2023-05-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
När det gäller MH:s steg i telefonen visar det på hur hon rörde sig då. Men ingen människa springer väl omkring med en telefon i handen/fickan hela tiden. Det ger ju ett stöd för att hon rörde sig då, men vi vet ju att hon lägger telefonen ifrån sig.

Hon hade inte telefonen med sig när de dumpade Tove t ex.
Nej det hade hon inte men det fanns ju en anledning till det
Citera
2023-05-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, efter jag postat insåg jag att det nog kunde uppfattas som just "grönsak" och som sådan ser jag definitivt inte henne.

Det jag tänkte, men inte skrev, är att M förmodligen är ganska vilse i situationen. Hon sitter i stort sett isolerad och vet inte vad som kommer att hända. Js story, hennes biljett till friheten, smulas bit för bit när M konfronteras. Hur ska det gå för henne och J? Hon ställs inför en mängd frågor hon inte vet hur hon ska besvara och mitt i det förmodade kaoset uppmanas hon att tänka på sig själv, sina föräldrar och Ts närstående. Dessutom dyker det upp en mängd nya begrepp hon inte förstår och FL tålmodigt förklarar.

Hur ska hon kunna hålla reda på allt? Att tänka på allt samtidigt går inte. Vad ska hon tänka på? Vad förväntas hon tänka? Hur ska hon tänka?

Tror också hon känner sig helt lost i situationen. Hon är inte snabbtänkt och i kombination med oro för att säga fel blir det långa tystnader i förhören. Hon får kämpa hårt för att hålla sig till sin story men det slutar huller om buller och hennes historia håller helt enkelt inte. Det slutar oftast så när man ljuger.

Jag ser henne som ganska enkelspårig. Hon har bestämt sig innan vilken linje hon ska köra. Hon improviserar inte (pga oförmåga), eller låter sig påverkas av förhörsledarna. Det är både en svaghet och en styrka. Men hon bryter trots dom jobbiga förutsättningarna inte ihop.
Citera
2023-05-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Problemet är förstås stort, och beroende av att man inte har tillräckliga resurser satt för att ha personal som tillräckligt erfarna och uppdaterade program för att analysera det som ska analyseras, om jag förstått dig rätt. Typ.

Nu har vi alla en gång varit nya i våra yrken, men lyckligtvis hade jag mer erfarna kollegor att rådgöra med då (vilket ju bidrog till ökad kompetens), plus att vi fick möjlighet att vidareutbilda oss. Sedan blir rollerna ombytta.

Liknande situation rådde väl i Örebro, om jag inte minns fel, vilket mer liknar ett systemfel inom polisen?

Även NFC har fått mycket kritik från olika håll inom rättsväsendet. Jag kan minnas flera artiklar om detta om hur NFC t ex har ett standardsvar, för många olika anledningar till varför ett svar inte har analyserats, och att gränsvärdet för vilka prover man anser vara analyserbara är väldigt mycket högre än i vissa andra länder såsom England och Nederländerna, som kan analysera prover med väldigt lite DNA.

Det är otroligt viktigt att alla delar som analyseras, oavsett om det är rättsmedicin, it- forensic, olika foresiker/tekniker eller NFC, så bör vi ha råd i Sverige att kunna ha både tillräckligt med och rätt utbildad personal, utrustning som är i linje med utvecklingen och löner som kan locka kompetens.

jag minns att i Örebro förelåg jäv av en av de som arbetade med it hos polisen, men i brist på erfaren annan personal fick han ändå bistå med tömning av sin kompis mobil, vilket ju låter helt galet. Nu gick det nog rätt till, men det visar väl på att man är helt beroende av en enda person i vissa lägen.

Man kan ju undr ahur det skulle gå till om han var sjuk, hade semester eller helt enklet sa upp sig?

