2023-04-30, 11:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är lika poänglöst med resten av speglingen.

"Jag såg honom dra revolver"

"Va, nej. Jag kollade på klockan som vittne långt senare, det måste vara en missuppfattning"

Det här är alltså helt logiskt i den här världen. Men det blir helt ologiskt här.

"Jag såg honom springa uppe på dvbg med en väska"

"Va, nej. Jag sprang däruppe som vittne. Det måste vara en missuppfattning".

Varför är det ena scenariot helt otänkbart men det andra är ett genialt sätt att dölja sina förehavanden på brottsplatsen genom att "spegla" gm?

Om han nu var så angelägen att ge poliserna LP:s signalement på mördaren, varför fortsatte han då inte uppför trappen för att leta efter dem? Han är noga med att föra fram att han stannade på Luntmakargatan. Ändå tycks det ta tre minuter för honom att ta sig 60 meter tillbaka till mordplatsen. Det var synd att poliserna aldrig ställde frågan i april-förhöret:

"En man sågs springa med handledsväska på David Bagares gata en kort tid efter mordet. Var det du?"

SE kan ha insett att det skulle bli för uppenbart om han speglade gärningsmannen ända upp dit. Finns det ens någon indikation på att han kände till YN? Hon nämns inte på något ställe av honom.

GM/SE kanske aldrig såg att YN/AZ kom runt hörnet, medan han fipplade med sin väska.

Om YN hade varit med på rättegångarna ... Det hade kunnat stressa upp honom rejält att få höra hennes beskrivning av mannen.

Hanteringen av JÅS-utpekandet och negligeringen av YN:s vittnesmål är synnerligen olyckliga omständigheter.
Citera
2023-04-30, 11:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men SE uppger ju sådana saker.

Att polisen varit bryska mot LP, i vilken ordning poliserna kom, att det låg en slemsug i blodpölen är ju detaljer som är i paritet med att någon snubblade när han slog en hörna.

Slemsugen fanns med både på bild med artikeltext och i TV?

Är det förresten inte tre år senare, i rätten, som han nämner den: S.L.E.M.S.U.G.

Med extra artikulation ...

Skildrades inte ordningen i någon artikel eller av vittnen i media?

Vad var det som var bryskt mot LP?

1. Att hon, runt kl. 23:24:30, viftades bort av GS och IW?

2. Att GS försökte få ur henne info tre gånger?

3. Att LP ville åka med i ambulansen och inte i polisbilen?
Citera
2023-04-30, 11:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om han nu var så angelägen att ge poliserna LP:s signalement på mördaren, varför fortsatte han då inte uppför trappen för att leta efter dem? Han är noga med att föra fram att han stannade på Luntmakargatan. Ändå tycks det ta tre minuter för honom att ta sig 60 meter tillbaka till mordplatsen. Det var synd att poliserna aldrig ställde frågan i april-förhöret:

"En man sågs springa med handledsväska på David Bagares gata en kort tid efter mordet. Var det du?"

SE kan ha insett att det skulle bli för uppenbart om han speglade gärningsmannen ända upp dit. Finns det ens någon indikation på att han kände till YN? Hon nämns inte på något ställe av honom.

GM/SE kanske aldrig såg att YN/AZ kom runt hörnet, medan han fipplade med sin väska.

Om YN hade varit med på rättegångarna ... Det hade kunnat stressa upp honom rejält att få höra hennes beskrivning av mannen.

Hanteringen av JÅS-utpekandet och negligeringen av YN:s vittnesmål är synnerligen olyckliga omständigheter.

Han orkade väl inte eller något, vad vet jag. Han var ju inte direkt tränad. Vi kan omöjligt veta exakt varför SE agerade som han gjorde i olika situationer, det kanske han knappt ens själv vet.

Och han borde ju ha känt till YN med tanke på att han sprang förbi henne. Det är väldigt orimligt att tänka sig att han helt missar henne. Men såklart inte helt omöjligt.

