2023-04-28, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Om arbetslösheten blir hög så lär inflationen bli låg då ingen har råd med mer än det nödvändigaste.
Precis. Arbetslösheten är en av faktorerna som räntehöjningar påverkar uppåt och blir då en automatisk funktion som balanserar upp inflationen.
Citera
2023-04-28, 09:38
Medlem
Ändå fortsätter allt att vara svin dyrt på blocket. Folk är fortfarande inte desperata att sälja sina saker på andra hands markanden.
Citera
2023-04-28, 11:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller helt med i din analys. Att vi var tvungna att snabbt lyfta oss från 0 räntorna köper jag helt, och även snabbare höja för att få någon slags kontroll på inflationen när det var som värst i höstas/vintras, kan jag också köpa. Men som vice riksbankschefen sa idag så är kommande löneförhöjningar måttliga, råvarupriserna har börjat sjunka osv. Vi borde haft is i magen och höjt med max 25 punkter, om ens något.

Håller även med om att det här om något bara riskerar att elda på framtida ekonomisk kris.
  • Du ser således det inte som ett problem att inflationen är ca 3 gånger högre än styrräntan?
  • Du menar därför att det inte finns incitament för folk att köpa billigare idag än 'imorgon', då en negativ realräntan (styrränta - inflation) äter upp lånet snabbare än lånekostnaden?

Jag börjar slutligen begripa hur och varför vi hamnat i denna makalösa klusterfuck…
Citera
2023-04-28, 11:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Efter ränteavdrag såklart.

0,043x2000000=86000kr
86000/12=7166
7166x0,7=5000kr

Jag förväntar mig en ursäkt, med en gång.

Du glömde amorteringar och driftskostnader. Gissningsvis är inte detta gratis
Citera
2023-04-28, 11:13
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Om arbetslösheten blir hög så lär inflationen bli låg då ingen har råd med mer än det nödvändigaste.

Inflationen kan fortfarande bli hög genom 'import', typ höjda internationella priser på insatsvaror (energi, råvaror,…) vilket kan öka priserna till konsument.

Glöm inte att de flesta företag har stora fasta kostnader, i form av olika avtal (hyres, leasing, anställda,…) som gör det svårt att sänka priser, i synnerhet om vi då även importerar inflation från andra länder.

Notera även: hög arbetslöshet + hög inflation = stagflation (a.k.a. mardrömsscenario)
Citera
2023-04-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du glömde amorteringar och driftskostnader. Gissningsvis är inte detta gratis

Amortering är inte en kostnad för lånet. Oaktat så blir inte amortering + ränta 15-17000kr som ursprungsposten hävdade.
Citera
2023-04-28, 12:46
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Även när vi hade 0ränta räknade bankerna på 8-9% ränta. Vad är problemet?

När jag ansökte om bolån för ca 1 år sedan räknade de på 6-7%-ig ränta och ”normala” levnadskostnader. När jag skulle förnya i höstas var det stor skillnad, då tog de höjd för en högre ränta och ökade levnadskostnader och min relativt stora löneökning gjorde absolut ingen skillnad. Nu i vår när jag tillslut vann en budgivning var de ännu hårdare, även om huset gick för 250 000 lägre än mitt tidigare lånelöfte accepterade, men de gick tillslut igenom. Så bra för mig att jag inte överbelånade mig och har stor marginal kvar med dagens räntor, men trist för alla alla som lyckades köpa hus när bankerna var ”snällare”.
Citera
2023-04-28, 13:04
Medlem
Mycket fokus på bolån här vilket är naturligt då många med bolån kommer få det tuffare de närmsta åren.

Men man underskattar att vi är på väg in i en lågkonjunktur där ökade kostnader för lån samt inflationen kommer slå hårt, några exempel:

Butiker som slår igen
https://sverigesradio.se/artikel/hojda-hyror-butiker-kampar-for-att-overleva

Kraftigt höjda hyror
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/krav-pa-extrahojning-av-hyror-i-malmo

Ett citat ang hyrorna:
”Det skulle behövas hyreshöjningar på 25-30 procent för att täcka kostnadsökningarna för bostadsbolagen det gångna året”

Inbromsning av bostadsbyggande som orsakar både arbetslöshet och brist på bostäder

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/ny-rapport-kollaps-i-bostadsbyggande-ar-permanent/

Så det som händer kommer påverka de med små marginaler och som inte är attraktiva på arbetsmarknaden.

