2023-04-26, 21:41
Medlem
Väldigt mycket diskussion för något som låg i precis allas förväntningar.
Denna höjning idag är väl den kanske minst överraskande av alla som skett de sista 12 mån.

Personligen tror jag denna tar rätt hårt, för många. Både företag, investerare och privatpersoner.
Man måste komma ihåg att räntan är betydligt mer än privata bolån. Även om det är påverkade på konsumtionen i samhället, när pengarna istället går till räntor.
Vi kommer från en låg nivå, och höjningarna har skett rekordsnabbt. Många har bundit lån, men allt fler löper ut. Kommande månader blir det märkbart för allt fler.

Med det sagt - Och som också speglas och går att läsa mellan raderna.
Eventuella höjningar framåt blir sannolikt väldigt begränsade. Om några ens.
Jag skulle tro att vi behöver vänta till efter semestern/sommaren innan sättningen i det allra mesta kommer på allvar, varför en höjning i juni kanske inte blir av alls. Mer än 25 punkter tror jag inte öht på.
Senast redigerad av M.J.A 2023-04-26 kl. 21:44.
Citera
2023-04-26, 21:57
Avstängd
Har man inte tagit höjd för en ränta på 7-8% ska man inte ta lån.

Nu har ju mycket annat blivit dyrare, så det blir väl ännu tuffare för folk med höga lån, men med en viss marginal bör man klara det.

Räntorna har ju varit otroligt låga under många många år.
Citera
2023-04-26, 21:57
Medlem
PaaloAaltos avatar
Om ett år är räntan nere på 1% igen eftersom medelklassens ekonomi helt kollapsat.

Många vars månadskostnad på 1 år ökat med 20.000 kr samtidigt som bostaden tappat 1-2 miljoner.
Citera
2023-04-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Tack skall du ha. Jag tar det som en komplimang.

Dock besviken vi inte fick större höjning idag för vi behöver ha en ränta på minst 5 procent om vi skall kunna på allvar ta itu med svenskarnas köpproblem och deras lånande.

Svensken är inte det rikas folket de gärna vill ge övriga vöärlden skev av att vara.

Vi kan ju också fråga Maggan som för bara några åsedan sade "Svensk ekonomi går som en Tesla" - vad menade hon med det och att ladorna var fulla?
Var alltihop bara en lögn eller gick batteriet sönder på den där Teslan hon alltid snackade om?

”Deras” lånande?
Är du inte Svensk eller vad avses?

Vilka lån som tas idag är problematiska menar du, som hade avhjälpts med 5% ränta?

Svensk ekonomi går ovanligt bra, givet läget som är och varit under en tid.
Menar du att Svensk ekonomi går dåligt?
Hur då?
Senast redigerad av M.J.A 2023-04-26 kl. 22:17.
Citera
2023-04-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har man inte tagit höjd för en ränta på 7-8% ska man inte ta lån.

Nu har ju mycket annat blivit dyrare, så det blir väl ännu tuffare för folk med höga lån, men med en viss marginal bör man klara det.

Räntorna har ju varit otroligt låga under många många år.

Banken räknar ju med att man ska klara en ränta på 7% när man ansöker om lån? Men jag vet personer som köpte hus för ett drygt år sedan när det var som dyrast och de lånade så mycket de fick, maxade lånelöftet. De tjänar ungefär som vi tror jag så jag fattar inte hur de går runt. Men enligt dem så går nästan precis allt till boende och mat. De har slutat spara och fått använda sparade pengar för att kunna betala elräkningarna som var extra höga i vintras. Så det är nog på gränsen… de har ex inte råd med några resor längre. När de sparade pengarna är slut så funkar det ju inte längre.
Citera
2023-04-26, 22:17
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Om ett år är räntan nere på 1% igen eftersom medelklassens ekonomi helt kollapsat.

Många vars månadskostnad på 1 år ökat med 20.000 kr samtidigt som bostaden tappat 1-2 miljoner.

