2023-04-27, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Och jag stavade det rätt första gången. Men bra försök till härskarteknik.

Så i din liknelse betyder det att ägare ska lära sig använda AI efter att ha gjort sig av med sina hästar.
Ja, det blir svårt att göra en vettig analys när man är osäker på ämnet.

Ja, jag märker det. Du får väl läsa på lite. Kombinera det med svenska på grundskolenivå, så ska du se att det gör susen!
Citera
2023-04-27, 16:48
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Om 2-3 år:

Line 1 support är körd.
Line 2 support kan vara hyfsat körd.
Line 3 support som omfamnar och vet att använda AI som ett arbetsverktyg är inte nödvändigtvis körd.

Samma förhållande gäller t.ex. programmerare, det kommer handla om att vara oerhört avancerad och produktiv och att behärska AI i att producera dellösningar och sätta samman dessa, bedöma nykterheten i det som AI producerat och förfina det, för att ha jobbet kvar.
Sista delen där låter ändå som ett rätt kul jobb.
Raka vägen från komvux till code reviewer då.

(det är nästan lite så jag jobbar redan nu)
Citera
2023-04-27, 16:48
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Har du testat? Jag gör det ganska ofta och den kommer ofta på bättre namn än vad jag själv kunnat göra...
Inte testat, men blir sugen. Vid närmare eftertanke kan den givetvis skapa ett hyfsat bra metodnamn genom att kombinera namnen på de metoder som anropas.

Givet:
void a()
{
b();
c();
}
så föreslår den:
CallBAndC() utan att ha en aning om vad b och c gör.

Det verkliga testet vore att låta den gå loss på "obfuscated" kod där den får hitta på metodnamn hela vägen upp utan att ens ha en aning vilken domän programkoden handlar om. Det hade varit intressant.
Citera
2023-04-27, 16:50
Medlem
Den svåra biten är inte att skriva koden. Den svåra biten är att luska ut vad fan man ska leverera till användarna. Sen så finns det så mycket annat som måste göras än bara skriva lite kod för att saker ska funka. Det är en ständig kamp mot entropi.
Senast redigerad av GarMinEgenVag 2023-04-27 kl. 17:01.
Citera
2023-04-27, 16:50
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
99% av alla som sitter framför en dator på jobbet kommer vara arbetslösa inom 5 år.
@remindMeIn 5 years
Citera
2023-04-27, 16:53
Medlem
skogslugnets avatar
Ja, men när AI tar över IT-sektorn så kommer den även ta över en massa andra branscher. Journalister, finansrådgivare (och alla rådgivare öht), administratörer, arkitekter, handläggare, revisorer, kundsupport, osv. I princip alla branscher kommer få ett betydligt mindre behov av arbetskraft i takt med att AI tar över mer och mer arbetsuppgifter. IT-sektorn kommer förmodligen varken vara den första eller den enda branschen som kommer påverkas.
Citera
2023-04-27, 16:57
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Krav och kunder är värst ja. De vet inte själva vad de vill ha och när de får det är de missnöjda och vill inte betala för det.

Med AI kan inte kunder jävlas. AI klarar bättre av gnälliga kravställare och kunder och fixar allt som behövs.

Människan behövs inte längre. AI tar över.

Men de handlar ju om att inte allt ge vad dom vill ha. Många beställare tror de vet vad de vill ha men de menar något annat.
Citera
2023-04-27, 17:06
Medlem
skogslugnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Men det är väl det som är tanken med AI tillslut, att det själv ska kunna tolka och agera själv?

När AI kan göra det så kan vi säga hejdå till säkert hälften av alla jobb.
Citera
2023-04-27, 17:18
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenturaCustom
Hur ser detta ut om fem år då?
Såg du själv detta komma för fem år sedan?

Det ser ungefär likadant ut. Något som folk utanför hantverket ofta inte förstår är att varje rad kod som driftsätts är en belastning på verksamheten, verktyg som gör att systemutvecklare skiter ur sig fler kodrader per timma gör direkt ekonomisk skada för ett IT-bolag om de verktygen inte är exceptionellt robusta, logiska och pålitliga, och väl förstådda av personalen.

Redan serialisering av datamodeller, t.ex. att generera databeskrivningar i applikationskod eller hela applikationer från beskrivningar i XML, är i många fall lite för abstrakt och komplicerat för att man ska använda det i praktiken. Fråga folk som nosat lite på enterprise-Java och inte fastnat, de har helt säkert kommit i kontakt med sådan kodgenerering och det är en viktig faktor för att de gick tillbaka till Python eller något annat bjäfs för småskript som ska leva i max fem år.

Det här är också skälet till att så få bolag vågar bygga med Common Lisp trots att det är ett eminent språk med mycket god ergonomi och prestanda, det är helt enkelt svårt att få tag på folk som är nitiska och disciplinerade nog att kunna hålla på med makron. I många fall vill man heller inte ha med sådan personal att göra, eftersom chefer och mellanchefer normalt är lite eljest och därför kommer att må dåligt på jobbet om det är en massa smarta och driftiga människor där som säger ifrån när de som bestämmer gör bort sig.

Det har länge funnits verktyg som baserat på kontext ger hyggliga gissningar om vad det är du vill skriva för något, och som kan programmeras till att generera kodstrukturer du använder ofta eller har ett arkiv med snuttar som du kan fuzzy-söka i och klistra in ifrån. De som tycker att CoPilot är revolutionerande har slösat med andra människors pengar hela sina karriärer och kommer inte att bli vare sig mer produktiva eller bättre utvecklare av s.k. AI, för de kommer inte att kunna urskilja dåliga förslag från eventuella bra dito.
Citera
2023-04-27, 17:30
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Jag använder inga speciella prompts, jag bara sänder in det jag vill den ska ge mig förslag på så frågar jag. Jag kan inte ge exempel på vårt företags kod, men har ett dummy exempel här som visar hur jag gör.

dummy:

svar:

Sitter du och skickar iväg din arbetsköpares kod till utländska skurkföretag? Vet de att du gör det?

Personligen ser jag inget värde i det där, jag skriver ingenting förrän jag vet vad jag vill göra och då har jag ett namn, nämligen vad koden ska åstadkomma eller vad för position den har i affärslogiken.
Citera
2023-04-27, 17:39
Medlem
Autobahn76s avatar
Konkurrensen kommer naturligtvis att bli hårdare. Om jag hade varit programmerare idag så hade jag satsat allt krut på att förstå och kommunicera med en AI. Dessa AI-prompt-jobb kommer kanske vara kvar ett par år för att slutligen försvinna helt de också.
Rörmokaren Åke däremot kommer att behålla sitt jobb längre. Det kommer att ta betydligt längre tid att få robotar att utföra hantverk än att koda. Det säger ju sig självt.
Citera
2023-04-27, 17:52
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Men det är väl det som är tanken med AI tillslut, att det själv ska kunna tolka och agera själv?

Absolut men vi är inte där ännu. Jag resonerar kring hur jag ser att AI presterar idag inte hur en hypotetisk generell AI kommer agera i framtiden. Den dag vi har generell AI då kan den AIn kontrollera robotar och då finns det inte ett enda jobb på jorden som behövs utom OnlyFans-skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in