2023-04-30, 18:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du bekräftar alltså Engström på brottsplatsen på denna sak med LP ?

Du säger att vi misstänker Engström med låg tröskel..

Men du bekräftar Engström på brottsplatsen med minst lika låg tröskel

Med stor sannolikhet sa jag visserligen.

Men att två personer uppger samma detalj från brottsplatsen anser jag är en högre tröskel. Det var ju på en sådan sak ni diskade BP som misstänkt. Så vill du inte ha dubbla måttstockar får du väl börja misstänka honom också.
Citera
2023-04-30, 18:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"uppenbarligen har säkerligen flera människor yttrat dessa ord" Det baserar du ju inte på något annat än ett rent antagande som är gjort utefter att du inte vill att det ska vara SE som säger detta.

Falskt.

Jag vill att det ska vara Engström som talar!
Jag vill inte Engström ska vara GM. Han är död.

Citat:
En har fångats på band när han sa just de orden som GS uppger, och under den tiden. Det borde rimligtvis vara samma person. GS säger dessutom någon, inte några. Det tyder på att det var en ensam man som sa detta.

Inspelningen är från LLs taxi ja, och flera saker utanför bilen har fångats på bandet.

Kan du hänvisa till något som har fastnat från LLs taxi som är av samma tydlighet?
Det är väl LL, JA och JÅS som står och snackar?
Mig veterligen har inget från de som stod vid LOP fastnat på det bandet?

Du mer än gärna motbevisa mig!

Citat:
Du nämnde för övrigt klipp. Jag kan för de andra länka ett klipp till man hör när SE säger skjuten
https://www.youtube.com/watch?v=AkP7M5W-LqI&t=2878s&ab_channel=JeremiahKarlssonBj%C3%B6rkm an
Så kan man jämföra och höra att SE säger det identiskt med det sätt man hör på LAC-bandet
https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ&t=17s&ab_channel=fbportnoy

Att ni kommer fram till att det låter som JA som då har en konversation med sig själv medan LL är i telefonsamtal får stå för er.

Jag kommer fram till det då det låter exakt som JA.
Och jag la rätt mycket tid med olika klipp för att påvisa det.
Efter det har inget nämnt detta förrän nu.

Sök gärna i tråden så hittar du säkert min jämförelse med de olika klipp som finns på JA.
Citera
2023-04-30, 18:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hänger inte riktigt med, vilken artikel?

Artikeln "Jag förväxlades med mördaren" i "Expressen", måndagen den 7:e april. Dagen efter framträdandet i TV:

"Sedan hände inget förrän efter en vecka, berättar han. Då ringde kriminalpolisen fem gånger och ställde frågor. Sista gången sa polisen: 'Det är så svårt att få ut någonting av noteringarna som de som talat med dig tidigare gjort. Skulle vi inte kunna ta om det från början på band?"

Här refererar han till telefonförhören efter Idre-resan. Tolkar detta som att det sista förhöret, antagligen det den 11:e mars som är mer detaljerat, spelades in på band. Så det referatet kan vara skrivet utifrån en bandinspelning.

Knappast troligt att det bandet finns kvar, i så fall. Men vem vet ...

Känns som högvilt för denna tråd!

P.S. Här är artikeln, på s. 3:

https://drive.google.com/file/d/1anmBdNHIcWUBOzhn97M2kUzAj7dysI_q/view
Citera
2023-04-30, 18:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Falskt.

Jag vill att det ska vara Engström som talar!
Jag vill inte Engström ska vara GM. Han är död.

Kan du hänvisa till något som har fastnat från LLs taxi som är av samma tydlighet?
Det är väl LL, JA och JÅS som står och snackar?
Mig veterligen har inget från de som stod vid LOP fastnat på det bandet?

Du mer än gärna motbevisa mig!

Jag kommer fram till det då det låter exakt som JA.
Och jag la rätt mycket tid med olika klipp för att påvisa det.
Efter det har inget nämnt detta förrän nu.

Sök gärna i tråden så hittar du säkert min jämförelse med de olika klipp som finns på JA.

Jag fattar inte varför jag måste hitta något som är av samma tydlighet? Jag kan inte gå bak i tiden och be någon annan utbrista något vid den här tiden.

