2023-04-27, 15:27
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är överklagat ja för dom anklagade anser att domen är fel nu är det upp till Hovrätten att avgöra om bevisen som åklagaren har åberopat håller för fastställande av dom eller om dom gör en annan bedömning.

Men jag är ganska säker på att MH frias för mord då det inte går att bevisa bortom rimligt tvivel.
Så varför hänvisa till:"Enligt tingsrätten så har dom båda mördat Tova, men med olika uppsåt. JJ = Avsiktsuppsåt , MH = Insiktsuppsåt."

Prova med googla Verklighetsförankring...

Vad du är "Ganska säker på" är irrelevant då du inte ingår i HR. som är dom bestämmer straffpåföljderna.
Citera
2023-04-27, 15:29
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Så varför hänvisa till:"Enligt tingsrätten så har dom båda mördat Tova, men med olika uppsåt. JJ = Avsiktsuppsåt , MH = Insiktsuppsåt."

Prova med googla Verklighetsförankring...

Vad du är "Ganska säker på" är irrelevant då du inte ingår i HR. som är dom bestämmer straffpåföljderna.

Läs tingsrättens dom det verkar inte du ha gjort .
Citera
2023-04-27, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag utgick som sagt från grannens uppgifter om att hon har en kofta på sig när han får syn på henne, FUP sid 478. Men det går inte att säga säkert vad hon hade på sig vid själva strypningen så jag ska inte dra några stora växlar på det. Man kan dock beakta möjligheten att J kan ha haft långärmat när man diskuterar varför hon inte hade några riv- eller klösskador.

Grannen verkar lite osäker, men vi vet iaf att Johannas ben syns på McD och det syns en kort svart kjol. Inget nämns om överkroppen, verkar inte synas på övervakningsfilmen, men med tanke på att det är oktober, är det väl inte orimligt att Johanna sätter på sig en jacka för att gå ut, även inför en promenad för att göra sig av med Toves tillhörigheter.

I tråden nämner någon väl jeansjacka, men det är inget som jag kan hitta. Och killarna vid Donken nämner inget om kläder vad jag tror (skummat bara)

https://imgur.com/a/MI5Ctpq
https://imgur.com/a/W5I6V8a

På Nöjet syns Johanna ha en svart liten mockajcka (imitation), vilken sedan tvättas av hennes mamma.

Och vad gäller förhören tycker jag mig inte hitta något vad gäller direkt fråga vilken jacka eller liknande Johanna har på överkroppen just, mer i allmänhet kläder.

Tror inte att det går att få närmare svar, men man kan misstänka att det kanske inte bytes om? Kanske inte ens till dumpningen, vilket kan kännas lite konstigt, då man absolut borde riskera att få mycket rivsår på benen med tanke på att det var väldigt snårigt och tättbevuxen skog, och det var jobbigt att dra in kroppen.

Om Johanna tog på sig en tröja när hon kom hem, för att det var lite kyligt, det kommer vi aldrig få någon klarhet i. Mamman hade inte observerat något särskilt i tvätten, men fick frågor specifikt om de klädesplagg som man vet tt Johanna hade på sig på Nöjet och som man beslagtagit.

---------------------------------------------------------------
Förhör Maja:
---------------------------------------------------------------------

Förhör Johanna

Citera
2023-04-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
M ->
Vaknar man upp och finner en död kropp i lägenheten så lägger man benen på ryggen och ringer 112.
Om man nu är så jävla livrädd så man inte vågar göra detta utan istället tvingas hjälpa till att forsla bort kroppen, ja då ringer man 112 så fort man är hemma i säkerhet igen.
I värsta, värsta fall åker man dit på gravfridsbrott (heter det väl nuförtiden?).

Man sitter inte i förhör efter förhör och drar dåliga historier om att man somnat, vaknat, somnat, vaknat, somnat och vaknat IGEN!
Om man inte varit delaktig i mordet så är det långt mycket bättre att stå för bortforslingsdelen i vart fall. Men sanningen är att M var delaktig, annars hade hennes försvar sett helt annorlunda ut.

Nej du majblomman, (pun intended) ditt försvar håller inte.
Faktum är att ingen av dessa två nollor har uttryckt några sympatier för Ts familj eller att de är ångerfulla på något sätt.
Båda var fullt medvetna om vad du gjorde den där kvällen.

Och det här tramset med att ”kremera” - J kan väl på allvar inte tro att det blir kol av kroppen om man fjuttar på ett par deciliter kemisk bensin? Nejdå det handlar snarare om att försöka elda upp bevis och spår av strypningen eftersom elden är fokuserad kring hals och huvudparti.
Såå bra skrivet!! Håller med dig om allt!
Citera
2023-04-27, 15:34
Medlem
swimmingpools avatar
Nån som har premium som vill klippa och klistra in texten här?
https://www.expressen.se/nyheter/livet-for-toves-mordare-i--okanda-kvinnofangelset

(Annars vet jag att det finns info om det fängelset här.)
Citera
2023-04-27, 15:34
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Läs tingsrättens dom det verkar inte du ha gjort .
Jo det har jag gjort.

Är det TR.dom som är aktuell om MGMs har överklagat eller vad domutfallet som kommer i HR och ev. i HD som gäller??
Citera
2023-04-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM hon medvetet stängt av dem, vore det en viktig pusselbit, men OM tfn bara gått i viloläge säger det ingenting.

Jag är ganska säker på att det skulle framgå om hon stängt av den. M har bara lagt ifrån sig mobilen.
Citera
2023-04-27, 15:37
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jo det har jag gjort.

Är det TR.dom som är aktuell om MGMs har överklagat eller vad domutfallet som kommer i HR och ev. i HD som gäller??

Nej det kommer att bli en ny rättegång i Hovrätten . Men mycket av det som sagts i Tingsrätten kommer spelas upp via bandinspelning i Hovrätten.
Citera
2023-04-27, 15:38
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Användaren som jag ställde frågorna till kunde inte ge mig det riktiga svaret som du kunde.

Det är väl helt klart att de vill undvika livstid det förstår jag också och att de vill få så lågt straff som möjligt. Men respektive dom är inte klar förrän den har vunnit laga kraft och att den inte går att överklaga mer. Så antingen går hovrätten på tingsrättens linje eller så dömer hovrätten annorlunda och vi får bara vänta och se. Mina tankar är att JJ ska dömas till livstids fängelse och MH ska dömas till 18 års fängelse, men vi får som sagt se och ge oss till tåls.

Mina tankar är i linje med dina.
Citera
2023-04-27, 15:40
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Nej det kommer att bli en ny rättegång i Hovrätten . Men mycket av det som sagts i Tingsrätten kommer spelas upp via bandinspelning i Hovrätten.
Jo, jag är medveten om det.

Men det var inte det som jag frågade dig om...
Citera
2023-04-27, 15:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är överklagat ja för dom anklagade anser att domen är fel nu är det upp till Hovrätten att avgöra om bevisen som åklagaren har åberopat håller för fastställande av dom eller om dom gör en annan bedömning.

Men jag är ganska säker på att MH frias för mord då det inte går att bevisa bortom rimligt tvivel.

Är verkligen överklagan redan inlämnad?
Det har jag helt missat.

Hittar inget heller i Grevens sammanfattning.
Citera
2023-04-27, 15:46
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Christer Pettersson dömdes till livstid för mord på våran statsminister i Tingsrätten men friades i hovrätten . Med det i åtanke så skall ni inte bli förvånade om MH frias i Hovrätten .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in