2023-04-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Handlar självklart inte bara om techföretag. Stockholm kryllar av startups.

Sen är det mer och mer vanligt att folk slutar på sina relativt välbetalda jobb och driver eget och fakturerar. Tittar du på de flesta större bolag idag har de ett gäng konsulter. De tar givetvis inte ut större löner än de behöver och skattar bort allt.

Statistiken visar att de har rätt modesta inkomster runt 500-600k per år men det är ju långt ifrån sanningen.

Samma sak om du tittar på kändisar. Modesta årslöner på pappret men har +10 msek I bolagen. Minst.

Jämför du någon håla i Danmark med Mora är inkomst av tjänst betydligt mer relevant.

Det många missar är att de flesta av dessa småföretagare tar lön till brytningsgränsen + utdelning enligt förenklingsregeln.

Det blir inga astronomiska inkomster på pappret av det. De stora vinsterna ligger i gråzonen i vad som räknas som företagets kostnader och vad som räknas som privata. Mobiltelefoni, bredband, resor & transportkostnader, bildskärmar, datorer etc tas oftast som kostnader på företaget. Omkostnaderna för övrigt blir således ofta låga. Många kör även uteluncher som representation.

Tänk två injengörer som jobbar på Ericsson och båda bor 30 minuter därifrån och tar bilen dit. Den ena är anställd och den andra är konsult. Den anställda kan i princip inte dra av någonting för sina omkostnader för att ta sig dit medan konsulten kan få milersättning ur sitt bolag, parkeringen betald, trängselskatt betalt pga. att det räknas som en "resa till kund" och inte "resa till sin ordinarie arbetsplats" som i den anställdas fall.

För produktiva icke-vabbande människor gör att att den disponibla inkomsten blir mycket högre i realiteten. Nackdelen är såklart tryggheten, man kan inte bara gå hemma och vara "sjuk" i en vecka som en anställd (och ändå få stålar)
Citera
2023-04-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det måste väl vara ett skämt? Parodi?

Gigantisk skämskudde annars.

Känns som den där sidan som vad för att lära folk om Fake News etc. Man kan undra om en enda människa faktiskt använder en sån tjänst för att "lära sig buda"

Hade varit vettigare om mäklarna tvingades sätta perspektiv på pengar, exempelvis du budar 5 miljoner på en etta på söder:

"Du har lagt ett bud på 5 miljoner, det räcker till 333 333 cheeseburgare från McDonalds vilket är 88 miljoner kalorier vilket räcker till att mätta en normal människa i 132 år"
Citera
2023-04-30, 10:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
De verkar hittat på sin egna teoribildning om olika personligheter och hur man ska bjuda efter det.

https://torrbudet.se/budstrategier

Detta känns faktiskt mindre seriöst än att dela in folk i färger och annan pseudovetenskap HR-avdelningar håller på med.

De skäms inte. Drömmen för alla mäklare? Fan vad härligt att visa muskler genom att buda för mycket på en lägenhet. ALPHA!

Iden om att "lära sig" att köpa en bostad är kanske inte helt fel, men att mecklarsäljarna knåpar ihop det med enda fokus på att man ska tokbuda är kanske inte så lämplig.

Nu gäller ju detta skämt enbart "hur man budar" men det verkade inte finnas några möjligheter att t.ex. buda under utgångspris eller syna fejkbud.

Eventuellt samlar de data från denna modell för att kunna optimera sina riggade försäljningar framöver.
Citera
2023-04-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det verkar vara för intellektuellt komplicerat för dig att svara ja eller nej på den enkla frågan.
Du vet inte om vi har någon bubbla längre.

De flesta i tråden verkar dock ha detta någorlunda klart för sig.

Det är trådstarten som definierar vad tråden handlar om. Inte rubriken.

Vad du berättar här är att du inte läst trådstarten.

Inte alls. Eftersom folk i tråden inte är kapabla att diskutera bostadsbubbla så vore det rätt att låsa tråden.
Att det varit en bubbla behöver vi inte diskutera då det är definitionen av en bubbla som briserat. Det förstår du väl? 20-25% ned nu på rekordfart. Min prognos om 30/40% ned ligger fast, dock underskattade jag hur snabbt det gick. Men trevligt, ska bli intressant att shoppa hos kronkalle snart
Citera
2023-04-30, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Haha, vafan är det här för ny skit:

https://torrbudet.se/

Riktigt syrat LSD-2022 tokrus från mecklarna. Testa skiten för ett gapskratt såhär halvvägs in i kraschen och dela gärna en anekdot från den totala galenskapen.

Det finns några mäklare som är så aningslösa när det kommer till sitt jobb. De gör otroligt dumma saker som ärligt talat får dem att se ut som idioter.

Mäklare som saknar integritet kunde inte bry sig mindre. De kommer att säga exakt det köparna vill höra för att få ett notering. Detta är dåligt för marknaden. Det skapar en fruktansvärt dålig smak i konsumenternas mun när de får reda på att de har blivit lurade.

