Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-02, 13:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
https://en.wikipedia.org/wiki/Merchants_of_Doubt

Det var kanske dumt av mig att formulera det som frågor. Men jag frågade inte vad du tyckte var osäkert. Jag frågade om du såg ett par specifika frågar som osäkra.
Jag kan besvara dem också då. Om dessa saker råder inga osäkerheter och det är vad vi behöver veta för att dra slutsatsen att utsläppen måste ned.

https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-20210809-pr/

Att skrota reduktionsplikten är ett exempel. Att göra det billigare att flyga, eller låta bli att göra det dyrare och samtidigt dra ned på järnväg är ett annat.

Du får exempel snarare än en hundrasidig rapport.
Att du ids hålla på med denna rundgång. För trådens skull får jag väl för hundrafemtielfte gången upprepa att befintlig data och de konfidensintervall som IPCC presenterar visar stor osäkerhet vad gäller koldioxidens påverkan på temperaturen. Nu tänker jag inte upprepa detta fler gånger.

Måste du tramsa hela tiden? Jag har inte frågat efter en ”hundrasidig rapport”. Jag har frågat: Vilka klimatåtgärder anser du är fördröjda i Sverige och vilken inverkan på de globala utsläppen skulle de ha? Vilka samhällsekonomiska konsekvenser skulle de medföra?

Komplettera ditt svar med vilken inverkan på de globala utsläppen det har samt vilka samhällsekonomiska konsekvenser det medför.
Citera
2023-05-02, 15:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att du ids hålla på med denna rundgång. För trådens skull får jag väl för hundrafemtielfte gången upprepa att befintlig data och de konfidensintervall som IPCC presenterar visar stor osäkerhet vad gäller koldioxidens påverkan på temperaturen. Nu tänker jag inte upprepa detta fler gånger.

Jag hänvisar till tidigare inlägg. Vi har tillräckligt med kunskap och säkerhet för att avgöra att utsläppen måste ned. Annars får vi problem. Som är proportionella mot utsläppen.
https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-20210809-pr/

Citat:
The report shows that emissions of greenhouse gases from human activities are responsible for approximately 1.1°C of warming since 1850-1900, and finds that averaged over the next 20 years, global temperature is expected to reach or exceed 1.5°C of warming.

Citat:

The report provides new estimates of the chances of crossing the global warming level of 1.5°C in the next decades, and finds that unless there are immediate, rapid and large-scale reductions in greenhouse gas emissions, limiting warming to close to 1.5°C or even 2°C will be beyond reach.

Och den stannar inte heller vid 2 grader om vi fortsätter att öka koncentrationen av främst co2 i atmosfären.

Menar du att det råder osäkerheter om detta?
I så fall har du fel. Länken går direkt till IPCC.

Citat:

Måste du tramsa hela tiden? Jag har inte frågat efter en ”hundrasidig rapport”. Jag har frågat: Vilka klimatåtgärder anser du är fördröjda i Sverige och vilken inverkan på de globala utsläppen skulle de ha? Vilka samhällsekonomiska konsekvenser skulle de medföra?

Komplettera ditt svar med vilken inverkan på de globala utsläppen det har samt vilka samhällsekonomiska konsekvenser det medför.
Bra. Då är frågan besvarad iom några exempel som du fått.
Citera
2023-05-02, 16:02
Medlem
Citat:
Och vad hjälper det att vi inte vet exakt hur stor katastrofen blir? Det finns två rimliga sätt att hantera osäkerheten:
1. Man räknar på ett vägt medelvärde över konsekvenserna för intervallet av klimatkänslighet.
2. Man gör en worst case analys för den mest pessimistiska delen av intervallet.

vilken metod föredrar du?
Citera
2023-05-02, 17:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad hjälper det att vi inte vet exakt hur stor katastrofen blir? Det finns två rimliga sätt att hantera osäkerheten:
1. Man räknar på ett vägt medelvärde över konsekvenserna för intervallet av klimatkänslighet.
2. Man gör en worst case analys för den mest pessimistiska delen av intervallet.

vilken metod föredrar du?
Det finns ett tredje sätt: Öka förståelsen för vad som faktiskt händer så att resultaten spretar mindre.

Att klumpa ihop en massa spretande resultat och helt sonika utgå från medelvärdet som någon slags ”sanning” UTAN att tydligt informera allmänheten, medierna och politikerna om detta är både ansvarslöst och vårdslöst.

Citat:
Bra. Då är frågan besvarad iom några exempel som du fått.
Nej, du har åter duckat och tramsat. Som sagt: Komplettera ditt svar med vilken inverkan på de globala utsläppen det har samt vilka samhällsekonomiska konsekvenser det medför.
Citera
2023-05-02, 18:07
Medlem
Citat:
Det finns ett tredje sätt: Öka förståelsen för vad som faktiskt händer så att resultaten spretar mindre.
Man har jobbat på det i decennier och även om modellerna blir bättre finns fortfarande stor osäkerhet. Hur länge tycker du vi skall vänta innan resultatet är tillräckligt perfekt för att vi skall göra något? Finns det ens någon sådan punkt eller kommer du alltid klaga på att osäkerheten är för stor?

