• 3
  • 4
2025-07-12, 15:53
Medlem
Spillolja vill jag på det bestämdaste avråda från att använda som rostskyddsmedel på bilar.
Anledningen är följande:
Förr när man hade stållina i winscharna på offroadbilarna var det vanligt att man då och då spolade av stållinan av winschtrumman och lät den ligga i en balja med olja.
En ekonomisk polare lade sin stållina i spillolja.
När han efter någon vecka tog upp stållinan ut spilloljebadet var den brun av begynnande rost.
Spillolja innehåller ju som bekant mikroskopiska rester av metall som slitits ut ur motordelarna, och därför hamnat i den begagnade motoroljan.
Därför avråder jag från något som kanske i stället befrämjar rost.
Citera
2025-07-12, 17:20
Medlem
Linolja sägs ha nackdelen att den inte stannar på öppna undereden o balkar.

Den som är smart ser till att ha en bil vars kaross är helgalvad o så underredsbehandlar man,

Skulle jag ha pelarlyft utomhus o tillgång till kompressor o hetvattenhögtryckstvätt skulle jag
göra jobbet själv - annars leja bort
Citera
2025-07-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Vilka behandlingar erbjöds?
Sprutar de inuti trösklarna?
Hej dom tog lös alla inner skärmar skrutade dom full med tektyl även dörar och b- lucka och tog även bort alla " täck kåpor " som sitter under dagens nya bilar. Och detta gjordes i Norrland och tog den största behandlingen c:a 7700 kr
Citera
2025-07-16, 06:31
Medlem
PeterNosters avatar
Rostskydda underredet på din bil / underredsbehandling med fluid film
https://www.youtube.com/watch?v=gpP_TdJ2yzU

Fluid film = fårfett.

Produkten:
https://umeaoffroad.se/produkt/paket...skit-kommande/
Senast redigerad av PeterNoster 2025-07-16 kl. 06:34.
Citera
2025-07-19, 16:09
Medlem
Självklart är det värt att rostskydda sin bil i längden, om man ska behålla den några år.
Men om du köper ny bil ofta är det knappast värt för din del - om du inte säljer bilen privat och för spekulanten kan förklara värdet i att ha rostskyddbehandlat bilen när den var ny.
Men för att den, vanligen 12-åriga, rostskyddsgarantin ska gälla måste du ha servat bilen regelbundet hos märkesverkstaden, och ha bevis på att rostskyddet kontrollerats vid varje service.
Utan denna noterade kontroll är rostskyddsgarantin i de flesta fall värdelös, och då är de bra att ha kostat på en rostskyddsbehandling.
Citera
2025-07-20, 11:48
Medlem
Några som kan skillnaderna mellan:

Tectyl - Dintrol - Waxoil - Krown*-Zibarth - Mercasol - Noxidol - m fl fyll på o berätta pros cons.

Rostkyddsmetoder - vad använder dom - resp de andra här

*Krown är Canada o som är bileriproblemområde o är Krown bra där lär det
vara bra här.
Citera
2025-07-28, 17:17
Medlem
Jag lämnar mina bilar på linolje bahandlig varje år. Det är bra, men en riktig tektylbehandling det bästa. Men ser tydligt skillnad på behandlade och icke behandlade bilar.
Citera
Igår, 17:33
Medlem
Det är väl bara att köra upp bilen på några grova plankor, krypa under och se efter. Det finns ytrost - vilket är helt normalt och finns redan efter några veckor på vilken bil som helst - sedan finns det gravrost och har det gått Så långt, beroende på Var det sitter, så kan det vara bortkastad energi och stålar att ens bry sig om. Men ser man grövre ytrost och känner för att "pilla" lite så varför inte borsta loss eländet, spraya på t.ex. rostomvandlare och sedan måla över eller låta det vara.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in