2023-04-28, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ska kolla upp det om en stund eller i morgon. - Skulle behöva en burgare för att piggna till.
Haha, de verkar inte vara uppiggande - tvärtom. Kolla när du har möjlighet.
Citera
2023-04-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Maja sov ju vid varenda kritiska tidpunkt så det kommer säkert gå vägen. Hur man nu bevisar att någon sover när man är på språng...
Glöm att hon sov
Citera
2023-04-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om inte BH redan är alltför upptagen med andra fall - då tror jag att han mycket väl skulle kunna tänka sig att försvara MH. Om det handlar om pengar eller ren nyfikenhet och att förkovra sig (ytterligare) så ställer han nog upp om han blir ombedd. En ny fjäder i hatten.

Han är slug, den fan!
Ja han är verkligen en slug fan
Citera
2023-04-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det har varit mycket fokus på tiden 02:30-02:40 men jag vill höra om nån kan förklara tiden 03:45 för mig.

Maja ska sova i Johannas lägenhet, för hon har sagt till sina föräldrar att hon ska hålla sig borta den natten.

02:30-02:40: Johanna stryper Tove medan Maja sover.

02:41?: Johanna drar in Toves kropp i förrådet.

02:42: Johanna tänker leda bort Toves cykel men träffar grannen och får uppfinna en lögn om kompisen Maja som behöver Donkenmat.

02:44: Johanna går upp till lägenheten igen och råkar träffa på Maja som precis har vaknat - och som råkar säga att hon vill ha mat. (Tur där.)

02:46: Johanna åker till Donken o hem igen.

Ca 03:10. Johanna sitter i köket med Maja som äter mat. Känner sig Johanna det minsta stressad över att tiden går och hon inte har fått bort cykeln och har Toves kropp i förrådet?

03:20?: Maja går och lägger sig igen och somnar.

03:25: Johanna ger sig ut i natten och dumpar cykeln.

03:40: Johanna är hemma igen och måste väl ha gått direkt till förrådet där Toves kropp finns. Försöker Johanna ta ner Toves kropp till bilen själv? Det var väl hennes primära plan att dumpa kroppen själv eftersom hon gömde den för Maja, så hon måste väl ha försökt.

03:50: Johanna inser att det inte kommer att gå att ta ut kroppen själv och får dra in den i lägenheten igen och väcker Maja.

04:10: Tjejerna har fått ner Toves kropp till bilen och ger sig iväg för att dumpa den.

Problemet är att Toves telefon åker iväg från Johannas lägenhet kl 03:45. Så hur sjutton går det till?

Edit: jag har glömt tid för Johanna att hämta bilen, lägg på 5-7 min mellan 03:25 och 03:40.
Har det spåra ts att Tts kropp har legat i JJs förråd? Har inte hört något om det...
Citera
2023-04-28, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Först några frågor.
Är det kartlagt i utredningen hur lång tid det tog att bära kroppen till bilen?
Hur långt bort från lägenheten stod J:s bil parkerad?
Hur lång är sträckan till platsen där hon dumpade cykeln?
Är det helt klarlagt att J körde iväg cykeln då eller är det bara hennes eget påstående? Det finns inga uppgifter vad jag vet om att varken J:s eller T:s telefon rör sig under denna tid. M säger sig inte veta något om när cykeln flyttades.
Kolla FUP och gör dina egna uppskattningar. Jag får det inte att gå ihop. Om du kan hitta möjliga sätt att få kroppen i bilen kl 03:45 så får du gärna redovisa det. Det bör väl innebära att Johanna väckte Maja senast 03:25. Men hur hann hon dumpa cykeln, hämta bilen och dra in Toves kropp i lägenheten på 0 minuter?
Citera
2023-04-28, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Har det spåra ts att Tts kropp har legat i JJs förråd? Har inte hört något om det...
Maja påstår det.
Citera
2023-04-28, 23:57
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Glöm att hon sov

? Det var ju det jag skrev. Att hon var på språng.
Citera
2023-04-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För det första är det orimligt att J skulle lämna lägenheten med en död kropp tillsammans med M. I det gemensamma vindsförrådet är ännu dummare!

För det andra så sms man knappast den ovetande kompisen med risk att hon vaknar och hittar liket.

