2023-04-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Kan inte förklara på läkarspråk fullt ut så jag formulerar och ge ett lite förståeligt sätt.

Lyrica påverkar centrala nervsystemet och till skillnad mot andra psykofarmaka inkl narkotiska medel så har lyrica inte så mycket med receptorer dom vanliga exempel dopamin och noradrenalin, seretonin att göra.

Svårförklarligt men det handlar om de känsliga kalciumjoner i hjärnan. Man kan säga som exempel att det påverkar lika på vissa sätt som dom där forsknings kemikalier Pcp, ketamin, cyklohexanon (DMXE),men Lyrica är kontrollerad substans alltså framtagen på ett sätt som inte Pcp substanserna har lyckats med och därmed skillnaden att de är skadliga. De finns studier på att personer fått hjärnskador och motoriken, gångsvårigheter och mycket därtill och nu handlar det ju inte om Pcp heller. Men försök googla det borde stå på nätet någonstans.

Perfekt beskrivet! Tror det är därför ATn är så fruktansvärd. Hela systemet liksom slås ut.
Citera
2023-04-28, 11:06
Medlem
boredomss avatar
Okej jag behöver lite uppmuntran, bekräftelse eller whatever.

Har haft ett sporadiskt ganska milt lyrica racae. Kanske 15 x 300 mg utspritt på nästan två veckor. Vissa dagar utan, vissa dagar 900 mg, vissa dagar 300 mg, typ. Senaste dosen var typ 400 mg i tisdags, så typ 72 timmar sen.

Natten till idag sov jag fruktansvärt, kallsvettningar, ingen sömn osv. Mår skit idag, men absolut inte dom här fruktansvärda symptomen som beskrivs här i tråden.

Nåja, jag hittade en sista kapsel 300 mg idag och naturligtvis tog jag den. Kan detta ses som en avtrappning, eller kommer jag "nollställa" allt, dvs må lika jävla illa om 72 timmar igen?

Edit: Jag har också tagit en hel del morfin senaste veckan så det hjälper ju inte, dock tar jag kratom och brukar klara mig ganska bra tack vare det efter mina opiat-race, så misstänker att det är lyrican.
Citera
2023-04-28, 11:39
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boredoms

Har haft ett sporadiskt ganska milt lyrica racae. Kanske 15 x 300 mg utspritt på nästan två veckor. Vissa dagar utan, vissa dagar 900 mg, vissa dagar 300 mg, typ. Senaste dosen var typ 400 mg i tisdags, så typ 72 timmar sen.

Natten till idag sov jag fruktansvärt, kallsvettningar, ingen sömn osv. Mår skit idag, men absolut inte dom här fruktansvärda symptomen som beskrivs här i tråden.

Nåja, jag hittade en sista kapsel 300 mg idag och naturligtvis tog jag den. Kan detta ses som en avtrappning, eller kommer jag "nollställa" allt, dvs må lika jävla illa om 72 timmar igen?

Edit: Jag har också tagit en hel del morfin senaste veckan så det hjälper ju inte, dock tar jag kratom och brukar klara mig ganska bra tack vare det efter mina opiat-race, så misstänker att det är lyrican.

Vad bra att du inte har ätit Lyrica så länge, bara två veckor. Då kommer abstinensen att vara kortvarig.
Det jobbigaste, enligt mig, är att man inte kan sova på en avtändning, precis som du skrev. Det bästa är om du kan trappa ut det långsamt, helst med Gabapentin. Om du inte har tillgång till det så kan insomningstabletter hjälpa, t ex Imovane.
Lycka till!
Citera
2023-04-28, 11:46
Medlem
boredomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vad bra att du inte har ätit Lyrica så länge, bara två veckor. Då kommer abstinensen att vara kortvarig.
Det jobbigaste, enligt mig, är att man inte kan sova på en avtändning, precis som du skrev. Det bästa är om du kan trappa ut det långsamt, helst med Gabapentin. Om du inte har tillgång till det så kan insomningstabletter hjälpa, t ex Imovane.
Lycka till!