Du gav ju själv exempel på saker som hörs utanför bilen, av folk som pratar tystare än personen som utbrister. Det är ju inte säkert att SE är framme vid OP vid det här läget. Han kom ju norrifrån och bör ha passerat bilen. Utbristandet bör ha skett strax efter att han noterat kroppen, och då stod han mellan OP och LLs bil.

Du hör ju JA precis efter i LAC-bandet, med en annan röst. Det blir ett extremt knepigt samtal han har med sig själv dessutom. "HAN VART SKJUTEN" och sedan direkt efter med lägre röst och annat tonfall "Därför att vi hörde bara ett skott"
Citera
2023-04-30, 18:59
Medlem
Citat:
Med stor sannolikhet sa jag visserligen.

Men att två personer uppger samma detalj från brottsplatsen anser jag är en högre tröskel. Det var ju på en sådan sak ni diskade BP som misstänkt. Så vill du inte ha dubbla måttstockar får du väl börja misstänka honom också.

Dock så betyder inte misstänka något förren riktiga bevis för att döma..

Men att ta bort någon från misstanke är farligare då du kan fria en skyldig
Citera
2023-04-30, 19:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag fattar inte varför jag måste hitta något som är av samma tydlighet? Jag kan inte gå bak i tiden och be någon annan utbrista något vid den här tiden.

Du gav ju själv exempel på saker som hörs utanför bilen, av folk som pratar tystare än personen som utbrister. Det är ju inte säkert att SE är framme vid OP vid det här läget. Han kom ju norrifrån och bör ha passerat bilen. Utbristandet bör ha skett strax efter att han noterat kroppen, och då stod han mellan OP och LLs bil.

Ja, det finns "ljud" utanför konversationen på LACbandet, men jag hävdar att inget är lika tydligt som konversationen som faktiskt sker framför mikrofonen (tex han vart skjuten). Det är ju av samma volym som övriga (LL osv). Att den mikrofonen ska ha snappat upp tydliga konversationer från mordplatsen eller en bit ifrån får du isåfall påvisa. Jag har inte hittat något sådant.

Citat:
Du hör ju JA precis efter i LAC-bandet, med en annan röst. Det blir ett extremt knepigt samtal han har med sig själv dessutom. "HAN VART SKJUTEN" och sedan direkt efter med lägre röst och annat tonfall "Därför att vi hörde bara ett skott"

Som sagt. Jag la ner rätt mycket tid på det där och jag tänker inte göra det igen.
Inläggen kring det arbetet finns ju kvar i tråden.
För mig är det mer eller mindre klarlagt att det är JA.

1. Rösten är extremt lik övriga inspelningar med honom.
2. Han pratar Stockholmska och ersätter blev med vart.
3. Det är belagt att han faktiskt kommer fram och pratar med LL någon min efter skotten.

Det är JA.
Citera
2023-04-30, 19:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, det finns "ljud" utanför konversationen på LACbandet, men jag hävdar att inget är lika tydligt som konversationen som faktiskt sker framför mikrofonen (tex han vart skjuten). Det är ju av samma volym som övriga (LL osv). Att den mikrofonen ska ha snappat upp tydliga konversationer från mordplatsen eller en bit ifrån får du isåfall påvisa. Jag har inte hittat något sådant.

Som sagt. Jag la ner rätt mycket tid på det där och jag tänker inte göra det igen.
Inläggen kring det arbetet finns ju kvar i tråden.
För mig är det mer eller mindre klarlagt att det är JA.

1. Rösten är extremt lik övriga inspelningar med honom.
2. Han pratar Stockholmska och ersätter blev med vart.
3. Det är belagt att han faktiskt kommer fram och pratar med LL någon min efter skotten.

Det är JA.

Så GIs vittnesmål betydde ingenting för dig?
Är du bättre på att skilja SE från JA än SEs barndomsvän?

Det är bara ett sammanträffande att GI uppger att de orden sades under den tid man kan höra det på LAC-bandet alltså. Så då har vi två pers som säger exakt samma sak under samma tidsrymd?

