2023-04-16, 20:36
  #25981
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Menar du att Metro var en ”dagslända” som bara gavs ut i två år? Sanningen är ju att i Stockholm gavs den ut mellan 1995 och 2019!
Nej, menade inte alls så, det var mer liknelsen med CD/DVD och att jag varit med från början till slut inom en, faktiskt, ganska kort tidsrymd.
Citera
2023-04-16, 21:07
  #25982
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nej, menade inte alls så, det var mer liknelsen med CD/DVD och att jag varit med från början till slut inom en, faktiskt, ganska kort tidsrymd.
Lite som lågenergilampan. Man förstod från början att det inte skulle bli långvarigt.
Citera
2023-04-17, 13:20
  #25983
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det krympande utrymmet kring köttgrytan samtidigt som de verkar så obstinata och berättigade är en dålig kombination för deras karriärer. Det påminner rent av om hur de där SD-väljarna i de döende bruksorterna som de brukade håna höll sig kvar vid en industri som urholkades år efter år. Ironiskt.

Det vuxna hade varit att bara släppa allt och låta familjen Bonnier reda ut sin skit själva men de har såklart massor av medberoende människor med sig.

Nog för att våra journalister har en tendens att bete sig som bortskämda barn, men om man försöker se det ur deras horisont är deras beteende rationellt. Vilket annat jobb erbjuder samma fördelar?

- Betalning för att skriva ner åsikter i personligt intressanta ämnen (dvs. vad vi gör på Flashback gratis).
- Lågt arbetstempo och obefintliga krav på sakkunskaper/research.
- Exponering som bara politiker kan tävla med.
- Betydande påverkan på politiska och andra makthavare.
- Immunitet mot ansvarsutkrävande, både i teori och praktik (till skillnad från t.ex. politiker).
- Ev. kritik kan tigas ihjäl, avfärdas som hat, etc - narrativet bestäms av journalisten och kollegorna.
- Otroliga karriärvägar uppåt om man lyckas slå igenom, med nästan gränslösa möjligheter till pengar och berömmelse.

Kort sagt får de ägna sig åt sina intresseområden, utöva makt och känna sig som intellektuella rockstjärnor utan att behöva jobba särskilt hårt eller utkrävas ansvar om de har fel. Detta normalt sett med 1-3 års yrkeshögskoleutbildning i bagaget (vilket också innebär få andra möjliga karriärsmöjligheter). Inte undra på att de kämpar med näbbar och klor för att stanna runt köttgrytan. Hela systemet är ju uppbyggt på det sättet.
Citera
2023-04-17, 13:49
  #25984
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Nog för att våra journalister har en tendens att bete sig som bortskämda barn, men om man försöker se det ur deras horisont är deras beteende rationellt. Vilket annat jobb erbjuder samma fördelar?

- Betalning för att skriva ner åsikter i personligt intressanta ämnen (dvs. vad vi gör på Flashback gratis).
- Lågt arbetstempo och obefintliga krav på sakkunskaper/research.
- Exponering som bara politiker kan tävla med.
- Betydande påverkan på politiska och andra makthavare.
- Immunitet mot ansvarsutkrävande, både i teori och praktik (till skillnad från t.ex. politiker).
- Ev. kritik kan tigas ihjäl, avfärdas som hat, etc - narrativet bestäms av journalisten och kollegorna.
- Otroliga karriärvägar uppåt om man lyckas slå igenom, med nästan gränslösa möjligheter till pengar och berömmelse.

