2023-05-01, 06:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, nu fattar jag. Jag tyckte det lät obegripligt först, men jag lyssnade på podden Palmemördaren nu och du har ju rätt. Det går alltså ut på att SE kan ha snott den riktige mördarens beteende och rörelsemönster och gjort det till sitt eget. Vid 16:45 beskrivs hur SE härmar/speglar gm, och att det här alltså kan ha att göra med "hans uppenbara förtjusning i att bli förväxlad med gärningsmannen".
265. "Palmemördaren" med Lasse Lampers – del 2
https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2
Om det här stämmer så skulle det alltså handla om en palmemordets motsvarighet till Thomas Quick, en som tydligen vill bli misstänkt för ett mord han inte har begått. Då förstår man bättre varför SE uppfattas som konstig. Här skall man väl också tänka sig då att SE av en ren slump råkar ha samma utstyrsel som mördaren som Lars J och Yvonne N ser springa från platsen (mörk rock, keps och handledsväska). Alternativt att SE själv har haft en helt annan utstyrsel, och att han sedan ljuger om sitt eget utseende för att han vill passa in på det här signalementet.

Vad, enligt Lampers resonemang eller i vittnet SE:s agerande, pekar på att han vill bli misstänkt och till och med dömd för mordet när han tjatar om förväxlingen?

Han menar väl att han i något skede blev misstagen för GM och att det innebar felaktighet i signalementet?

---

Angående förväxlingsivern kan man notera vad PH uppger i förhöret 2017:

"På fråga om det pratades något på Skandia om Engström blir svaret att det var han som pratade. Engström berättade för alla, det var som att trycka på en knapp, att han varit där och att hans signalement var felaktigt angivet."
Citera
2023-05-01, 06:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
("Det är inte övermaga att ..." som politikerna säger när de ger sig själva miljon-fallskärmar.)

Så det är övermaga att se GM någon sekund efter smällarna, i likhet med ett stort antal vittnen på platsen, men det är inte övermaga att prata med LP och få ur henne ett signalement, och ha sinnesnärvaro nog att direkt sätta efter poliserna med detta signalement, något som inget annat av alla vittnen lyckades med?

Men om han hade fått skymten av GM så hade det LP sa inte gett honom någon anledning att springa efter poliserna, och därmed bli sedd av supervittnet, och således bli förväxlad ... Den han då hade sett var ju en man i trekvartslångt, blått plagg och keps med öronlappar. Det vill säga, en individ som var förfärligt lik honom själv. DET hade varit lite övermaga att berätta för poliserna, 8-10 minuter senare ...

*handbojor på och visitering*

"Vad är det här: Ett axelhölster?!"

Man får sortera sakerna lite här.

GM-SE hittar på allt han sett på mordplatsen efter skotten. Dethan faktiskt "sett", själva mordet och GM, är han dock noga med att inte ha observerat något av. Detta trots att han om just detta skulle kunnat lämna ett rimligt vittnesmål innehållande ett felaktigt och missledande signalement av sig själv.

Däremot berättar han om en möjlig GM i gränden, som han vet är ett vittne och att detta snart kommer uppdagas.

Vittnet SE har i huvudscenariot befunnit sig på mordplatsen efter skotten, deltagande eller åskådande. Han har goda begrepp om vad som händer där och som han vittnar om. Han överdriver dock sina insatser. Själva mordet eller GM har vittnet SE aldrig sett. Det är också vad han uppger, men han placerar sig ändå nära händelsen.

-Att vittnet SE skulle blåljuga om att ha sett mordet och GM vore väsensskilt från att överdriva en faktisk närvaro på platsen efter händelsen.

-Att GM-SE, som var på plats, är så noga med att inte ha sett mordet är anmärkningsvärt? Varför försitter han noggrant möjligheten att på ett enkelt sätt ta herravälde över GM:s signalement?
Citera
2023-05-01, 06:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Artikeln "Jag förväxlades med mördaren" i "Expressen", måndagen den 7:e april. Dagen efter framträdandet i TV:

"Sedan hände inget förrän efter en vecka, berättar han. Då ringde kriminalpolisen fem gånger och ställde frågor. Sista gången sa polisen: 'Det är så svårt att få ut någonting av noteringarna som de som talat med dig tidigare gjort. Skulle vi inte kunna ta om det från början på band?"

Här refererar han till telefonförhören efter Idre-resan. Tolkar detta som att det sista förhöret, antagligen det den 11:e mars som är mer detaljerat, spelades in på band. Så det referatet kan vara skrivet utifrån en bandinspelning.

Knappast troligt att det bandet finns kvar, i så fall. Men vem vet ...

Känns som högvilt för denna tråd!