Vad menar du att han kommer fram och pratar någon minut efter skotten? Han satt ju i bilen.
Citera
2023-04-30, 19:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det är bara ett sammanträffande att GI uppger att de orden sades under den tid man kan höra det på LAC-bandet alltså. Så då har vi två pers som säger exakt samma sak under samma tidsrymd?

Vad menar du att han kommer fram och pratar någon minut efter skotten? Han satt ju i bilen.

Det är JÅS som kommer fram och pratar med JA, som sitter i bilen. Samme JÅS som JA beskriver i dokumentet där han pekar ut bilden på SE.

(Där har du grunden till att JA blandade ihop de två, i maj 1986.)

Håller med Herr Rust i denna fråga: Det är en person som sitter i bilen som pratar, sannolikt JA.

Ljudet från de omkring hörs svagt, Matte har ägnat sig åt att förstora upp en del. Till exempel kan man höra LP.

SE sitter inte i knä på JA inne i bilen, tyvärr. Dessutom är JÅS i så fall mellan SE och bilen med mikrofonen.
Citera
2023-04-30, 19:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Som sagt. Flera personer kan mycket väl påpekat att någon har blivit skjuten.

Citat:

Jag är övertygad om att Olle misstar sig.

Citat:

Se svar nr 1.
Citat:

Stryk det. Jag tänkte på JÅS en sekund.

Det är LL och JA som samtalar framför micken. JÅS kommer sedan fram.
Citera
2023-04-30, 21:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Som sagt. Flera personer kan mycket väl påpekat att någon har blivit skjuten.

Jag är övertygad om att Olle misstar sig.

Se svar nr 1.

Stryk det. Jag tänkte på JÅS en sekund.

Det är LL och JA som samtalar framför micken. JÅS kommer sedan fram.
Känns det inte märkligt att enbart ha sin egen övertygelse som grund?

Har vi ett vittnesmål om att någon yttrade det utanför bilen - Ja

Har vi någon som känner SE som kan bekräfta att det är han - Ja

Har vi något som indikerar att flera sade det - Nej

Att du då inte ens tvekar utan bestämt hävdar att det är JA och att någon annan måste sagt det måste ha sagt samma sak inom samma tidsrymd är ju intellektuell ohederligt. Jag kan inte fastslå att det är SE det rör sig som även om jag anser att en hel del tyder på det, men att vara övertygad om vem som sa det är ju att göra sig själv blind.
Citera
2023-04-30, 21:48
Medlem
Citat:
AB ingår inte i den gruppen, det säger han själv.

Och de där personerna var inte framme redan efter 10 sek.

Vi kan omöjligt veta vilka oidentifierade personer som ingick i den gruppen NF ser, han vet ju inte ens själv hur många dom är.

NF möter dessutom ett ungt par på vägen, så det är inte tomt mellan honom och brottsplatsen. De borde ju skymma sikten mer än vad SE gör då.

Märkligt att du själv ställde upp en hypotes om att SE borde skymma sikten och sedan ger mig uppgiften om att animera det och skickar en anklagelse om att inte engagera sig i frågan. Det var ju du som tog upp det
10-20 sec. Är dom framme först. Det råder det inga tvivel om och dom han mötte var troligtvis söder om Tunnelgatan.

NF uppskattning kan vara 5 sekunder eller 20 sec.

Såg han 4-5 personer var det endast dom.

Hursomhelst

Varför skymmer inte SE sikten för NF ? Vad är din hypotes i frågan.
Citera
2023-04-30, 22:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
10-20 sec. Är dom framme först. Det råder det inga tvivel om och dom han mötte var troligtvis söder om Tunnelgatan.

NF uppskattning kan vara 5 sekunder eller 20 sec.

Såg han 4-5 personer var det endast dom.

Hursomhelst

Varför skymmer inte SE sikten för NF ? Vad är din hypotes i frågan.

Jag har redan svarat på det. Läser du inte svaren på dina frågor?

SE är i min hypotes inte ute när NF vänder sig om, det är svårt att skymma sikten då. Sedan fattar jag inte varför du inte tror att man kan se förbi en person på ett sådant avstånd. Han klarar ju utan problem att se förbi paret han har mött.

Varför skymmer inte dom sikten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in