2023-05-03, 19:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Att ta begrepp eller fraser (som stor osäkerhet) ur sitt sammanhang och lyfta upp det som skäl att avfärda kunskaperna från forskningen är exakt vad jag menar med okvalificerad invändning. Bern har gjort det och refuserats på grund av bristande vetenskaplighet. Widding har gjort det, vilket har gjort henne till en nationell paria, och nu gör du samma sak för att försvara dem.
Stor osäkerhet är inte alls taget ur sitt sammanhang. Osäkerheterna framgår av de konfidensintervall som IPCC presenterar. Hur ofta hör du dessa nämnas av medier och politiker?
Citera
2023-05-03, 19:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går inte att jämföra Widding och Muller. Hon ifrågasätter inte vetenskapen utan den politiska bilden av ”klimatkrisen”.

Hon sade att hennes uppfattning var att IPCCs rapport inte styrkte bilden av att det råder klimatkris. Det går inte att hitta ett mer konkret exempel av en politiker som ifrågasätter etablerad fakta än det.

Det liknar hur högerkristna evolutionsförnekare i USA pratar.
Citera
2023-05-03, 19:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hon sade att hennes uppfattning var att IPCCs rapport inte styrkte bilden av att det råder klimatkris. Det går inte att hitta ett mer konkret exempel av en politiker som ifrågasätter etablerad fakta än det.
Och det beror givetvis på att det inte finns någon vetenskaplig definition av ”klimatkris”.
Citera
2023-05-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Snyggt självmål!
Det var en kvinna, en sjuksköterskas observationer, Florence Nightingale, som ligger till grund för den vetenskapliga tillämpningen av handhygien bland läkaryrket.
Hon 'blev inte ganska illa bemött' av forskaretablissemang? Hon bemöttes ju aldrig ens av något etablissemang öht? Hon var inte forskare, och publicerade aldrig någon rapport eller avhandling enligt den naturvetenskapliga metoden.

Skrivelsen där hon rekommenderade uppmärksamhet ang handhygien var en generell hand- och lärlingsbok för kvinnor inom vårdyrket: "Praktisk utbildning av diakonissor". Hon publicerade dessutom den skrivelsen under pseudonym, inte under eget namn ens, och publikationen gick genom en vårdinstitution (Kaiserswerth-institutionen) för att ytterligare dölja sig som författare . Hon var kvinna, och såna fick inte ha nåt att säga till om på den tiden, för då de-maskuliniserade honom männen.

Vem hade rätt? Ja, var det "en kille som föreslog att läkarna ska tvätta händerna"? som "blev illa bemött"? men inte av läkare (som rekommendationen riktade sig till) utan istället av nån slags påstådd "samlad forskar-elit"??
Du är liksom inte bekant med att det i alla tider ansetts osanitärt att t.ex. slicka på ditt egna finger och sen stoppa in fingret i någon annans mun? Bara nåt så enkelt som att kyssas, har alltid upplevts som en sanitärt känslig sak att göra mellan personer, vilket är anledningen till att alla inte går omkring och kysser varandra på munnen dag ut och dag in t.ex. Vi behövde inte ens någon 'forskning' för att börja tillämpa liknande sanitära vanor i vården.

Beprövad och empirisk erfarenhet, ofta understödd av naturvetenskaplig forskning som bekräftats av så många andra som möjligt, har väldigt sällan fel. Den metodiken är framtagen just för att eliminera så många felaktigheter som är möjligt, både smått och stort.
Däremot såna som ger sig ut på hal is, och sen försöker dölja sina klavertramp med simpla one-liners, och bara hitta på saker (som här), dom har väldigt sällan rätt.
https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/ignaz-semmelweis-the-doctor-who-discovered-the-disease-fighting-power-of-hand-washing-in-1847-135528
Läs och lär.
Citera
2023-05-03, 19:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att ta begrepp eller fraser (som stor osäkerhet) ur sitt sammanhang och lyfta upp det som skäl att avfärda kunskaperna från forskningen är exakt vad jag menar med okvalificerad invändning. Bern har gjort det och refuserats på grund av bristande vetenskaplighet. Widding har gjort det, vilket har gjort henne till en nationell paria, och nu gör du samma sak för att försvara dem.