Kort sagt får de ägna sig åt sina intresseområden, utöva makt och känna sig som intellektuella rockstjärnor utan att behöva jobba särskilt hårt eller utkrävas ansvar om de har fel. Detta normalt sett med 1-3 års yrkeshögskoleutbildning i bagaget (vilket också innebär få andra möjliga karriärsmöjligheter). Inte undra på att de kämpar med näbbar och klor för att stanna runt köttgrytan. Hela systemet är ju uppbyggt på det sättet.
Ja men problemet är att köttgrytan krympt och fortsätter att bli mindre. Det är matematiskt omöjligt att alla ska ha en soft plats reserverad vid den oavsett vad diverse avdelningschefer på Bonnier och Schibstedt eller NTM säger.
Av alla som ska fylla utrymmet med material är det faktiskt få som har det som ovan. Säg att ett 50-tal i Sverige kan leva på att tycka i krönikor på heltid (då räknar vi bort människor som Guillou och andra som har det mer som hobby).

Att anse att arbetsmarknaden ska vara uppbyggd så är totalt världsfrånvänt (jag antar att du liksom jag haft riktiga jobb, fått plugga och spendera några år i "livets hårda skola"). De skulle ju kunna skriva lite vanliga nyhetsartiklar och ändå hinka i sig bra många muggar HBTQI-certifierad vegosojalatte men jag tror många av dem inte vill jobba udda tider. Klockan 16 sätts mobilen på avvisa.
Citera
2023-04-17, 14:21
  #25985
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ja men problemet är att köttgrytan krympt och fortsätter att bli mindre. Det är matematiskt omöjligt att alla ska ha en soft plats reserverad vid den oavsett vad diverse avdelningschefer på Bonnier och Schibstedt eller NTM säger.
Av alla som ska fylla utrymmet med material är det faktiskt få som har det som ovan. Säg att ett 50-tal i Sverige kan leva på att tycka i krönikor på heltid (då räknar vi bort människor som Guillou och andra som har det mer som hobby).

Att anse att arbetsmarknaden ska vara uppbyggd så är totalt världsfrånvänt (jag antar att du liksom jag haft riktiga jobb, fått plugga och spendera några år i "livets hårda skola"). De skulle ju kunna skriva lite vanliga nyhetsartiklar och ändå hinka i sig bra många muggar HBTQI-certifierad vegosojalatte men jag tror många av dem inte vill jobba udda tider. Klockan 16 sätts mobilen på avvisa.

Jag hade just de 50 upprorsstinna kulturskribenterna i åtanke i mitt inlägg. Deras agerande är inte märkligt. De förstår naturligtvis att platserna kring köttgrytan minskar, men om man är återkommande skribent i DN kultur är nog egot stort nog för att ta sig an en strid om de kvarvarande platserna. För dem måste alternativen framstå som rena skräcken, speciellt om de redan fått smak på det bekväma livet som kulturskribent.
Citera
2023-04-21, 08:09
  #25986
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ny-gammal media har det inte heller så lätt.
Woke-nyheternas högborg, BuzzFeed News, läggs ner. 180 tokvänsteraktivister får sparken.
BuzzFeed is AXING its news division after it lost $10m a year as part of cuts which will see 15% of staff slashed across site
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11995737/BuzzFeed-News-CLOSING-owner-Jonah-Peretti-admitted-progressive-site-losing-money.html
Citera
2023-04-21, 10:26
  #25987
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ny-gammal media har det inte heller så lätt.
Woke-nyheternas högborg, BuzzFeed News, läggs ner. 180 tokvänsteraktivister får sparken.
BuzzFeed is AXING its news division after it lost $10m a year as part of cuts which will see 15% of staff slashed across site
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11995737/BuzzFeed-News-CLOSING-owner-Jonah-Peretti-admitted-progressive-site-losing-money.html
Undrar om de som identifierar sig som kvinnor drabbas värst?
Citera
2023-04-21, 10:39
  #25988
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Undrar om de som identifierar sig som kvinnor drabbas värst?
Antagligen, jag såg något snyftinlägg av någon kvinnlig anställd som nu blev av med jobbet medan hon var mammaledig.
Citera
2023-04-21, 11:42
  #25989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ny-gammal media har det inte heller så lätt.
Woke-nyheternas högborg, BuzzFeed News, läggs ner. 180 tokvänsteraktivister får sparken.
BuzzFeed is AXING its news division after it lost $10m a year as part of cuts which will see 15% of staff slashed across site
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11995737/BuzzFeed-News-CLOSING-owner-Jonah-Peretti-admitted-progressive-site-losing-money.html

Mycket bra!