Och så menar du såklart SE-utpekandet, oavsett hur många gånger du försöker få det till en sanning att det är ett JÅS-utpekande så blir det inte det.
Citera
2023-04-30, 11:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Slemsugen fanns med både på bild med artikeltext och i TV?

Är det förresten inte tre år senare, i rätten, som han nämner den: S.L.E.M.S.U.G.

Med extra artikulation ...

Skildrades inte ordningen i någon artikel eller av vittnen i media?

Vad var det som var bryskt mot LP?

1. Att hon, runt kl. 23:24:30, viftades bort av GS och IW?

2. Att GS försökte få ur henne info tre gånger?

3. Att LP ville åka med i ambulansen och inte i polisbilen?

Jo, den är med i en tidningsbild. En grynig liten sak som är mer eller mindre omöjlig att identifiera vad det är visserligen, men ändå. Det är ju en chansning att hoppas på att det faktiskt är en slemsug och att den saken låg där redan när ambulans åkt. Men SE har ju inga problem med vilda chansningar visserligen.

Gjorde det det? Jag har inte sett något. Det kan du ju få leta fram istället för att kasta ut det som en fråga för att få det att se ut som att det är så.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00-B
"Efter ytterligare en kort stund tycker Söderström att det hela börjar gå för långt. Han försöker nu för tredje gången och mera resolut få kvinnan att lyssna och tala.

Då skriker hon åt honom:

- Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbet Palme och där ligger Olof!"

Det var en brysk hantering av LP. Det är en jävla detalj att bara gissa på det.
Citera
2023-04-30, 11:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han orkade väl inte eller något, vad vet jag. Han var ju inte direkt tränad. Vi kan omöjligt veta exakt varför SE agerade som han gjorde i olika situationer, det kanske han knappt ens själv vet.

Och han borde ju ha känt till YN med tanke på att han sprang förbi henne. Det är väldigt orimligt att tänka sig att han helt missar henne. Men såklart inte helt omöjligt.

Och så menar du såklart SE-utpekandet, oavsett hur många gånger du försöker få det till en sanning att det är ett JÅS-utpekande så blir det inte det.

Fast alla kan se att JA beskriver JÅS?

"Ganska omgående efter första iakttagelsen kom ytterligare en man in i bilden och mannen kom uppdykande framför motorhuven på JA:s och LL:s bil som då stod uppställd i riktning norrut.

JA kan inte säga varifrån mannen kom men han har en uppfattning att kanske kom han Sveavägen söderut eventuellt på gatans östra sida.

Mannen verkade lite överlägsen beskäftig och liksom talade med flera personer runt platsen däribland den långe taxichauffören.

[...]

Såvitt JA kommer ihåg var mannen kvar på platsen mycket länge så länge som att JA troligen såg honom när han och LL återkommit efter att ha hämtat LL:s söner.

[...]

Nair han kommer till fotografi föreställande SE E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.

Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."
Senast redigerad av Dalulven 2023-04-30 kl. 11:39.
Citera
2023-04-30, 12:12
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Så i vilken ordning poliserna kom är något han hade tillgång till? Och hur kan vi vara säkra på att de uppgifter NF och BP anger inte går att läsa sig till?

Så SE måste ge en detaljerad beskrivning av allt han har upplevt, och väktarna måste minnas och uppge allt för att det inte ska upplevas som märkligt?

Att väktarna ger uppgifter som de inte kan ha fått från någon annan källa än direkt från mordplatsen talar sitt tydliga språk. Jag fattar inte varför man så bestämt måste utgå från att de har fel i dessa uppgifter. Det är bara om man vill behålla SE som misstänkt man måste göra detta antagande. Att de har fel bygger inte på något annat än det.