Tex butiksbiträdet som pga bostadsbristen tvingats hyra en lite för dyr bostad och riskerar att bli arbetslös samtidigt som hyran kraftigt ökar och mat och annat nödvändig blivit rejält mycket dyrare.

Det är inte de i medelklassen eller övre medelklassen som kommer ta smällen denna gången heller.
De kommer ha några magra år, visst. Men de kommer landa på fötterna precis som tidigare kriser.

Är man längs ned på stegen så kommer man drunkna först när vattnet stiger, tyvärr.

Det gör att jag även om jag förstår riksbankens agerande så hoppas jag de inte tar i för mycket.
Riksbanken har tyvärr en lång historia med att agera för sent, de höjde räntan alldeles för sent denna gången och de tenderar att sänka först när lågkonjunkturen bitit sig fast.
Citera
2023-04-28, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”Deras” lånande?
Är du inte Svensk eller vad avses?

Vilka lån som tas idag är problematiska menar du, som hade avhjälpts med 5% ränta?

Svensk ekonomi går ovanligt bra, givet läget som är och varit under en tid.
Menar du att Svensk ekonomi går dåligt?
Hur då?

Nej precis jag är skåning.
Inte Svensk och dessutom utflyttad sedan tio år.
Känner mig inte längre som svensk ändå även om släkten och familjen bott där i generationer.

Vad som avhjälps med högre ränta är så klart att de med stora lån får något annat än lyxkonsumtion att tänka på.
Svensk ekonomi om du menar företag så de stora bolagen har snart redovisat klart q1 och många har överraskat. Dock har vi ändå minus i bnp och sämst ekonomisk utveckling i Europa.
Det kan du också googla fram ganska enkelt.

Så ja.. svensk ekonomi som helhet är ett problembarn i Europa och vi är bara i början av det.
Citera
2023-04-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Precis. Arbetslösheten är en av faktorerna som räntehöjningar påverkar uppåt och blir då en automatisk funktion som balanserar upp inflationen.
Både Turkiet och Argentina har extrem inflation sedan åratal och arbetslöshet precis som Sverige på runt 6 -10% . Samt betydligt högre ränta än Sverige och även högre BNP tillväxt.
Det är inte självklart samband mellan arbetslöshet, BNP och räntenivå.
Dessa länders valutor har urholkats rejält och det är det främsta skälet.
Värt att tänka på för Sveriges del.
Citera
2023-04-28, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Både Turkiet och Argentina har extrem inflation sedan åratal och arbetslöshet precis som Sverige på runt 6 -10% . Samt betydligt högre ränta än Sverige och även högre BNP tillväxt.
Det är inte självklart samband mellan arbetslöshet, BNP och räntenivå.
Dessa länders valutor har urholkats rejält och det är det främsta skälet.
Värt att tänka på för Sveriges del.
Ja man måste ju hålla koll på parametrarna, helt klart. Men min poäng var alltså att det är väntat och önskvärt att arbetslösheten ökar när man höjer räntan.
Citera
2023-04-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja man måste ju hålla koll på parametrarna, helt klart. Men min poäng var alltså att det är väntat och önskvärt att arbetslösheten ökar när man höjer räntan.
Beror mest av allt på extrem skuldsättning bland hushåll och företag - och inte på räntan i sig.
Däremot är det inte givet att inflationen sjunker nämnvärt pga detta eftersom vi i stor utsträckning importerar inflation via varor, energi och till en sjunkande valuta.
Hade vi levt i eget mikrokosmos hade vi lätt kunna balansera de olika parametrerna mot varandra.
Globaliseringen har omöjliggjort detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in