2023-04-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Jag förstår fortfarande inte. Tror du att allt IT-folk är överbetalda aspergare som leker allan på nätet och ser ned på hantverkare?

Jag tror inget, jag vet att det är så. De skickligaste och mest framgångsrika inom IT är aspergare. Resten är medelmåttor utan större betydelse. Det är aspergarna med sitt driv, sitt intellekt och sitt passion som tar fram alla dessa galna AI-grejer.
Citera
2023-04-28, 19:03
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jodå, GPT kan utan problem sköta enkel formatering efter etablerade mallar.
Baka in som delprompt att det ska formateras enligt lämplig XML med några små specifikationer så ligger det på försäkringskassan och transportstyrelselsen att ta emot och behandla dessa på ett korrekt sätt.

Röstinmatning finns det rätt hyggliga verktyg för, om man inte vill köra på ett säkrare kort och låta patienten skriva vid en terminal, eller från sin egen telefon.

Bildhantering finns det också för att ta stillbilder och avgöra patientens kroppsspråk med viss funktionalitet, löpande under samtalet.

Besparingarna skulle vara enorma.

Ja, steg 1 är som du beskriver att skapa själva programvaran. Jag tror/är ganska säker på att den inte finns för det specifika ändamålet (intyg till fk).

Därefter ska en komplicerad process att faktiskt implementera detta i vården ske. Återigen, du kan inte bara ladda ned ett program, installera och sedan köra på. Det är en absurd förenkling av verkligheten. Att detta skulle vara genomförbart så till vida att "de flesta" läkare är ersatta inom 3-5 år är en helt galen tanke.
Citera
2023-04-28, 20:00
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Finns det inte redan substans i ämnets kontext?

Juridik handlar ofta om att söka i massiva textmängder för att göra bedömningar, vilket GPT redan är rätt bra på.
Inte perfekt, men definitivt användbart som verktyg för någon som är tillräckligt insatt för att veta vad man ska ha utkik efter, och slipper en massiv mängd grisgöra i att bläddra paragrafer och gamla dokument.

Inom skatteplanering är det samma sak, om GPT har tränat på lagboken i fråga, samt gärna en uppsättning relaterade fall som gått igenom, så finns det åtminstone en statistisk sannolikhet för att till och med en total ärthjärna kan få ett svar i knät om hur han ska skatteplanering, även om de exakta siffrorna kan behöva räknas noggrannare på.
Men koncepten finns ofta färdiga att presentera efter första prompten.

Tack för förtydligandet. Trodde detta var självklart för de flesta i tråden.
Citera
2023-04-28, 20:05
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Just kirurger och läkare som utför avancerade operationer kommer att AI:iseras bort. Om detta skrev The Economist (Rothschilds tidning Nr 1) för snart 10 år sedan och som DI refererade till. Läkare och ekonomer var yrkesgrupperna som avhandlades.

Korrekt. Der utförs redan komplexa operationer av robotarmar på Salhgrenska.
Dock finns det juridiska och fortfarande tekniska hinder som troligtvis kommer medföra att kirurgin blir sist att ersättas. Troligtvis efter 2030 när 6g är fullt utvecklat.
Citera
2023-04-28, 21:08
Medlem
Konfucius2s avatar
Det korta svaret är JA.
Citera
2023-04-28, 21:12
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Självklart kommer akutläkare finnas kvar en lång tid.

Allt annat du skrev är bara ointressant att kommentera. Jag har haft eget startup-bolag inom NEAT/Computer Vision. Så du behöver inte lära mig hur AI fungerar.

Men som sagt, Alla läkare kommer inte ersättas! Alla sjuksyrror kommer inte ersättas.
Desto mer en person arbetar fysiskt, som exempel inom vården: kirurg som operera på patienter, sjuksyrror som lyfter patienter, ger patienter mediciner och mat som ligger inne på sjukhuset osv. Desto längre tid det kommer ta innan dessa specifika tjänster inom sjukvården ersätts.

Men majoriteten av läkare är inte kirurger. Majoriteten av läkare träffar en patient 15-20 min.
Dessa kommer inom 3-5 år att ha ersötts av scanninbäddar eller andra analysverktyg.

Lev i förnekelse eller inse sanningen och ta det som en man!

Men du kan vara lugn. Du har några år på dig att skola om dig.

