2023-04-30, 22:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har redan svarat på det. Läser du inte svaren på dina frågor?

SE är i min hypotes inte ute när NF vänder sig om, det är svårt att skymma sikten då. Sedan fattar jag inte varför du inte tror att man kan se förbi en person på ett sådant avstånd. Han klarar ju utan problem att se förbi paret han har mött.

Varför skymmer inte dom sikten?

Tensonmannens jacka gick ner på låret. Det gjorde även Skandiamannens, men inte AB:s

Tensonmannen beskrivs som "äldre" eller "lite äldre". Det passar in på SE, men inte på AB.

På över 100 meters håll är det lätt att ta fel på folk. Det NF såg var att jackan hade en blå färg.
Citera
2023-04-30, 22:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Känns det inte märkligt att enbart ha sin egen övertygelse som grund?

Har vi ett vittnesmål om att någon yttrade det utanför bilen - Ja

Har vi någon som känner SE som kan bekräfta att det är han - Ja

Har vi något som indikerar att flera sade det - Nej

Att du då inte ens tvekar utan bestämt hävdar att det är JA och att någon annan måste sagt det måste ha sagt samma sak inom samma tidsrymd är ju intellektuell ohederligt. Jag kan inte fastslå att det är SE det rör sig som även om jag anser att en hel del tyder på det, men att vara övertygad om vem som sa det är ju att göra sig själv blind.

Fast min "övertygelse" bygger ju inte på magkänsla direkt.
Den bygger på att de människor som faktiskt sitter framför mikrofonen också hörs på bandet.
Och vi vet ju vilka som satt i bilen: LL och JA. Och efter en stund kommer JÅS fram.

Jag har redan i tidigare inlägg radat upp inspelningar med JA och jag anser att det är utom tvivel att det är han som pratar.

Lyssna på de här:

https://anonymfile.com/dr3jy/04-han-vart-skjuten-3.flac
https://anonymfile.com/pd6jW/05-drfr-att-vi-hrde-bara-ett-skott-1.flac

Det är samma person. Och det är JA.
Citera
2023-04-30, 22:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tensonmannens jacka gick ner på låret. Det gjorde även Skandiamannens, men inte AB:s

Tensonmannen beskrivs som "äldre" eller "lite äldre". Det passar in på SE, men inte på AB.

På över 100 meters håll är det lätt att ta fel på folk. Det NF såg var att jackan hade en blå färg.

Svarar du på rätt person? Jag fattar inte vad det här har för koppling till mitt inlägg
Citera
2023-04-30, 22:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast min "övertygelse" bygger ju inte på magkänsla direkt.
Den bygger på att de människor som faktiskt sitter framför mikrofonen också hörs på bandet.
Och vi vet ju vilka som satt i bilen: LL och JA. Och efter en stund kommer JÅS fram.

Jag har redan i tidigare inlägg radat upp inspelningar med JA och jag anser att det är utom tvivel att det är han som pratar.

Lyssna på de här:

https://anonymfile.com/dr3jy/04-han-vart-skjuten-3.flac
https://anonymfile.com/pd6jW/05-drfr-att-vi-hrde-bara-ett-skott-1.flac

Det är samma person. Och det är JA.

Jag inte varför du valde att dela upp ljuden när de ändå är precis efter varandra. Det är lättare att lyssna här https://www.youtube.com/watch?v=JmMaXCaD5-Q&t=47s&ab_channel=SesamSolvere

Jag kan verkligen inte avgöra med säkerhet om det är en och samma person eller två olika. Jag tycker inte det låter identiskt men ganska likt. Den senare låter mer som Björne i Björnes magasin, vilket jag tycker JA låter som. Men den första har inte det där barnsliga lätet i sig.

Märkligt att både du och SEs barndomsvän känner att det är utom tvivel fast för olika personer. Men jag imponeras över ditt självförtroende som inte tvivlar det minsta.
Citera
2023-04-30, 23:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Svarar du på rätt person? Jag fattar inte vad det här har för koppling till mitt inlägg

Du påstår underförstått att NF såg AB när han vände sig om?
Citera
2023-04-30, 23:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du påstår underförstått att NF såg AB när han vände sig om?

Va? Det har jag inte påstått. Det var nämligen inte ämnet som diskuterades

Det gällde hurvida SE borde ha skymt sikten för NF. Jag hävdade då att det par NF gått förbi också borde ha skymt sikten för NF om det nu var ett så stort problem. Och att SE i min hypotes inte ens är ute när NF vänder sig om, så det blir lite knepigt för honom att skymma något.
Citera
2023-04-30, 23:21
Medlem
Citat:
Jag har redan svarat på det. Läser du inte svaren på dina frågor?

SE är i min hypotes inte ute när NF vänder sig om, det är svårt att skymma sikten då. Sedan fattar jag inte varför du inte tror att man kan se förbi en person på ett sådant avstånd. Han klarar ju utan problem att se förbi paret han har mött.

Varför skymmer inte dom sikten?
1. Vilket par snackar du om ?

