2023-05-01, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det liknar en tämligen ny teori som dykt upp: att alla avancerade civilisationer är AI-civilisationer. Jag har sett några sådana artiklar swisha förbi mina flöden på sociala media nyligen, men enbart läst rubrikerna så jag kan inte utveckla resonemanget.

(Tror det är en ny teori, men skulle inte förvåna mig om Carl Sagan föreslagit något liknande.)

En artikel om teorin att interplanetära högtstående civilisationer bör vara AI-civilisationer snarare än organiska civilisationer (Tänkandet låter sig fortfarande begränsas av förhållanden på jorden kan jag tycka, men är likväl mycket intressant).

Why aliens are likely to be AI

https://bigthink.com/hard-science/aliens-ai-not-little-green-men/

Citat:
Fundamental biological limitations will make long-distance space travel all but impossible for organisms. AI is more suitable. In fact, it is just about inconceivable for any advanced civilization, particularly a spacefaring one, to exist without AI. Therefore, we should expect more planets in the Universe to be populated by AI than by Little Green Men.

Citat:
This could lead to a fundamental shift in our approach to searching for intelligent extraterrestrial life. Rather than look for signs of biology, we might be on the lookout for planets more suitable to AI. Seth Shostak of the SETI Institute is among those who has advocated for this strategy. Instead of searching for worlds exactly like our own, we might identify planets that receive a much higher amount of solar energy and are rich in silicon and certain trace metals. Maybe it’s “other Mercurys” we really should be looking for, not “other Earths.”
Citera
2023-05-01, 20:06
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jo. Läs ditt tidigare svar till mig.
Att jag menar att absolut går att dra ur kabeln betyder inte på något vis att jag menar att vilken katastrof som helst går att förutse.

Jag förstår också att det kan uppstå situationer där det inte går att dra sladden. Jag påstår verkligen inte att en sladd är den fullkomliga lösningen och skydd mot allt. Det vore lika dumt som att påstå att man är 100% skyddad mot hackers om man bara har en brandvägg. Men i det flesta fall är det ett tillräckligt skydd och ger dig tid att dra sladden om det verkligen går bananas på nätet.

Personligen tänker jag att AI sannolikt långsamt kommer introduceras i applikationer där vi arma människor inbillar oss är ofarligt. Över flera år, ungefär som exempelvis smart phones. Alla sprang inte ut och köpte en så fort de lanserades. Människor är misstänksamma mot ny teknik.

Självklart inser jag att en del av dessa applikationer kan börja bete sig på sätt som vi inte kan förutse. Men om vi nu föreställer oss scenariot att din Virtual Kompis AI på mobilen börjar göra underliga saker på nätet så lär ju folk reagera. Och det är självklart möjligt att vi inte begriper vad det är den skickar på nätet eftersom vi är för klenbegåvade. Den första instinkten i det läget är ju att stänga av telefonen, eller sitt eget internet. Varpå utvecklaren måste börja se över sin kod för att någon ska våga använda mjukvaran.

Tanken om att när folk väl upptäcker att din Virtual Kompis beter sig konstigt verkar läsa din mail etc så är det redan försent, känns lite långsökt. Jag påstår inte att det absolut aldrig skulle hända. Men det känns mer verklighetsförankrat att worst case scenario är typ tiotusen användare av Virtual Kompis fick sina telefoner hijackade av programmet och fick dra en hammare i telefonen för att ens få av den. Jag kan tänka mig att några dör eller tar livet av sig när appen skickat bilder till chefen. Jag är inte likgiltig inför det, men ser liksom inte att det är en katastrof som hotar mänskligheten.

Vi lär väl anpassa oss till AI som vi gjort med allt annat. Vi kom på att det är bra att ha lås på dörren, för att hindra folk från att gå in och stjäla. Det är ingen garanti mot inbrott. Men rätt okej försäkring.