Värre är det med alla grafiker, reklamare, företag som gör hemsidor osv. Alla som arbetar grafiskt kommer ersättas eller kraftigt reduceras inom bara 1-2 år.

Nästa grupp till slaktning är är IT-sektorn och programmare. Ger dem högst 2-3 år.

Likaså revisorer, ekonomiassistenter, skattejurister. De flesta jurister är rökta. Företagsjurister, skattejurister, jurister inom statlig förvaltning, miljörätt osv. Brottsmålsjurister sitter nog någorlunda lugnt till några år. Dock har Estland haft en AI-domare i redan 3 år nu.
Många chefer i företagsledningar, CFO osv sitter illa till.

Och det är bara början, tänk när vi har AGI…
Citera
2023-04-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
IT är väl ganska utbrett ämne men om vi säger folk som har datorn som verktyg för att göra sina arbetsuppgifter men främst programmerare. Kommer AI göra dessa personer arbetslösa om nåra år?

Redan idag kan AI skriva koder till dig så varför skulle nån anställa hundra tals personer för att skriva koder om dagarna till göra applikationer, webbsidor och andra machine learning saker?

Det är väl ganska meningslös att be folk lära sig programmering när AI kan skriva koden på nån sekund.

Vad ska dessa personer göra? Fattar ni att vi är på väg mot total arbetslöshet om 10-20 år?

Service sektorn kommer totalt ersättas med själv service såsom obemannade butiker, och även AI robotar.

Att AI robotar ska ersätta läkare, advokat, militär och andra yrken är tänkbar om kanske 30 år. Men först och värst som drabbas måste nog vara service yrken och IT folk?

Kan det vara därför globalisterna vill minska jordens befolkning? Alltså en förberedelse inför den fjärde revolutionära industrin som är på gång?

AI är en bred teknologi och all teknologisk utveckling har historiskt sett visat sig skapa minst lika många arbetsuppgifter som effektiveras bort.
Citera
2023-04-28, 22:22
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej, det tycker jag inte att de är, precis som probabilistiska chansningar på hur man skulle kunna köra en lastmaskin i en gruva baserat på var man i genomsnitt kört tidigare vore tämligen värdelösa gäller det också för de s.k. verktygen.

De enda jag stött på som gillar dem är juniorer som ännu inte är flytande i språk och problemdomän, de tycker att det känns som att det går fortare att få svar av s.k. AI än att utveckla en självständig förståelse i dialog med en mer erfaren utvecklare. De seniora jag stött på som kommit i kontakt med sådana juniorer funderar på att byta jobb för att slippa de förra.

Ok. För mig fungerar de bra och hjälper mig mycket genom att göra mig produktivare. Har iofs bara 25 år bakom mig som kodapa så jag får väl gå som junior.
Citera
2023-04-28, 22:26
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ok. För mig fungerar de bra och hjälper mig mycket genom att göra mig produktivare. Har iofs bara 25 år bakom mig som kodapa så jag får väl gå som junior.

Vad använder du det till som du inte enkelt kunde automatiserat?
Citera
2023-04-28, 22:27
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Vad använder du det till som du inte enkelt kunde automatiserat?

Generera testfall tex.
Citera
2023-04-28, 22:40
Medlem
HomoDeuss avatar
"AI" och "LLM" är dagens "Megapixel". Låter skithäftigt och alla vill ha det. Men ingen har en aning om vad det egentligen är.

Vet man vad LLM är och hur det fungerar så fattar man enkelt att t.ex programmerare och många andra roller inte alls kommer att försvinna.

Har man däremot inte den blekaste om vad man babblar om så är det lätt att prutta fram nyord, låta häftig och påstå än det ena och än det andra - bara för att man hört det av någon annan imbecill.

Som sagt... säg efter mig.. " M E G A P I X E L" !
Citera
2023-04-28, 23:16
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Gör de inte redan det då?
Är rätt säker på att jag läste relativt nyligen att det är mindre än typ 30% av befolkningen som jobbar heltid.

Visst, det finns många barn och pensionärer, men det är inte som att de är produktiva för den sakens skull.

En snabb googling gav

"Arbetslösheten. I februari 2023 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 459 000 personer, icke säsongrensat. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 8,2 procent."

Så långt ifrån 30% med andra ord. Än så länge åtminstone
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in