Ja, det finns ute i media i vilken ordning poliserna kom till platsen. I t ex DN 860304 sid 6 pratar GS om att han var först på plats och strax efter kommer polispiketen, varefter han kommenderade poliserna i den att ta upp jakten. Att fler poliser efter det anlände platsen, finns beskrivet i åtskilliga tidningar, före SE presenterade uppgifterna.

Som av en slump, eller inte, så nämner SE bara piketpoliserna 860301, inget sägs om att GS var först. Det kommer senare, efter att uppgifterna florerat i media.

Man kan titta i alla tidningar för att se om uppgifterna som BP och NF lämnat för att se om de kommit ut före att dom två nämner uppgifterna. Jag har gjort det men du får gärna motbevisa mig att dom finns ute. Det går inte att utesluta att dom fått reda på det på något annat sätt förstås.

Ja, det är enormt märkligt att han nämner att polisen var brysk, men inte att han tror sig ha sett mördaren och att det stämde in med vad LP sagt. Dessutom nämner han inte språngmarsch och att han blivit nekad att lämna uppgifter. Enormt viktiga saker ett par minuter tidigare. Att väktarna skulle minnas att polisen var brysk, men glömma det jag nämnt måste vara helt omöjligt naturligtvis.

Andrahandsuppgifter 3 månader efter mordet med stark påverkan av vad SE sagt vid senare tillfällen, har mycket lågt värde. Ingen har dock sagt att det är omöjligt att väktarna kan ha rätt i några uppgifter.

Du som verkar tro på SE. Hur förklarar du att när NF tittar mot mordplatsen ser han en grupp personer, när någon av dem flyttar på sig så ser han att en man ligger ner. En man är halvvägs inne i en port. Mannen är försvunnen en stund för att ånyo bli synlig då han lutar sig ut.

När SE kom ut rådde tydligen vanlig fredagskväll, han såg en och annan människa på trottoaren.

När kom SE ut och vad hände i hans gångriktning?
Citera
2023-04-30, 12:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, håller med. Men, många, bl a Lampers, hävdar ju att han kom ut precis i samband med sista skottet. Jag tycker inte den teorin är särskilt bra.

Jag har svårt att se att han befann sig gåendes mot mordplatsen medans det värsta pådraget pågick direkt efter mordet och ett tjugotal sekunder därefter. Ingenting i de uppgifter han lämnat i förhör och i rätten tyder på det. Jag kan inte se varför han skulle låtit bli att berätta om vad han såg av pådraget om han verkligen såg det, han hade ju inte blivit mindre intressant som vittne för det, tvärtom. Han hade ju dessutom själv omgående gjort sig till ett helt oviktigt vittne.

Som ett sent vittne, som gått på östra sidan, bör han i så fall kommit ut på S44 runt 23.21.50 och nått mordplatsen runt 23.22.30, dvs en och en halv minut före polisen. Med allt vad det innebär för sanningshalten i hans utsagor. Han ljuger medvetet, helt klart.

Absolut, det är problematiskt.
Inget i Engströms utsagor styrker ju att han kom gåendes på Sveavägen precis efter skotten.
Och klocktittandet antar jag ingen finner speciellt övertygande.

En möjlig förklaring är väl att Engström vill (av uppmärksamhetsförklaringar) flytta sig själv närmare händelsernas centrum. Han förflyttar ju sig själv då bak i tiden och anländer 5-7 sekunder efter skotten istället. Så enda möjligheten är ju att han undanhåller information med syfte för att komma närmare skotten. Och då av en anledning för att vara mer relevant.
Citera
2023-04-30, 13:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du säger att Lampers/Holmérs teori om SE:s personlighetsdrag är ett alternativ till åklagarens teori om händelseförloppet på mordplatsen. Men kan man inte lika gärna se det som att de här två teorierna kompletterar varandra?