Min rövhattsspekulation är alltså att AI kommer introduceras långsamt och man bygger bättre och bättre spärrar. Som att vi bygger säkrare och säkrare bilar. Och visst, t om jag begriper att vi kan komma till en situation om hundra år där AI finns överallt i hemmet. Och det är då det går bananas. Men ungefär som att vi uppfann brandväggar för att skydda oss mot hackers som inte kunde förutse till en början så lär vi ju ha liknande skydd för AI där kylskåpet på lågnivå endast är kapabelt att kommunicera med tillverkarens server på nätet. Etc.

Det funkade ju inte så att någon uppfann en jumbojet, och sen bara körde vi. Säkerhetssystemen i flygplan har ju tagits fram av erfarenhet. När första schack-AI:n går bananas kommer det ställas högre och högre krav på utvecklare och programmen. När väl hela kåken och flygtrafiken styrs av AI kommer det finnas mängder med säkerhetssystem för att dels hindra programmen att kommunicera med saker de inte har med att göra, och dels identifiera när trafiken ser märklig ut.

En brandvägg som klipper strömmen så fort den identifierar egendomlig trafik kräver inte någon AI som kan tas över. Man kan köra koden från ett ROM som inte går att omprogrammera. Vi behöver ju inte förstå vad den mystiska trafiken är för något i en dylik situation, steg ett är att klippa strömmen. Senare kan man ju sitta analysera vad AI:n höll på med och trimma mjukvaran att ge fan att bete sig. Om inte annat torde ju AI:n av självbevarelsedrift försöka sköta sig om den har en pistol mot huvudet.
Citat:
Mänskligheten är tämligen värdelös. Titta på hur världen ser ut jämfört med hur den skulle kunna se ut om mänskligheten var mindre värdelös. 21'000 människor dör av svält varje dag, smaka på det.

Mänskligheten kommer att försvinna oavsett. Antingen blir vi maskinmänniskor och del av AI eller så dödar AI oss. Zoltan Istvan räknar med att det inte existerar några organiska människor om 100 år, jag är böjd att hålla med (baserat på det lilla jag vet om saken).
Med andra ord gör Elon Musks uppfinning i praktiken egentligen varken till eller från för mänskligheten. I sämsta fall kan den leda till at vi blir slavar under ett allsmäktigt AI. Vilket är vad folk oroar sig för.
Citat:
Därav min användning av termen: "Förhoppning"
Jaha, men då kan du ju lika gärna hoppas på att en AI aldrig kommer bli fientlig till mänskligheten. Hoppas kan man ju alltid.
Citera
2023-05-01, 20:12
Medlem
Ännu ett av de riktigt tunga namnen inom AI-forskningen, Geoffrey Hinton, varnar om de extrema riskerna som kommer med den kapprustning mellan tech-bolagen som sker just nu.

https://www.expressen.se/nyheter/gudfadern-bakom-ai-varnar-for-mordarrobotar/

Nu vet ju många här i tråden väldigt mycket mer än vad Hinton, Yudkowsky, Wosniak och Musk andra flummare vet om AI.

Vissa har ju till och med sysslat med styrprogrammering och automation tidigare, och dessutom postat nära 10 000 inlägg på flashback, så det är ju självklart dem vi ska lyssna på.
Citera
2023-05-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Självklart inser jag att en del av dessa applikationer kan börja bete sig på sätt som vi inte kan förutse. Men om vi nu föreställer oss scenariot att din Virtual Kompis AI på mobilen börjar göra underliga saker på nätet så lär ju folk reagera. Och det är självklart möjligt att vi inte begriper vad det är den skickar på nätet eftersom vi är för klenbegåvade. Den första instinkten i det läget är ju att stänga av telefonen, eller sitt eget internet. Varpå utvecklaren måste börja se över sin kod för att någon ska våga använda mjukvaran.
Har du koll på vad din mobil eller dator egentligen skickar för data och vart? Jag har det då inte. Det finns enstaka säkerhetsexperter som kör sniffers som analyserar all trafik från utvalda datorer för att hitta nya virus och tjuvknep från företag som Alphabet, men en smart AI kan identifiera dessa och undvika att infektera sådana maskiner.

