2023-04-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nu är det nog inte svenskars förmåga att betala sina förfallna fakturor som man ska oroa sig över i första hand vad det gäller Intrum. Framförallt har ju Intrum senaste åren köpt på sig stora kreditportföljer i Sydeuropa bl.a. Italien som jag skulle vara betydligt mer orolig för. Kalla mig gärna fördomsfull men jag tror inte sydeuropeer har riktigt samma betalningsmoral som nordeuropeer. Var ju t.ex. inte så många nordbor som var ute och eldade upp sina höga elfakturor i protest...

Det är nog sant. Svensken är dock van med att pappa kommer med bidrag och subventioner. Så också denna gången. Man behöver inte ens protestera och elda fakturor. Har de ränteavdrag och elbidrag i sydeuropa?
Citera
2023-04-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Så har det ju givetvis varit historiskt. Frågan är dock vart riskerna Intrum räknat med finns inkluderade? Jag tror att Intrums ledning har med sig att riskerna i Italien är höga men att de underskattar riskerna i de svenska hushållen. Lägg därtill en svag valuta som inte kan räddas genom högre räntor än nuvarande nivåer.

Jag tycker svenskarnas belåning ser otäck ut och därför tror jag också att marknaden värderar ner aktien än mer.
Av Intrums justerade omsättning står dock hela Norden för mindre än 24 % nu. Vet inte vad man ska gissa att Sverige står för där men säg att det är hälften då är det ändå inte mer än 10-12 %. Sydeuropa (PIGS-länderna) däremot står nu för nästan hälften (49 %) av Intrums totala justerade omsättning.

Jag tror inte det är svenska marknaden investerarna är mest oroliga för utan Sydeuropa och att Intrum har betalat för mycket för kreditportföljerna man köpt där. Samt kanske framförallt att Intrum kommer få för höga refinansieringskostnader. För sannolikt räknade inte Intrum med så höga egna lånekostnader som man kommer få nu när man var ute och shoppade kreditportföljer med NPLs i PIGS-länderna för tiotals miljarder för några år sen.
Senast redigerad av bzo 2023-04-30 kl. 13:56.
Citera
2023-04-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Av Intrums justerade omsättning står dock hela Norden för mindre än 24 % nu. Vet inte vad man ska gissa att Sverige står för där men säg att det är hälften då är det ändå inte mer än 10-12 %. Sydeuropa (PIGS-länderna) däremot står nu för nästan hälften (49 %) av Intrums totala justerade omsättning.

Jag tror inte det är svenska marknaden investerarna är mest oroliga för utan Sydeuropa och att Intrum har betalat för mycket för kreditportföljerna man köpt där. Samt kanske framförallt att Intrum kommer få för höga refinansieringskostnader. För sannolikt räknade inte Intrum med så höga egna lånekostnader som man kommer få nu när man var ute och shoppade kreditportföljer med NPLs i PIGS-länderna för tiotals miljarder för några år sen.

Intrum har ju som du säger köpt dyra lån i sydeuropa som jag dock upplevde räknades in som högrisktillgångar.

Som jag uppfattat det så lever ju sydeuropa på bidrag från EU så jag gissar på att de kommer fortsätta suga ut pengar därifrån för att kunna betala skulder, även folket inkluderat.

Min uppfattning var att Norden räknades som en säker tillgång generellt sett, även Norge och Danmark ligger ju ganska illa till med hög belång bland folket, om än inte lika illa som i Sverige.

Jag tycker Intrum generellt sett känns som en ganska så typisk högriskaktie och avstår den även på nivåer kring 90 kr
Citera
2023-05-02, 17:53
Medlem
BalleAnkas avatar
I höstas visade det sig plötsligt att Intrum skulle betala en miljard för att köpa sig ur någon mystisk derivatskuld som de tidigare inte hade upplyst om. Hur kan man veta att det inte snart händer något liknande igen?
Citera
2023-05-02, 22:16
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Man funderar ju så klart på vad alla blankare "vet" som inte vi andra vet, då blankningen inte alls verkar minska.. 🤔🤔

Men samtidigt så borde ju den relativt höga utdelningen ha en bromsande effekt på eventuell fortsatt nedgång kan jag tycka.