Han var den ende som fanns till hands för att göra en tömning av en Samsung. Han var fd grävmaskinist och mångsysslare med datorintresse som blivit värvad av kompisen vars företag han satt i styrelsen för dessutom. Han verkade dock reko och jag hoppas han hittat ett bra liv med marinbiologin eller vad det var han skulle ägna sig åt.

Minns att kallelsen till rätten kom till hans polismejl då han var ute på utbildningsfartyget och det blev lite liv om det. Och samtidigt så använde hans kompis där som rekryterat honom till IT-forensiken polismejlen till sin personliga mejl. Han borde veta bättre då han satt i styrelsen för Kriminalteknikernas förening och var IT-forensiker på Rikskriminalen redan på 90-talet typ.

Så allt och alla är värda att granska iaf lite.

Minns också hur den misstänkte mördaren lajkade kompisen kriminalteknikerchefens inlägg om blodanalys. Med ett hjärta dessutom om jag minns rätt.
Och operative analytikern hade också en relation till de misstänkta och även där fanns lajks kors och tvärs i sociala medier. Nu åkte operative analytikerns förhör och mobilmastunderlag ut med diskvattnet inför hovrätten.

Hen fick ju i tingsrätten en kontrollfråga från en försvarsadvokat om datasessioner mellan mobil och mast och visste inte om de bröts då man ringde eller mottog ett samtal eller SMS.

Så i de här sammanhangen kan det vara fel person på rätt plats liksom. Som i samma fall när operative analytikern satt i medhörningsrum när hennes mamma och pappas bästisars dotter, och hennes gamla simpolare, förhördes.

Det var lite ankdamm där.

I det här Vetlandafallet så finns läge för konstruktiv kritik. Har en del på lager men håller tillbaka här tillsvidare.

Och ibland funderar jag på saker som hur JJ:s familjs rugbybakgrund påverkat hennes förmåga att tackla och hålla fast en människa? Lagsport förvisso men ändå…
Senast redigerad av Avel 2023-05-02 kl. 21:20.
Citera
2023-05-02, 21:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Johannas lägenhet var under renovering, inget konstigt alls med att mattor rullats ihop och lagts åt sidan. Att det gäller mattor i alla rum och att de var lagda åt sidan är ett tydligt tecken på det.
Att de är borta beror kanske på att polisen plockat in dem för undersökning, också det en fullt rimlig åtgärd med tanke på att mattor har en välkänd "funktion" för transport av lik.

Tekniker fotograferar brottsplats/ lägenhet innan ”föremål” avlägsnas för analys. Du kanske noterade rullen med plastsäckar på köksbordet? Den har säkerligen också analyserats utifrån DNA och fingeravtryck.
Citera
2023-05-02, 21:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror också hon känner sig helt lost i situationen. Hon är inte snabbtänkt och i kombination med oro för att säga fel blir det långa tystnader i förhören. Hon får kämpa hårt för att hålla sig till sin story men det slutar huller om buller och hennes historia håller helt enkelt inte. Det slutar oftast så när man ljuger.

Jag ser henne som ganska enkelspårig. Hon har bestämt sig innan vilken linje hon ska köra. Hon improviserar inte (pga oförmåga), eller låter sig påverkas av förhörsledarna. Det är både en svaghet och en styrka. Men hon bryter trots dom jobbiga förutsättningarna inte ihop.

Så ser jag också Ms beteende framför mig. Med rätt eller orätt.
Man ska inte heller glömma bort att M, medan hon satt där och hmm-ade istället för att svara förhörsledarna - faktiskt redan i hemlighet hade berättat sanningen för sin medsittar-kompis.

Den tystnadsstrategin mot förhörsledarna släpper M först efter att J brutit deras tystnadsöverenskommelse.

Antagligen känner sig M då helt lost, sviken, förrådd och väldigt ensam. Kanske till och med arg på J som inte hållit deras överenskommelse, M inser att de inte har en gemensam pakt ihop längre.
Därför kastar hon J under bussen.
Citera
2023-05-02, 21:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tycker mig se ensidigt fokus på hur mkt MH anser sig behöva JJ.

