Citat:
Stämmer nog det du säger, åtminstone halvvägs. Ryssarna påstod att de angrep Ukrainas ammunitionsproduktion och Kiev talade om en "industrianläggning", så då faller bitarna på plats. Det var nog en ammo- eller robotfabrik som gick i luften, därav den enorma smällen. Att ryssen skulle slösa dyra robotar på något gammalt raketbränslelager tror jag inte på - så usel är inte deras underrättelsetjänst. Egentligen ännu värre för Ukraina än om det bara varit en ammunitionsdepå.
Ryssen kommer säkert att satsa stenhårt på att slå mot Ukrainas akilleshälar - ammunitionslogistiken och luftvärnet.
Ryssen kommer säkert att satsa stenhårt på att slå mot Ukrainas akilleshälar - ammunitionslogistiken och luftvärnet.
Citat:
Stämmer nog det du säger, åtminstone halvvägs. Ryssarna påstod att de angrep Ukrainas ammunitionsproduktion och Kiev talade om en "industrianläggning", så då faller bitarna på plats. Det var nog en ammo- eller robotfabrik som gick i luften, därav den enorma smällen. Att ryssen skulle slösa dyra robotar på något gammalt raketbränslelager tror jag inte på - så usel är inte deras underrättelsetjänst. Egentligen ännu värre för Ukraina än om det bara varit en ammunitionsdepå.
Jag höll på raketbränsleteorin igår, men jag ändrar mig till "raketbränsle"+ammunitionsfabrik.
Argumentet att Ukraina inte skulle förvara något känsligt nära raketbränslet tycker jag är svagt. Tvärtemot kan man lika gärna lägga en känslig anläggning i närheten. Man dubblar inte exponeringen för civilbefolkningen. Och om en sådan anläggning blir träffad så blir det en stor explosion oavsett.
Dessutom kan man tänka sig att där fanns viss infrastruktur på plats för att producera ammunition där man lagrar raketbränsle, så praktiskt att anlägga en fabrik där.
F ö är det lite märkligt om man efter över ett års krig inte använt gammalt raketbränsle till något, när man har skriande ammunitionsbrist.