Citat:
Ursprungligen postat av
förman
Ändå lite intressant att Expressen som drev kampanjen till slut erkänner att dom hade fel. En bra ledare.
Ja, det är ju en annan generation reportrar på redaktionen och så här 35 år senare kan de låtsas som om de inte har koll på att Expressen mer eller mindre levde på sensationslystnaden kring da Costafallet när det begav sig...
Efter mina inledande frågeställningar om varför kroppen styckades osv. kan man nu ställa sig följande frågor:
(1) Hur och avled CdC?
(2) När avled hon?
(3) Vem eller vilka styckade hennes kropp?
(4) Hur sannolikt är det att den som styckade kroppen också dödade henne?
(5) Hur kom hon i kontakt med GM?
Tentativa svar är:
(1) Antingen mördades hon. Här finns ett antal tänkbara metoder företrädesvis involverandes huvudet såsom exempelvis strypning, skottskada och trubbigt våld. Jag antar att hon t o m - och detta är ingen trevlig tanke - kan ha avlidit genom själva styckningen.
Eller också, som i min teori kring NA som involverad, genom en överdos i annans bostad. I sådant fall blir alltså GM liktydigt med individen som styckade och dumpade kroppen. Ett besynnerligt men inte helt otänkbart arrangemang, särskilt om man beaktar den höga risken för överdos i hennes fall.
(2) Troligen på pingstdagen men något vittne ur hennes koloristiska umgänge kan ha haft rätt ang att hon skulle ha levt efter pingstdagen. I så fall blir detta vittnesmål tidsangivande.
Dead line - i dubbel bemärkelse - bör inte uppgå till mer än en vecka efter pingsten eftersom rättsläkarna ansåg att de delar som återfanns 890718 tydde på att kroppen varit död i omkring en månads tid. (Jag utgår från att TH inte obducerade just dessa kvarlevor.)
(3) En eller flera mördare som troligtvis var kunder till henne. Det är svårare att tänka sig folk ur hennes reguljära umgänge som tillräckligt avancerade för, eller motiverade till, att stycka kroppen; de hade nog nöjt sig med dumpning. Dog hon en naturlig död finns i princip bara hypotesen kring NA som fick hjälp att bli av med kroppen varvid TH och möjligen Täby kyrkbypolisen blir intressanta.
(4) Hon var prostituerad. En koppling till hennes kriminella umgänge (inklusive knarklangare) kan dock inte helt uteslutas.
(5) Det är förmodligen mer än 50% sannolikhet att styckaren och dumparen också mördade henne. Hypotesen kring NA:s involvering är rätt stark främst om denne verkligen var den som sist såg henne i livet. Han verkar dock ha varit för skröplig för att på egen hand ha klarat av såväl styckning som dumpning. Jag har å andra sidan svårt att tänka mig att NA skulle ha fått hjälp att avlägsna kroppen om det var uppenbart att han hade orsakat hennes död, i synnerhet inte om assistansen kom från en rättsläkare och eventuellt även en polisman...