Tack för det snabba svaret.
Jag har faktiskt imovane receptbelagt, var dock tvungen att äta några extra igår för att ens få 3 timmars sömn, och nu är receptet slut.. Helvete jag tänkte inte på det, nu kommer jag ju för fan åka ut på en imovane at haha. Jag har dock tillgång till blåa ksalol, samt det finns några kartor gabapentin hos mina föräldrar.
Jag skulle aldrig ta medicin dom behöver, min mamma har uttryckligen sagt att hon aldrig kommer röra dom, ser dock inte bra ut om hon märker att jag nallat några kartor eftersom man måste trycka i sig en hel karta 100 mg'are för att känna något. Men tack igen, ska försöka ordna lite mer imovane. Jag tycker xanor är riktigt dåligt att sova på, ligger mest och stirrar i taket och fattar inte om jag sover eller inte.
Men fyfan det är kallsvettningarna och mardrömmarna som är värst, inget verkar bita på det.

I flera år har jag kört opiat race, sen landat på kratom och lyrica, och nu är man torsk på alla tre haha. Livet som missbrukare alltså.
Citera
2023-04-28, 12:00
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Tack för det snabba svaret.
Jag har faktiskt imovane receptbelagt, var dock tvungen att äta några extra igår för att ens få 3 timmars sömn, och nu är receptet slut.. Helvete jag tänkte inte på det, nu kommer jag ju för fan åka ut på en imovane at haha. Jag har dock tillgång till blåa ksalol, samt det finns några kartor gabapentin hos mina föräldrar.
Jag skulle aldrig ta medicin dom behöver, min mamma har uttryckligen sagt att hon aldrig kommer röra dom, ser dock inte bra ut om hon märker att jag nallat några kartor eftersom man måste trycka i sig en hel karta 100 mg'are för att känna något. Men tack igen, ska försöka ordna lite mer imovane. Jag tycker xanor är riktigt dåligt att sova på, ligger mest och stirrar i taket och fattar inte om jag sover eller inte.
Men fyfan det är kallsvettningarna och mardrömmarna som är värst, inget verkar bita på det.

I flera år har jag kört opiat race, sen landat på kratom och lyrica, och nu är man torsk på alla tre haha. Livet som missbrukare alltså.

I know the feeling 😆 Alla gånger som jag har tänt av på benso, Lyrica och Gabapentin. Men bara man får sova så reder man sig. Jag hoppas att du får ordning på sömnen!
Citera
2023-04-28, 12:17
Medlem
boredomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
I know the feeling 😆 Alla gånger som jag har tänt av på benso, Lyrica och Gabapentin. Men bara man får sova så reder man sig. Jag hoppas att du får ordning på sömnen!

Tack vännen, men det löser sig. Det jobbigaste är nästan att jag gjort planer med kärringen och måste låtsas vara glad och energisk över helgen haha.
Citera
2023-04-28, 13:04
Medlem
trainriders avatar
Citat:

Är det bara 2 veckor du ätit så kan du vara lugn, det du känner kommer sitta i några dagar bara sen bli bättre o bättre, skulle säga att du är helt återställd efter en vecka. Min fösta at lyrica hade jag endast ätit i 2 månader, dock doser på 900mg - 2g, den var över på en vecka och den var inte allt för jobbig, lite ångest, ingen sömn första 4nätterna, ingen aptit, svettningar det var typ det men jag använde subutex samtidigt, min andra och senaste at var ingen lek men den tar jag inte upp nu.

Men pallar du bara stå ut några dagar ska du se att det börjar vända ganska fort.
Lycka till du fixar det!
Citera
2023-04-28, 13:25
Medlem
boredomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trainrider
Är det bara 2 veckor du ätit så kan du vara lugn, det du känner kommer sitta i några dagar bara sen bli bättre o bättre, skulle säga att du är helt återställd efter en vecka. Min fösta at lyrica hade jag endast ätit i 2 månader, dock doser på 900mg - 2g, den var över på en vecka och den var inte allt för jobbig, lite ångest, ingen sömn första 4nätterna, ingen aptit, svettningar det var typ det men jag använde subutex samtidigt, min andra och senaste at var ingen lek men den tar jag inte upp nu.