Marknaden behöver spola sin toalett från några av fastighetsmäklarna.
Citera
2023-04-30, 18:30
Medlem
Sverige - landet där man blir bokstavligen rånad men aldrig har äganderätter

Såhär lyder den:

Citat:
När man köper en bostadsrätt köper man inte den lägenhet där man planerar att bo! Istället köper man en andel i den ekonomiska föreningen som äger fastigheten. Andelen ger sedan en nyttjanderätt till en viss yta i föreningens fastighet.

https://www.bostadsrattsagarna.se/bo-i-br/vad-äger-jag-16247873

Den texten ovan säger rakt ut, ”du äger såldes ingenting utan är slav åt banken och föreningen”

Så vad är meningen med att ens köpa bostadsrätt? Jag har hela tiden trott att man har köpt en lägenhet i en fastighet.

Är det bara såhär i Sverige där staten och bankerna bokstavligen rånar folk på pengar och läget aldrig de äga nånting?

Ni som har köpt lägenhet utomlands såsom i Spanien, Dubai, Grekland, hur är reglerna därborta?
Citera
2023-04-30, 18:34
Medlem
Livssynslurks avatar
Du kanske skulle fundera på att köpa villa istället?
Då äger du fastigheten fullt ut, om du tar den utan lån.
Citera
2023-04-30, 18:35
Medlem
Du äger en andel i föreningen som är ett värde och kan omsättas och du kan påverka ditt boende mer än i HR t ex
Citera
2023-04-30, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Såhär lyder den:

Den texten ovan säger rakt ut, ”du äger såldes ingenting utan är slav åt banken och föreningen”

Så vad är meningen med att ens köpa bostadsrätt? Jag har hela tiden trott att man har köpt en lägenhet i en fastighet.

Är det bara såhär i Sverige där staten och bankerna bokstavligen rånar folk på pengar och läget aldrig de äga nånting?

Ni som har köpt lägenhet utomlands såsom i Spanien, Dubai, Grekland, hur är reglerna därborta?

Folk som inte kan/har råd att bo i bostadsrätt, brukar oftast skrika över att man egentligen inte äger sin lägenhet. Det är nog ett sätt att maskera sin avundsjuka.

Man köper en nyttjanderätt. Ingen annan än du, kan eller får nyttja lägenheten.

Man kan se på husköp, på samma sätt. Oavsett om du betalar huset konstant, och äger marken, så kan du ju bli av med huset. Om du dör tillexempel.

Det enda du verkligen, till 100% äger, på riktigt här i världen, är din egna kropp.

Allt annat, äger du/nyttjar du bara tillfälligt. Men jag anser att jag "äger" min bostadsrätt, för det är bara jag som kan och får nyttja den. Sen vad det står i några papper/paragrafer, bekommer mig inte särskilt mycket. Jag anser att jag äger min lägenhet, tillräckligt mycket. Baserat på att jag betalat för att bo där, på mina villkor. Och att ingen annan får bo i den, förutom jag. Jag bestämmer.
Citera
2023-04-30, 18:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Såhär lyder den:

Vadå säger rakt ut; "du äger således ingenting"?
Den säger ju "rakt ut" att du äger en bostadsrätt. Sen har folk, inklusive du, för ovana att likställa bostadsrätt med den fysiska lägenheten.

I andra länder är äganderätt vanligast, dvs att su äger själva lägenheten. Finns också i Sverige.
Utmaningarna med det i ett flerfamiljshus är att du måste ändå ha ett system för att förvalta den gemensamma byggnaden som lägenheterna ligger i, annars skulle det nog snabbt gå åt helvete med såväl hissar, trapphus, tak och ytterväggar. Så det blir till att köra samfällighet och då är det ändå så att du är beroende av vettiga grannar.

Men klart, går samfälligheten i konkurs förlorar du ju inte lägenheten (bostadsrätten) din.
Citera
2023-04-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Folk som inte kan/har råd att bo i bostadsrätt, brukar oftast skrika över att man egentligen inte äger sin lägenhet. Det är nog ett sätt att maskera sin avundsjuka.

Man köper en nyttjanderätt. Ingen annan än du, kan eller får nyttja lägenheten.

Man kan se på husköp, på samma sätt. Oavsett om du betalar huset konstant, och äger marken, så kan du ju bli av med huset. Om du dör tillexempel.

Det enda du verkligen, till 100% äger, på riktigt här i världen, är din egna kropp.

Allt annat, äger du/nyttjar du bara tillfälligt. Men jag anser att jag "äger" min bostadsrätt, för det är bara jag som kan och får nyttja den. Sen vad det står i några papper/paragrafer, bekommer mig inte särskilt mycket. Jag anser att jag äger min lägenhet, tillräckligt mycket. Baserat på att jag betalat för att bo där, på mina villkor. Och att ingen annan får bo i den, förutom jag. Jag bestämmer.
Prova att hyra ut din lägenhet så får du se hur mycket du bestämmer.
Citera
2023-04-30, 18:48
Medlem
SexgalenZombies avatar
Hur menar du att man blir rånad? Det framgår inte. Är det någon som tvingar dig med hot om våld att köpa en bostadsrätt? Om inte, så låt bli. Inget rån någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in