2023-05-02, 16:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Hur menar du att det kostade 10 miljoner att lita på väst 1941? De skickade ju material och förnödenheter som Sovjet behövde trots att de var allierade med Tyskland tidigare. De var ju samtidigt lite upptagna själva med Afrika, stilla havet och Europa samtidigt

Tyskland är också väst.
Citera
2023-05-02, 16:43
Medlem
Taggads avatar
Den av putinkramarna förhatlige sanningssägaren Paasikivi.
Citat:
Paasikivi: Offensiven kan tvinga fram förhandlingar
Om motoffensiven går som Ukraina har planerat är det inte orealistiskt att Ukraina och Ryssland kan komma att påbörja fredsförhandlingar i redan i vinter. Det säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi till SVT Nyheter.

– Om det går riktigt bra tvingar man fram en insikt i Ryssland om att det här kommer inte att gå, säger han.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d57

Insikt i Ryssland- fan trot.
Citera
2023-05-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tyskland är också väst.
Du menar att väst är det som passar dig bäst vid tillfälle
Citera
2023-05-02, 16:50
Medlem
Citat:
Allt över 0 % risk är ett gott skäl för nationell försvarsmakt, och har alltid varit det för suveräna stater. Konsekvensen av att inte ha ett nationellt försvar är att man snabbt inte är en självständig stat.

Så då är vi överens om att även om Rysslands invasion var orättmätig, så är oron befogad. Man agerar på hot, även om de är osannolika. Sen kan

Ryssland lär ha observerat hur demokratiska andra aktörer som Nato har allierat sig med är. Vi ska inte gå off-topic, så du får själv googla om Kosovo Liberation army är demokratiska och människorättsrespekterande, liksom rebellerna i Libyen. Ukraina är ju också demokratins rövhål, enda anledningen till att det inte ser ännu dummare ut än vad det gör är att ryssarna är ännu värre.

Du får ursäkta om jag inte svarar dig, jag försöker. Men idag har jag blivit taggad kanske 30 gånger. Även när jag sållat bort de värsta tomtarna (se signatur) så hinner jag inte alltid svara alla.[/quote]

Citat:
Så då är vi överens om att även om Rysslands invasion var orättmätig, så är oron befogad. Man agerar på hot,

Nej, oron är inte befogad - vanliga länder attackerar inte grannländer i imperialistiska syften - de rustar upp med avsikten att kunna avskräcka imperialistiska grannländer - en mycket viktig och självklar detalj.

Ingen saknar att du inte svarar mig. Alla vet vilka lögner och manipulationer dina inlägg innehåller.
Citera
2023-05-02, 16:52
Medlem
Citat:
Din teori är jag skeptisk till av samma skäl som jag inte tror Putin är orolig för demokrati i Ukraina. Men en annan grej är att Putin "vet" att alla länder omkring honom är fucked up och fredsprocesser blir ett helvete. Den postsovjetiska delen av världen, samt länder omkring den, är korrupta, fyllda av lokala nazianstrukna småpåvar som Kadyrov, och machodelen hjälper inte heller. I en sån miljö vill du vara den enda stormakten.

Det centrala problemet i sammanhanget är dock att den psykotiske dvärgen i kreml inte "vet" att det ryssland hen är diktator över är FUBAR.

De som (av outgrundlig anledning) tillber den psykotiske dvärgen i kreml brukar allt som oftast klaga på korruption i Ukraina. Vad gäller korruption generellt så anser de flesta (ryska korrumperade politruker undantagna) att det är av ondo, och Ukraina har t.ex. säkerligen fortfarande problem med detsamma, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock långt värre i ryssland, under din herre och härskare, den allsmäktige diktatorn putain.
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Det ryska systemet är inte korrumperat. Korruption ÄR "systemet."
https://www.svd.se/a/zExR5w/ryssland-ar-inte-alls-svart-att-forsta

Är ryssarna kapabla till att vara något annat än förtryckta av makten? Först livegna under Tsaren, sen slavar under den kommunistiska diktaturen och nu under diktator putain...
Citera
2023-05-02, 16:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Du menar att väst är det som passar dig bäst vid tillfälle

Tycker du inte Tyskland är en del av väst? Väldigt udda definition du har av väst i så fall. Protestantismens vagga. Grundare av EU. Den helt centrala spelaren i universitetsvärlden 1890-1939. Massvis med europeisk finkultur. Största språket i västeuropa. Osv.

Ryssland ser det som att de blev attackerade västerifrån. Inte bara rent bokstavligt, utan av kontinenten, och av många av de länder som idag är med i Nato.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-05-02 kl. 16:58.
Citera
2023-05-02, 16:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Men snälla håll er till vad som händer i invasionen i denna tråden tack!! Finns flera andra trådar som handlar om Ryssland och Nato. Denna tex.

