2023-04-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej, Just det.
Du kanske inte la märke till att jag ställde en Fråga till skribenten som jag postade till...?
Det var jag som skrev fel
det skulle stå hovrätten
Sorry
Jag har ingen aning om fallet hamnar i högsta domstolen vilket är mindre troligt
Citera
2023-04-29, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Ni som tror att de kommer bli helt friade, ni har noll koll övh. herregud, skäms ni inte
Skulle det hända så blir det rättskandal
Då lär folk gå ut i protest
Citera
2023-04-29, 09:09
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Skulle det hända så blir det rättskandal
Då lär folk gå ut i protest
Möjligtvis om ett ev. scenario inträffat i Frankrike.

Svennebanan sitter och protesterar på Facebook mot tex. snippadomen.
Citera
2023-04-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
EUREKA!!!!!! Äntligen en "från andra sidan" som till sist fattat det jag försökt säga hela tiden!
Vi vet inte. Eller så var det bara en blind höna som råkade hitta ett korn ...

Men lilla vän, jag skrev inte att åklagaren var misslyckad, jag konstaterade bara det faktum att åklagaren misslyckades med att "bevisa att Maja var med och mördade Tove.". Nog är du ändå gammal nog att förstå skillnaden?

Det är snarare du som verkar ha ett ont öga till alla som inte blundar för fakta och ansluter till din lynchmob.

Faktum är alltså att MH är dömd för mord, och därmed får åklagaren anses ha visat för tingsrätten att MH var med och mördade TT.

Vad du egentligen menar är att du själv har hittat en sökt lucka i åklagarens resonemang. Det är två vitt skilda saker.
Citera
2023-04-29, 09:16
Medlem
Citat:
Sturebymordet inträffade natten till den 7 juni 2009.

Tove mordet skedde år 2022 och straffpåföljd vid tex. mord ser inte ut på samma sätt som för tio år sedan.

Mordet på Therese var väl även utfört av minderåriga som gick i högstadiet som dessutom är fria nu?
Det går väl inte alls att jämföra, kanske enbart tillvägagångssättet?
Citera
2023-04-29, 09:22
Medlem
Citat:

Tove mordet skedde år 2022 och straffpåföljd vid tex. mord ser inte ut på samma sätt som för tio år sedan.

Och de som dödade Therese hade inte ens fyllt 18 år.
Citera
2023-04-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Mordet på Therese var väl även utfört av minderåriga som gick i högstadiet som dessutom är fria nu?
Det går väl inte alls att jämföra, kanske enbart tillvägagångssättet?

Hemska ungdomar i högstadiet.
Citera
2023-04-29, 09:29
Medlem
Citat:

Här är en bra artikel som jag har läst om Therese

Pojkvännen hetsades till mordet på Therese, 15

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/pojkvannen-hetsades-till-mordet-av-therese-15/
Citera
2023-04-29, 09:31
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Och de som dödade Therese hade inte ens fyllt 18 år.
Ja och det är jag medveten om.

Det var en annan skribent som tog upp jämförelsen.

Du kan läsa om tex. Joy Rahman och resning i HD. (Detta har ingenting med mordet på Tove att göra)
Lite längre ner i artikeln så finns det en faktaruta "HD:s beslut ovanligt"

https://www.svd.se/a/7e795076-43f5-3265-b89b-53d64c936039/morddomd-far-resning-i-hd
Senast redigerad av Romper 2023-04-29 kl. 09:42. Anledning: .
Citera
2023-04-29, 09:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Bara 5 m. Det är inte långt...närmare än vad jag trodde. Förrådsteorin verkar inte helt orimlig.
Ja M messar ju J dagen efter och frågar vad hon ska svara när Albin hört av sig på sms (om T.). Det skulle kunna tyda på att M inte då var helt införstådd med förloppet före dumpnimgen.
Det som M mycket övertydligt visar med att ringa J är att hon inte är en så förslagen lögnare som många här vill påstå.
Hon har inte själv kommit på en bra lögn, trots att hon haft flera timmar på sig.

När hon ljugit för sina föräldrar om var hon befunnit sig har hon haft ramarna givna, likaså när det gällt skolarbete, men något fritt hitte-på lyckas hon inte få ihop.

Att då tänka sig att hon kunnat konstruera beräknande lögner i flera tankeled ser jag som mindre insiktsfullt.
Citera
2023-04-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det har varit mycket fokus på tiden 02:30-02:40 men jag vill höra om nån kan förklara tiden 03:45 för mig.

Maja ska sova i Johannas lägenhet, för hon har sagt till sina föräldrar att hon ska hålla sig borta den natten.

02:30-02:40: Johanna stryper Tove medan Maja sover.

02:41?: Johanna drar in Toves kropp i förrådet.

02:42: Johanna tänker leda bort Toves cykel men träffar grannen och får uppfinna en lögn om kompisen Maja som behöver Donkenmat.

02:44: Johanna går upp till lägenheten igen och råkar träffa på Maja som precis har vaknat - och som råkar säga att hon vill ha mat. (Tur där.)

02:46: Johanna åker till Donken o hem igen.

Ca 03:10. Johanna sitter i köket med Maja som äter mat. Känner sig Johanna det minsta stressad över att tiden går och hon inte har fått bort cykeln och har Toves kropp i förrådet?

03:20?: Maja går och lägger sig igen och somnar.

03:25: Johanna ger sig ut i natten och dumpar cykeln.

03:40: Johanna är hemma igen och måste väl ha gått direkt till förrådet där Toves kropp finns. Försöker Johanna ta ner Toves kropp till bilen själv? Det var väl hennes primära plan att dumpa kroppen själv eftersom hon gömde den för Maja, så hon måste väl ha försökt.

03:50: Johanna inser att det inte kommer att gå att ta ut kroppen själv och får dra in den i lägenheten igen och väcker Maja.

04:10: Tjejerna har fått ner Toves kropp till bilen och ger sig iväg för att dumpa den.

Problemet är att Toves telefon åker iväg från Johannas lägenhet kl 03:45. Så hur sjutton går det till?

Edit: jag har glömt tid för Johanna att hämta bilen, lägg på 5-7 min mellan 03:25 och 03:40.

Det tar inte 10 minuter att äta EN cheeseburgare. Men ok.

Cykeln lämnades 280m från Js bostad och J hämtade bilen samtidigt. 5 minuter.

Bära ner en kropp tillsammans? 5 minuter.

Det är 20 minuter. Det lämnar 15 minuter för J att hålla på med annat.
Citera
2023-04-29, 09:46
Medlem
Citat:
Möjligtvis om ett ev. scenario inträffat i Frankrike.

Svennebanan sitter och protesterar på Facebook mot tex. snippadomen.
Ja sant tyvärr
vi ett mesigt folk

Jag såg att flera beklagade sig över att barns idrottsklubbar kommer bli lidande för att regeringen vill ta bort socialdemokraternas lotterier
Folk röstar på ett parti och har ingen aning om hur saker funkar
De röstar på S men vet inte vart deras lotteripengar går till
Men klaga på nätet gör dom på hur illa vår regering beteer sig mot barns fritidsaktiviteter
Och sånt ser man ofta
om olika saker de inte har en aning om
Så typiskt svenskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in