2023-05-02, 12:33
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Det är intressant hur många som tydligen sväljer snacket om att hon skulle ha blivit utsatt för grovt förtal. Om det nu vore så (vilket hittills inget tyder på), varför skickar hon inte bara in en polisanmälan?
Vet du och andra som medverkar i massmobbarattackerna mot en frispråkig klok KVINNA att hon inte gjort det?
Citera
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Elsa är alldeles för normal och vettig för att fungera i dårhuset Riksdagen.
Citera
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är intressant hur många som tydligen sväljer snacket om att hon skulle ha blivit utsatt för grovt förtal. Om det nu vore så (vilket hittills inget tyder på), varför skickar hon inte bara in en polisanmälan?
Vet du inte att förtal normalt kräver enskilt åtal? En polisanmälan skulle omedelbart läggas ner av det skälet.

Du är flitig med inlägg där du tycks vara emot åsiktsfrihet och du tycks lägga skuld på Elsa Widding. Har jag uppfattat det rätt?

Tycker du att utbildningsminister Mats Perssons tweet är lämplig?
https://twitter.com/matsperspektiv/status/1648350313257074689
Citera
2023-05-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Fast det är ju inte folket som har valt de röstbara politikerna, och de vi har att rösta på bland dessa har knappast gått igenom något mognadstest/kunskapstest, det torde vara uppenbart för alla. Det räcker att de är lojala med sitt parti och inte har några problem med att ljuga för folket.

Det fascinerar mig att folk fortfarande tror att vi har demokrati för att vi får lägga en lapp i lådan vart fjärde år. I allt väsentligt bestämmer EU, som i sin tur styrs av WEF. Många politiker i europa är handplockade av WEF och är organisationens young global leaders. De representanter vi har i EU är för få, för att ha någon talan i en sån stor apparat. Vi är ett litet land.

Det fetade talar för att demokratin inte fungerar. Demokrati betyder folkstyre, och det har vi ju knappast när vi intar färdiglevererade åsikter utan att att fått en chans att bilda oss en egen uppfattning. Mycket av det du tar upp har vi inte kunnat påverka alls, då alla åtta partier i princip följer samma narrativ. Någon vill satsa en miljon mer än någon annan, men i övrigt är det sammalika.
Nja, idag är de flesta partier överens om att allt mer ska läggas i knät på EU på ett oåterkalleligt vis men så har det inte alltid varit. Både inför och ett bra tag efter folkomröstningen till EG fanns det gott om kritiska röster inför att ge upp Sveriges självbestämmande men också lugnande besked om att det inte skulle handla om så omfattande ingrepp i svensk lagstiftning som kritikerna gjorde gällande. Idag när vi sitter på facit så fortsätter vi ändå att rösta på samma partier, även de som svängt brutalt och idag erkänner sig totalt till federalismen. Vi straffar inte våra partier när de byter fot eller, precis som du påpekar, helt ignorerar våra personkryss och så länge vi inte röstar annorlunda så menar jag att vi har oss själva att skylla.

Jag hör precis vad du säger och är lika frustrerad som du över rådande ordning men så länge valmanskåren i stort är för lat för att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting så röstar de som de blir tillsagda och inte minst utefter vad som känns rätt. Det är demokratins baksida och det ligger i dess natur att den aldrig blir perfekt men jag tycker ändå att det är det minst dåliga styrelseskicket som finns att tillgå. Jag hoppas och tror dock på en framtid där eget ansvar kommer att ta en större plats i tillvaron, inte minst för att det kostar på att vara lat både när man lovar och när man röstar. Idag vadar vi i skit på snart sagt alla politikområden men det positiva med det är att folk tvingas tänka efter hur vi hamnade här och hur vi ska ta oss ur det och då blir det förhoppningsvis allt svårare att sälja Greta, handhjärtan och mysiga slogans i konkurrens med förnuft, pragmatism och konstruktivitet utan fluff.

Elsa Widding representerade det sistnämnda men det politiska klimatet var uppenbarligen inte moget. Hennes personkryss vittnar dock om att många väljare var det och det ger mig hopp om den framtida politiska utvecklingen.
Citera
2023-05-02, 12:40
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det ser mer och mer ut som att SD är det medlöparparti som vi befarade än en riktig opposition.

Ja det börjar bli jobbigt för dem. Om de håller fast Tidöavtalet som inte går att genomföra spricker regeringen och sossarna tar troligen över.
Om de släpper Tidöavtalet finns ingen mening med partiet och de förlorar nästa val.

Skylla på EU går ju alltid göra för att flytta fokus..
Citera
2023-05-02, 12:41
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Du läser in det i hans uttalande, ja. Hur var det nu med förtal, du påstod att någon hade begått det mot någon?

