Citat:
Ursprungligen postat av
adaptern

Som jag trodde alltså. Du hade läst nån "populär vetenskap" artikel om t.ex. Ignaz Semmelweis eller andra samtida, som också martyr-förklarats av konspirationsteoretiker och folk med allmänt trots-syndrom.
Jag skrev mitt förra inlägg utgående ifrån bl.a. det.
Men det gick väl inte in, att ..
- Alla dessa - inklusive Semmelweis - agerade senare i historien än Nightinggale, och dessutom oberoende.
- Semmelweis gjorde aldrig något fynd, utan gick bara på en en egen idé som han inte verifierade enligt den naturvetenskapliga metoden.
- Semmelweis blev således aldrig ställd inför- eller avvisad av någon "samlad forskar-elit" som du hävdade.
- Semmelweis delgav inte sina idéer till någon forskar-konsortium, utan skrev en obskyr bok 15 år senare, och var så plump, angripande och hatisk mot andra, att boken fick mer uppmärksamhet pga hans brist på takt och ton.
- Semmelweis teori var att bekämpa 'lukten' från vårdpersonalens händer, inte att döda mikro-organismer på vårdpersonals händer (vilket tidigare vårdpersonal förstått och tillämpade).
- Semmelweis idé att tvätta händerna i vatten med klor-lösning avvisades inte som ogiltigt. Den erkändes som förbättrande redan under hans första tillämpning, men ansågs också vara en riskfaktor för att sprida
andra kända vattenburna smittor - som tyfus-feber, dysenteri, kolera, salmonella m.fl. - vilket också skedde när han sa åt vårdpersonal att dela vattenbaljor för handtvätt. Det var en högst relevant brist att påpeka, som Semmelweis hatade dom påpekande för.
Jag läste just artikeln du länkade till, och det mesta av det står ju där? I ganska besk kontrast till hur du framställde det. Du får ta och lära från vad du länkar till. Semmelweis är inte upphovet till "Tvätta händerna"-praxisen, och han undergrävdes inte av samtida vård-kunniga. Och han hade fel: det var inte lukten som spred sjukdomar, utan mikro-organismer.
Det jag skrev i mitt förra inlägg var korrekt.
Det du påstod är rejält fel, både i sak och vinkel.