2023-05-01, 17:27
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du menar alltså att i framtiden kan endast scenarion som vi kan föreställa oss nu idag inträffa?
Nej det menar jag ju inte och har heller aldrig gett uttryck för något dylikt.
Citat:
Ljug inte om att jag sagt att Elon Musk fixar det till 100%, när jag skrivit att det är en förhoppning att vi ska klara oss om vi går ihop med maskinerna (förhoppning är något annat än garanti, eller hur?). Förhoppningen är att om vi blir posthumana maskinmänniskor så blir vi själva en del av AI och förstår AI, och då vill vi inte döda oss själva.
Hur kan du tro att vi inte vill döda oss själva om vi plötsligt inser hur värdelösa vi är som art? Det kan ju lika gärna vara exakt det som AI har som plan?
Citat:
Som svar på din sista filosofiska fråga: Den som inte är allsmäktig kan inte bedöma om det allsmäktiga gör fel eller rätt, eftersom den icke-allsmäktige inte förstår systemets inneboende logik.
Visst, men resonemanget med ett allsmäktigt AI öppnar för att den lika gärna kan lura i våra hjärnchip att den funkar på något helt annat vis och tycker om oss.
Citera
2023-05-01, 17:27
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendrite
Helt klart blir enamma män de första att manipuleras av AI. Allt som behövs är en sexig och förstående virtuell kvinna som gärna går att koppla till någon realistisk sexdocka. Sen när vi märker att AI på riktigt vill förgöra oss så står där en arme med män i AI relationer med vapen i hand. Undergången är nära mina vänner.
Det blir även slutet på Flashback när alla drönare avlägsnats från tangentbordet!
Citera
2023-05-01, 17:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Elon Musk är av uppfattningen att AI kommer att eliminera mänskligheten om mänskligheten inte blir ett med maskinerna med hjälp av sådana saker som Neuralink.
Elon Musk är en företagsledare och marknadsförare. Släpa fram en av hans utarbetade och hålögda tekniker som kämpar med alla undantagsfall som Teslorna stöter på. De kommer ge en mer nykter bild.
Citera
2023-05-01, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nej det menar jag ju inte och har heller aldrig gett uttryck för något dylikt.

Jo. Läs ditt tidigare svar till mig.

Citat:
Hur kan du tro att vi inte vill döda oss själva om vi plötsligt inser hur värdelösa vi är som art? Det kan ju lika gärna vara exakt det som AI har som plan?

Mänskligheten är tämligen värdelös. Titta på hur världen ser ut jämfört med hur den skulle kunna se ut om mänskligheten var mindre värdelös. 21'000 människor dör av svält varje dag, smaka på det.

Mänskligheten kommer att försvinna oavsett. Antingen blir vi maskinmänniskor och del av AI eller så dödar AI oss. Zoltan Istvan räknar med att det inte existerar några organiska människor om 100 år, jag är böjd att hålla med (baserat på det lilla jag vet om saken).

Citat:
Visst, men resonemanget med ett allsmäktigt AI öppnar för att den lika gärna kan lura i våra hjärnchip att den funkar på något helt annat vis och tycker om oss.

Därav min användning av termen: "Förhoppning"
Citera
2023-05-01, 17:41
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Man bör se på Elon Musk som på Jonas Birgersson för 20 år sedan. Han leder ett "AI"-företag och har noll intresse av att tona ner mytbildningen eller intresset. De av hans utvecklare som får jobba häcken av sig med alla "black swans" som Teslor råkar ut för har en mer realistisk syn på området.

I det du skrev, hur definierar du "intelligens" kontra "verklig intelligens"?

Även där undrar jag ur du definierar "medvetande" (finns definition som jag länkat tidigare till) kontra "verkligt medvetande".

Utan tydlig definition är dessa "verklig"-begrepp högst flummiga.