För det tredje (som du skriver) så sitter man ju inte och väntar på att sin kompis ska äta hamburgare och lägga sig för att sova igen, för att därefter återuppta bortforsling av cykel och kropp.

För det fjärde så hade givetvis M undrat varför Tove ligger död i hallen. Men om hon trots all logik inte frågar utan bara kör på så borde J dragit till med en lögn att hon ramlat, kräkts, att hon bara hittades på golvet.

För det femte så hade J med sitt kontrollbehov varit som en hök på M dagen efter för att säkerställa att hon inte pratar med nån. Men nej, hon åker hem på söndagsmiddag med pappa och väntar tills kvällen med att prata med M.

För det sjätte. Herregud så dumt………

Ja, och ingen kan väl vara så dum att man åker med påslagen telefon till dumpningsplatsen? Eller går och köper tändvätska för att bränna upp liket med sitt eget bankkort. Jag skulle aldrig ha gissat att deckarfantasten och hyfsat intelligenta J skulle göra sådana blunders. Man ska inte förvänta sig att människor alltid agerar rationellt och ändamålsenligt.
Citera
2023-04-29, 00:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu vet ju inte du heller vad som hände

EUREKA!!!!!! Äntligen en "från andra sidan" som till sist fattat det jag försökt säga hela tiden!
Vi vet inte. Eller så var det bara en blind höna som råkade hitta ett korn ...

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så att säga att åklagaren är misslyckad har du inget belägg för
Det ser mer ut som att du har ett ont öga till Rullman

Men lilla vän, jag skrev inte att åklagaren var misslyckad, jag konstaterade bara det faktum att åklagaren misslyckades med att "bevisa att Maja var med och mördade Tove.". Nog är du ändå gammal nog att förstå skillnaden?

Det är snarare du som verkar ha ett ont öga till alla som inte blundar för fakta och ansluter till din lynchmob.
Citera
2023-04-29, 00:35
Medlem
Pappan till grannen som kör J till McD hör inga steg efter att dem åkte iväg.
Det tycker ja borde vara något Ms försvarare ska trycka på.
Citera
2023-04-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ännu dummare är att M placerar sig själv i badrummet under tiden J är på Donken. Likaså J, fram tills hon presenterar den osannolika versionen om överfall några minuter efter ankomst - då fick M sitta i vardagsrummet. Det är inte svårt att räkna ut orsaken till platsbytet.

Varför skulle M ljuga om att T är borta när hon vaknar för andra gången? - T var redan avliden vid den här tidpunkten.
Det är för övrigt 5 m badrum-förråd och grannarna hör "hastiga steg" där J:s ytterdörr öppnas-stängs strax innan J går ner.
Om kroppen ligger i förrådet några m bort så behöver J inte oroa sig för vare sig M, polis eller grannar. Hon gör ett försök efter att den trötta kompisen lagt sig, men inser det omöjliga? Trots allt bar hon T ut genom hallen och nerför halva trappan samt in i bilen med kroppen ovanpå sig (!)
Sant om man betraktar det utifrån. - J var ointresserad av att förklara; hon var fokuserad och inställd på att få hjälp med att forsla undan kroppen?
M blev chockad av situationen och kunde vare sig tänka eller agera rationellt? - Själv uppger hon rädsla för J. Hökar är också i behov av sömn då och då för att orka tänka. Det du tar upp har tidigare varit uppe för diskussion; de skulle åka hem och sova för att höras senare under dagen. M hade varit med om att forsla bort en kropp - hur enkelt var det att berätta för sina föräldrar efteråt?

Bara 5 m. Det är inte långt...närmare än vad jag trodde. Förrådsteorin verkar inte helt orimlig.
Ja M messar ju J dagen efter och frågar vad hon ska svara när Albin hört av sig på sms (om T.). Det skulle kunna tyda på att M inte då var helt införstådd med förloppet före dumpnimgen.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-29 kl. 01:04.
Citera
2023-04-29, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Bara 5 m. Det är inte långt...närmare än vad jag trodde. Förrådsteorin verkar inte helt orimlig.
Ja M messar ju J dagen efter och frågar vad hon ska svara när Albin hört av sig på sms om T. Det kan ju tyda på att M inte då var helt införstådd med förloppet.

Förstår inte hur man kan lyckas tyda att det skulle bero på det ?
Hon var med o kånkade o dumpade kroppen i en skog !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in