Citat:
Det är lika poänglöst med resten av speglingen.
"Jag såg honom dra revolver"
"Va, nej. Jag kollade på klockan som vittne långt senare, det måste vara en missuppfattning"
Det här är alltså helt logiskt i den här världen. Men det blir helt ologiskt här.
"Jag såg honom springa uppe på dvbg med en väska"
"Va, nej. Jag sprang däruppe som vittne. Det måste vara en missuppfattning".
Varför är det ena scenariot helt otänkbart men det andra är ett genialt sätt att dölja sina förehavanden på brottsplatsen genom att "spegla" gm?
"Jag såg honom dra revolver"
"Va, nej. Jag kollade på klockan som vittne långt senare, det måste vara en missuppfattning"
Det här är alltså helt logiskt i den här världen. Men det blir helt ologiskt här.
"Jag såg honom springa uppe på dvbg med en väska"
"Va, nej. Jag sprang däruppe som vittne. Det måste vara en missuppfattning".
Varför är det ena scenariot helt otänkbart men det andra är ett genialt sätt att dölja sina förehavanden på brottsplatsen genom att "spegla" gm?
Om han nu var så angelägen att ge poliserna LP:s signalement på mördaren, varför fortsatte han då inte uppför trappen för att leta efter dem? Han är noga med att föra fram att han stannade på Luntmakargatan. Ändå tycks det ta tre minuter för honom att ta sig 60 meter tillbaka till mordplatsen. Det var synd att poliserna aldrig ställde frågan i april-förhöret:
"En man sågs springa med handledsväska på David Bagares gata en kort tid efter mordet. Var det du?"
SE kan ha insett att det skulle bli för uppenbart om han speglade gärningsmannen ända upp dit. Finns det ens någon indikation på att han kände till YN? Hon nämns inte på något ställe av honom.
GM/SE kanske aldrig såg att YN/AZ kom runt hörnet, medan han fipplade med sin väska.
Om YN hade varit med på rättegångarna ... Det hade kunnat stressa upp honom rejält att få höra hennes beskrivning av mannen.
Hanteringen av JÅS-utpekandet och negligeringen av YN:s vittnesmål är synnerligen olyckliga omständigheter.