Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Uppgifterna om hur hamburgaren kom till, går isär; J säger att hon mer eller mindre bestämmer att M ska ha något från Donken och M protesterar inte.
M är osäker och ger inget klart svar; antingen ber hon om mat eller så beslutar de gemensamt att J ska åka och köpa något.
Ja, det är snurrigt runt cykeln; J ändrar sig när hon får tänka till lite?
Om kroppen har hunnit förflyttas till förrådet kan M sätta sig i badrummet och stanna kvar tills J är tillbaka? Utan vetskap om att T blev kvar.
I J:s ursprungliga version är M på toa och sitter fortfarande kvar vid hemkomsten; se sista aktivitet.
Angående hamburgaren så måste man ha i åtanke att Johanna hade dragit till med en nödlögn om att hon skulle åka och handla en hamburgare åt sin kompis. Oavsett vad Maja tyckte, ville eller önskade, så var det redan bestämt att Johanna skulle åka och köpa en. Det hade inte varit första gången en person upplever att den själv tog ett beslut som den egentligen fick taget åt sig. Det är en inte alls ovanlig psykologisk manöver - vill man ha ett visst beslut ser man till att beslutsfattaren tar det beslut man vill ha, och låter denne tro att det var den själv som tog beslutet

Hur förhållandet mellan Johanna och Maja fungerar tror jag de flesta insett och det är nog inte alls omöjligt att ordväxlingen var
- Maja, Maja, vakna!
- eeh va?
- Jag drar till McDonalds, jag köper en burgare till dig för det vill du väl ha tänker jag.
- eeh, ok.
Men den springande punkten är att Maja aldrig hade något alternativ, för nödlögnen ledde till att beslutet redan var taget.