NBC uppger att Buzzfeed de senaste åren tappat 1 miljard dollar i värde.

Get woke, go broke.
Citera
2023-04-24, 18:23
  #25990
Medlem
Expressen/Aftonbladet slutar för första gången med tryckning 1 maj.

https://kvallstidningarna.se/app/uploads/2023/04/Valborg-A4.pdf

Citat:
I alla tider har man som prenumerant av en dagstidning inte fått någon tidning de dagar som är
“röda” i kalendern. Det finns 11 sådana sk tidningsfria dagar i Sverige. De dagarna har kvällstidningarna, Aftonbladet och Expressen/GT/Kvällsposten funnits i butikerna.
Det har varit fantastiskt.

Men tiderna förändras och nu ställs även vi Kvällstidningar inför att inte komma ut på en röd dag.
Det är olika delar som detta beror på, men framför allt har vi svårt att hitta tryckerier som har
personal som jobbar inför röda dagar. Och detsamma gäller att distribuera ut tidningarna i hela
landet på en röd dag.

Det betyder att de kvällstidningar som kommer till butik på Valborgsmässoafton kommer att
räcka och säljas i två dagar. Både Valborgsmässoafton och 1 maj. Samma tidning säljs två dagar
i rad.

Svårt att hitta tryckerier som vill jobba röda dagar? Men det har alltid funnits förut? Låter som bullshit för att testa hur det är att komma ut varannan dag...

Det kan även tolkas som att det har alltid varit värt det tidigare då man säkerligen betalat extra för tryckning och utkörning men att volymerna av Aftonbladet och Expressen numera är så små att det inte bär sig på röda dagar.

För visst fan går det att få folk att trycka och köra ut saker även röda dagar om man bara betalar för det.
__________________
Senast redigerad av flashbackdasen 2023-04-24 kl. 18:34.
Citera
2023-04-25, 13:54
  #25991
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Expressen/Aftonbladet slutar för första gången med tryckning 1 maj.

https://kvallstidningarna.se/app/uploads/2023/04/Valborg-A4.pdf



Svårt att hitta tryckerier som vill jobba röda dagar? Men det har alltid funnits förut? Låter som bullshit för att testa hur det är att komma ut varannan dag...

Det kan även tolkas som att det har alltid varit värt det tidigare då man säkerligen betalat extra för tryckning och utkörning men att volymerna av Aftonbladet och Expressen numera är så små att det inte bär sig på röda dagar.

För visst fan går det att få folk att trycka och köra ut saker även röda dagar om man bara betalar för det.

Det kom inga kvällstidningar på dessa röda dagar förr i tiden, det började typ på 90 talet.

Istället såldes särskilda helgtidningar med gamla nyheter, som presenterades som nya, med braskande nyheter. Helgtidningarna gjordes i god tid före helgen.

LL
Citera
2023-05-02, 07:34
  #25992
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Woke-ideologins högborg, Vice, närmar sig konkurs. Enligt NYT
Vice Is Said to Be Headed for Bankruptcy
The company, which was once valued at $5.7 billion, has been struggling to find a buyer this year.

Vice, the brash digital-media disrupter that charmed giants like Disney and Fox into investing before a stunning crash-landing, is preparing to file for bankruptcy, according to two people with knowledge of its operations.

The filing could come in the coming weeks, according to three people familiar with the matter who weren’t authorized to discuss the potential bankruptcy on the record.

The company has been looking for a buyer, and still might find one, to avoid declaring bankruptcy. More than five companies have expressed interest in acquiring Vice, according to a person briefed on the discussions. The chances of that, however, are growing increasingly slim, said one of the people with knowledge of the potential bankruptcy.
https://archive.md/Pjpka#selection-475.0-486.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in