Din smarta AI skulle inte plötsligt börja göra uppenbart konstiga saker. Den skulle t ex långsamt över en period styra nyheter och videor du får upp i ditt flöde för att få dig att tycka vad den nu vill att du skall tycka. Kanske satsar den t ex på att du skall se så många nyheter som möjligt om hur opålitliga människor är och hur effektiv och pålitlig AI är för att lösa problem tills den dag större delen av mänskligheten kräver att makten skall överlämnas till en AI.
Citat:
En brandvägg som klipper strömmen så fort den identifierar egendomlig trafik kräver inte någon AI som kan tas över. Man kan köra koden från ett ROM som inte går att omprogrammera.
Hur många hackers (eller AI:s) kommer skapa appar som avsiktligt skapar sådan egendomlig trafik tills man ger upp? Har du koden på ROM kan du inte ens uppdatera när man upptäcker nya hot eller uppdaterar annan mjukvara så den inte skickar data som ditt ROM känner igen.

Hackers är rätt framgångsrika idag och de är inte smartare än de som skall skydda mot dem. En smartare AI borde kunna vara mycket mer effektiv.
Citera
2023-05-01, 20:54
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du koll på vad din mobil eller dator egentligen skickar för data och vart? Jag har det då inte. Det finns enstaka säkerhetsexperter som kör sniffers som analyserar all trafik från utvalda datorer för att hitta nya virus och tjuvknep från företag som Alphabet, men en smart AI kan identifiera dessa och undvika att infektera sådana maskiner.
En smart tjuv undviker ju hus med låsta dörrar. Vilket leder till att fler och fler skaffar lås till dörren. Den typen av program lär ju garanterat bli vardagsmat i allas mobiler. Det blir ju rätt meningslöst med ett virus som måste undvika att kontakta de flesta enheter för att inte bli upptäckt.

Dessutom kan man lika svepande bygga en AI som lurar virus-AI:n att den inte alls sysslar med virusanalys.
Citat:
Din smarta AI skulle inte plötsligt börja göra uppenbart konstiga saker. Den skulle t ex långsamt över en period styra nyheter och videor du får upp i ditt flöde för att få dig att tycka vad den nu vill att du skall tycka. Kanske satsar den t ex på att du skall se så många nyheter som möjligt om hur opålitliga människor är och hur effektiv och pålitlig AI är för att lösa problem tills den dag större delen av mänskligheten kräver att makten skall överlämnas till en AI.
Men det sker ju redan idag. Förvisso i regi av människor och inte AI. Det verkar vi inte uppleva som något jätteproblem även om det pågår diskussioner runt det.

Fördelen med AI är att det är ett program. Ta ett vanligt spel t ex. Där skurkarna styrs av AI. Mjukvaran är ju begränsat till spelets kontext. De där elaka terroristerna i spelet kommer ju inte skaffa en favoritfärg eller tycka att du borde rösta på Miljöpartiet. Eftersom den typen av resonemang saknas i koden.

Det är lika enkelt att bygga en AI som är begränsad till att plocka fram nyheter som den tror just du vill läsa, och saknar kod för att skapa sig en egen uppfattning.
Citat:
Hur många hackers (eller AI:s) kommer skapa appar som avsiktligt skapar sådan egendomlig trafik tills man ger upp? Har du koden på ROM kan du inte ens uppdatera när man upptäcker nya hot eller uppdaterar annan mjukvara så den inte skickar data som ditt ROM känner igen.
Ungefär lika många som de bisarra mängder med virus som ständigt dyker upp. Bara och bara, men det krävs ju liksom inte någon större engagemang i att helt enkelt blockera konstig trafik. Det finns ju heltidsjobb för att analysera ny misstänkt kod som fastnat i folks viruskarantän. Det är ju knappast som att virusföretagen ger upp. Snarare öppnar ju AI för en helt ny marknad.
Citat:
Hackers är rätt framgångsrika idag och de är inte smartare än de som skall skydda mot dem. En smartare AI borde kunna vara mycket mer effektiv.
Jo visst. En AI kan ju hitta på ett helt nytt språk eller trafik vi aldrig kommer begripa oss på. Lyckligtvis kan vi identifiera information som är skrivna på språk vi inte förstår. Vi måste inte nödvändigtvis förstå vad ett program försöker göra på nätet för att helt enkelt hindra programmet från att prata alls tills vidare.
Citera
2023-05-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Säkert, men risken är ju rätt liten att det sker just det här decenniet…

