2023-04-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ja, det är jag med på. Men det jag menar är att den utdelningen vi ser just nu kommer inte tillbaka. Så man behöver inte vänta med spänning på Q4-rapporten om 11 månader för att ta reda på om Intrum kommer kunna leverera en fet utdelning eller inte utan vi kan med väldigt hög sannolikhet redan nu säga att utdelningarna blir markant lägre framöver.

Mitt inlägg var lite otydligt kanske.
Rimligen men inte om de ökar intjäningen markant förstås?
Citera
2023-04-28, 21:38
Medlem
Jag har historiskt satsat mest på amerikanska aktier då det är det jag har haft bäst koll på. Har nästan ingen koll alls på svenska företag förutom ett som gynnat mig väl och det är BUFAB.

Nu sålde jag allt där idag då det gått så bra och jag inte tror det kan gå upp så mycket mer på kort sikt.

Nu är det så att jag har Nordnet som broker, men jag misstänker att det är samma på Avanza?
Att sälja som jag gjorde idag, ca 35 000 kr värt i aktier kostade 50 kr i courtage avgift, men hade jag sålt lika mycket i säg Tesla så hade det säkert kostat 150 kr eller mer.

Så jag funderar på om jag bör börja sikta in mig mer på svenska företag. Gärna företag som svingar upp och ner ganska kraftigt så man kan köpa och sälja efter sin bästa kunskap och dra nytta av det.

Har ni tips på sådana svenska företag som jag bör kolla närmre på? Jag kommer självklart inte köpa något bara för att någon säger det utan kommer så klart studera företaget först, men tips är välkomna.

Har kollat ett tag på SBAB som verkar oerhört populärt och dessutom ger utdelning, men känner inte att jag är insatt än på företaget för att vilja köpa det.
Citera
2023-04-29, 09:29
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Så jag funderar på om jag bör börja sikta in mig mer på svenska företag. Gärna företag som svingar upp och ner ganska kraftigt så man kan köpa och sälja efter sin bästa kunskap och dra nytta av det.

Börsen verkar som helhet vara ganska ambivalent med ökat volatilitet senaste månaden. Är ingen större anhängare av swingtrade, mest för att man sög på det. Det blir mest Bull eller Bear på OMX30 index och det har tjänat mig väl.
Du kan ju alltid koppla en bull eller bear på ett underliggande bolag (Går att göra på de flesta svenska AB:n) för att få lite hävstång i rörelserna.
Annars har jag inga tips på svenska bolag som har tydliga svingar,men det kanske någon annan här på tråden har
Citera
2023-04-29, 17:12
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jag har historiskt satsat mest på amerikanska aktier då det är det jag har haft bäst koll på. Har nästan ingen koll alls på svenska företag förutom ett som gynnat mig väl och det är BUFAB.

Nu sålde jag allt där idag då det gått så bra och jag inte tror det kan gå upp så mycket mer på kort sikt.

Nu är det så att jag har Nordnet som broker, men jag misstänker att det är samma på Avanza?
Att sälja som jag gjorde idag, ca 35 000 kr värt i aktier kostade 50 kr i courtage avgift, men hade jag sålt lika mycket i säg Tesla så hade det säkert kostat 150 kr eller mer.

Har ni tips på sådana svenska företag som jag bör kolla närmre på? Jag kommer självklart inte köpa något bara för att någon säger det utan kommer så klart studera företaget först, men tips är välkomna.

Har kollat ett tag på SBAB som verkar oerhört populärt och dessutom ger utdelning, men känner inte att jag är insatt än på företaget för att vilja köpa det.

Vänta någon månad så kommer speqta Aktiern sjunka rejält och sen i mars-april nästa år så går den kraftigt upp igen ( om de har lika bra utdelning nästa år).
Citera
2023-04-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
I år ger de mig ca 13 kr tillbaka per aktie, det är jag nöjd med. Men ja fortsätter det så här så blir det kanske 0 kr utdelning nästa år. Kommer inte sälja mina aktier i intrum men lär inte bli lika sugen på att köpa aktier hos dem. Kan lika gärna fortsätta spara i stabila Husqvarna eller Cloetta i sådana fall

Frågan är väl om Cloetta är speciellt stabil nu för tiden. Den där miljardanläggning i Holland eller var det nu var någonstans, var ju ett riktigt wtf.
Kursen är ju ändå ned 31% över 5års sikt. Däremot är den stabil utifrån att det inte direkt händer något speciellt med kursen. Men frågan är potentialen…
Citera
2023-04-29, 20:10
Medlem
Citat:
Vänta någon månad så kommer speqta Aktiern sjunka rejält och sen i mars-april nästa år så går den kraftigt upp igen ( om de har lika bra utdelning nästa år).

