Det är överklagat ja för dom anklagade anser att domen är fel nu är det upp till Hovrätten att avgöra om bevisen som åklagaren har åberopat håller för fastställande av dom eller om dom gör en annan bedömning.
Men jag är ganska säker på att MH frias för mord då det inte går att bevisa bortom rimligt tvivel.
Så varför hänvisa till:"Enligt tingsrätten så har dom båda mördat Tova, men med olika uppsåt. JJ = Avsiktsuppsåt , MH = Insiktsuppsåt."
Prova med googla Verklighetsförankring...
Vad du är "Ganska säker på" är irrelevant då du inte ingår i HR. som är dom bestämmer straffpåföljderna.
Jag utgick som sagt från grannens uppgifter om att hon har en kofta på sig när han får syn på henne, FUP sid 478. Men det går inte att säga säkert vad hon hade på sig vid själva strypningen så jag ska inte dra några stora växlar på det. Man kan dock beakta möjligheten att J kan ha haft långärmat när man diskuterar varför hon inte hade några riv- eller klösskador.
Grannen verkar lite osäker, men vi vet iaf att Johannas ben syns på McD och det syns en kort svart kjol. Inget nämns om överkroppen, verkar inte synas på övervakningsfilmen, men med tanke på att det är oktober, är det väl inte orimligt att Johanna sätter på sig en jacka för att gå ut, även inför en promenad för att göra sig av med Toves tillhörigheter.
I tråden nämner någon väl jeansjacka, men det är inget som jag kan hitta. Och killarna vid Donken nämner inget om kläder vad jag tror (skummat bara)
På Nöjet syns Johanna ha en svart liten mockajcka (imitation), vilken sedan tvättas av hennes mamma.
Och vad gäller förhören tycker jag mig inte hitta något vad gäller direkt fråga vilken jacka eller liknande Johanna har på överkroppen just, mer i allmänhet kläder.
Tror inte att det går att få närmare svar, men man kan misstänka att det kanske inte bytes om? Kanske inte ens till dumpningen, vilket kan kännas lite konstigt, då man absolut borde riskera att få mycket rivsår på benen med tanke på att det var väldigt snårigt och tättbevuxen skog, och det var jobbigt att dra in kroppen.
Om Johanna tog på sig en tröja när hon kom hem, för att det var lite kyligt, det kommer vi aldrig få någon klarhet i. Mamman hade inte observerat något särskilt i tvätten, men fick frågor specifikt om de klädesplagg som man vet tt Johanna hade på sig på Nöjet och som man beslagtagit.
"På frågan om hennes klädsel på kvällen säger hon att hon bar kamoflagefärgade byxor, rosa
T-shirt, halsband, örhänge, svart kappa med fejkpäls, vita sneakers och hon hade håret
uppsatt i en tofs. Johanna bar rosa blus, svart kjol, vita sneakers och en svart jacka. Tove bar
en vit blus, svarta jeansbyxor och en svart fluffig jacka.
Maja bar samma kläder när hon skjutsades hem. Johanna hade också samma kläder förutom
att hon bar tofflor istället för sneakers. "
Förhör Maja 2/12, när de ska dumpa kroppen
A 153/1202
"M: Ur jackfickan, hennes egen jackficka.
BF: Vet du vilken jacka Johanna hade på sig?
M: Eh, eh, nej jag är inte säker på det. "
//
" Du bytte inte om. Bytte Johanna om, kommer du ihåg vad hon hade för kläder på sig
när ni var ute och tog ut Tove i skogen?
Nä jag kommer inte ihåg."
/1198
6/12- 22
"F: Ja och när du går fram mot hallen om man säger så, vad gör Johanna då?
M: Eh, ja hon tar också på sig sina skor och kläder, ytterkläder. "
/1220
12/12- 22
Förhör Maja
" Kan du försöka blunda och föras till vad det är för kläder hon har på sig. Har hon samma kläder som
hon hade på Nöjet eller har hon bytt om? Jag vet att jag ställde frågan förra gången.
M: Mmm. Hon har andra skor på sig. Eh, hon har på sig tofflor istället för de skorna hon hade
på sig ja på Nöjet.
BF: Vad hade hon på sig sa du?
M: Ett par andra skor.
BF: Ja men du sa tofflor?
M: Ja tofflor, Björn Borg tofflor, ja men som dom jag har på mig fast Björn Borg då.
BF: Ett par sådana slip in?
M: Ja precis.
