Citat:
Ok, nu fattar jag. Jag tyckte det lät obegripligt först, men jag lyssnade på podden Palmemördaren nu och du har ju rätt. Det går alltså ut på att SE kan ha snott den riktige mördarens beteende och rörelsemönster och gjort det till sitt eget. Vid 16:45 beskrivs hur SE härmar/speglar gm, och att det här alltså kan ha att göra med "hans uppenbara förtjusning i att bli förväxlad med gärningsmannen".
265. "Palmemördaren" med Lasse Lampers – del 2Om det här stämmer så skulle det alltså handla om en palmemordets motsvarighet till Thomas Quick, en som tydligen vill bli misstänkt för ett mord han inte har begått. Då förstår man bättre varför SE uppfattas som konstig. Här skall man väl också tänka sig då att SE av en ren slump råkar ha samma utstyrsel som mördaren som Lars J och Yvonne N ser springa från platsen (mörk rock, keps och handledsväska). Alternativt att SE själv har haft en helt annan utstyrsel, och att han sedan ljuger om sitt eget utseende för att han vill passa in på det här signalementet.
https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2
Vad, enligt Lampers resonemang eller i vittnet SE:s agerande, pekar på att han vill bli misstänkt och till och med dömd för mordet när han tjatar om förväxlingen?
Han menar väl att han i något skede blev misstagen för GM och att det innebar felaktighet i signalementet?
---
Angående förväxlingsivern kan man notera vad PH uppger i förhöret 2017:
"På fråga om det pratades något på Skandia om Engström blir svaret att det var han som pratade. Engström berättade för alla, det var som att trycka på en knapp, att han varit där och att hans signalement var felaktigt angivet."