2023-04-30, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Prova att hyra ut din lägenhet så får du se hur mycket du bestämmer.

Nej, jag bor i min lägenhet. Lite därför jag köpte den.
Citera
2023-04-30, 18:50
Medlem
Citat:
Prova att hyra ut din lägenhet så får du se hur mycket du bestämmer.
Man har väl köpt den för att bo inte hyra ut, och hyra ut går en viss tid då man studerar på annan ort, provbor med partner t ex.
Därefter får man bestämma sig hur nästa steg i sitt liv ser ut.
Senast redigerad av tjanska 2023-04-30 kl. 18:54.
Citera
2023-04-30, 18:52
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Såhär lyder den:

https://www.bostadsrattsagarna.se/bo-i-br/vad-äger-jag-16247873

Den texten ovan säger rakt ut, ”du äger såldes ingenting utan är slav åt banken och föreningen”

Så vad är meningen med att ens köpa bostadsrätt? Jag har hela tiden trott att man har köpt en lägenhet i en fastighet.

Är det bara såhär i Sverige där staten och bankerna bokstavligen rånar folk på pengar och läget aldrig de äga nånting?

Ni som har köpt lägenhet utomlands såsom i Spanien, Dubai, Grekland, hur är reglerna därborta?

Hej jag förstår att det kan vara svårt att vara svagbegåvad men försök ge google eller bing en chans innan du bubblar strunt.

Ägarbostäder....

https://www.boupplysningen.se/boende/agarbostad
Citera
2023-04-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Nej, jag bor i min lägenhet. Lite därför jag köpte den.
Nej du har inte köpt den. Styrelsen bestämmer helt över allt i ditt liv.
Citera
2023-04-30, 18:57
Bannlyst
Citat:
Nej du har inte köpt den. Styrelsen bestämmer helt över allt i ditt liv.

Jaaaa-aaadå! Så är det sääääkert

Sover du bättre i din kattpissosande hyresrätt ikväll, så kan vi säga så!
Citera
2023-04-30, 19:02
Medlem
Citat:
Jaaaa-aaadå! Så är det sääääkert

Sover du bättre i din kattpissosande hyresrätt ikväll, så kan vi säga så!
Blev du kränkt nu snöflingan? Det är tydligt att du är en mycket osäker och svag person.
Fundera på hur en person som du inte ens vet vem det är kan gör dig så upprörd bara genom att skriva några rader text om en bostadsrätt.
Citera
2023-04-30, 19:05
Bannlyst
Citat:
Blev du kränkt nu snöflingan? Det är tydligt att du är en mycket osäker och svag person.
Fundera på hur en person som du inte ens vet vem det är kan gör dig så upprörd bara genom att skriva några rader text om en bostadsrätt.

Djupa diagnoser, och analyser från dig Dr.Google!

"Kattpissosande hyresrätt" - Var en öm punkt märker jag
Citera
2023-04-30, 19:07
Medlem
BrorVargs avatar
Det stämmer att det inte går att äga någonting mer än på pappret i Sverige.
Allt du idag tror att du äger kan staten ta ifrån dig. T ex kan försvaret göra anspråk på din bil om de vill:
Citat:
Försvarsmakten kan besluta att ett fordon behövs enligt förordningen (1992:391) om uttagning av egendom för totalförsvarets behov.

Det innebär ingen större påverkan för den som äger fordonet i dag, men om regeringen beslutar om höjd beredskap inför en krigsfara eller om krig utbryter kan fordonet komma att tas i anspråk för att ingå i totalförsvaret.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/for-dig-som-privatperson/for-fordonsagare/

Man bör ha i åtanke att allting som man skattar för egentligen ägs av staten.
Om du är en sådan människa som tror att du äger sådant som du tvingas betala skatt på, testa att se vad som händer om du inte betalar någon skatt. Antagligen kommer du då med all tydlighet få se vem som egentligen äger marken/bilen/fastigheten/etc som står i ditt namn.
Citera
2023-04-30, 19:08
Medlem
Är du delägare i en BRF och dina grannar inte klarar av att betala sina månadsavgifter så måste du och de andra grannarna betala deras avgift för att inte din BRF ska gå i konkurs. Det är viktigt att ha bra grannar…….
Citera
2023-04-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Är du delägare i en BRF och dina grannar inte klarar av att betala sina månadsavgifter så måste du och de andra grannarna betala deras avgift för att inte din BRF ska gå i konkurs. Det är viktigt att ha bra grannar…….
Inom någon månad så blir det tvångsförsäljning, eller återtar rätten att bo, då man inte uppfyller stadgarna.
Citera
2023-04-30, 19:25
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Såhär lyder den:

https://www.bostadsrattsagarna.se/bo-i-br/vad-äger-jag-16247873

Den texten ovan säger rakt ut, ”du äger såldes ingenting utan är slav åt banken och föreningen”

Så vad är meningen med att ens köpa bostadsrätt? Jag har hela tiden trott att man har köpt en lägenhet i en fastighet.

Är det bara såhär i Sverige där staten och bankerna bokstavligen rånar folk på pengar och läget aldrig de äga nånting?

Ni som har köpt lägenhet utomlands såsom i Spanien, Dubai, Grekland, hur är reglerna därborta?

Det finns ägandelägenheter där man äger lägenheten själv. Även radhus brukar vara äganderätt.

Jag har bostadsrätt i Sverige men äger lägenhet i Spanien och i Thailand. I Spanien så äger jag den till fullo och i Thailand är det ett s.k freehold där jag också har full äganderätt.

Det beror lite på vad man är ute efter. Självklart visste jag att jag köper in mig i en förening i Sverige och s.a.s endast äger rätten att bo där.
Citera
2023-04-30, 19:38
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Folk som inte kan/har råd att bo i bostadsrätt, brukar oftast skrika över att man egentligen inte äger sin lägenhet. Det är nog ett sätt att maskera sin avundsjuka.

Man köper en nyttjanderätt. Ingen annan än du, kan eller får nyttja lägenheten.

Man kan se på husköp, på samma sätt. Oavsett om du betalar huset konstant, och äger marken, så kan du ju bli av med huset. Om du dör tillexempel.

Det enda du verkligen, till 100% äger, på riktigt här i världen, är din egna kropp.

Allt annat, äger du/nyttjar du bara tillfälligt. Men jag anser att jag "äger" min bostadsrätt, för det är bara jag som kan och får nyttja den. Sen vad det står i några papper/paragrafer, bekommer mig inte särskilt mycket. Jag anser att jag äger min lägenhet, tillräckligt mycket. Baserat på att jag betalat för att bo där, på mina villkor. Och att ingen annan får bo i den, förutom jag. Jag bestämmer.
Du bor där på föreningens villkor. Du har köpt in dig i en skuldsatt förening.
Har föreningen stora lån, så kommer höjda räntor snart leda till att månadsavgiften höjs. Detta har du minimala möjligheter att påverka.

Hade du i stället skaffat en ägarlägenhet, så hade du verkligen ägt lägenheten, och bara haft dina egna eventuella lån att ta ansvar för.

Bostadsrätt är en riktigt dålig uppfinning. Denna typ av boende existerar knappt i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in