2023-04-29, 21:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Vad tror du själv, priserna styrs av räntan och varför skulle priserna falla om räntan är så här låg. Styrräntan är endast 3,5 % (efter senaste höjningen) alltså mycket låg sett historiskt. Därpå har vi inflation om dryga 10%. Detta innebär att bostadsrättsinnehavare fortfarande tjänar pengar på att äga sitt boende.

Säg att Svensson har ett bolån på 5 MSEK. Hans ränta hos banken just nu är 5%.

Kalkylen blir således som följer. Först minskar bolånet med 10% i värde varje år sett till inflationen är 10% x 5 MSEK = 500k SEK i förtjänst (värdet av lånet som inflationen ätit upp). Svenssons räntekostnad för lånet är 5% x 5MSEK = 250k SEK. Detta betyder att Svensson i detta exempel fortsatt tjänar 500k-250k= 250k SEK per år på sitt bostadslån.

Varför skulle priserna gå ner när det fortsatt är så här lönsamt med bostad?
Är det så här folk tänker alltså?
Jag som inte har lån på min 3milj bostad förlorar alltså 150k om året?
Citera
2023-04-29, 22:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Den har poppat. Poff.
Det verkar vara för intellektuellt komplicerat för dig att svara ja eller nej på den enkla frågan.
Du vet inte om vi har någon bubbla längre.

De flesta i tråden verkar dock ha detta någorlunda klart för sig.

Citat:
Varför då. Står det något om ”bostadsbubbla” i rubriken menar du.
Det är trådstarten som definierar vad tråden handlar om. Inte rubriken.

Vad du berättar här är att du inte läst trådstarten.

Citat:
Du skriver ju här varje dag. Det vore påfrestande för ditt leverne om tråden stängdes.
Inte alls. Eftersom folk i tråden inte är kapabla att diskutera bostadsbubbla så vore det rätt att låsa tråden.
Citera
2023-04-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Samtidigt har ju dom 70 åringarna du nämner också startat sin boende karriär någonstans. När dom här unga människorna blivit äldre kommer dom också säkerligen att bo mycket bättre.

Vadå startat sin "boende karriär" någonstans. Är det en karriär att bo?

Att bo i hus är numera en klassfråga. Förut kunde i princip alla med två händer och heltidsanställning köpa hus. Fullt ränteavdrag. 95-100% belåning med botten- och topplån. Kreti och pleti kunde köpa hus. Idag är de mångmiljonärer. Trots att de fattat efterblivna ekonomiska beslut hela livet och bara sparat 5% av månadslönen varje månad.

Spola fram till idag, vet du vad som krävs för ett hus? Arbetare idag är förpassade att bo i allmännyttan bland inkvoterade migranter, socfall och psykiskt sjuka. Till 80-talsstandard. Med lite tur funkar köksfläkten.

Hur menar du att man ska göra "boende karriär" på samma sätt som tidigare?

Ska ett par med 35k var brutto ta blancolån till kontantinsats, maxbelåna sig och köpa ett ruckel för 5 milj. Botten- och topplån hette det va?
Så är huset värt 20 miljoner om 20 år. Då har de också "bostads karriär". Är det det du menar?
Citera
2023-04-29, 22:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag är +55år, arbetare och min prognostiserade pension är bland de högsta 2-3%, så förstår att folk tjänar rätt dåligt. Tar jag ut pension vid 65, så får jag ca 33000kr/mån brutto till 70. Sedan lite under 32000 brutto..livet ut. Enligt dagsfärsk prognos givetvis. Det blir givetvis en rejäl sänkning mot idag. Får ut ganska mycket mer netto. Så förstår många blivande pensionärer som gått all in boende får ett hvete.
Det är kanske den allmänna pensionen gäller för 2-3%.
Där ligger ett tak för hur mycket av den premie man betalar som adderas till pensionskapitalet.
Vet inte var inkomstgränsen går. Men det är inte så högt. Så även om högavlönade plundras på mer så får inte dom någon speciellt hög allmän pension.
De som får mest är de som ligger på taken men startar tidigt att arbeta.

33k borde ge lägre %-tal. Iaf sist jag tittade.

