2023-05-02, 06:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Stämmer nog det du säger, åtminstone halvvägs. Ryssarna påstod att de angrep Ukrainas ammunitionsproduktion och Kiev talade om en "industrianläggning", så då faller bitarna på plats. Det var nog en ammo- eller robotfabrik som gick i luften, därav den enorma smällen. Att ryssen skulle slösa dyra robotar på något gammalt raketbränslelager tror jag inte på - så usel är inte deras underrättelsetjänst. Egentligen ännu värre för Ukraina än om det bara varit en ammunitionsdepå.

Ryssen kommer säkert att satsa stenhårt på att slå mot Ukrainas akilleshälar - ammunitionslogistiken och luftvärnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Stämmer nog det du säger, åtminstone halvvägs. Ryssarna påstod att de angrep Ukrainas ammunitionsproduktion och Kiev talade om en "industrianläggning", så då faller bitarna på plats. Det var nog en ammo- eller robotfabrik som gick i luften, därav den enorma smällen. Att ryssen skulle slösa dyra robotar på något gammalt raketbränslelager tror jag inte på - så usel är inte deras underrättelsetjänst. Egentligen ännu värre för Ukraina än om det bara varit en ammunitionsdepå.

Ryssen kommer säkert att satsa stenhårt på att slå mot Ukrainas akilleshälar - ammunitionslogistiken och luftvärnet.

Jag höll på raketbränsleteorin igår, men jag ändrar mig till "raketbränsle"+ammunitionsfabrik.

Argumentet att Ukraina inte skulle förvara något känsligt nära raketbränslet tycker jag är svagt. Tvärtemot kan man lika gärna lägga en känslig anläggning i närheten. Man dubblar inte exponeringen för civilbefolkningen. Och om en sådan anläggning blir träffad så blir det en stor explosion oavsett.

Dessutom kan man tänka sig att där fanns viss infrastruktur på plats för att producera ammunition där man lagrar raketbränsle, så praktiskt att anlägga en fabrik där.

F ö är det lite märkligt om man efter över ett års krig inte använt gammalt raketbränsle till något, när man har skriande ammunitionsbrist.
Citera
2023-05-02, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
putin hävdar artikel 51 tror jag den heter i FN stadgan bland annat, och en massa annat skojjigt. Han är ju jurist i botten, inom KGB såklart(en klart nazistisk organisation för övrigt)

ukrainska soldater och liknande är också misstänkta, det är inte samma sak som att man är skyldig.
jag har inte sett att varken Ryssland eller Putin erkänt krigsbrott, kanske för enskilda fall. ukraina har ehller inte gjort det, fastän överväldigande bevis på en massa händelser, men det verkar inte vara systematiskt, de har ännu inte avrättat fångar osv, fastän de påstått att de skulle göra det

fred avgörs av politiker, deras militär kan endast skaffa sig så bra utgångsläge för en fördelaktig fred som de kan.
Ukraina kommer inte att få tillbaks donbass eller krim, usa har inte nog lager för att underhålla det som pågår just nu (under det sista året, fastän de lovat) ryssland har större lager och kapacitet att tillverka, iallafall under några år, även en betydligt större befolkning att offra som soldater.

finns det något som helst bevis för det då man ser till USA's utbredning av baser runt om i värden, deras närmaste krav på länder som om de är vasaller, deras ekonomiska tvång att använda dollarn som betalningsmedel det är det de lever på... och att tillverka och sälja vad, till stridande länder?

USA kanske är nöjda med att få Sverige och Finland, samt någon ytterligare forna öststat, moldavien, serbien, ungern och allt vad det nu är, så de offrar Ukraina.

en tanke bara

Jag litar mer på experterna än en anonym nisses bröl på FB utan källor

https://www.europaportalen.se/2022/03/experter-om-rysslands-brott-mot-freds-och-sakerhetsordningen

Sen räknas inte what aboutism. Vidare Putin har stiftat lagar så det ska bli lagligt att kidnappa ukrainska barn

https://hub.conflictobservatory.org/portal/apps/sites/#/home/pages/children-camps-1

https://en.wikipedia.org/wiki/Child_abductions_in_the_Russian_invasion_of_Ukrain e

Vidare Ryssland har redan förlorat kriget även om de skulle lyckas ta hela Ukraina. Om Ukraina vinner avgörs i framtiden. Varken du eller jag vet inget om framtiden. Sen kan man diskutera om Ukraina vinner även om de till ex lyckas återta allt territorium. Då genom Putins anfall har förstört och dödat en massa ukrainare. Alla är på en nivå förlorare då vi har på grund Rysslands bröl kommit ett steg närmare att bryta kärnvapen tabut.

