Citat:
Ursprungligen postat av
Captain.Haddock
Folk som inte kan/har råd att bo i bostadsrätt, brukar oftast skrika över att man egentligen inte äger sin lägenhet. Det är nog ett sätt att maskera sin avundsjuka.
Man köper en nyttjanderätt. Ingen annan än du, kan eller får nyttja lägenheten.
Man kan se på husköp, på samma sätt. Oavsett om du betalar huset konstant, och äger marken, så kan du ju bli av med huset. Om du dör tillexempel.
Det enda du verkligen, till 100% äger, på riktigt här i världen, är din egna kropp.
Allt annat, äger du/nyttjar du bara tillfälligt. Men jag anser att jag "äger" min bostadsrätt, för det är bara jag som kan och får nyttja den. Sen vad det står i några papper/paragrafer, bekommer mig inte särskilt mycket. Jag anser att jag äger min lägenhet, tillräckligt mycket. Baserat på att jag betalat för att bo där, på mina villkor. Och att ingen annan får bo i den, förutom jag. Jag bestämmer.
Du bor där på föreningens villkor. Du har köpt in dig i en skuldsatt förening.
Har föreningen stora lån, så kommer höjda räntor snart leda till att månadsavgiften höjs. Detta har du minimala möjligheter att påverka.
Hade du i stället skaffat en ägarlägenhet, så hade du verkligen ägt lägenheten, och bara haft dina egna eventuella lån att ta ansvar för.
Bostadsrätt är en riktigt dålig uppfinning. Denna typ av boende existerar knappt i andra länder.