknaden så talar det för att jag skall behålla bilen.

Får se till boka e sån undersökning 👍
Citera
2023-05-04, 01:05
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Det finns en hel del bilar genom åren med riktigt uselt rostskydd och de kan mycket väl rosta sönder vilket kan bli dyrt i längden.
Går ju att hitta rost på bilar som är några år, även om de naturligtvis inte "genomrostat" enligt garantivillkoren.
Sen om man inte bryr sig att lacken rostar är väl upp till var och en, men det ser för jävligt ut.

Ja tack.
Citera
2023-05-04, 01:14
Medlem
PeterNosters avatar
Hade 5 års rostskyddsgaranti. På 5-årsdagen fick jag kallelse om behandling.
Det gjordes och jag tror inte bilen hade varit kvar efter 28 år utan den behandlingen.
Sen skulle den behandlas igen efter ett antal år men då sa jag , nej tack.
Citera
2023-05-04, 02:10
Medlem
Med tanke på vad en ny bil kostar och om du ska behålla bilen en längre tid så skulle jag säga absolut!

Det är betydligt bättre och lättare att förebygga den än att sedan behöva reparera det!

Sedan ett bra recept för att hålla rost borta är att man tvättar bilen ofta och noga , dvs tar ur Sten , lera och skit som fastnar innanför skärmkanter etc sedan att skölja av underredet är ett hett tips med! Annars så ligger salt och annat och äter sig in.
Citera
2023-05-04, 06:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Bortkastade pengar är det, du kommer troligtvis aldrig få igen dem och om du mot förmodan får den summan extra om 15-20 år så har inflationen gjort att den inte är värd i närheten av det du betalar idag.
Men å andra sidan, tänker du dig att ha kvar bilen den tiden så kommer den troligtvis att se fräschare ut då, om det är värt pengarna för din del så är det ju det.
Citera
2023-05-04, 10:08
Medlem
TeEsErs avatar
Nyare bilar är generellt ganska okänsliga för rost men det är ju aldrig fel att kosta på extra rostskydd.

Dock tror jag att många rostskador på nyare bilar orsakas av sådant som extra rostskydd inte skyddar mot; t ex lacksläpp, att någon del gnider mot något och lack och galv/zink gnids bort eller något veck där smuts och fukt ansamlas och blir liggande och får gnaga.

Nya bilar idag har nog också något sämre rostskydd än nya bilar för 10-15 år sedan. Tillverkningen ska gå snabbare, är mer automatiserad, lack och rostskydd måste vara mer miljövänligt och det ska vara billigare hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in