2023-04-28, 14:03
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Någta utsikter på när ai kommer skörda politiker tjänster?
Jag skulle tippa på att man avsätter politiskt involverade religiösa ledare med AI först.
Citera
2023-04-28, 16:44
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, du har rätt. Men sedan kommer robotiseringen och plockar bort resten av jobben. Men det är nog några decennier längre fram i tiden...
Frågan är vad vi alla ska göra i framtiden och hur ekonomin kommer fungera.

Kommer majoriteten leva på basinkomst? Känns som det skulle kunna bli rejäla klassklyftor som saknar motstycke i modern tid.
Citera
2023-04-28, 16:44
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
Förstår hur du tänker, men du beskriver det hela väldigt förenklat. Ungefär som att alla på akuten kan skickas igenom en helkroppsscanning och sen är det klart. För det första finns i dag redan mängder av AI-verktyg inom vården, varav en liten bråkdel används.

Självklart kommer akutläkare finnas kvar en lång tid.

Allt annat du skrev är bara ointressant att kommentera. Jag har haft eget startup-bolag inom NEAT/Computer Vision. Så du behöver inte lära mig hur AI fungerar.

Men som sagt, Alla läkare kommer inte ersättas! Alla sjuksyrror kommer inte ersättas.
Desto mer en person arbetar fysiskt, som exempel inom vården: kirurg som operera på patienter, sjuksyrror som lyfter patienter, ger patienter mediciner och mat som ligger inne på sjukhuset osv. Desto längre tid det kommer ta innan dessa specifika tjänster inom sjukvården ersätts.

Men majoriteten av läkare är inte kirurger. Majoriteten av läkare träffar en patient 15-20 min.
Dessa kommer inom 3-5 år att ha ersötts av scanninbäddar eller andra analysverktyg.

Lev i förnekelse eller inse sanningen och ta det som en man!

Men du kan vara lugn. Du har några år på dig att skola om dig.

Värre är det med alla grafiker, reklamare, företag som gör hemsidor osv. Alla som arbetar grafiskt kommer ersättas eller kraftigt reduceras inom bara 1-2 år.

Nästa grupp till slaktning är är IT-sektorn och programmare. Ger dem högst 2-3 år.

Likaså revisorer, ekonomiassistenter, skattejurister. De flesta jurister är rökta. Företagsjurister, skattejurister, jurister inom statlig förvaltning, miljörätt osv. Brottsmålsjurister sitter nog någorlunda lugnt till några år. Dock har Estland haft en AI-domare i redan 3 år nu.
Många chefer i företagsledningar, CFO osv sitter illa till.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2023-04-28 kl. 17:05.
Citera
2023-04-28, 16:56
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Amen! Och här är verktyg som CodePilot, CodeGPT och andra otroligt hjälpsamma.

Återstår dock sådana små detaljer som läsbarhet, kravuppfyllnad och konformitet med devpatterns och techstack. Och det är ju dessa detaljer som gör det svårt för AI att ersätta utvecklare.

Nej, det tycker jag inte att de är, precis som probabilistiska chansningar på hur man skulle kunna köra en lastmaskin i en gruva baserat på var man i genomsnitt kört tidigare vore tämligen värdelösa gäller det också för de s.k. verktygen.

De enda jag stött på som gillar dem är juniorer som ännu inte är flytande i språk och problemdomän, de tycker att det känns som att det går fortare att få svar av s.k. AI än att utveckla en självständig förståelse i dialog med en mer erfaren utvecklare. De seniora jag stött på som kommit i kontakt med sådana juniorer funderar på att byta jobb för att slippa de förra.
Citera
2023-04-28, 17:00
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Nu tar du i. Kriminellt är det helt klart inte och avtalsbrott beror ju på vad man har för avtal eller hur?
Alla har ju inte samma arbetsavtal.

AgentGPT och AutoGPT är redan på gång med en mål orienterad process med feedback där den testar löpande.

