Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Problemet är förstås stort, och beroende av att man inte har tillräckliga resurser satt för att ha personal som tillräckligt erfarna och uppdaterade program för att analysera det som ska analyseras, om jag förstått dig rätt. Typ.
Nu har vi alla en gång varit nya i våra yrken, men lyckligtvis hade jag mer erfarna kollegor att rådgöra med då (vilket ju bidrog till ökad kompetens), plus att vi fick möjlighet att vidareutbilda oss. Sedan blir rollerna ombytta.
Liknande situation rådde väl i Örebro, om jag inte minns fel, vilket mer liknar ett systemfel inom polisen?
Även NFC har fått mycket kritik från olika håll inom rättsväsendet. Jag kan minnas flera artiklar om detta om hur NFC t ex har ett standardsvar, för många olika anledningar till varför ett svar inte har analyserats, och att gränsvärdet för vilka prover man anser vara analyserbara är väldigt mycket högre än i vissa andra länder såsom England och Nederländerna, som kan analysera prover med väldigt lite DNA.
Det är otroligt viktigt att alla delar som analyseras, oavsett om det är rättsmedicin, it- forensic, olika foresiker/tekniker eller NFC, så bör vi ha råd i Sverige att kunna ha både tillräckligt med och rätt utbildad personal, utrustning som är i linje med utvecklingen och löner som kan locka kompetens.
jag minns att i Örebro förelåg jäv av en av de som arbetade med it hos polisen, men i brist på erfaren annan personal fick han ändå bistå med tömning av sin kompis mobil, vilket ju låter helt galet. Nu gick det nog rätt till, men det visar väl på att man är helt beroende av en enda person i vissa lägen.
Man kan ju undr ahur det skulle gå till om han var sjuk, hade semester eller helt enklet sa upp sig?
Han var den ende som fanns till hands för att göra en tömning av en Samsung. Han var fd grävmaskinist och mångsysslare med datorintresse som blivit värvad av kompisen vars företag han satt i styrelsen för dessutom. Han verkade dock reko och jag hoppas han hittat ett bra liv med marinbiologin eller vad det var han skulle ägna sig åt.
Minns att kallelsen till rätten kom till hans polismejl då han var ute på utbildningsfartyget och det blev lite liv om det. Och samtidigt så använde hans kompis där som rekryterat honom till IT-forensiken polismejlen till sin personliga mejl. Han borde veta bättre då han satt i styrelsen för Kriminalteknikernas förening och var IT-forensiker på Rikskriminalen redan på 90-talet typ.
Så allt och alla är värda att granska iaf lite.
Minns också hur den misstänkte mördaren lajkade kompisen kriminalteknikerchefens inlägg om blodanalys. Med ett hjärta dessutom om jag minns rätt.
Och operative analytikern hade också en relation till de misstänkta och även där fanns lajks kors och tvärs i sociala medier. Nu åkte operative analytikerns förhör och mobilmastunderlag ut med diskvattnet inför hovrätten.
Hen fick ju i tingsrätten en kontrollfråga från en försvarsadvokat om datasessioner mellan mobil och mast och visste inte om de bröts då man ringde eller mottog ett samtal eller SMS.
Så i de här sammanhangen kan det vara fel person på rätt plats liksom. Som i samma fall när operative analytikern satt i medhörningsrum när hennes mamma och pappas bästisars dotter, och hennes gamla simpolare, förhördes.
Det var lite ankdamm där.
I det här Vetlandafallet så finns läge för konstruktiv kritik. Har en del på lager men håller tillbaka här tillsvidare.
Och ibland funderar jag på saker som hur JJ:s familjs rugbybakgrund påverkat hennes förmåga att tackla och hålla fast en människa? Lagsport förvisso men ändå…