BF: Björn Borg?
M: Ja.
BF: Vad har hon på benen då?
M: Ingenting eller jag vet i fan.
BF: Vi sa till dig förra gången att från Nöjet vet vi att Johanna hade en svart klänning.
F: En kort, en kjol.
BF: En kjol, jag sa klänning sist med. En kort, rätt kort svart lite veckad.
F: Ja det kanske det är.
BF: Ja jag tror det och en rosa top eller någonting. Kan du se framför dig om hon har samma
kläder på sig när du står där med lampan och hon släpar Tove eller drar. Är hon barbent?
M: Mmm det är hon. Eh, och hon har på sig strumpor. Jag är inte 100% säker att hon har på
sig samma, ja samma kläder som på Nöjet men jag tror det.
BF: Okej och ett par Björn Borg tofflor."
30/12, A 153/ 1010
Johanna, på väg till Donken, förhör 10/1- 23
"Så att jag, ja jag yrar omkring i lägenheten och vet liksom inte. Jag kan inte tänka en riktig tanke men på något sätt tar jag på mig jacka och jag tar på mig liksom att par badtofflor också och plockar med Toves mobil och nycklar och tänkte att jag visste inte riktigt vad jag skulle göra liksom,[...]"
10/1- 23
A 153/1024:
"J: Eh, telefonen, jag vet inte, jag vet att den stoppade den i en plastpåse. Eh, jag vet faktiskt
inte varför. Jag hade inte så många naturliga förklaringar till något liksom och sen så tog jag
på min jacka tror jag och stoppade mobilen i jackfickan och tänkte väl att jag skulle slänga
den någon annanstans."
/1030
Förhör Johanna 10/1- 23
"F: När ni åker iväg på den här resan, de här kläderna du hade på dig den kvällen.
J: Ja.
F: Bytte du om någon gång eller?
J: Nej så långt hann jag inte tänka eftersom det, jag hade samma kläder på mig hela kvällen."
M ->
Vaknar man upp och finner en död kropp i lägenheten så lägger man benen på ryggen och ringer 112.
Om man nu är så jävla livrädd så man inte vågar göra detta utan istället tvingas hjälpa till att forsla bort kroppen, ja då ringer man 112 så fort man är hemma i säkerhet igen.
I värsta, värsta fall åker man dit på gravfridsbrott (heter det väl nuförtiden?).
Man sitter inte i förhör efter förhör och drar dåliga historier om att man somnat, vaknat, somnat, vaknat, somnat och vaknat IGEN!
Om man inte varit delaktig i mordet så är det långt mycket bättre att stå för bortforslingsdelen i vart fall. Men sanningen är att M var delaktig, annars hade hennes försvar sett helt annorlunda ut.
Nej du majblomman, (pun intended) ditt försvar håller inte.
Faktum är att ingen av dessa två nollor har uttryckt några sympatier för Ts familj eller att de är ångerfulla på något sätt.
Båda var fullt medvetna om vad du gjorde den där kvällen.
Och det här tramset med att ”kremera” - J kan väl på allvar inte tro att det blir kol av kroppen om man fjuttar på ett par deciliter kemisk bensin? Nejdå det handlar snarare om att försöka elda upp bevis och spår av strypningen eftersom elden är fokuserad kring hals och huvudparti.
Användaren som jag ställde frågorna till kunde inte ge mig det riktiga svaret som du kunde.
Det är väl helt klart att de vill undvika livstid det förstår jag också och att de vill få så lågt straff som möjligt. Men respektive dom är inte klar förrän den har vunnit laga kraft och att den inte går att överklaga mer. Så antingen går hovrätten på tingsrättens linje eller så dömer hovrätten annorlunda och vi får bara vänta och se. Mina tankar är att JJ ska dömas till livstids fängelse och MH ska dömas till 18 års fängelse, men vi får som sagt se och ge oss till tåls.
Det är överklagat ja för dom anklagade anser att domen är fel nu är det upp till Hovrätten att avgöra om bevisen som åklagaren har åberopat håller för fastställande av dom eller om dom gör en annan bedömning.
Men jag är ganska säker på att MH frias för mord då det inte går att bevisa bortom rimligt tvivel.
Är verkligen överklagan redan inlämnad?
Det har jag helt missat.
Christer Pettersson dömdes till livstid för mord på våran statsminister i Tingsrätten men friades i hovrätten . Med det i åtanke så skall ni inte bli förvånade om MH frias i Hovrätten .