De är bara i starten än, men är ganska övertygad om att de kommer ta större och större del i utvecklingsprocessen medan de som står fast vid att skriva allt själv kommer bli akterseglade när det kommer till produktivitet.

Det går fortare att läsa och korrigere kod än att skriva massa boilerplate för hand.

OK, redovisar du din bedömning av hur det förhåller sig till lagen om företagshemligheter och upphovsrättslagstiftningen så kan vi ta det vidare därifrån sedan.

Att anställnings- och konsultavtal normalt innehåller klausuler eller biavtal om tystnadsplikt är huvudregel.

Nej, de är inte "bara i starten", stora resursstarka bolag har investerat åratal i de här produkterna men på grund av att de antagligen kommer åka dit på hur de använt andras immaterialrättsskyddade material och snävas in av kommande EU-lagstiftning har de dumpat ut sina okokta grejer på Internet för att få korkade enskilda att ställa upp med gratis arbetskraft i produktutveckling och testning.
Citera
2023-04-28, 17:23
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

Allt annat du skrev är bara ointressant att kommentera. Jag har haft eget startup-bolag inom NEAT/Computer Vision. Så du behöver inte lära mig hur AI fungerar.

Men som sagt, Alla läkare kommer inte ersättas! Alla sjuksyrror kommer inte ersättas.
Desto mer en person arbetar fysiskt, som exempel inom vården: kirurg som operera på patienter, sjuksyrror som lyfter patienter, ger patienter mediciner och mat som ligger inne på sjukhuset osv. Desto längre tid det kommer ta innan dessa specifika tjänster inom sjukvården ersätts.

Men majoriteten av läkare är inte kirurger. Majoriteten av läkare träffar en patient 15-20 min.
Dessa kommer inom 3-5 år att ha ersötts av scanninbäddar eller andra analysverktyg.

Värre är det med alla grafiker, reklamare, företag som gör hemsidor osv. Alla som arbetar grafiskt kommer ersättas eller kraftigt reduceras inom bara 1-2 år.

Nästa grupp till slaktning är är IT-sektorn och programmare. Ger dem högst 2-3 år.

Likaså revisorer, ekonomiassistenter, skattejurister. De flesta jurister är rökta. Företagsjurister, skattejurister, jurister inom statlig förvaltning, miljörätt osv. Brottsmålsjurister sitter nog någorlunda lugnt till några år. Dock har Estland haft en AI-domare i redan 3 år nu.

Du räknar ju bara upp sådant som du tror är fakta, men vid krav om någon form av motivering eller förklaring kan du inte säga något. Kom med lite substans i dina inlägg istället - annars finns inget att diskutera.
Citera
2023-04-28, 17:50
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Du räknar ju bara upp sådant som du tror är fakta, men vid krav om någon form av motivering eller förklaring kan du inte säga något. Kom med lite substans i dina inlägg istället - annars finns inget att diskutera.
Finns det inte redan substans i ämnets kontext?

Juridik handlar ofta om att söka i massiva textmängder för att göra bedömningar, vilket GPT redan är rätt bra på.
Inte perfekt, men definitivt användbart som verktyg för någon som är tillräckligt insatt för att veta vad man ska ha utkik efter, och slipper en massiv mängd grisgöra i att bläddra paragrafer och gamla dokument.

Inom skatteplanering är det samma sak, om GPT har tränat på lagboken i fråga, samt gärna en uppsättning relaterade fall som gått igenom, så finns det åtminstone en statistisk sannolikhet för att till och med en total ärthjärna kan få ett svar i knät om hur han ska skatteplanering, även om de exakta siffrorna kan behöva räknas noggrannare på.
Men koncepten finns ofta färdiga att presentera efter första prompten.
Citera
2023-04-28, 18:05
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Du säger emot dig själv och erkänner implicit det oundvikliga med det här kognitiva dissonansresonemanget, dvs att AI tar över även detta. Nej, det tar inte år, utan kan gå mycket snabbare än så. Oavsett vilket, så kommer AI ta över.