Nja, inte direkt.
Jag är självklart öppen för att Engström även i egenskap som GM drevs delvis av ett uppmärksamhetsbehov tiden efter mordet, men det här är ju en alternativ förklaringsmodell på de konstigheter i hans utsagor. Och då tänker jag främst på hans berättelse om när/hur han anländer till brottsplatsen samt kommande förväxlingsteori.

Poängen från Lampers är fortfarande inte att ställa upp en komplett hypotes som förklarar Engströms rörelser från 23:19 - 23:40. Det handlar mer om att belysa bristerna i vad som presenterades av PU.
Och en utav bristerna (då det saknas teknisk bevisföring) är ju att det går att förklara hans knäppa utsagor med han faktiskt är knäpp. Poängen är ju att injicera rimligt tvivel. Och det tycker jag Lampers lyckas med!

Tills någon lägger fram något som diskar Engström kommer han alltid vara misstänkt i min bok, men jag kommer alltid ha en stor dos tvivel då möjligheten faktiskt finns att vi pratar om en psykologiskt hyfsat knepig herre med ett ohälsosamt stort bekfräftelsebehov.

GM-Hypotesen behöver helt enkelt göra bättre ifrån sig.
Det enda Larsson, TP och PU lyckades med var att belysa att det finns en individ som man borde ha tittat närmare på 86. En individ som har en rad försvårande indicier omkring sig som borde ha hanterats som en misstänkt.

Men ska man stänga den alternativa förklaringen behövs det mer än vad som hittills har kommit fram.

So keep digging!
Citera
2023-04-30, 13:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast alla kan se att JA beskriver JÅS?

"Ganska omgående efter första iakttagelsen kom ytterligare en man in i bilden och mannen kom uppdykande framför motorhuven på JA:s och LL:s bil som då stod uppställd i riktning norrut.

JA kan inte säga varifrån mannen kom men han har en uppfattning att kanske kom han Sveavägen söderut eventuellt på gatans östra sida.

Mannen verkade lite överlägsen beskäftig och liksom talade med flera personer runt platsen däribland den långe taxichauffören.

[...]

Såvitt JA kommer ihåg var mannen kvar på platsen mycket länge så länge som att JA troligen såg honom när han och LL återkommit efter att ha hämtat LL:s söner.

[...]

Nair han kommer till fotografi föreställande SE E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.

Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Det hjälper inte att du markerar valda ord. Det är SE han pekar ut. Att han tidigare beskriver JÅS har inget med saken att göra. Det vet du själv.
Citera
2023-04-30, 13:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det finns ute i media i vilken ordning poliserna kom till platsen. I t ex DN 860304 sid 6 pratar GS om att han var först på plats och strax efter kommer polispiketen, varefter han kommenderade poliserna i den att ta upp jakten. Att fler poliser efter det anlände platsen, finns beskrivet i åtskilliga tidningar, före SE presenterade uppgifterna.

Som av en slump, eller inte, så nämner SE bara piketpoliserna 860301, inget sägs om att GS var först. Det kommer senare, efter att uppgifterna florerat i media.

Man kan titta i alla tidningar för att se om uppgifterna som BP och NF lämnat för att se om de kommit ut före att dom två nämner uppgifterna. Jag har gjort det men du får gärna motbevisa mig att dom finns ute. Det går inte att utesluta att dom fått reda på det på något annat sätt förstås.

Ja, det är enormt märkligt att han nämner att polisen var brysk, men inte att han tror sig ha sett mördaren och att det stämde in med vad LP sagt. Dessutom nämner han inte språngmarsch och att han blivit nekad att lämna uppgifter. Enormt viktiga saker ett par minuter tidigare. Att väktarna skulle minnas att polisen var brysk, men glömma det jag nämnt måste vara helt omöjligt naturligtvis.

Andrahandsuppgifter 3 månader efter mordet med stark påverkan av vad SE sagt vid senare tillfällen, har mycket lågt värde. Ingen har dock sagt att det är omöjligt att väktarna kan ha rätt i några uppgifter.