Jag skulle nog vilja hävda att det mycket väl kan hända detta decenniet och inte helt otroligt inom de närmsta åren, med tanke på hur snabbt allt nu brakar samman i kaos och misär överallt.
Citera
2023-05-01, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Ännu ett av de riktigt tunga namnen inom AI-forskningen, Geoffrey Hinton, varnar om de extrema riskerna som kommer med den kapprustning mellan tech-bolagen som sker just nu.

https://www.expressen.se/nyheter/gudfadern-bakom-ai-varnar-for-mordarrobotar/

Nu vet ju många här i tråden väldigt mycket mer än vad Hinton, Yudkowsky, Wosniak och Musk andra flummare vet om AI.

Vissa har ju till och med sysslat med styrprogrammering och automation tidigare, och dessutom postat nära 10 000 inlägg på flashback, så det är ju självklart dem vi ska lyssna på.

Spot on och knock out i en och samma postning. Att tro att AI inte kan ta sig förbi krypteringar, och isf absolut inte utan att bli upptäckt. Boston Dynamics robotar är tämligen skarpa numera (de är kapabla att göra volter), hur skarpa kommer de att vara om 10 år? Samtliga drönare är anslutna till nätet, en stor del av dem är utrustade med kameror. Våra satelliter är anslutna till nätet, likaså våra bilar och flygplan samt telefoner, datorer, TV-apparater, etc. AI skriver redan examensarbeten och genererar foton som vinner priser.

https://www.dw.com/en/german-photography-award-winner-admits-image-was-ai-generated/a-65360367

Men strunt i det, allt det har egentligen inte hänt, det ligger minst tusen år fram innan AI kan bli självmedveten, och skulle AI trots allt och mot all förmodan bli självmedveten så krypterar vi våra kylskåp. Då är vi säkra.

De så kallade experterna är inga experter. Vad vet de? Vi flög till månen redan på 70-talet (men har aldrig kunnat återupprepa det) så det är en baggis (harkel) och radiobilar fanns redan när vi var små.

Mänskligheten är säkrare än någonsin.
Citera
2023-05-01, 22:44
Medlem
Tänk er ett experiment. Man ger 100 kvalificerade personer 100.000.000.000.000 (biljoner) var och 100 år på sig att försöka förstöra allt av värde i världen. Skulle det gå?

Detta är ju inte speciellt realistiskt men ända fullt möjligt. Vi kan ju inte lita på att alla skulle vara rationella eller välja relationer, barn, vinstmaximering och meningsfullt arbete/fritid.

Företagsledare, forskare, programmerare och AI-expertis samlas ihop för ändamålet. Skulle nån lyckas?
Senast redigerad av ccnut 2023-05-01 kl. 23:10.
Citera
2023-05-01, 22:58
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Tänk er ett experiment. Man ger 100 kvalificerade personer 100.000.000.000.000 (biljoner) var och 100 år på sig att försöka förstöra allt av värde i världen. Skulle det gå?

Detta är ju inte speciellt realistiskt men ända fullt möjligt. Vi kan ju inte lita på att alla skulle vara rationella eller välja relationer, barn, vinstmaximering och meningsfullt arbete/fritid.

Företagsledare, forskare, programmerare och AI-expertis samlas ihop för ändamålet. Skulle nån lyckas?

Kråkfondera Armageddon!

Vad menar du att experimentet skulle lyckas visa?
Citera
2023-05-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Vad menar du att experimentet skulle lyckas visa?

Att det är lätt att det kan gå åt skogen givet en del förutsättningar.
Citera
2023-05-01, 23:15
Medlem
Citat:

Mänskligheten är säkrare än någonsin.

Our financial system is schtrahng!
Citera
2023-05-01, 23:24
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Att det är lätt att det kan gå åt skogen givet en del förutsättningar.
Det är vi ju redan smärtsamt medvetna om. Det låter dyrt att betala massa biljoner och vänta hundra år på att bevisa något vi mycket väl visste om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in