2023-05-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är en massa handelshinder om man inte är med i EU. Väldokumenterad att vi skulle förlora miljarder på att gå ur.

Brottsbekämpning är ju något annat som EU samarbetar om.

Vilka handelshinder har du med USA, Japan, Kina, Indien?
Du borde kunna ge ett bra exempel.
Är det skatten eller tullavgifter, vad menar du?
Iphone tillverkas numer i Indien och Apple är amerikanskt. Hindrar det oss att inte köpa Iphone? Är det typ så du menar?

Jag menar, vi är EU. Dom är inte det.
Citera
2023-05-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Ursäkta, men jag vet inte om du har otur när du tänker eller inte. Att Sverige råkade illa ut beror på SCHENGEN, alltså vår gräns startar inte längre vid Skåne utan i GREKLAND, hundratals mil bort från våra historiska och naturliga gränser. EU är INTE stabilt, jag låter de senaste årens händelser TALA FÖR SIG SJÄLV. Även om svenskarna vill vara med i EU, så kommer det ändå inte att finnas något att vara med i framtiden. Jag hoppas att folk förstår detta. Åkessons utspel syftar på att försiktigt förbereda oss på tanken redan nu, för vi vet redan varför ett sådant bokslut om EU´s för och nackdelar ännu inte gjorts. Ja, Jimmie Åkesson är faktiskt en ganska stor ledare, som vi ofta underskattat, så vad han säger är mycket viktigt att lyssna på om man vill veta vilka frågor som kommer bli aktuella hos allmänheten lite längre fram i tiden.

Trots ditt försök till nedlåtande härskarteknik skall jag svara dig.
Jag är enig på den punkten att även jag anser Jimmie vara en mycket bra ledare med många bra och verklighetsförankrade ide'er. (som du säkert såg i inlägg #4). Jag tycker fortfarande at det är bra drag av SD att skärskåda EU och vad vi får för pengarna vi satsar på EU.
Därmed inte sagt att slutsatsen blir att lämna EU. Jag själv tycker just nu att det positiva med EU överväger det negativa. Vad gäller gränsdragning och Schengen. Ja, fungerar dåligt. Men varför ge upp. Det gäller för Sverige att vara mer aktiv i EU, att ha fler journalister närvarande, att ställa mer krav etc. Just krav på starkare gränser och hårdare invandingspolitik inom EU borde vara en käpphäst för Sverige och vårt medlemskap. Att vara med i EU och bara sitta med armarna i kors och gnälla över hur dåligt allt är - tycker du det är konstruktivt?
Citera
2023-05-03, 14:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeSantis
Jimmie Åkesson skriver idag på Aftonbladet Debatt:

EU är på väg att bli en tvångströja för Sverige

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rlG2VR/jimmie-akesson-eu-ar-pa-vag-att-bli-en-tvangstroja

Utspelet har fått Liberalernas Johan Pehrson att rasa av ilska och han skriver på Twitter:

https://twitter.com/JohanPehrson/status/1653320513287081993

Vad tycker ni om utspelet? Har Åkesson rätt? Hur kommer detta att påverka SD:s relation till regeringen? Den relationen verkar, särskilt till Liberalerna, vara ansträngd.
JÅ har helt rätt enligt mig. Jag röstade ja till EU när det var folkomröstning.

Men jag har ändrat mig. Steg för steg utvidgar EU sin makt på bekostnad av de valda parlamenten i EU-länderna.

Jag röstade för fri rörlighet av arbetskraft, varor och kapital samt harmoniserade regler. Det lät lockande för mig då och även nu. Nackdelen med överstatlighet insåg jag inte då. Men överstatligheten växer hela tiden som inte har med friheter att göra. Och den växer utan folkens önskan.

EU är en cancersvulst som breder ut sig och tar över frisk vävnad.

Sverige borde går ur EU som England gjort.

Blir det en smäll för Sverige då? Vad det en är är det värt det.

Lite som ryssrunkarna som tycker vi ska sluta hjälpa Ukraina då Ryssland hotar med kärnvapen. Jag säger: Ryssen måste stoppas här och nu. Om vi inte gör det så ligger Baltikum näst på tur. Efter det nästa stat. Och så nästa.

(Märkligt att det just är ryssapologeter som önskar nertrappning när det är Ryssland som anfalligt och definitionsmässigt står för upptrappningen och dessutom kan man addera än större upptrappning med deras kärnvapenhot).

Vi har våra EU-apologeter som försvarar EU med näbbar och klor.

EU liksom Ryssland vill öka sin makt genom att kuva andra. Nya friheter är det inte tal om. Bara begränsningar och tvång.
Citera
2023-05-03, 15:14
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Men jag har ändrat mig. Steg för steg utvidgar EU sin makt på bekostnad av de valda parlamenten i EU-länderna.

Jag röstade för fri rörlighet av arbetskraft, varor och kapital samt harmoniserade regler. Det lät lockande för mig då och även nu. Nackdelen med överstatlighet insåg jag inte då. Men överstatligheten växer hela tiden som inte har med friheter att göra. Och den växer utan folkens önskan.

Lite som ryssrunkarna som tycker vi ska sluta hjälpa Ukraina då Ryssland hotar med kärnvapen. Jag säger: Ryssen måste stoppas här och nu. Om vi inte gör det så ligger Baltikum näst på tur. Efter det nästa stat. Och så nästa.

(Märkligt att det just är ryssapologeter som önskar nertrappning när det är Ryssland som anfalligt och definitionsmässigt står för upptrappningen och dessutom kan man addera än större upptrappning med deras kärnvapenhot).