Men pallar du bara stå ut några dagar ska du se att det börjar vända ganska fort.
Lycka till du fixar det!

Tack king. Det jag inte var helt transparent med är att jag småkäkade lyrica innan dessa två veckor. Jag köper en karta, den räcker två veckor, sen har jag någon veckas uppehåll, sen repeat. Jag tror att alla upprepade "miniavtändningar" gör det värre..
Citera
2023-04-28, 15:48
Medlem
trainriders avatar
Citat:
Tack king. Det jag inte var helt transparent med är att jag småkäkade lyrica innan dessa två veckor. Jag köper en karta, den räcker två veckor, sen har jag någon veckas uppehåll, sen repeat. Jag tror att alla upprepade "miniavtändningar" gör det värre..
Ja förmodligen är det nog så som du säger att det är värre nu pga alla mini-ats. Avtändningar blir värre för varje gång man tänder och så är det med alla substanser. Men gissar på att du är så gott som återställd på en vecka från sista lyrican.
Citera
2023-05-03, 08:00
Medlem
Israfils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Japp lyrica är en väldigt skum medicin på det sättet. Många personer som har gått på så gott som allt (jag inkluderad) kan skriva under på att lyrica är i princip det vidrigaste som finns att gå av. Det finns hela facebook och reddit grupper dedikerade till att stötta varann när man går av medicinen. Flera rapporterar om helt fruktansvärda såväl fysiska som psykiska biverkningar som varar under lång tid. Andra (troligen en minoritet) känner inte mycket alls när dom går av. Tror det har med hur våra hjärnor är uppbyggda. Lyrica påverkar ju nån konstig, specifik receptor i hjärnan. Alla mår nog dåligt när man går av ex heroin, men det här med lyrica verkar individuellt. Tror inte enbart man kan härleda det till huruvida folk är psykiskt svaga/starka eller ej. Vissa fysiska bieffekter är också horribla. Så som att det känns som om huden bränner och fruktansvärda nervsmärtor.

Ja, jag vet väl inte hur det är för ALLA. Sen brukar du hitta det du söker efter på internet, om man säger så.

Min psykiatriker bekräftade att det inte är så farligt, men dock ganska individuellt. Men inte som ex. Benzo sa hon. En läkare kallade det rävgift, haha.

Ska la sluta med mitt snart tänkte jag, inte bestämt mig om jag ska trappa ner, eller bara sluta rakt av, som brukar vara enklast för mig, oavsett konsekvenserna. Kan ju rapportera här när det skett.
Citera
2023-05-03, 19:00
Medlem
Extremeflys avatar
Vad är en bra dos för förstagångare av Lyrica?

Jag vill inte bli pundad utan enbart få mer energi och mindre ryggsmärta. Lite den känslan man får på tram är jag ute efter.
Citera
2023-05-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Israfil
Ja, jag vet väl inte hur det är för ALLA. Sen brukar du hitta det du söker efter på internet, om man säger så.

Min psykiatriker bekräftade att det inte är så farligt, men dock ganska individuellt. Men inte som ex. Benzo sa hon. En läkare kallade det rävgift, haha.

Ska la sluta med mitt snart tänkte jag, inte bestämt mig om jag ska trappa ner, eller bara sluta rakt av, som brukar vara enklast för mig, oavsett konsekvenserna. Kan ju rapportera här när det skett.

Hoppas det går bra för dig. Har du provat vara utan tidigare och det inte var så farligt så lär det ju funka igen. För mig var lyrican mycket värre än benso. Ca 3 veckor sen jag slutade och har fortfarande grov abstinens. Måste ta tunga opiater för att ens fungera i vardagen. Men då har jag också tagit riktigt stora doser under någorlunda lång tid så har bara mig själv att skylla. Kan tänka mig att om man håller sig inom rimlighetens gränser så är det säkert inte jättefarligt. För mig känns lyrican som en at från en stark benso och stark opiat samtidigt, plus lite annat mysigt som nervsmärtor, brännande hud m.m. Men men. Det där verkar ju som sagt var vara helt individuellt och vi utgår från och hoppas på att det blir mycket lindrigare för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in