Men 32k gör ju att du inte borde ha några bekymmer att behålla ditt boende som pensionär.
Din arbetarlön borde ligga på 53k eller så. Och det är ju inte så illa.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-04-29 kl. 22:56.
Citera
2023-04-29, 23:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Alltså idiot, bankerna kan låna ut upp till 7x (enligt onlinekalkyler) men standard ligger runt 5.5x. Varför tror du man har satt en extra amortering över 4.5x om det inte ens existerade så höga lån i förhållande till inkomst.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/bolanekalkyl
BR.
Avgift 3000.
Lön 30000.
Egen insats 1M.
Inga andra lån. inga barn. Inga andra boenden.
Max lån 1.61M.
4.37xlönen.

Citat:
Sluta skriv i tråden om du inte kan något om ämnet.
Han kanske kollade innan. Så det är därför han hade rätt.
Citera
2023-04-29, 23:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
BR.
Avgift 3000.
Lön 30000.
Egen insats 1M.
Max lån 1.61M.
4.37xlönen.

Han kanske kollade innan. Så det är därför han hade rätt.

BR.
Avgift 3000.
Lön 70000.
Egen insats 2.3M.
Max lån 5.03M.
5.99xlönen.

Käften idiot.
Citera
2023-04-29, 23:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Har själv fått lånelöfte på 5,54X på Skandiabanken för 1,5 år sedan. Bekanta med högre inkomster har fått både 6 och 6,25X i lån. Dessa måste även amortera 3 % per år.
Bubbelpratarna säger att bankerna dragit ned maxlånen.
Och förväntar sig att det skall sänka bostadspriserna.
Citera
2023-04-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så ditt svammel om att bostadspriser går ned för att svenskar tjänar lite är mao bara trams.
Nja, stämt rätt bra -20% ned än så länge på bara ett år. Själv är jag lite förvånat över hur snabbt raset gått. Ja Svenskar tjänar rätt kasst, det är fakta. Dina känslor får du ta med batikhäxorna på genusutbildningen. Mitt dollarguld har gått upp runt 20% under tiden. Så nu är jag dollarmiljonär, med dessutom 2 HR-fastigheter och min BRF. Hur går det för dig
Citera
2023-04-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bubbelpratarna säger att bankerna dragit ned maxlånen.
Och förväntar sig att det skall sänka bostadspriserna.
Ja precis, bostadspriserna har rasat med de sänkta lånelöftena nominellt. Realt har de rasat ännu mer, vilket är den siffran som räknas. Det är fakta. Sen vad dina känslor säger dig spelar mindre roll nu när vi har facit.

Fritidshus rasar dock snabbare än lånelöften, runt 60% i årstakt. Tydligen värsta slakten.
Senast redigerad av Niklas86 2023-04-29 kl. 23:53.
Citera
2023-04-30, 00:29
Medlem
DVikings avatar
Haha, vafan är det här för ny skit:

https://torrbudet.se/

Riktigt syrat LSD-2022 tokrus från mecklarna. Testa skiten för ett gapskratt såhär halvvägs in i kraschen och dela gärna en anekdot från den totala galenskapen.
Citera
2023-04-30, 00:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Haha, vafan är det här för ny skit:

https://torrbudet.se/

Riktigt syrat LSD-2022 tokrus från mecklarna. Testa skiten för ett gapskratt såhär halvvägs in i kraschen och dela gärna en anekdot från den totala galenskapen.

Vilken PSYOPS! Pavlovs hundar applicerat på BLTs.

In other news så studsar inflationen i UK, Frankrike och Spanien, samtidigt skickar SBAB ut en prognos om att inflationen i Sverige Dec 2023 skall vara 2,7%, efter att Riksbanken höjt räntan 0,25 procentenheter i Juni. Hmm och njae och mera hmm.

Edit: Glömde länken, Bomarknadsnytt:

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/bomarknadsnytt/2023-04-27_bomarknadsnytt_nr_2_2023.html
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-04-30 kl. 01:23.
Citera
2023-04-30, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nja, stämt rätt bra -20% ned än så länge på bara ett år. Själv är jag lite förvånat över hur snabbt raset gått. Ja Svenskar tjänar rätt kasst, det är fakta. Dina känslor får du ta med batikhäxorna på genusutbildningen. Mitt dollarguld har gått upp runt 20% under tiden. Så nu är jag dollarmiljonär, med dessutom 2 HR-fastigheter och min BRF. Hur går det för dig

Det är helt irrelevant för ämnet. Finns säkert någon kukmätartråd du kan gå till.

"Raset" har gått lika fort i Danmark för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in