Ryssland vilja att se en ny världsordning är en fara för alla stater. Här förklaras det ganska väl jmf med USA

https://www.youtube.com/watch?v=oK38f6o00D0

USA är inget hot emot Sverige med dess baser. Då USA inte annekterar inte territorium.
Citera
2023-05-02, 06:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jodå, de har rätt att försvara sig. Som jag skrivit många gånger.

(de har dock inte rätt till något stöd, de vi har plikt att hjälpa är civilbefolkningen)

Jodå, de har absolut rätt till stöd - i vilken form den än ges. Möjligen har ingen skyldighet att hjälpa Ukraina, om man inte räknar moralisk skyldighet.
Citera
2023-05-02, 07:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Så runt 5k civila "casualties" varav 1k döda och 4k skadade, ett hundratal som blivit gripna (förmodligen infiltratörer)..

Wow, det är verkligen riktigt dåligt av Ryssen, trodde de var där för att utrota Ukrainarna..

Vilken jävla nothingburger

Citat:
However, actual casualty numbers are likely considerably
higher, since these figures only include the cases that OHCHR has been able to verify

Citat:
During the reporting period, OHCHR documented the killings of 21 civilians by Russian armed
forces,2
both through summary executions and attacks on individual civilians.

Citat:
OHCHR documented the enforced
disappearances of five boys between 14 and 17 years old by Russian armed forces. The children were all subjected to torture or other ill-treatment, and, in one case, the victim was deported to
Belarus.

Citat:
ebruary 2022 to 31 January 2023, OHCHR documented 133 cases of CRSV (85 men, 45
women, 3 girls), the majority of which took place in territory occupied by the Russian Federation.
109 cases are attributable to Russian armed forces or Russian law enforcement and penitentiary
staff.

säkert, liksom alla missiler mot ciilia mål, bara en effekt av ukrainskt AA, klantiga ryssar, olyckor...
Citera
2023-05-02, 07:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Visst, om du föredrar den formuleringen så kör vi på den!

Vad bra. Då hoppas vi på ökat militärt stöd till Ukraina. Ryssland måste ju köras ut
Citera
2023-05-02, 07:04
Avstängd
Citat:
Jag höll på raketbränsleteorin igår, men jag ändrar mig till "raketbränsle"+ammunitionsfabrik.

Argumentet att Ukraina inte skulle förvara något känsligt nära raketbränslet tycker jag är svagt. Tvärtemot kan man lika gärna lägga en känslig anläggning i närheten. Man dubblar inte exponeringen för civilbefolkningen. Och om en sådan anläggning blir träffad så blir det en stor explosion oavsett.

Dessutom kan man tänka sig att där fanns viss infrastruktur på plats för att producera ammunition där man lagrar raketbränsle, så praktiskt att anlägga en fabrik där.

F ö är det lite märkligt om man efter över ett års krig inte använt gammalt raketbränsle till något, när man har skriande ammunitionsbrist.

tror nog det var det vanliga ryska syftet primärt, terror och förödels mot civilbefolkningen. vill de förstöra ukrainskt krigsmatriell så har de en mycket lång front där de kan göra det, där inom 50km av den där kan de hitta enorma mängder med arteleri, luftvärn, tanks mm.
Citera
2023-05-02, 07:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad bra. Då hoppas vi på ökat militärt stöd till Ukraina. Ryssland måste ju köras ut

Nu förstår jag inte helt. Vi har inte skyldighet att hjälpa dem.
Citera
2023-05-02, 07:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej men all rätt i världen. Säkert även moralisk skyldighet.
Citera
2023-05-02, 07:10
Avstängd
Citat:

Vi har absolut en skyldighet att hjälpa dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_ES-11/1
Citera
2023-05-02, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du skriver "ryska medborgare" på Krim när du sedan hänvisar till rysk etnicitet. Skärp dig.
Krims parlament övergav anspråk på dubbelt medborgarskap 25 september 1992.Varför skriver du dessa dumheter? Donbass (Donetsk oblast) hade 38 % rysk etnicitet, Cherson hade 14 %. Och båda över 50 % ukrainsk etnicitet. När du skedmatar så hittar du på lite vad du vill.
Det är väl en tolkningssak för den användaren så varför kalla det dumheter. Frågan är från när man ska räkna, 1800-talet eller självständigheten och vad människor uppfattar sin etnicitet som. Före statskuppen 2014 var det frågan flytande eftersom människor från Ryssland och Ukraina gifte sig och skaffade barn eftersom det fortfarande då var vänskapliga förbindelser och öppna gränser. Frågar du idag om etnicitet i Ukraina så kommer troligen 98% att svara i ukrainsk favör om dom inte vill bli trakaserade, misshandlade eller fasttejpad vid en lycktstolpe. De flesta uppfattade sig som ukrainare före 2014 även om dom var etnisk ryska, hade rysk make eller maka och bodde i Ukraina eller rysktalande med rysk kultur rakt igenom helt enkelt eftersom dom bodde i Ukraina och barnen var födda där. Efter statkuppen så splittrades landet efter den politiska kartan och Krim samt Donbas ser sig helt som ryssar numera och fem miljoner ukrainare är flyktingar i Ryssland eftersom inbördeskrig uppstod.

Även områden med ungerska och rumänska minoriteter uppfattade sig som ukrainare men nu her dom har det svåraret med språklagar och annat förtryck. Ingen folkräkning eller demografisk analys har gjorts i Ukraina sedan 90-talet.

Numera ska Ukraina renas och ett sätt är att skicka dessa misstänkta pro-ryssar eller de som på något sätt har ryska rötter eller identitet till fronten. Mest gärna från Odessa där man vill ha riktigt rent då det är den enda stora hamnen man har kvar.

Vad det gäller dubbelt medborgarskap i Ukraina:
https://www.dualcitizenshipreport.org/dual-citizenship/ukraine/
Citera
2023-05-02, 07:16
Medlem
Inget regn i sikte på 10 dagar framåt nu 👍
Citera
2023-05-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Du vet att det var en kemfabrik, men du vet inte vad de tillverkade.. låter väldigt sannolikt.

Brukar en kemfabrik (som du inte vet vad de tillverkar) se ut såhär när den smäller av?

https://twitter.com/WarMonitors/status/1652993864389603330?t=SFcihhki-C5l2ZGpSranPw&s=19

Gillar fyrverkerieffekten som kommer också, väldigt lik effekten när S300 system sprängs i luften

Nu är du även expert på explosioner. Jag tror inte du är det.

Ingen av oss vet vad som exploderade. Dessutom vet vi inte om det var mycket som exploderade. Till ex var det tågstationen och last ryssarna ville spränga och eller var det fabriken. Det enda vi vet att det var en stor smäll.

Vi kan inte heller vara säkra på att det var raketbränsle, som exploderade i fabriken. Ukraina kan ha tagit bort raketbränslet och börjat med något annat.

Vi kan nog utgå ifrån att ryssarna ville spränga något i Pavlograd. Även om ryssarna har robotar som knappt träffa rätt stad så är deras kryssningsrobotar tillräckligt bra att träffa rätt område. CEP 10-20m. Hade Ryssarna rätt information? Var robotarna rätt programmerade. Var de ryska robotarna i bra skick. Ryssarnas information - ingen aning. Rätt programmerade - troligen även om det händer att ryssarna gör fel så händer det inte så ofta. Robotarna i bra skick - Svårt att säga. men troligen.

Så slutsatsen är en jvla smäll av någonting vi inte mängden av eller vad det var. Ryssarna verkar ha haft någon slags information, som vi inte vet är korrekt, att det var något viktigt. Och de ville troligen träffa antingen eller både stationen och fabriken. Det finns en liten chans att det var en slump men det tror inte jag på. Då kryssningsrobotar är dyra leksaker för ryssarna. De skickar inte iväg dem på chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in