Förintelseförnekelsen som påstås ha skett handlar om jämförelsen mellan förintelsen och pandemirestriktioner och massvaccinering.
Ja, att ljuga ihop en anklagelse, som Mats Persson gör, om att hon skulle vara förintelseförnekare (liktydigt med att vara nazist) anser jag vara förtal.
Citera
2023-05-02, 12:42
Medlem
Citat:
Hon inte bara gick på konferensen — hon var ett av affischnamnen.

Har du sett något föredrag från konferensen?
Vet du ens vad den handlar om, eller är du bara en nyttig idiot.
Citera
2023-05-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vet du inte att förtal normalt kräver enskilt åtal? En polisanmälan skulle omedelbart läggas ner av det skälet.
Minns du processen mot Ebba Busch?
Citat:
Du är flitig med inlägg där du tycks vara emot åsiktsfrihet och du tycks lägga skuld på Elsa Widding. Har jag uppfattat det rätt?
Är det inte snarare Widding som försöker tysta kritiker, vare sig det är på Wikipedia eller i riksdagen?
Citat:
Tycker du att utbildningsminister Mats Perssons tweet är lämplig?
"Lämpligt" är subjektivt, men det är knappast förtal. Biten om förintelseförnekare var lite mycket guilt by association, men sådan är politiken.

Vad anser du om Widdings påhopp på Maths Nilsson?
https://mathsnilsson.se/2023/02/17/elsa-widding-du-ljuger-och-fortalar/
Citera
2023-05-02, 12:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Nja, idag är de flesta partier överens om att allt mer ska läggas i knät på EU på ett oåterkalleligt vis men så har det inte alltid varit. Både inför och ett bra tag efter folkomröstningen till EG fanns det gott om kritiska röster inför att ge upp Sveriges självbestämmande men också lugnande besked om att det inte skulle handla om så omfattande ingrepp i svensk lagstiftning som kritikerna gjorde gällande. Idag när vi sitter på facit så fortsätter vi ändå att rösta på samma partier, även de som svängt brutalt och idag erkänner sig totalt till federalismen. Vi straffar inte våra partier när de byter fot eller, precis som du påpekar, helt ignorerar våra personkryss och så länge vi inte röstar annorlunda så menar jag att vi har oss själva att skylla.

Jag hör precis vad du säger och är lika frustrerad som du över rådande ordning men så länge valmanskåren i stort är för lat för att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting så röstar de som de blir tillsagda och inte minst utefter vad som känns rätt. Det är demokratins baksida och det ligger i dess natur att den aldrig blir perfekt men jag tycker ändå att det är det minst dåliga styrelseskicket som finns att tillgå. Jag hoppas och tror dock på en framtid där eget ansvar kommer att ta en större plats i tillvaron, inte minst för att det kostar på att vara lat både när man lovar och när man röstar. Idag vadar vi i skit på snart sagt alla politikområden men det positiva med det är att folk tvingas tänka efter hur vi hamnade här och hur vi ska ta oss ur det och då blir det förhoppningsvis allt svårare att sälja Greta, handhjärtan och mysiga slogans i konkurrens med förnuft, pragmatism och konstruktivitet utan fluff.

Elsa Widding representerade det sistnämnda men det politiska klimatet var uppenbarligen inte moget. Hennes personkryss vittnar dock om att många väljare var det och det ger mig hopp om den framtida politiska utvecklingen.
Resonemanget är irrelevant eftersom det bara finns ett visst antal partier att rösta på. Inget parti har heller gått till val med löfte om att förstöra landet på det sätt som sker.

Problemet är att en stor del av befolkningen ger legitimitet åt dysfunktionella politiker. Att en minister kan uttrycka sig som Mats Persson visar hur sjukt det är.
Citera
2023-05-02, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

Vi är i stort eniga, men vi går offtopic i den här tråden.

Jag var en av de som kryssade Elsa, och min besvikelse på SDs uteblivna stöd är stor. I 4-5 (?) val har jag stöttat SD och fått ta skit däremellan, min dotter har tom. sagt upp kontakten med mig och sin morfar pga. våra åsikter och jag är inte den enda som lidit förlust av nära och vänner. En del har till och med förlorat sina jobb.

Folket är nog mogna, men politiker och media förhindrar en sådan utveckling.
Senast redigerad av Pripps3.5 2023-05-02 kl. 13:24.
Citera
2023-05-02, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Förintelseförnekelsen som påstås ha skett handlar om jämförelsen mellan förintelsen och pandemirestriktioner och massvaccinering.
Ja, att ljuga ihop en anklagelse, som Mats Persson gör, om att hon skulle vara förintelseförnekare (liktydigt med att vara nazist) anser jag vara förtal.
Fullständigt enig!
Citera
2023-05-02, 12:55
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är det inte snarare Widding som försöker tysta kritiker, vare sig det är på Wikipedia eller i riksdagen?
Det där får du allt utveckla rejält! Tysta kritiker?? Hur svårt kan det vara för PK-folket och PK-media (SVT, SR, DN, AB) att inse att de aktivt mobbar oliktänkande? Läs på om samhällsklimatet i DDR, Sovjet och Nazityskland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in