Jag undrar hur det ska vara genomförbart rent praktiskt, oavsett vilka AI-verktyg som finns. Du kan ju inte bara installera en programvara och sedan säga upp läkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Finns det inte redan substans i ämnets kontext?

Juridik handlar ofta om att söka i massiva textmängder för att göra bedömningar, vilket GPT redan är rätt bra på.
Inte perfekt, men definitivt användbart som verktyg för någon som är tillräckligt insatt för att veta vad man ska ha utkik efter, och slipper en massiv mängd grisgöra i att bläddra paragrafer och gamla dokument.

Inom skatteplanering är det samma sak, om GPT har tränat på lagboken i fråga, samt gärna en uppsättning relaterade fall som gått igenom, så finns det åtminstone en statistisk sannolikhet för att till och med en total ärthjärna kan få ett svar i knät om hur han ska skatteplanering, även om de exakta siffrorna kan behöva räknas noggrannare på.
Men koncepten finns ofta färdiga att presentera efter första prompten.

Eftersökte tydligare svar på hur vederbörande trodde det skulle vara praktiskt möjligt att "de flesta" läkare skulle vara ersatta om 3-5 år, oavsett om verktygen finns eller inte.
Citera
2023-04-28, 18:28
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Eftersökte tydligare svar på hur vederbörande trodde det skulle vara praktiskt möjligt att "de flesta" läkare skulle vara ersatta om 3-5 år, oavsett om verktygen finns eller inte.
Ja 90% av mina läkarbesök senaste två åren hade kunnat ersättas rakt av med ChatGPT.

"Hur är det med dig? Jaha du är förkyld och vill ha läkarintyg? Varsågod.".

"Hej, provsvaren visar alla negativt. Visst har du slutat knarka? Men vad bra, då skickar jag in intyg om det till transportstyrelsen".

Särskilt det sista hade jag gärna gjort med en AI så jag slipper betala 1600:- för ett fem minuters besök där han bokstavligen frågar just sådant.
Citera
2023-04-28, 18:35
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Ja 90% av mina läkarbesök senaste två åren hade kunnat ersättas rakt av med ChatGPT.

"Hur är det med dig? Jaha du är förkyld och vill ha läkarintyg? Varsågod.".

"Hej, provsvaren visar alla negativt. Visst har du slutat knarka? Men vad bra, då skickar jag in intyg om det till transportstyrelsen".

Särskilt det sista hade jag gärna gjort med en AI så jag slipper betala 1600:- för ett fem minuters besök där han bokstavligen frågar just sådant.

Nej, det hade inte kunnat ersättas av AI rakt av eftersom sådana verktyg inte finns implementerade i vården.
Citera
2023-04-28, 18:39
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Nej, det hade inte kunnat ersättas av AI rakt av eftersom sådana verktyg inte finns implementerade i vården.
Jodå, GPT kan utan problem sköta enkel formatering efter etablerade mallar.
Baka in som delprompt att det ska formateras enligt lämplig XML med några små specifikationer så ligger det på försäkringskassan och transportstyrelselsen att ta emot och behandla dessa på ett korrekt sätt.

Röstinmatning finns det rätt hyggliga verktyg för, om man inte vill köra på ett säkrare kort och låta patienten skriva vid en terminal, eller från sin egen telefon.

Bildhantering finns det också för att ta stillbilder och avgöra patientens kroppsspråk med viss funktionalitet, löpande under samtalet.

Besparingarna skulle vara enorma.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-28 kl. 18:42.
Citera
2023-04-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

Just kirurger och läkare som utför avancerade operationer kommer att AI:iseras bort. Om detta skrev The Economist (Rothschilds tidning Nr 1) för snart 10 år sedan och som DI refererade till. Läkare och ekonomer var yrkesgrupperna som avhandlades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in