Du kan inte tro på dig själv? Menar du att osäkerhet skulle vara något som tas ur sitt sammanhang? Det är ju sammanhanget som är osäkert, men de sekundärforskare som med ideologiska (inte vetenskapliga) ambitioner talar om katastrof frånser helt detta. Medvetet till viss del eftersom människor generellt sett är oförmögna att tänka själva, men även omedvetet eftersom de är saliga på sin egen tro precis som djupt religiösa är.
Citera
2023-05-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går inte att jämföra Widding och Muller. Hon ifrågasätter inte vetenskapen utan den politiska bilden av ”klimatkrisen”.
Det är den bild hon vill ge, men det är inte vad hon i praktiken gör. Det är klassiskt bland pseudovetenskapare nuförtiden att hävda att de är de som egentligen står för vetenskapen.
Citera
2023-05-03, 19:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är den bild hon vill ge, men det är inte vad hon i praktiken gör. Det är klassiskt bland pseudovetenskapare nuförtiden att hävda att de är de som egentligen står för vetenskapen.
Jag försöker med samma uppmaning som anomalign inte vill svara på: Ge gärna några exempel i sina fulla sammanhang.
Citera
2023-05-03, 20:07
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Nej mitt påstående var "Omöjligt, du har väl aldrig tyck att det kan smutsas ned mer". Kan du visa när du någon gång har uttryckt motsatsen?

Jag kollade några minuter men hittade inget, du kan inte vrida och vända på det jag skrivit samt lägga till andra ord som om jag skrivit det, det går inte att föra en diskussion då
Citera
2023-05-03, 20:10
Medlem
Citat:
Det finns olika sätt att ifrågasätta. Det går att göra det kvalificerat, och det går att göra det slarvigt och motiverat av en motvilja att acceptera eller förstå. Widding valde det senare.
En unge som skriker "nej!" i protest när föräldrarna säger åt den att den måste borsta tänderna ägnar sig åt en okvalificerad invändning.
Varför är klimatalarmister så ovilliga att tillåta en öppen debatt i en fråga som kan komma att kosta oss tusentals miljarder och innebära stora inskränkningar av vår frihet? Det finns så gott som ingenting som kan bevisas av allt det som påstås vara färdigdiskuterat. Klimatdebatten har många likheter med coviddebatten och genusdebatten då det i samtliga dessa fall finns sektliknande, skränande, hånfulla mobbar som högljutt försöker tysta alla som framför berättigad kritik mot den rådande, politiskt korrekta uppfattningen.
Citera
2023-05-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/ignaz-semmelweis-the-doctor-who-discovered-the-disease-fighting-power-of-hand-washing-in-1847-135528
Läs och lär.
Som jag trodde alltså. Du hade läst nån "populär vetenskap" artikel om t.ex. Ignaz Semmelweis eller andra samtida, som också martyr-förklarats av konspirationsteoretiker och folk med allmänt trots-syndrom.
Jag skrev mitt förra inlägg utgående ifrån bl.a. det.

Men det gick väl inte in, att ..
- Alla dessa - inklusive Semmelweis - agerade senare i historien än Nightinggale, och dessutom oberoende.
- Semmelweis gjorde aldrig något fynd, utan gick bara på en en egen idé som han inte verifierade enligt den naturvetenskapliga metoden.
- Semmelweis blev således aldrig ställd inför- eller avvisad av någon "samlad forskar-elit" som du hävdade.
- Semmelweis delgav inte sina idéer till någon forskar-konsortium, utan skrev en obskyr bok 15 år senare, och var så plump, angripande och hatisk mot andra, att boken fick mer uppmärksamhet pga hans brist på takt och ton.
- Semmelweis teori var att bekämpa 'lukten' från vårdpersonalens händer, inte att döda mikro-organismer på vårdpersonals händer (vilket tidigare vårdpersonal förstått och tillämpade).
- Semmelweis idé att tvätta händerna i vatten med klor-lösning avvisades inte som ogiltigt. Den erkändes som förbättrande redan under hans första tillämpning, men ansågs också vara en riskfaktor för att sprida andra kända vattenburna smittor - som tyfus-feber, dysenteri, kolera, salmonella m.fl. - vilket också skedde när han sa åt vårdpersonal att dela vattenbaljor för handtvätt. Det var en högst relevant brist att påpeka, som Semmelweis hatade dom påpekande för.

