2023-04-25, 22:03
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obs76
Någonstans har jag hört/läst att Ingves ska ha varnat för konsekvenserna av minusräntorna. Jag vet inte om det är sant men om så är fallet vore det ju intressant att få reda på vem som gett direktiv till att fortsätta med det experiment. Men det är ju också möjligt att det inte är sant och att Ingves har varit med på idéen.

Personligen tycker jag det var något av det mest tokiga att införa minusräntor mitt under högkonjunktur. Sverige borde aldrig ha haft minusränta, bland annat pga den volatila valuta som nu är på skräpnivå.

Vi har inte haft högkonjuktur på typ 15 år och det var precis därför man körde minusränta och kommer få göra det igen framöver. Världen har haft katastrofalt dålig tillväxt efter 2008. Hur någon kan kalla denna period för högkonjuktur är helt obegripligt.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-25 kl. 22:08.
Citera
2023-04-25, 22:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Får reda på att riksbanken kommer höja räntan med 0,50% dvs dubblad och ytterligare dubblad i juni vilket kommer hålla på hela året ut.

I det här laget kommer räntan vara 6-8% till årsskiftet?

https://www.svd.se/a/KneG36/swedbank-sanker-prognosen

Varför kan inte bolåntagare vara immuna i denna ränta men istället straffa företagare och privatpersoner som tar lån och krediter?

Och sen undrar jag varför höjer man inte mer i proportionellt med inflationen dvs om inflationen är 10% då borde styrräntan vara minst 7% i det här laget för att hinna ikapp? Jag har räknat bort 2% just för inflationen ska ligga på 2%.
Inte för att vara en aspie, men "dubblad" betyder inte en höjning med 0,5 procentenheter. Det betyder 100 % ökning. Du kanske tänker på "dubbelhöjning", vilket utgår från att "normen" är 25 punkter.
Citera
2023-04-25, 22:06
Medlem
Ny valuta till hösten: Ojrå.
Citera
2023-04-25, 22:08
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obs76
Väl för att Riksdagen har gett dem mandat att i stort sett enbart skulle styra efter ett inflationsmål som vi väl i någon bemärkelse har ganska dålig kontroll över pga stor påverkan från omvärlden. Exempelvis kan ju inte Sverige rå för om drivmedelspriserna går upp pga höjd oljepris på världsmarknaden eller minskat volym på spannmålsmarknaden. Man kan inte heller styra över bristen på ökad inflation för att inte t.ex. ökningar i producentpriserna eller ökade importpriser pga lägre växelkurser slår igenom i konsumentpriserna. I mitt tycke ett rätt så dåligt mål att styra efter.

Jag tycker det är dags för en ny politik på det penningpolitiska område. I jämförelse har ju den danska Nationalbanken det väsentligt enklare då deras enda mål är att hålla en fast växelkurs i förhållande till Euron oavsett hur låg eller hög inflationen är. Just nu är räntan i Danmark lägre än i EU länderna då man har "problem" med att danska kronan är för populär bland investerare och anses vara säkrare än Euron.

Varför far du med osanning din snikna lilla djävul!?

Riksbanken har tryckt kopiöst mycket SEK under lång tid, speciellt de senaste 2 åren under pandemin.
Detta är främsta anledningen till dagens höga inflation.
Inflation=ökad penningmängd

Samtidigt som Riksbanken avsiktligen haft låg ränta (även minusränta) under högkunjuktur.

Inflation+låg ränta=total katastrof

Riksbanken vet precis vad de gör och har avsiktligen lett oss till den här situationen.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2023-04-25 kl. 22:17.
Citera
2023-04-25, 22:10
Medlem
Evil_Santas avatar
Folk beter sig som om de tvingats att låna några millar till låg ränta för att köpa ett hus för 4,5 miljoner på två socionomlöner. Känner ni att ni inte klarar av en högre ränta eller lever på marginalen får ni helt enkelt sälja fastigheten och sätta er i någon hyresrätt där ni hör hemma.