Så är det givetvis och kommer förbli. De personer som får ångest och skiter i byxorna är sådana som 1) är tekniska oskulder och 2) vet för lite om hur liv fungerar och hur komplext det är och 3) bär på en neurotisk ådra.

Jag tror att vi är inne på samma spår. Vad gäller medvetande och intelligens eller ej så kanske du missförstod mig. Ska försöka ta det kort. Intelligent kan bara "något" vara som är medveten om sig själv och sin omvärld. Något/någon som kan ha egna tankar och därmed en egen agenda. Ingen av människan konstruerad maskin har ännu så länge dessa egenskaper.

Jag håller helt med dig i dina sista tre punkter.
Citera
2023-05-01, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Elon Musk är en företagsledare och marknadsförare. Släpa fram en av hans utarbetade och hålögda tekniker som kämpar med alla undantagsfall som Teslorna stöter på. De kommer ge en mer nykter bild.

Elon Musk är en människa inte en perfekt gud, men fortfarande en människa som givit oss rymdfärder och elektriska bilar. Menar du att random bilreparatör på Tesla har bättre förståelse för var AI är på väg än Musk?
Citera
2023-05-01, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Jag tror att vi är inne på samma spår. Vad gäller medvetande och intelligens eller ej så kanske du missförstod mig. Ska försöka ta det kort. Intelligent kan bara "något" vara som är medveten om sig själv och sin omvärld. Något/någon som kan ha egna tankar och därmed en egen agenda. Ingen av människan konstruerad maskin har ännu så länge dessa egenskaper.

Jag håller helt med dig i dina sista tre punkter.

Det kan vi inte veta med säkerhet. Vi vet inte om en självmedveten AI redan existerar. En snubbe på Google hävdade nyligen att det fanns en sådan på Google, samt att Google stängde ned den. Stämmer det så kan det finnas fler ..
Citera
2023-05-01, 17:56
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Det kan vi inte veta med säkerhet. Vi vet inte om en självmedveten AI redan existerar. En snubbe på Google hävdade nyligen att det fanns en sådan på Google, samt att Google stängde ned den. Stämmer det så kan det finnas fler ..

Du ska inte tro på allt du hör och ser Att konstruera medvetna maskiner ligger mycket långt fram i tiden om det alls är möjligt. Liv och medvetande är oerhört mycket mer komplicerat än vad många förstår. Börjar AI-robotar göra onda saker är det människan bakom som står för ondskan och inte maskinen i sig.
Citera
2023-05-01, 17:57
Medlem
JagLurarDigs avatar
Nu börjar det komma fram riktigt sunda meningar om AI i tråden.

Nej AI är inte ett reellt hot.

Elon Musk är smart men inte alls intelligent och har blivit en enormt uppblåst figur när det kollektiva medvetandet släpar efter.

Det gäller att upplysa sig själv eller förgås.
Citera
2023-05-01, 17:58
Medlem
brianmolkos avatar
När oljan tar slut ?
Citera
2023-05-01, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Du ska inte tro på allt du hör och ser Att konstruera medvetna maskiner ligger mycket långt fram i tiden om det alls är möjligt. Liv och medvetande är oerhört mycket mer komplicerat än vad många förstår. Börjar AI-robotar göra onda saker är det människan bakom som står för ondskan och inte maskinen i sig.

Jag förstår önskan om att göra världen begriplig och enkel. Men det är ett brott mot mänskligheten och vetenskapen att stänga sinnet på det sätt som du föreslår. Jag tror mer på Musk än på dig, sorry.
Citera
2023-05-01, 18:09
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nu börjar det komma fram riktigt sunda meningar om AI i tråden.

Elon Musk är smart men inte alls intelligent och har blivit en enormt uppblåst figur när det kollektiva medvetandet släpar efter.

Exakt, en mycket smart tekniknörd men helt verklighetsfrånvänd i många andra avseenden. Var det inte han som skulle dra iväg till Mars med en grupp människor 2024? Gissar nog att det inte blir någon resa dit nästa år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in