P.S. Här är artikeln, på s. 3:

https://drive.google.com/file/d/1anmBdNHIcWUBOzhn97M2kUzAj7dysI_q/view

Du menar att man ska försöka lokalisera den förmodade inspelningen?
Citera
2023-05-01, 06:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Just det du tar upp här verkar inte standardteorin kunna förklara. I SE:s egen berättelse låter det dock någorlunda rimligt, att han den 1/3 tror att "mannen i gränden" är mördaren. Och att han sedan förstår, eller blir upplyst om vid flera tillfällen (av en reporter, en konferensdeltagare och en polis) att det i själva verket är vittnet Lars J han har sett. Sedan är det väl i och för sig ett mysterium att han efter några år går tillbaka till att mannen i blå täckjacka skall ha varit mördaren (och då särskilt Christer Pettersson), men det kan ju vara något svammel där i intervjun i Skydd & Säkerhet 1992 som beror mer på att SE nu har gått ner sig ordentligt i alkoholmissbruket.

I standardteorin blir det svårare att få ihop det tycker jag. I den skall alltså SE först ha försökt få polisen att tro att det är vittnet Lars J som är mördaren, och senare (kanske efter att Lars J har trätt fram i media) "släppt" Lars J för att i stället peka ut sin egen dubbelgångare på åsen som mördaren. Jag får inte ihop hur SE skall ha tänkt här i den första versionen. Blir det inte lite konstigt där att han pekar ut Lars J som den förmodade mördaren? Och Jeremiah visar i ett avsnitt att det kan ha varit svårt för SE av rent praktiska skäl att se Lars J från trappkrönet:
https://www.youtube.com/watch?v=PPzG9ZwCkqc

"Standardteorin" kanske inte håller ihop så bra. Du menar att den därför föredras som motpol till att vittnet SE observerat LJ från mordplatsen av de som är tveksamma till GM-SE.

Nu är det ju dock så att på "båda sidor" är de flesta överens om att 'teorin om GM-SE som inte sett LJ' håller ihop i lägre grad än alternativet. Och det många ställer sig frågande till är att SE:s förvanskande av de vittnesuppgifter som förekommer 1/3 (och som inte pekar mot honom från början) råkar överensstämma med personen som faktiskt står i gränden på just den tid och plats han anger. Men jag har aldrig sett det kommenteras. Det kanske finns ett rimligt sätt att förstå saken på.

Jag vill också mena att det framstår som att 'teorin om GM-SE som inte sett LJ' hamnar i liknande "problem" som alternativet gör, men det har nyligen avhandlats.
Citera
2023-05-01, 06:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag inte varför du valde att dela upp ljuden när de ändå är precis efter varandra. Det är lättare att lyssna här https://www.youtube.com/watch?v=JmMaXCaD5-Q&t=47s&ab_channel=SesamSolvere

Jag valde inte att dela upp något. Filerna kommer från WPU. Där delas de upp efter tydlighet och transkribering. Men visst, jag kunde ha länkat till youtube. Nu råkade jag ha samtliga filer på min drive bara.
Citat:
Jag kan verkligen inte avgöra med säkerhet om det är en och samma person eller två olika. Jag tycker inte det låter identiskt men ganska likt. Den senare låter mer som Björne i Björnes magasin, vilket jag tycker JA låter som. Men den första har inte det där barnsliga lätet i sig.

För mig låter det identiskt, med olika röst lägen.

Citat:
Märkligt att både du och SEs barndomsvän känner att det är utom tvivel fast för olika personer. Men jag imponeras över ditt självförtroende som inte tvivlar det minsta.

Men vi vet ju vilka som satt i bilen
Och ingen annan röst från den mikrofonen finns inspelad med liknande tydlighet.
Matte påvisar ju faktiskt det. Det går att höra annat om man förstärker bakgrunden. Men det går inte alls att jämföra med "Han vart skjuten".
Det är antingen LL eller JA. Och i detta fall låter det identiskt med JA. Och det är hans dialket. Vart istället för blev.
JÅS har inte kommit fram än och han låter inte likadant och pratar väl Småländska/Hallänska?
Citera
2023-05-01, 07:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad, enligt Lampers resonemang eller i vittnet SE:s agerande, pekar på att han vill bli misstänkt och till och med dömd för mordet när han tjatar om förväxlingen?

Han menar väl att han i något skede blev misstagen för GM och att det innebar felaktighet i signalementet?

Nja, det är väl att förminska Lampers ståndpunkt något?

Från ovanstående utvecklas det ju över tid till "speglingen".

