Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jösses. Det var faktiskt inte småpotatis. Kan det vara så att de fått nys om någon uppsamlingsplats inför motoffensiven?
Jag tror inte AFU kommer att gruppera och anfalla ännu på ett tag, de verkar fortfarande hålla på med krigsförbandsövningar:
https://www.bitchute.com/video/qn2AZpYQwYg4/
Kanske inväntar AFU de utlovade Abrams MBT och de tre mekbrigader (tror jag det var) som ska skapas kring dem? Tio veckors snabbutbildning ska Abrams-besättningarna få, och den har inte ens börjat ännu. Klart först till hösten. Verkar lite som om AFU vill lura ryssen genom att släppa indicier om att offensiven är omedelbart förestående.
Vore ju lite konstigt att anfalla med en så underlägsen styrka och inte invänta Abrams-leveransen. Ukrainas anfallsstyrka är uppe i 40k man och nio brigader (mekaniserade och motoriserade) har jag för mig, och då ska man minnas att ett anfall mot befästa positioner sägs kräva ett minimum av 3:1 i styrkeförhållande. Ryssen har +500k förbandsövade och välutrustade reservister redo längs förberedda försvarslinjer. Plus att AFU:s luftvärn är riktigt risigt och ryssen har enorma mängder stridflyg i beredskap.
AFU:s anfallsförband måste ha lite samma känsla som de allierade inför landstigningen i Normandie - garanterat blodbad - it's now or never. Fast nu är ju rollerna ombytta och nazisterna anfaller antinazisterna (enligt ryska propagandan i vilket fall).
Ja ja, den som lever får se...