Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Stämmer nog det du säger, åtminstone halvvägs. Ryssarna påstod att de angrep Ukrainas ammunitionsproduktion och Kiev talade om en "industrianläggning", så då faller bitarna på plats. Det var nog en ammo- eller robotfabrik som gick i luften, därav den enorma smällen. Att ryssen skulle slösa dyra robotar på något gammalt raketbränslelager tror jag inte på - så usel är inte deras underrättelsetjänst. Egentligen ännu värre för Ukraina än om det bara varit en ammunitionsdepå.
Ryssen kommer säkert att satsa stenhårt på att slå mot Ukrainas akilleshälar - ammunitionslogistiken och luftvärnet.
Ryssarna har inte varit logisk i sina angrepp via missiler, åtminstone inte vid nedslag. Jag håller med om att de delvis har en strategi som går ut på att radera strategiska ansamlingar av Ukrainskt materiel, men allt går emot logik att Ukraina skulle ansamlat stora mängder strategiskt materiel i en vida känd anläggning som också innehåller enorma mängder raketbränsle.
Nja, jag tror att det var en av flera mål helt enkelt. Ukraina har varit bra på att decentralisera sitt strategiska försvar, tror helt enkelt att ryssarna chansade på målet då det är vida känt och skulle ge enorm press internationellt, med tanke på att en enda missil skulle detonera hela ansamlingen av raketbränsle. Resultatet blev en enorm explosion, vilket de kan använda för propagandasyfte
Och om nu Ukraina hade samlat en stor mängd luftvärn och andra strategiska pjäser vid området, så är det helt efterblivet och ger knappast positiva intryck på att de ska kunna slå tillbaka ryssarna. Vi får helt enkelt se, men tycker att den första förklaringen är mest logisk