Speglingen av GMs rörelser bekräftar ju Lampers i boken (han använder dock inte det ordet vad jag minns) och beskriver som den svårförklarad. Men ger då en förklaring som bygger på den kassa sjävkänslan och det extrema uppmärksamhetsbehovet osv.
Citera
2023-05-01, 07:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ok, nu fattar jag. Jag tyckte det lät obegripligt först, men jag lyssnade på podden Palmemördaren nu och du har ju rätt. Det går alltså ut på att SE kan ha snott den riktige mördarens beteende och rörelsemönster och gjort det till sitt eget. Vid 16:45 beskrivs hur SE härmar/speglar gm, och att det här alltså kan ha att göra med "hans uppenbara förtjusning i att bli förväxlad med gärningsmannen".
265. "Palmemördaren" med Lasse Lampers – del 2
https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2

Korrekt.

Förväxlingsteorin / Speglingen förklaras med ett extremt uppmärksamhetsbehov.

Citat:
Om det här stämmer så skulle det alltså handla om en palmemordets motsvarighet till Thomas Quick, en som tydligen vill bli misstänkt för ett mord han inte har begått. Då förstår man bättre varför SE uppfattas som konstig.

Att han vill bli misstänkt för mordet är möjligtvis att ta det för långt. Jag tror att tanken är att han ändrar sin story mot det som ger honom mest uppmärksamhet. Och bevisligen gav ju hela förväxlingsspektaklet honom mest uppmärksamhet. Hade det "hettat till" kan jag inte tänka mig att han hade hållt fast vid sin utsaga.
Citat:
Här skall man väl också tänka sig då att SE av en ren slump råkar ha samma utstyrsel som mördaren som Lars J och Yvonne N ser springa från platsen (mörk rock, keps och handledsväska).

Korrekt.
Som tillägg kan man dock addera att långt från alla är övertygade om metoden som användes för att komma fram till signalementet som Larsson, TP + PU använde. Det räcker väl med att läsa denna tråd? Efter alla år tjafsas det fortfarande om mössa vs keps.
Citat:
Alternativt att SE själv har haft en helt annan utstyrsel, och att han sedan ljuger om sitt eget utseende för att han vill passa in på det här signalementet.

Osannolikt.
Citera
2023-05-01, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man får sortera sakerna lite här.

GM-SE hittar på allt han sett på mordplatsen efter skotten. Dethan faktiskt "sett", själva mordet och GM, är han dock noga med att inte ha observerat något av. Detta trots att han om just detta skulle kunnat lämna ett rimligt vittnesmål innehållande ett felaktigt och missledande signalement av sig själv.

Däremot berättar han om en möjlig GM i gränden, som han vet är ett vittne och att detta snart kommer uppdagas.

Vittnet SE har i huvudscenariot befunnit sig på mordplatsen efter skotten, deltagande eller åskådande. Han har goda begrepp om vad som händer där och som han vittnar om. Han överdriver dock sina insatser. Själva mordet eller GM har vittnet SE aldrig sett. Det är också vad han uppger, men han placerar sig ändå nära händelsen.

-Att vittnet SE skulle blåljuga om att ha sett mordet och GM vore väsensskilt från att överdriva en faktisk närvaro på platsen efter händelsen.

-Att GM-SE, som var på plats, är så noga med att inte ha sett mordet är anmärkningsvärt? Varför försitter han noggrant möjligheten att på ett enkelt sätt ta herravälde över GM:s signalement?

Kan det vara så att GM-SE inte kan riktigt påstå att han sett "GM skjuta för då blir det märkligt att han inte lämnar vittnesmål på brottsplatsen...

Alltså att han tänker att det tåget har liksom gått att bli ett ögonvittne till själva mordet ?
Citera
2023-05-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Korrekt.

Förväxlingsteorin / Speglingen förklaras med ett extremt uppmärksamhetsbehov.

Att han vill bli misstänkt för mordet är möjligtvis att ta det för långt. Jag tror att tanken är att han ändrar sin story mot det som ger honom mest uppmärksamhet. Och bevisligen gav ju hela förväxlingsspektaklet honom mest uppmärksamhet. Hade det "hettat till" kan jag inte tänka mig att han hade hållt fast vid sin utsaga.

Korrekt.
Som tillägg kan man dock addera att långt från alla är övertygade om metoden som användes för att komma fram till signalementet som Larsson, TP + PU använde. Det räcker väl med att läsa denna tråd? Efter alla år tjafsas det fortfarande om mössa vs keps.

Osannolikt.

En sak som verkligen är tänkvärt i språngmarschen i expressen och Rapport är att han även då vill springa i sin handledsväska...

Det är en rätt märklig detalj som han vill verkligen visa trots att han bara ska springa på "skoj"

Varför springer Engström med väskan ?