Det går åt båda hållen.

JJ hade också hittat en speciell vän, som hon verkade bry sig mkt om. Hon hade otal tillfällen att slänga MH under bussen, skylla allt på henne, men hon gjorde inte det.

Systerskapet var ömsesidigt.
Aha, så du menar!
Jag hade Ms perspektiv som utgångspunkt och reflekterade inte direkt över Js.

Ja, att systerskapet var ömsesidigt tror jag också. Jag har vid flera tillfällen jämfört dem med handen i handsken. De uppfyllde varandras behov. Att de varit så tighta I flera år visar också tydligt att de hade stort utbyte av varandra. J var full av idéer och M gillde dem och hakade på.

Den stora skillnaden var väl att M var medvetet mån om deras förhållande och ville göra J till lags och inte misshaga henne. J föreföll inte så "omsorgsfull". Även om hon hade behov av M verkade hon inte medveten om det och drog sig inte för att "straffa" M då hon inte levde upp till förväntningarna. Att M skulle kunna surna till och rentav bryta vänskapen tror jag inte ens fanns på Js karta.

Det gör att jag inte ser dem som fullt jämbördiga även om M uppfattade dem så.

Jag tror dock att båda känner lika stor saknad nu och har lika starka känslor för varandra, även om förtroendet eventuellt blivit naggat i kanten under FUP-läsning och rättegång.
Citera
2023-05-02, 21:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bestraffningar? Menar du den gången Johanna ville att Maja skulle gå hem, och Maja vägrade och satt i trappen?
Det var ett tillfälle och M uppgav fler, vilka minns jag inte.
Citera
2023-05-02, 22:01
Medlem
Linkolns avatar
Kanske nämnts tidigare men vem är bombkvinnan som skvallrade?
Citera
2023-05-02, 22:11
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Aha, så du menar!
Jag hade Ms perspektiv som utgångspunkt och reflekterade inte direkt över Js.

Ja, att systerskapet var ömsesidigt tror jag också. Jag har vid flera tillfällen jämfört dem med handen i handsken. De uppfyllde varandras behov. Att de varit så tighta I flera år visar också tydligt att de hade stort utbyte av varandra. J var full av idéer och M gillde dem och hakade på.

Den stora skillnaden var väl att M var medvetet mån om deras förhållande och ville göra J till lags och inte misshaga henne. J föreföll inte så "omsorgsfull". Även om hon hade behov av M verkade hon inte medveten om det och drog sig inte för att "straffa" M då hon inte levde upp till förväntningarna. Att M skulle kunna surna till och rentav bryta vänskapen tror jag inte ens fanns på Js karta.

Det gör att jag inte ser dem som fullt jämbördiga även om M uppfattade dem så.

Jag tror dock att båda känner lika stor saknad nu och har lika starka känslor för varandra, även om förtroendet eventuellt blivit naggat i kanten under FUP-läsning och rättegång.

Kloka ord, och det fetade i ovan är e n av anledningarna jag ser MH som deltagande i badrummet. Så starka band och beroenden skapar tillgivenhet. Och sänker trösklar.

Därav tillsammans, i samförstånd.
Det betyder inte att en, eller båda, ville se TT död. Men det betyder att de ställde upp för varann. Som så många gånger förr.
Citera
2023-05-02, 22:13
Medlem
Kan det vara så att Johanna av stark ilska har strypt Tove utan att vara helt medveten om att hon gjorde det?
Eller ses handlingen som väldigt medveten?

Vad i Johannas bakgrund och uppväxt kan förklara eller ge insikt i hur hon kunnat träda över denna gräns, dvs döda en fd kompis? Människor med psykopatiska drag har väl fått det både genom arv och miljö så jag tänker att det måste finnas trauman eller dylikt i hennes uppväxt?

