2022-11-24, 22:47
  #121
Medlem
ormbitens avatar
"Ytterligare negativa justeringar om ca. 4,3 miljarder SEK i det italienska SPV-bolaget efter medinvesterares försäljning till Kistefos Investment AS."

Det var ju ett lite surt pressmeddelande...

Det låg inte i min kalkyl i återresan till 200 kr... 🤔



https://www.placera.se/placera/pressmeddelanden/2022/11/24/intrum-intrum-ytterligare-negativa-justeringar-om-ca-43-miljarder-sek-i-det-italienska-spv-bolaget-e fter-medinvesterares-forsaljning-till-kistefos-investment-as-kistefos.html


Frågan är hur man ska tolka detta uttalandet...

"De negativa justeringarna är inte kassaflödesdrivande och kommer inte att påverka Intrums nyckeltal avseende prestations- och skuldsättningsmål, eftersom de justeras som en jämförelsestörande post. Överenskommelsen om derivatavtalet, om än en kassaflödesförlust, redovisas under EBIT-raden och tas bort som en normaliseringsjustering."

Svårtolkat. 🤔 🤔

Ja kanske blir det en överreaktion som i den förra vinstvarningen i september sen återhämtning några veckor senare... 🤔
Citera
2022-11-24, 23:06
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
"Ytterligare negativa justeringar om ca. 4,3 miljarder SEK i det italienska SPV-bolaget efter medinvesterares försäljning till Kistefos Investment AS."

Det var ju ett lite surt pressmeddelande...

Det låg inte i min kalkyl i återresan till 200 kr... 🤔



https://www.placera.se/placera/pressmeddelanden/2022/11/24/intrum-intrum-ytterligare-negativa-justeringar-om-ca-43-miljarder-sek-i-det-italienska-spv-bolaget-e fter-medinvesterares-forsaljning-till-kistefos-investment-as-kistefos.html


Frågan är hur man ska tolka detta uttalandet...

"De negativa justeringarna är inte kassaflödesdrivande och kommer inte att påverka Intrums nyckeltal avseende prestations- och skuldsättningsmål, eftersom de justeras som en jämförelsestörande post. Överenskommelsen om derivatavtalet, om än en kassaflödesförlust, redovisas under EBIT-raden och tas bort som en normaliseringsjustering."

Svårtolkat. 🤔 🤔

Ja kanske blir det en överreaktion som i den förra vinstvarningen i september sen återhämtning några veckor senare... 🤔
Lite giglit i Intrum just nu? Jag har gått ur och in denna aktie ett antal gånger. Verkligen svårtolkat där!
Citera
2022-11-25, 10:17
  #123
Medlem
BalleAnkas avatar
Intrum brukade vara bra på att lämna tydlig finansiell information men numera är det bara rörigt. Här ligger en hel kennel av hundar under jorden.
Citera
2022-11-25, 10:53
  #124
Medlem
ormbitens avatar
Sålde iväg hela innehavet.
102.000 kr i förlust.

Hela sista veckan har innehavet legat närmare 2 miljoner kronor plus och som mest drygt 2,5 miljoner kronor på plussidan... Ja det är lätt att vara efterklok.

Kanske ska den ner mot hundralappen och kanske ännu lägre än så... Eller så är den snabbt tillbaka på 160 bagis om några veckor och min försäljning visar sig vara överilad...
Skulle ju inte alls förvåna mig!!

Köper förmodligen in mig igen vad det lider. Som Swingtrade-aktie är den ju inte så tokig. Gäller ju bara att inte göra Swingen för lång.

Nu ska jag gå å köpa mig en bit Budapeststubbe å fira förlusten.
Citera
2022-11-25, 17:07
  #125
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Sålde iväg hela innehavet.
102.000 kr i förlust.

Hela sista veckan har innehavet legat närmare 2 miljoner kronor plus och som mest drygt 2,5 miljoner kronor på plussidan... Ja det är lätt att vara efterklok.