Du som verkar tro på SE. Hur förklarar du att när NF tittar mot mordplatsen ser han en grupp personer, när någon av dem flyttar på sig så ser han att en man ligger ner. En man är halvvägs inne i en port. Mannen är försvunnen en stund för att ånyo bli synlig då han lutar sig ut.

När SE kom ut rådde tydligen vanlig fredagskväll, han såg en och annan människa på trottoaren.

När kom SE ut och vad hände i hans gångriktning?
Jag fattar inte riktigt vad du menar att jag ska förklara med NFs beskrivning. Han ser en grupp människor på avstånd, det finns inga detaljer som går att analysera där.

Jag tror att det gick till ungefär så som SE beskriver det. Han kom ut runt 22:21:45, gick till götabanken där han hörde en smäll runt 23:22. Den smällen man kan höra på LAC-bandet. När han kommer fram är det redan personer framme och när han tittar in i gränden runt 23:22:15 så ser han LJ som då står där.

Den beskrivningen går ihop med verkligheten och behöver inte krånglas till något enormt som i teorin om honom som gm.

Sedan vet jag inte varför du antar att SE måste ha förklarat allt. Det är väl långt ifrån omöjligt att han inte sagt det även om det hänt. Han var ju i ett chockat tillstånd då. Dessutom kan ju språngmarschen varit en lögn som tillkommit senare. Varför envisas ni med att bara se den misstänkta versionen av allt? Det finns många olika förklaringar där de flesta är helt naturliga och inte alls misstänkta.
Citera
2023-04-30, 13:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Absolut, det är problematiskt.
Inget i Engströms utsagor styrker ju att han kom gåendes på Sveavägen precis efter skotten.
Och klocktittandet antar jag ingen finner speciellt övertygande.

En möjlig förklaring är väl att Engström vill (av uppmärksamhetsförklaringar) flytta sig själv närmare händelsernas centrum. Han förflyttar ju sig själv då bak i tiden och anländer 5-7 sekunder efter skotten istället. Så enda möjligheten är ju att han undanhåller information med syfte för att komma närmare skotten. Och då av en anledning för att vara mer relevant.

Möjligt. Men om han nu ville ha uppmärksamhet och gå på rekonstruktioner, m.m., varför drog han inte till med att han såg GM snarare än att han tittade på klockan, när nu allting annat verkar vara oskyldiga (?) lögner? Han hade kunnat basera denna iakttagelse på det andra sa.

Istället får LJ, silhuetten, agera ställföreträdande GM ett tag.

Frågan är också varför han fortsätter utmåla sig som offer för polisens ointresse, trots upp till 5 telefonförhör och ett långt förhör på polishuset: "*maskerat* minns att SE var förbannad efter mordet för att inte polisen hade visat honom något intresse och förhört honom. [...] SE hade informerat polisen om sin närvaro i lokalerna men att polisen ändå inte gjorde några ansträngningar att kontakta honom. Detta har *maskerat* själv hört från SE och han tror att det kan ha varit någon eller några månader efter mordet."
Citera
2023-04-30, 14:02
Medlem
Citat:
Det är lika poänglöst med resten av speglingen.

"Jag såg honom dra revolver"

"Va, nej. Jag kollade på klockan som vittne långt senare, det måste vara en missuppfattning"

Det här är alltså helt logiskt i den här världen. Men det blir helt ologiskt här.

"Jag såg honom springa uppe på dvbg med en väska"

"Va, nej. Jag sprang däruppe som vittne. Det måste vara en missuppfattning".

Varför är det ena scenariot helt otänkbart men det andra är ett genialt sätt att dölja sina förehavanden på brottsplatsen genom att "spegla" gm?

Vänta nu här....

Vi förklarar ju hur han försöker spegla som GM...!!

Är han inte GM så speglar han såklart inte...

Men det du säger är alltså att om Engström är GM så försöker han alltså inte spegla ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in