Det du föreslår är ju ingen lösning, bara ett sätt att skjuta upp handling. Det är som att tala om för Riksbanken när de skall besluta om räntan att "ni kan väl öka förståelsen för ekonomin först".

Tyvärr är verkligheten sådan att man måste fatta beslut baserat på den osäkra kunskap man har, inte den säkra kunskap man önskar att man hade.
Citera
2023-05-02, 18:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Man har jobbat på det i decennier och även om modellerna blir bättre finns fortfarande stor osäkerhet. Hur länge tycker du vi skall vänta innan resultatet är tillräckligt perfekt för att vi skall göra något? Finns det ens någon sådan punkt eller kommer du alltid klaga på att osäkerheten är för stor?

Det du föreslår är ju ingen lösning, bara ett sätt att skjuta upp handling. Det är som att tala om för Riksbanken när de skall besluta om räntan att "ni kan väl öka förståelsen för ekonomin först".

Tyvärr är verkligheten sådan att man måste fatta beslut baserat på den osäkra kunskap man har, inte den säkra kunskap man önskar att man hade.
Det görs massor för att minska utsläppen. Sverige har gjort massor. Förklara någon gång allt det du saknar eftersom du gång på gång påstår att ”något” inte görs. Ditt tomma gnällande är oerhört tröttsamt.
Citera
2023-05-02, 18:17
Medlem
Citat:

Så hur många liv är du villig att offra för en möjlig risk inom 50-100 års tid? Så många som ideologin kräver? "Vetenskapen" ska man tro på. Se bara på hela trans-frågan. Enligt "vetenskapen" och alla goda människor så är det moraliskt rätt att utsätta barn (och äldre) för massiva medicinska ingrepp för att tillfredsställa en ideologisk och kvasireligiös instinkt att offra människor för gudarnas goda vilja.
Citera
2023-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Så hur många liv är du villig att offra för en möjlig risk inom 50-100 års tid?
Hur många liv är du beredd att offra om den etablerade klimatvetenskapen har rätt och vi står inför ett jätteproblem? Minska utsläpp kan vi i den rika världen göra utan att det kostar några liv.
Citat:
Så många som ideologin kräver? "Vetenskapen" ska man tro på. Se bara på hela trans-frågan. Enligt "vetenskapen" och alla goda människor så är det moraliskt rätt att utsätta barn (och äldre) för massiva medicinska ingrepp för att tillfredsställa en ideologisk och kvasireligiös instinkt att offra människor för gudarnas goda vilja.
Vad har nu det med klimatfrågan att göra?
Citera
2023-05-02, 19:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Att klumpa ihop en massa spretande resultat och helt sonika utgå från medelvärdet som någon slags ”sanning” UTAN att tydligt informera allmänheten, medierna och politikerna om detta är både ansvarslöst och vårdslöst.

Nej, du har åter duckat och tramsat. Som sagt: Komplettera ditt svar med vilken inverkan på de globala utsläppen det har samt vilka samhällsekonomiska konsekvenser det medför.
Det är inte ett dugg osäkert vad som kommer att hända om
1. Vi fortsätter att släppa ut i nuvarande takt
(konsekvens: Det blir varmare)
2. Vi släpper ut i snabbare takt
(konsekvens: uppvärmningen accelererar)
3. Vi släpper ut i långsammare takt
(konsekvens: uppvärmningen går långsammare)
4. Vi upphör med våra utsläpp helt
(Klimatet värms ytterligare för att sedan plana ut efter några decennier).

Eller hur?
Citera
2023-05-02, 19:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är inte ett dugg osäkert vad som kommer att hända om
1. Vi fortsätter att släppa ut i nuvarande takt
(konsekvens: Det blir varmare)
2. Vi släpper ut i snabbare takt
(konsekvens: uppvärmningen accelererar)
3. Vi släpper ut i långsammare takt
(konsekvens: uppvärmningen går långsammare)
4. Vi upphör med våra utsläpp helt
(Klimatet värms ytterligare för att sedan plana ut efter några decennier).

Eller hur?
Osäkerheterna framgår som (hundrafemtielva gånger) sagt av konfidensintervallen.
Citera
2023-05-02, 21:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Osäkerheterna framgår som (hundrafemtielva gånger) sagt av konfidensintervallen.
Jag har inte påstått annat. Det jag påstod råder fortfarande inga osäkerheter kring.

Eller hur?
Citera
2023-05-04, 04:15
Medlem
Citat:
Hur många liv är du beredd att offra om den etablerade klimatvetenskapen har rätt och vi står inför ett jätteproblem? Minska utsläpp kan vi i den rika världen göra utan att det kostar några liv.

Vad har nu det med klimatfrågan att göra?
Tror herrn syftade på "vetenskapen" som jag precis som han använde "citat tecken" till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in