Låt säg att man sprungit efter poliser med t.ex nycklar i handen för att man just öppnat upp sin cykel typ...

Sen ska springa i TV då ta fram nycklarna igen blir konstigt..

Ville han bränna in för tittarna att han just sprang med väskan?

Men om han är bara ett oskyldigt vittne så blir det märkligt med väskans betydelse när han bara springer på skoj liksom...
Citera
2023-05-01, 07:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak som verkligen är tänkvärt i språngmarschen i expressen och Rapport är att han även då vill springa i sin handledsväska...

Det är en rätt märklig detalj som han vill verkligen visa trots att han bara ska springa på "skoj"

Varför springer Engström med väskan ?

Låt säg att man sprungit efter poliser med t.ex nycklar i handen för att man just öppnat upp sin cykel typ...

Sen ska springa i TV då ta fram nycklarna igen blir konstigt..

Ville han bränna in för tittarna att han just sprang med väskan?

Men om han är bara ett oskyldigt vittne så blir det märkligt med väskans betydelse när han bara springer på skoj liksom...

Det här säger jag på hyfsat lösa grunder, men jag har alltid haft en känsla av att Engström behandlar sin utstyrsel (från den kvällen) som en uniform. Jag tänker på att ME är ganska så övertygad om att han inte hade glasögon innan 87. Jag tänker även på att förutom tidiga bilder (tex Svd 2/3) så bär han alltid den där uniformen med alla dess detaljer. Till och med i Skydd & Säkerhet 92 bär han den. Jag menar, då gör han till och med en grej av det. Han byter till och med om inför fotograferingen.

Jag menar. Jag har flera jackor, kepsar och mössor.
För honom är det uppenbarligen viktigt av någon anledning att ha på den där uniformen.

Det är precis som han går in i en roll; Skandiamannen. Och Skandiamannen har keps, rock, glasögon och en handledsväska.
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-05-01 kl. 07:47.
Citera
2023-05-01, 07:56
Avslutad
Citat:
Det här säger jag på hyfsat lösa grunder, men jag har alltid haft en känsla av att Engström behandlar sin utstyrsel (från den kvällen) som en uniform. Jag tänker på att ME är ganska så övertygad om att han inte hade glasögon innan 87. Jag tänker även på att förutom tidiga bilder (tex Svd 2/3) så bär han alltid den där uniformen med alla dess detaljer. Till och med i Skydd & Säkerhet 92 bär han den. Jag menar, då gör han till och med en grej av det. Han byter till och med om inför fotograferingen.

Jag menar. Jag har flera jackor, kepsar och mössor.
För honom är det uppenbarligen viktigt av någon anledning att ha på den där uniformen.

Det är precis som han går in i en roll; Skandiamannen. Och Skandiamannen har keps, rock, glasögon och en handledsväska.

Jag tror faktiskt att han gör detta för eftervärlden, för sitt eftermäles skull - för att dokumentera sitt brott i största möjliga mån. Han vill bli ihågkommen som OP:s baneman i historieböckerna, och han vill visa sitt brott så autentiskt det bara går; därav av speglingarna i media. Givetvis kan det låta spekulativt och "galet", men att mörda OP i Sverige 1986 var ju rätt galet, på högsta nivå. SE kanske gick all-in bara?
Citera
2023-05-01, 08:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nja, det är väl att förminska Lampers ståndpunkt något?

Från ovanstående utvecklas det ju över tid till "speglingen".

Speglingen av GMs rörelser bekräftar ju Lampers i boken (han använder dock inte det ordet vad jag minns) och beskriver som den svårförklarad. Men ger då en förklaring som bygger på den kassa sjävkänslan och det extrema uppmärksamhetsbehovet osv.

Ja.. jag vet inte om det på något avgörande sätt skiljer sig från det jag menar. Även om jag inte kan Lampers förväxlingsteori exakt.

För inte menar han att SE vill bli misstänkt eller till och med dömd (likt Quick)?

Jag menar ivf inte att SE vill bli misstänkt. Han vill vara en avgörande pusselbit, som krävs för att bilden skall bli klar. Det blir han i och med detta, men han utestängs. Och det innebär att ett felaktigt signalement kvarstår, pusslet blir inte färdiglagt. Det är så jag tolkar Lampers, eller åtminstone menar själv. Jag kanske tonar ner uppmärksamhetstörsten som grundorsak lite, även om han har sådana böjelser och hela tiden vill tjata om saken.

Spegling, det är väl Lampers som betonar fyra tillfällen då SE följer GM:s rörelser på något sätt (från LL?)? SE väver ihop det med förväxlingen? Inte tänkt så mycket på att detta växer fram senare och efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in