Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Av Intrums justerade omsättning står dock hela Norden för mindre än 24 % nu. Vet inte vad man ska gissa att Sverige står för där men säg att det är hälften då är det ändå inte mer än 10-12 %. Sydeuropa (PIGS-länderna) däremot står nu för nästan hälften (49 %) av Intrums totala justerade omsättning.
Jag tror inte det är svenska marknaden investerarna är mest oroliga för utan Sydeuropa och att Intrum har betalat för mycket för kreditportföljerna man köpt där. Samt kanske framförallt att Intrum kommer få för höga refinansieringskostnader. För sannolikt räknade inte Intrum med så höga egna lånekostnader som man kommer få nu när man var ute och shoppade kreditportföljer med NPLs i PIGS-länderna för tiotals miljarder för några år sen.
Intrum har ju som du säger köpt dyra lån i sydeuropa som jag dock upplevde räknades in som högrisktillgångar.
Som jag uppfattat det så lever ju sydeuropa på bidrag från EU så jag gissar på att de kommer fortsätta suga ut pengar därifrån för att kunna betala skulder, även folket inkluderat.
Min uppfattning var att Norden räknades som en säker tillgång generellt sett, även Norge och Danmark ligger ju ganska illa till med hög belång bland folket, om än inte lika illa som i Sverige.
Jag tycker Intrum generellt sett känns som en ganska så typisk högriskaktie och avstår den även på nivåer kring 90 kr