Kanske testar den eventuellt 112 kr igen efter den första halvan av utdelningen i maj om Q1 rapporten inte är bra... 🤔

Men jag tror nog att man ska ge sig till tåls när det gäller Intrum. Jag ger mig fan på att årets rapporter kommer att överraska åt det positiva hållet.

Jag har 50000 aktier i Intrum och jag kan inte direkt heller komma på något bättre att köpa där jag får 10 procent i utdelning. Intrum är mitt enda innehav.

Min plan är att Intrum ska stå närmare 200 kr framåt slutet av 2023 eller vid den här tiden nästa år och att utdelningen 2024 kommer att vara än högre än 13,50 kronor...

Hoppas att planen är korrekt.. 🤔

Funderar på att köpa fler men hur resonerar ni som är tunga redan, ökar ni?
Citera
2023-05-03, 09:11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Funderar på att köpa fler men hur resonerar ni som är tunga redan, ökar ni?

Personligen avvaktar jag och ser vart blankningen tar vägen.
Tycker ändå att utvecklingen verkar väldigt orimlig... men vad vet jag.
Citera
2023-05-03, 11:04
Medlem
Nu går det ju onekligen lite tungt för Intrum så årets eventuella vinst kommer väl inte att imponera på någon men börsvärdet är nere på 10 miljarder, och 2021 var årsvinsten 4.3 miljarder så potentialen uppåt börjar vara väldigt mycket större än neråt.

Det kan gå väldigt snabbt uppåt med en short squize när 14% av aktierna är blankade.

Jag skulle inte våga blanka aktien idag det skulle ju kunna skapa en katastrof i portföljen över en natt.
Citera
2023-05-03, 11:09
Medlem
Någon som kan förklara varför Intrum är nere på 2006 års nivåer snart?

Är bolaget värt 0 kr? För det är dit vi är på väg känns det som.

Varför kommuncierar inte ledningen bättre? Varför görs inga aktieköp av ledningen?

Många frågor - få svar.
Citera
2023-05-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Någon som kan förklara varför Intrum är nere på 2006 års nivåer snart?

Är bolaget värt 0 kr? För det är dit vi är på väg känns det som.

Varför kommuncierar inte ledningen bättre? Varför görs inga aktieköp av ledningen?

Många frågor - få svar.

Antar att det är samma fenomen som att räntebärande papper minskar i värde när räntan stiger. De köper ju kreditskulder från företag och kräver in pengarna av privatpersoner senare. Den ränta privatpersonerna avtalat är ju bestämd så skuldportföljen blir mindre värd nu när räntan stiger.

Finns säkert en massa andra saker också dock. Köper själv då och då och hoppas att det blir fint på sikt. Tror alla är lite väl pessimistiska just nu.
Citera
2023-05-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Antar att det är samma fenomen som att räntebärande papper minskar i värde när räntan stiger. De köper ju kreditskulder från företag och kräver in pengarna av privatpersoner senare. Den ränta privatpersonerna avtalat är ju bestämd så skuldportföljen blir mindre värd nu när räntan stiger.

Finns säkert en massa andra saker också dock. Köper själv då och då och hoppas att det blir fint på sikt. Tror alla är lite väl pessimistiska just nu.

Dumpar blankare aktier nu? extrem omsättning och ner 30% ? Jag börjar botten fiske nu
Citera
2023-05-03, 17:00
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:

Jag köpte några idag, 77 kr betalt..
Citera
2023-05-03, 17:32
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Det är så här att äga Intrum. Svängningarna är kraftiga, många gånger obegripligt överdrivna. Efter x-dag brukar kursen skena nedåt. Ska man investera i Intrum behöver man ha tid och tålamod, kursen brukar repa sig, MEN nu är det speciella tider med orolig pessimistisk marknad så håll inte andan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in