Vad hände i fredags då? Har inte ens haft X-dag ännu såg jag.
Citera
2023-04-29, 23:03
Medlem
Citat:

Läser om dom nu, låter intressant faktiskt.
Citera
2023-04-30, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad hände i fredags då? Har inte ens haft X-dag ännu såg jag.

Zoomade ut grafen och läste lite nyheter. Varit rusning, och det var dags för vinsthemtagning?
Citera
2023-04-30, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Fick lite lätt dåndimpen med mina Bulls på OMX idag. Ett tag nere på psykologisk jobbiga nivåer (Av det slag som kan kvadda humöret en smula)
Som tur är så hade jag annat att göra idag, flyttstäd av kolonistugan som nya köpare ska ta över.
Loggade in på Nordnet 1 timme sedan, och si där det hade återhämtad sig rejält. Klev av med 3500:- i förlust bara . I dom här sammanhangen är det felräkningspengar. Hade nästan -15000 när det var som värst
Sammanfattning April . Plus 17340 :- Långt över genomsnittet per månad i min statistik jag har sedan September 2022. Mycket tack vare svenska banker som behagade att bli det sista skriket i var mans portfölj under två-tre veckors tid. Tack tack. Bugar och bockar. Mina B&B placeringar spelade en mindre roll under April för ovanlighetens skull

En lättnadens suck. Dom här tillfällena så inser man att det nog var en hel del vinsthemtagningar på gång (Gissar jag) Sedan är det fredag på det.

Skapligt stökigt i fredags. Trots de starkaste indikationerna från US och Asien hitills, sedan jag började kolla på detta. Index var ner -1.00 en period och låg ganska länge -0.70 till -0.80. Önskar jag också haft annat att göra….hehe. Var svettigt ett tag. Det var väl en av det där dagarna som ingår i avvikelsen på 20% antar jag. Ja, det var säkerligen mycket vinsthemtagningar och sådant.

Grattis! Det är roligt när man har en strategi som fungerar. Riktigt bra med den lilla arbets-insatsen.
Citera
2023-04-30, 10:09
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Zoomade ut grafen och läste lite nyheter. Varit rusning, och det var dags för vinsthemtagning?

Ja, tror många tänkte som jag när aktiern stod på 30 kr så var det dags att hoppa av. Min aktie hade gått upp över 100% på kanske fyra-fem månader.

Aktiern kommer med största sannolikhet att gå ned ännu mer för att i mars-april nästa år börja öka igen om, speqta ger en bra utdelning igen.

Så man kan fundera på vad som är bäst, stanna kvar för utdelningen eller sälja innan utdelningen. Jag kommer stanna kvar i år och ta utdelningen och sedan spara på fler aktier och få se om jag stannar eller säljer av aktiern innan nästa år utdelning.
Citera
2023-04-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ja, tror många tänkte som jag när aktiern stod på 30 kr så var det dags att hoppa av. Min aktie hade gått upp över 100% på kanske fyra-fem månader.

Aktiern kommer med största sannolikhet att gå ned ännu mer för att i mars-april nästa år börja öka igen om, speqta ger en bra utdelning igen.

Så man kan fundera på vad som är bäst, stanna kvar för utdelningen eller sälja innan utdelningen. Jag kommer stanna kvar i år och ta utdelningen och sedan spara på fler aktier och få se om jag stannar eller säljer av aktiern innan nästa år utdelning.

Jag hade nog förväntat mig vinsthemtagningar efter X-dgen. Därför jag blev lite förvånad över det stora raset i fredags. Kanske finns lite luft kvar till efter utdelning? Men det är väl inte super-mycket kvar till kursen innan rusning. Vad var det som triggade rusningen. Vet ingenting om bolaget innan, bara kollat graferna lite.

Edit: Med sista rusningen tänker jag i månadsgrafen. Hur mycket tror du den ska ner?
Senast redigerad av Siix 2023-04-30 kl. 10:50.
Citera
2023-04-30, 15:26
Medlem
Citat:

HM brukar ha en skaplig volla på dagsbasis. Den jag kom att tänka på så här på rak arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in