Kanske ska den ner mot hundralappen och kanske ännu lägre än så... Eller så är den snabbt tillbaka på 160 bagis om några veckor och min försäljning visar sig vara överilad...
Skulle ju inte alls förvåna mig!!

Köper förmodligen in mig igen vad det lider. Som Swingtrade-aktie är den ju inte så tokig. Gäller ju bara att inte göra Swingen för lång.

Nu ska jag gå å köpa mig en bit Budapeststubbe å fira förlusten.
Själv ökade jag på med min blygsamma post med 50% idag. Men så har jag en tendens att ha fel. Får hoppas på en rekyl under kommande vecka. Surt att sälja på rött.
Citera
2022-11-25, 18:18
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknisklagd
Efter denna vecka så definitivt inte omöjligt. Jag tror vi testar 97kr detta år men börjat skala in mig nu redan.
Inte kul nedgång överlag men jag ser fram emot att fylla på, på riktigt snart. Marknaden fortfarande övervärderad enligt mig och Intrum tekniska nivåer 97 - 111 - 126 dom kollar jag på
Citera
2022-11-26, 09:50
  #127
Medlem
bajssprutans avatar
Så det var det här blankarna hade nosat fram sommaren 2021 när jag tjänade pengar på uppvägen, nästan så att man skäms.
Intrum lyckades sparka burken framåt ett litet tag till. Verkar som att förra VDn fick en fot i röva av en god anledning.
Citera
2022-11-29, 20:58
  #128
Medlem
yustris avatar
Läge att gå in med en mindre summa för en potentiell rekyl och klättring uppåt? Vad tror ni? Aktiekursen just nu ser väldigt lockande ut ur ett historiskt perspektiv. Aktien förblir dock väldigt övervärderad. Ska bli spännande att läsa årsrapporten
Citera
2022-11-29, 22:18
  #129
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yustri
Läge att gå in med en mindre summa för en potentiell rekyl och klättring uppåt? Vad tror ni? Aktiekursen just nu ser väldigt lockande ut ur ett historiskt perspektiv. Aktien förblir dock väldigt övervärderad. Ska bli spännande att läsa årsrapporten

På vilket sätt är bolaget övervärderat?
Citera
2022-11-29, 23:41
  #130
Medlem
yustris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
På vilket sätt är bolaget övervärderat?

Uttryckte mig felaktigt! Bolaget är inte övervärderad. Jag anser dock att bolaget är lite för högt värderad i korrelation till företagets utveckling och prestation. Kan ha helt fel dock. Fick det intrycket. Är inte jätteinsatt i detta bolag.

Rätta mig gärna
Citera
2022-11-29, 23:49
  #131
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yustri
Uttryckte mig felaktigt! Bolaget är inte övervärderad. Jag anser dock att bolaget är lite för högt värderad i korrelation till företagets utveckling och prestation. Kan ha helt fel dock. Fick det intrycket. Är inte jätteinsatt i detta bolag.

Rätta mig gärna

Jag följer inte bolaget men det anses vara extremt lågt värderat i förhållande till intjäningsförmågan av de som gör det.

https://www.placera.se/placera/telegram/2022/11/28/intrum-alandsbanken-fortsatt-positiva-till-intrums-aktie.html
Citera
2022-11-30, 00:13
  #132
Medlem
yustris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jag följer inte bolaget men det anses vara extremt lågt värderat i förhållande till intjäningsförmågan av de som gör det.

https://www.placera.se/placera/telegram/2022/11/28/intrum-alandsbanken-fortsatt-positiva-till-intrums-aktie.html

Oj, ja det var nog lägre värderat än jag tänkt och trodde. Det är ju alltid trevligt. Äger du en del i Intrum om jag får fråga? Vart intresserad att gå in med en liten summa efter kursfallet som inträffade nyligen.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in