2. Nej men SE kliver ut i synfältet för NF när han tittar ner mot platsen. Då skymmer han sikten.
Citera
2023-04-30, 23:51
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Vilket par snackar du om ?

2. Nej men SE kliver ut i synfältet för NF när han tittar ner mot platsen. Då skymmer han sikten.

Det här paret https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-B

"Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut inte och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par, Han såg inga andra personer, varken gående eller stående. Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen."

De var då också mellan honom och LOP, utan att skymma sikten. Sedan fattar jag inte varför du tror att SE täcker en sådan enorm yta. Man kan se förbi personer på det avståndet, särskilt när personerna är 60 meter från varandra. Det är ju verkligen inte säkert att de alla står i en exakt rak linje heller. befinner sig någon en meter åt sidan är det fri sikt.

Dessutom säger aldrig NF att han har fri sikt. Han säger bara att han ser en grupp människor längre bort. Inget sägs om vad som är mellan honom och denna grupp.

I min hypotes är ju inte ens SE ute i början. Jag vet inte varför NF nödvändigtvis skulle känna sig nögd att lägga till en sådan detalj. "När jag först såg gruppen var det helt fri sikt men sedan när jag stod och spanade ett tag var det någon som kom och skymde sikten lite". Han säger ju bara att han ser en grupp människor och att han sedan står och spanar ett tag. Han säger inget om vad han ser efter att han noterat den peson han på jackan känner igen som den som gick bakom. Han får heller ingen fråga om det.
Citera
2023-05-01, 00:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Självklart är inte tanken om en ljugande uppmärksamhetsökande Engström på något sätt en ny idé.

Det Lampers gör är ju enbart att påvisa att det är en alternativ förklaringsmodell som faktiskt håller som förklaring. GM-Hypotesen har ju sina brister och så länge de bristerna existerar kommer utpekandet att ifrågasättas av många.
Ok, nu fattar jag. Jag tyckte det lät obegripligt först, men jag lyssnade på podden Palmemördaren nu och du har ju rätt. Det går alltså ut på att SE kan ha snott den riktige mördarens beteende och rörelsemönster och gjort det till sitt eget. Vid 16:45 beskrivs hur SE härmar/speglar gm, och att det här alltså kan ha att göra med "hans uppenbara förtjusning i att bli förväxlad med gärningsmannen".
265. "Palmemördaren" med Lasse Lampers – del 2
https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2
Om det här stämmer så skulle det alltså handla om en palmemordets motsvarighet till Thomas Quick, en som tydligen vill bli misstänkt för ett mord han inte har begått. Då förstår man bättre varför SE uppfattas som konstig. Här skall man väl också tänka sig då att SE av en ren slump råkar ha samma utstyrsel som mördaren som Lars J och Yvonne N ser springa från platsen (mörk rock, keps och handledsväska). Alternativt att SE själv har haft en helt annan utstyrsel, och att han sedan ljuger om sitt eget utseende för att han vill passa in på det här signalementet.
Senast redigerad av Draifos 2023-05-01 kl. 01:05.
Citera
2023-05-01, 00:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Va? Det har jag inte påstått. Det var nämligen inte ämnet som diskuterades

Det gällde hurvida SE borde ha skymt sikten för NF. Jag hävdade då att det par NF gått förbi också borde ha skymt sikten för NF om det nu var ett så stort problem. Och att SE i min hypotes inte ens är ute när NF vänder sig om, så det blir lite knepigt för honom att skymma något.

Inte? Skymt sikten för att se AB menar du?

Om SE inte är ute vid det laget, hur ska han då hinna fram för att observera LJ?

Låter som om du motbevisar din egen teori här.
Citera
2023-05-01, 01:50
Medlem
Citat:

"Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut inte och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par, Han såg inga andra personer, varken gående eller stående. Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen."

De var då också mellan honom och LOP, utan att skymma sikten. Sedan fattar jag inte varför du tror att SE täcker en sådan enorm yta. Man kan se förbi personer på det avståndet, särskilt när personerna är 60 meter från varandra. Det är ju verkligen inte säkert att de alla står i en exakt rak linje heller. befinner sig någon en meter åt sidan är det fri sikt.

Dessutom säger aldrig NF att han har fri sikt. Han säger bara att han ser en grupp människor längre bort. Inget sägs om vad som är mellan honom och denna grupp.

I min hypotes är ju inte ens SE ute i början. Jag vet inte varför NF nödvändigtvis skulle känna sig nögd att lägga till en sådan detalj. "När jag först såg gruppen var det helt fri sikt men sedan när jag stod och spanade ett tag var det någon som kom och skymde sikten lite". Han säger ju bara att han ser en grupp människor och att han sedan står och spanar ett tag. Han säger inget om vad han ser efter att han noterat den peson han på jackan känner igen som den som gick bakom. Han får heller ingen fråga om det.
Hur vet du att SE skymmer lite? Varför inte mycket ?
Citera
2023-05-01, 01:52
Medlem
Citat:

Paret han möter är innan är söder om Tunnelgatan och skymmer inte sikten då dom är långt borta då. Typ Kungsgatan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in