EU liksom Ryssland vill öka sin makt genom att kuva andra. Nya friheter är det inte tal om. Bara begränsningar och tvång.

Ryssland och EU är båda imperier. När de inte längre kan expandera kollapsar dem, rörelseenergin vänder åt det andra hållet istället och käkar upp allt i sin väg innan själva kärnan återstår. När Putin pratar om Ukraina som ett existentiellt hot mot Ryssland så syftar han just på detta. Förlorar man i Ukraina kollapsar hela den Ryska Federationen. EU började krympa i samband med Brexit, den expansiva fasen upphörde och den motsvarande tog över. Där är vi nu.

EU och Ryssland expanderade samtidigt, därför kommer de båda också kollapsa samtidigt. Centraliserade fuskbyggen befinner sig i fel sekel. Därför rensas de ut just nu, visst blir det lite stökigt innan det blir bättre, men inte mer än så. Sverige har ett ganska gott utgångsläge i den här nya världsordningen som breder ut sig just nu.

Om man är rädd för stora förändringar lever man i fel sekel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Trots ditt försök till nedlåtande härskarteknik skall jag svara dig.
Jag är enig på den punkten att även jag anser Jimmie vara en mycket bra ledare med många bra och verklighetsförankrade ide'er. (som du säkert såg i inlägg #4). Jag tycker fortfarande at det är bra drag av SD att skärskåda EU och vad vi får för pengarna vi satsar på EU.
Därmed inte sagt att slutsatsen blir att lämna EU. Jag själv tycker just nu att det positiva med EU överväger det negativa. Vad gäller gränsdragning och Schengen. Ja, fungerar dåligt. Men varför ge upp. Det gäller för Sverige att vara mer aktiv i EU, att ha fler journalister närvarande, att ställa mer krav etc. Just krav på starkare gränser och hårdare invandingspolitik inom EU borde vara en käpphäst för Sverige och vårt medlemskap. Att vara med i EU och bara sitta med armarna i kors och gnälla över hur dåligt allt är - tycker du det är konstruktivt?

Jag gillar verkligen inte härskartekniker, så jag får be om ursäkt om det framstod som det.
Citera
2023-05-03, 15:24
Medlem
Bli ett SWEXIT parti igen, hade varit den dröm. Sverige bör hålla sig borta från EU.
Citera
2023-05-03, 15:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Svarar mig själv för att lägga till en ledare från idag från GöteborgsPosten som berör EU och dess demokratiproblem och dess långtgående sug efter makt.

https://www.gp.se/ledare/även-eu-vänner-måste-erkänna-att-unionen-är-på-väg-åt-fel-håll-1.98597865
Citera
2023-05-03, 15:47
Medlem
När svenska väljare inte styr över vårt land längre då är det dags att ta adjö.
Handlar inte om ekonomi eller handel, utan vad vi själva vill besluta om.
Försvar, utrikespolitik, skatter, välfärd.
Liberalerna är beredda att sälja ut vår självständighet så att vi blir en delstat som får bestämma färgen på våra folkdräkter och vilket datum vi vill ska vara vår nationaldag. Men inget annat.
Citera
2023-05-03, 16:40
Avstängd
Knivur-273s avatar
Skyll icke på "mej", för jag röstade Nej !!!.

Ligg och kvid i plåga, ni som röstade ja, för att ni blev lurade, men icke jag. Min stolthet över mitt rätta beslut och röstande, kan icke överdrivas på något sätt.
Senast redigerad av Knivur-273 2023-05-03 kl. 16:43.
Citera
2023-05-03, 17:03
Medlem
Sd kan väl hålla ett öga på om vi kommer att vara med att betala till följande.

EU-parlamentets lyxfond går i graven med miljardskuld
Bryssel. En extremt förmånlig pensionsfond för tidigare EU parlamentariker väntas gå i konkurs senast 2025 med en skuld på över 3 miljarder kronor.

Ska Europas skattebetalare stå för notan eller ska man bryta löftet till 900 pensionerade EU politiker?

EU-parlamentets presidium, som består av EU-parlamentets talman Roberta Metsola och hennes vice talmän och som sköter parlamentets interna angelägenheter. Presidiet avgör vem som ska betala pensionsfondens underskott.

https://www.dn.se/varlden/eu-parlamentets-lyxfond-gar-i-graven-med-miljardskuld/
Citera
2023-05-03, 17:12
Medlem
vitvalens avatar
De vet själva att det där inte är något att driva som seriös fråga. Flaggar de lite då och då för kritik mot EU så håller de valboskapen nöjda.
Citera
2023-05-03, 17:22
Moderator
Mr.Woodss avatar
EU-projektets huvudsakliga syfte kan, enl. min mening, i grova drag sammanfattas i följande tre punkter:

- Flytta pengar från norr till söder
- Flytta utomeuropeiska invandrare från söder till norr
- Undergräva de europeiska nationalstaternas suveränitet, till förmån för en framtida europeisk federation

Visst, det är lite frihandel och en hel del symboliskt tjafs inblandat också, men detta borde man absolut kunna upprätthålla utan ovanstående punkter.
Jag tycker absolut att man skall utvärdera EU-medlemskapets effekter på Sverige som nation fram till idag. Hur kan det vara en uppseendeväckande åsikt att en sådan utvärdering bör göras?
Citera
2023-05-03, 17:25
Medlem
SvartaVargens avatar
Idioter till svenskar kommer aldrig fatta att vi inte har något att säga till om sålänge vi är med i EU

Läs Barcelonaavtalet och kolla hur fan exporten av el går till. Borde öppna någons ögon iaf …

SWEXIT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in