Jag läste just artikeln du länkade till, och det mesta av det står ju där? I ganska besk kontrast till hur du framställde det. Du får ta och lära från vad du länkar till. Semmelweis är inte upphovet till "Tvätta händerna"-praxisen, och han undergrävdes inte av samtida vård-kunniga. Och han hade fel: det var inte lukten som spred sjukdomar, utan mikro-organismer.
Det jag skrev i mitt förra inlägg var korrekt.
Det du påstod är rejält fel, både i sak och vinkel.
Citera
2023-05-03, 20:33
Medlem
Totiuss avatar
Det kanske mest beklämmande är att ingen som påstår att det råder ”klimatkris” tycks ha läst vad IPCC skriver.

AR6 Climate Change 2021: The Physical Science Basis (2409 sidor)
https://report.ipcc.ch/ar6/wg1/IPCC_AR6_WGI_FullReport.pdf

Det enda ställe där termen ”climate crises” förekommer är i avsnitt ”1.2.3.4 Media Coverage of Climate Change” på sidan 173:
[...] Also, some media outlets have recently adopted and promoted terms and phrases stronger than the more neutral ‘climate change’ and ‘global warming’, including ‘climate crisis’, ‘global heating’, and ‘climate emergency’ (Zeldin-O’Neill, 2019). [...]
Ordet “klimatkris” och så vidare är alltså ett påfund av media.
Citera
2023-05-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Som jag trodde alltså. Du hade läst nån "populär vetenskap" artikel om t.ex. Ignaz Semmelweis eller andra samtida, som också martyr-förklarats av konspirationsteoretiker och folk med allmänt trots-syndrom.
Jag skrev mitt förra inlägg utgående ifrån bl.a. det.

Men det gick väl inte in, att ..
- Alla dessa - inklusive Semmelweis - agerade senare i historien än Nightinggale, och dessutom oberoende.
- Semmelweis gjorde aldrig något fynd, utan gick bara på en en egen idé som han inte verifierade enligt den naturvetenskapliga metoden.
- Semmelweis blev således aldrig ställd inför- eller avvisad av någon "samlad forskar-elit" som du hävdade.
- Semmelweis delgav inte sina idéer till någon forskar-konsortium, utan skrev en obskyr bok 15 år senare, och var så plump, angripande och hatisk mot andra, att boken fick mer uppmärksamhet pga hans brist på takt och ton.
- Semmelweis teori var att bekämpa 'lukten' från vårdpersonalens händer, inte att döda mikro-organismer på vårdpersonals händer (vilket tidigare vårdpersonal förstått och tillämpade).
- Semmelweis idé att tvätta händerna i vatten med klor-lösning avvisades inte som ogiltigt. Den erkändes som förbättrande redan under hans första tillämpning, men ansågs också vara en riskfaktor för att sprida andra kända vattenburna smittor - som tyfus-feber, dysenteri, kolera, salmonella m.fl. - vilket också skedde när han sa åt vårdpersonal att dela vattenbaljor för handtvätt. Det var en högst relevant brist att påpeka, som Semmelweis hatade dom påpekande för.

Jag läste just artikeln du länkade till, och det mesta av det står ju där? I ganska besk kontrast till hur du framställde det. Du får ta och lära från vad du länkar till. Semmelweis är inte upphovet till "Tvätta händerna"-praxisen, och han undergrävdes inte av samtida vård-kunniga. Och han hade fel: det var inte lukten som spred sjukdomar, utan mikro-organismer.
Det jag skrev i mitt förra inlägg var korrekt.
Det du påstod är rejält fel, både i sak och vinkel.
"Hans observationer gick emot den dåvarande vetenskapliga inställningen, som var att sjukdomar berodde på en obalans bland de grundläggande "fyra kroppsvätskorna", en teori som kallas dyskrasi. Det hävdades också att även om Semmelweis' upptäckter var korrekta skulle det vara för ansträngande att tvätta händerna varje gång man skulle undersöka en gravid kvinna. Läkarna ville heller inte gärna erkänna att de hade orsakat så många dödsfall.

Det fanns ideologiska anledningar till att det medicinska etablissemanget inte kunde erkänna Semmelweis upptäckter. En var att Semmelweis' hävdanden ansågs sakna vetenskaplig grund, eftersom ingen förklaring gavs till hans upptäckter."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis

Det är väl bara att erkänna att du gjorde bort dig, ingen bryr sig ändå.
Framför allt inte jag.
Senast redigerad av adaptern 2023-05-03 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in