När detta inlägg skrivs har huspriserna inte ens kraschat ännu så det är bara sätta igång säljprocessen, ni kommer sannolikt få tillbaka pengarna ni betalade för fastigheten. I värsta fall gör ni en pytteliten förlust om ni köpte fastigheten de senaste 2-3 åren. Säljer ni inte fastigheten nu så tar ni en medveten risk. Antagligen kommer det gå bra men får vi en fastighetskrasch om ett halvår så kan ni inte komma o klaga på riksbanken/politikerna det var ju ni som tog risken och satt kvar på en högt belånad fastighet när det fanns en uppenbar risk för ännu högre räntor, arbetlöshet och lågkonjunktur osv.

Lycka till, ta ansvar för era egna beslut. Sluta gnälla på riksbankerna. De har gjort flera misstag med överdriven QE+alltför låga räntor för länge men att höja räntan när inflationen till slut visade sitt fula tryne var både nödvändigt och förutsebart.
Senast redigerad av Evil_Santa 2023-04-25 kl. 22:35.
Citera
2023-04-25, 22:13
Medlem
1 av 10 svenskar har mer än
1 miljon kronom på banken.

Räntehöjningarna kommer inte påverka mer än att rätt många som inte tillhör miljonärerna bara blir mer tillplattade och pressen. Den basala konsumtionen får styrka på foten en del och folk får det tufft. De blir bara ännu mer fattigare. Så klart att det inte syns ny men till hösten. Säkert.
Citera
2023-04-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
1 av 10 svenskar har mer än
1 miljon kronom på banken.

Räntehöjningarna kommer inte påverka mer än att rätt många som inte tillhör miljonärerna bara blir mer tillplattade och pressen. Den basala konsumtionen får styrka på foten en del och folk får det tufft. Så klart att det inte syns ny men till hösten. Säkert.
Det är medelklassen som låtsats vara överklass som drabbas och riskerar bli underklass i stället.
Citera
2023-04-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är medelklassen som låtsats vara överklass som drabbas och riskerar bli underklass i stället.

Medelklassen leker säkert inte överklass. Det är fortfarande en otroligt stor glipa mellan medelklass och överklass.

I så fall var det tydligare på 70-talet när rena arbetarfamiljer som städsre/vaktmästare kunde köpa hus i unga år i våra städer.
Citera
2023-04-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför far du med osanning din snikna lilla djävul!?
Ursäkta men vad i h.....e är det där för språk?

Jag tycker att jag också gav uttryck för att det var en helt korkad politik som Riksbanken förde med minusräntor under högkonjunktur. Men ytterst är det alltså Riksdagen som styr vilken sorts politik som Riksbanken ska föra. De får sen utreda hur de ska nå målet.
Citera
2023-04-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Medelklassen leker säkert inte överklass. Det är fortfarande en otroligt stor glipa mellan medelklass och överklass.

I så fall var det tydligare på 70-talet när rena arbetarfamiljer som städsre/vaktmästare kunde köpa hus i unga år i våra städer.
På den tiden var räntesubventionen upp till 85% så därför blev det möjligt för arbetaren att klättra.
Citera
2023-04-25, 22:31
Avslutad
Ser framemot en höjning imorgon på minst 0,5% gärna mer.
Citera
2023-04-25, 22:34
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Absolut att räntan varit för låg för länge, och absolut att den borde ha höjts mycket tidigare, men det här börjar ju bli rent löjligt. Absolut om man nu möjligtvis gör den här höjningen på 50 punkter nu, men sen får det väl banne mig vara, man kan helt enkelt inte köra privatekonomin i botten, i inflationens namn. Det kommer ju bli en big time repris på -08a annars (även om räntorna var ännu högre då innan det sedermera störtdök).
Fel av mig.

Bostäderna på den tiden var mycket billigare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in