Jag har läst domen men förstår ändå inte hur det kunnat gå såhär snett.
Citera
2023-05-02, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag utgick som sagt från grannens uppgifter om att hon har en kofta på sig när han får syn på henne, FUP sid 478. Men det går inte att säga säkert vad hon hade på sig vid själva strypningen så jag ska inte dra några stora växlar på det. Man kan dock beakta möjligheten att J kan ha haft långärmat när man diskuterar varför hon inte hade några riv- eller klösskador.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Grannen verkar lite osäker, men vi vet iaf att Johannas ben syns på McD och det syns en kort svart kjol. Inget nämns om överkroppen, verkar inte synas på övervakningsfilmen, men med tanke på att det är oktober, är det väl inte orimligt att Johanna sätter på sig en jacka för att gå ut, även inför en promenad för att göra sig av med Toves tillhörigheter.

I tråden nämner någon väl jeansjacka, men det är inget som jag kan hitta. Och killarna vid Donken nämner inget om kläder vad jag tror (skummat bara)

https://imgur.com/a/MI5Ctpq
https://imgur.com/a/W5I6V8a

På Nöjet syns Johanna ha en svart liten mockajcka (imitation), vilken sedan tvättas av hennes mamma.

Och vad gäller förhören tycker jag mig inte hitta något vad gäller direkt fråga vilken jacka eller liknande Johanna har på överkroppen just, mer i allmänhet kläder.

Tror inte att det går att få närmare svar, men man kan misstänka att det kanske inte bytes om? Kanske inte ens till dumpningen, vilket kan kännas lite konstigt, då man absolut borde riskera att få mycket rivsår på benen med tanke på att det var väldigt snårigt och tättbevuxen skog, och det var jobbigt att dra in kroppen.

Om Johanna tog på sig en tröja när hon kom hem, för att det var lite kyligt, det kommer vi aldrig få någon klarhet i. Mamman hade inte observerat något särskilt i tvätten, men fick frågor specifikt om de klädesplagg som man vet tt Johanna hade på sig på Nöjet och som man beslagtagit.

---------------------------------------------------------------
Förhör Maja:
---------------------------------------------------------------------

Förhör Johanna

Nu vet jag varifrån det med jeansjackan kom ifrån.
Det är från rätten.
Maja säger det i förhöret om vad Johanna har på sig när hon möter henne i hallen när ska till Donken.

Men i Fup hittar jag inget om just jeansjacka, förutom bilden på jensjackan på krogen i vardagsrummet.

Den är inte heller kollad i NFCs dokumentation.
Citera
2023-05-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Så ser jag också Ms beteende framför mig. Med rätt eller orätt.
Man ska inte heller glömma bort att M, medan hon satt där och hmm-ade istället för att svara förhörsledarna - faktiskt redan i hemlighet hade berättat sanningen för sin medsittar-kompis.

Den tystnadsstrategin mot förhörsledarna släpper M först efter att J brutit deras tystnadsöverenskommelse.

Antagligen känner sig M då helt lost, sviken, förrådd och väldigt ensam. Kanske till och med arg på J som inte hållit deras överenskommelse, M inser att de inte har en gemensam pakt ihop längre.
Därför kastar hon J under bussen.

Hon berättar även för sin medsittaren att J ristat sönder en kompis bil. Det borde vara när dom sprayade kompisens bil. Men även här skyller hon på J och utelämnar sin egen medverkan.

Jag har verkligen ingen sympati med J. Men jag får uppfattningen att hon faktiskt bryr sig om M. Flera gånger under hennes förhör försvarar hon M s beteende. Hon gråter även när hon pratar om hur bra vän M har varit. Kan faktiskt inte minnas ett enda ont ord J nämnt om M. Inte ens i dom sista förhören eller i rätten pratar hon illa om M. Trots att M vänt J ryggen och beskrivet henne som en mördare som var euforiskt glad efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in