2023-04-29, 08:20
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är inte säkert att fallet kommer att vidare överklagas till Högsta Domstolen. Nu får vi se hur det blir i Hovrätten.
Nej, Just det.
Du kanske inte la märke till att jag ställde en Fråga till skribenten som jag postade till...?
Citera
2023-04-29, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej, Just det.
Du kanske inte la märke till att jag ställde en Fråga till skribenten som jag postade till...?

Läste för fort. Men om fallet kommer att tas upp i Högsta Domstolen då måste det väl vara extrema skäl? Jag har ingen kunskap om när det gäller Högsta Domstolen. Det är väl sällan som fall går till Högsta Domstolen?
Citera
2023-04-29, 08:31
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Läste för fort. Men om fallet kommer att tas upp i Högsta Domstolen då måste det väl vara extrema skäl? Jag har ingen kunskap om när det gäller Högsta Domstolen. Det är väl sällan som fall går till Högsta Domstolen?
Vet du vad Prejudikat handlar om?

Det är ovanligt att fall tas upp av HD.
Hur det blir i detta kan det enbart spekuleras i.

Det är trots allt, två icke tidigare dömda unga kvinnor som dömts till livstids fängelse i TR.
Citera
2023-04-29, 08:34
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Johanna ska alltså hunnit flytta/gömma Tove medans Maja ligger och snarkar i den lilla lägenheten OCH sedan flytta tillbaka den till hallen, även lindat in den i lakan utan att sömntutan märker något alls..?
Sedan behövs hjälp med bärandet och Maja frågar absolut ingenting om varför det ligger en död Tove på hallgolvet utan hugger bara i och hjälper till med bortflyttandet.
Inser ni inte hur ologiskt och efterhandskonstruerat det händelseförloppet är så vet jag inte om man ska skratta eller gråta.

Det finns även en annan aspekt som aldrig nämnts här i tråden - om Majas historia stämmer så motsäger jag mig starkt att hon är okej med att lämnas ensam hemma i en minilägenhet med en insvept lik, av just obehag. 18 år, ung och har haft mycket ångest.
Det är 3-4 minuter mellan att Maja går upp med mobilen, mot toa, och stöter på en kropp i hallen. Hon hinner upptäcka, bli chockad, johanna ska förklara, johanna säger att hon ska ut och flytta cykel, samt hinna acceptera att hon måste ensam vakta liket under tiden.
Citera
2023-04-29, 08:37
Medlem
Citat:

Det är trots allt, två icke tidigare dömda unga kvinnor som dömts till livstids fängelse i TR.

Har aldrig hört talas om prejudikat. Nu ska jag googla och se vad jag hittar som kan vara en bra förklaring.
Citera
2023-04-29, 08:38
Medlem
Citat:

Det måste finnas något nytt att pröva. Mordfall inom en kompisgrupp med ungdomar har både tr och hr hanterat förr
Tänker tex Therese j0hansson r0jo
Citera
2023-04-29, 08:41
Medlem
Ni som tror att de kommer bli helt friade, ni har noll koll övh. herregud, skäms ni inte
Citera
2023-04-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Det måste finnas något nytt att pröva. Mordfall inom en kompisgrupp med ungdomar har både tr och hr hanterat förr

Hittade en artikel om Therese och det verkar vara samma tillvägagångssätt som Tove enligt obduktionen.
Citera
2023-04-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Ni som tror att de kommer bli helt friade, ni har noll koll övh. herregud, skäms ni inte

Jag tror att båda två blir dömda för mord.
Citera
2023-04-29, 08:52
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Har det prövats Efter att den nya hårdare lagstiftningen börjat användas ang. "Mordfall inom en kompisgrupp med ungdomar "?

https://tidningensyre.se/2021/26-juli-2021/ny-praxis-fler-kommer-straffas-hardare-for-mord/
Citera
2023-04-29, 08:53
Medlem
Citat:
Jag tror att båda två blir dömda för mord.

Jag hoppas verkligen det!
Citera
2023-04-29, 08:57
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Hittade en artikel om Therese och det verkar vara samma tillvägagångssätt som Tove enligt obduktionen.
Sturebymordet inträffade natten till den 7 juni 2009.

Tove mordet skedde år 2022 och straffpåföljd vid tex. mord ser inte ut på samma sätt som för tio år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in