Vi är bara en vindflöjel till övriga centralbanker i världen av betydelse, de kommer inte ta hänsyn till att svenskarna gottat sig i stortutte i 15. Det blir knapert för svenskarna och inga låga räntor på år. Att delar av medelklassen kollapsar och kommer tvingas sälja långt under marknadspriser det går inte att förhindra, det är nya tider nu och det kanske blir att se sig om efter en 2a i rågsved istället, även om de gnidna lånesvenskarna nu in i det sista sitter och hoppas på vändningen som bara är runt hörnet, i likhet med den där typen av människor som hänger kvar i havererade småbolag på börsen.
Senast redigerad av Rodrigo 2023-04-26 kl. 22:25.
Citera
2023-04-26, 22:27
Medlem
Känns som detta går för fort, har haft full förståelse för alla höjningar hittills men tycker man borde lämnat den oförändrad idag.
50 punkter känns helt enkelt för mycket givet den snabba räntehöjning som redan skett. Inflationen i närtid beror ju delvis på de höga elpriserna och de senaste höjningarna har inte ens hunnit ge full effekt än.

Orolig för att vi i ren panik kastar oss in i en värre ekonomisk kris än vad som hade varit nödvändigt men jag hoppas de vet vad de gör.
Citera
2023-04-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Känns som detta går för fort, har haft full förståelse för alla höjningar hittills men tycker man borde lämnat den oförändrad idag.
50 punkter känns helt enkelt för mycket givet den snabba räntehöjning som redan skett. Inflationen i närtid beror ju delvis på de höga elpriserna och de senaste höjningarna har inte ens hunnit ge full effekt än.

Orolig för att vi i ren panik kastar oss in i en värre ekonomisk kris än vad som hade varit nödvändigt men jag hoppas de vet vad de gör.

När den ekonomiska krisen slår med full kraft sjunker inflationen som en blykula i vatten och med den följer räntorna ner. Lugn bara. Krävs väl att någon storbank får problem så tänder den brasan alternativt att nog många mister jobben.
Citera
2023-04-26, 22:38
Medlem
Ehh. Tråkig ekonomi. Inget dramatiskt velat ske. Folk köper mindre onödig skit bara.
Citera
2023-04-26, 22:45
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Hur mycket bör räntan ligga på tycker du?

Många i tråden som hetsar över folk som lånat pengar till boenden. Som om hälften av dem vore miljonärer…

Jag tycker det kan finnas ett mått av rimlighet att kasta några spannar med skit på dem som satte sig i bankernas knä och ryckte i stora plånboken -och så bara damp det ner pengar från himlen som man inte var i närheten av att tjäna ihop själv.. Det var ju rätt saftigt det där lånet men man var ju fostrad här i skyddsnätens och allt till allas förlovade land och tänkte att när det väl skär sig så hoppar vi bara över i pappa statens knä och gnäller om höga räntor så bara sänker de dem som ingenting så löser sig allting.

För det här med höga räntor det är ju ungefär som det laget man hatar i fotboll, det har ju ingen funktion alls -när det gäller deras eget i alla fall och det är ju det enda som betyder något för dem som belånade sig upp över öronen, vad var syftet med att sätta sig i den situationen? Statusmarkören var så viktigt såklart -och status hos svenskarna är ett vräkigt hus i rätt område, även om de aldrig skulle medge det själva.
Senast redigerad av Rodrigo 2023-04-26 kl. 22:53.
Citera
2023-04-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Inflationen är är pga USA:s onödiga sanktioner.
När el och drivmedel går upp blir allt dyrt.

Ta bort sanktionerna från Ryssland, Iran & Venezuela kommer inflationen försvinna.
Produktionen måste upp.

Nu kommer tom danskar och norskar för att handla här
Citera
2023-04-26, 22:52
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Banken räknar ju med att man ska klara en ränta på 7% när man ansöker om lån? Men jag vet personer som köpte hus för ett drygt år sedan när det var som dyrast och de lånade så mycket de fick, maxade lånelöftet. De tjänar ungefär som vi tror jag så jag fattar inte hur de går runt. Men enligt dem så går nästan precis allt till boende och mat. De har slutat spara och fått använda sparade pengar för att kunna betala elräkningarna som var extra höga i vintras. Så det är nog på gränsen… de har ex inte råd med några resor längre. När de sparade pengarna är slut så funkar det ju inte längre.
Jag hoppas du hör vad sinnesjuk du låter.
Det normala i historien och bland oss vanliga svenskar är ju att lägga lejonparten av inkomsterna på mat, bränsle och boende.
"De har inte råd att resa längre"!
Jag parafraserar Hitler och säger att om svenskarna är så veka och verklighetsfrånvända så är det bra om de går under med dunder och brak.

Hur fan har det blivit så här? Folk får låna pengar och gnäller över att behöva betala tillbaka.
Sjukt land, sjukt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in