(FB) Varför tror Ryssland hela tiden att NATO kommer attackera Ryssland?
Citera
2023-05-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad exakt har Putin att vara rädd över att NATO ska göra?
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Förhindra att Ryssland skulle kunna erövra Ukraina på samma sätt som NATO förhindrade den av Ryssland önskade erövringen av Baltikum.

Det där är nog det rimligaste svaret i Natofrågan, allt tjafs om att Nato skulle vilja anfalla Ryssland är ingenting annat än fantasier
Citera
2023-05-02, 16:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så då är vi överens om att även om Rysslands invasion var orättmätig, så är oron befogad. Man agerar på hot, även om de är osannolika. Sen kan

Ryssland lär ha observerat hur demokratiska andra aktörer som Nato har allierat sig med är. Vi ska inte gå off-topic, så du får själv googla om Kosovo Liberation army är demokratiska och människorättsrespekterande, liksom rebellerna i Libyen. Ukraina är ju också demokratins rövhål, enda anledningen till att det inte ser ännu dummare ut än vad det gör är att ryssarna är ännu värre.

Du får ursäkta om jag inte svarar dig, jag försöker. Men idag har jag blivit taggad kanske 30 gånger. Även när jag sållat bort de värsta tomtarna (se signatur) så hinner jag inte alltid svara alla.

Citat:
Så då är vi överens om att även om Rysslands invasion var orättmätig, så är oron befogad. Man agerar på hot,

Nej, oron är inte befogad - vanliga länder attackerar inte grannländer i imperialistiska syften - de rustar upp med avsikten att kunna avskräcka imperialistiska grannländer - en mycket viktig och självklar detalj.

Ingen saknar att du inte svarar mig. Alla vet vilka lögner och manipulationer dina inlägg innehåller.[/quote]

Du är nog ganska manipulativ själv. Du letar bara kriterier för att Nato ska se mindre dåligt ut, och därmed göra Rysslands oro obefogad. Territorium, grannländer, imperialisisk...Try harder.
Citera
2023-05-02, 16:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ni verkar ha lite svårt att förstå. Varför ska Putin lita på din analys? Det kostade 10 miljoner ryssar 1941 att lita på "väst".

Putins oro är befogad, även om vi har svårt att se det. Det sjuka med kriget är dessutom att ju längre det krigas, ju mer bekräftas Putin i sin tro på att vi hatar ryssar och njuter av att de dör eller tänker att det är bra för oss.

Det finns många här inne som argumenterar för att splittra Ryssland, eller att vi ska ta alla chanser att försvaga dem. Men samtidigt försöker ni få det till att Putin är heeeelt orimlig när han är rädd för Nato. Ni är inkonsekventa.

Fanns inget ’Väst’ 1941. Sovjet ingick en ickeangreppspakt med Tyskland. Sen blev de angripna ändå. Av Tyskland - inte av Väst.

Och ja, nu är hatet mot Ryssland stort, och det har Putin dragit på sig helt på egna meriter. Som man bäddar…
Citera
2023-05-02, 16:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Den av putinkramarna förhatlige sanningssägaren Paasikivi.

Paasikivi: Offensiven kan tvinga fram förhandlingar
Om motoffensiven går som Ukraina har planerat är det inte orealistiskt att Ukraina och Ryssland kan komma att påbörja fredsförhandlingar i redan i vinter. Det säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi till SVT Nyheter.

– Om det går riktigt bra tvingar man fram en insikt i Ryssland om att det här kommer inte att gå, säger han.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d57

Insikt i Ryssland- fan trot.

Tror nog att Paasikivi är lite för optimistisk här. "Insikt" som du påpekar.., tippar nog att Putin mobiliserar först några hundra tusen till, eller kanske full mobilisering. Lite utrensningar även i partitoppen..

Han är desperat utav att behöva uppvisa en form av vinst. De egna väpnade styrkorna åderlåtna för...ingenting ? Kanske ännu sämre läge med att tappa Krim ?
Citera
2023-05-02, 17:02
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Citat:

Ingen saknar att du inte svarar mig. Alla vet vilka lögner och manipulationer dina inlägg innehåller.

Du är nog ganska manipulativ själv. Du letar bara kriterier för att Nato ska se mindre dåligt ut, och därmed göra Rysslands oro obefogad. Territorium, grannländer, imperialisisk...Try harder.[/quote]

Men pågår en massa nazism fortfarande i Ukraina? Särskilt i flerfamiljshus med barn i nazismens lägenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in